onderhalsspier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

onderhalsspier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 23:38

Hallo,

wie weet wat een onderhalsspier is en wat de gevolgen zijn als je paard deze teveel heeft ontwikkeld? En wat kun je doen om de bovenhalsspier weer beter te trainen?

Alvast bedankt,

Liefs Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:17

et kan voor een paard moeilijker zijn om nageeflijk te gaan lopen, en als ie dat wel mooi doet zal er een grote kans zijn dat hij de volgende dag spierpijn heeft in de bovenkant van zijn hals. Omdat ie die anders niet gebruikt en nu door het inbuigen wel moet gaan gebruiken.

Je kunt hem aan de longe gaan trainen, en het wel een beetje rustig aan opbouwen met een bijzet. Ikzou het niet direct te lang of te strak doen ivm de spierpijn, een beetje is niet erg, maar het is ook zonde dat je een dag heel intensief hebt getraind en de daar op volgende dagen een paard niet meer goed wil inbuigen omdat dat dus gewoon pijn doet.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:29

siko schreef:
Hallo,

wie weet wat een onderhalsspier is en wat de gevolgen zijn als je paard deze teveel heeft ontwikkeld? En wat kun je doen om de bovenhalsspier weer beter te trainen?

Alvast bedankt,

Liefs Kim

Dat was ongeveer het enige aan spierontwikkeling wat de mijne had toen ik haar kocht. Veel paarden die dit hebben willen of kunnen hun rug niet goed gebruiken. Door met hun hoofd in de lucht te gaan lopen en tegen de teugels in te gaan (dus tegen je hand in en alleen maar spannen onderin de hals) ontwikkelen ze dus juist de verkeerde spieren.

Eerst kijken of je paardje geen last heeft van zijn rug.
Is dit niet het geval dan kun je beginnen met het "omturnen" van je paard. Probeer idd aan de longe je paard los bij te zetten. b.v. met een slof die je onderaan de singel vast zet en aan de zijkanten. Een vriendelijke manier waarmee je paard wel zelf merkt dat hij het minste druk heeft op de teugels als hij met zijn hoofd omlaag gaat. Er zijn ook diverse oefeningen die je onder het zadel kunt doen. Een daarvan is de teugels in je buitenhand nemen en met je binnenhand de hals/ manenkam van je paard masseren om hem zo naar beneden te laten gaan met zijn hoofd en zijn onderhals te laten ontspannen. Je zult ontdekken dat je paard ergens in die manenkam een plekje heeft waarop hij gaat ontspannen, dit verschilt bij ieder paard. Als dit soort dingen goed gaan kun je proberen de slof wat strakker te zetten bij het longeren, let goed op dat hij zijn onderhals ook gaat ontspannen, die onderkant moet dus een beetje bewegen. Op het moment dat alles strak is aan de onderhals moet je even een stapje terug doen of weer even masseren e.d. Let ook op dat je niet teveel op die hals gaat concentreren maar dat je ook oplet of je paard nog wel goed de achterbenen gebruikt. Ik weet niet hoe erg jouw paard een onderhals heeft ontwikkeld, maar het duurt dus wel een tijdje en veel geduld voordat je paard de juiste bespiering krijgt.

Die van mij had dus last van haar rug, toen ik haar kreeg stak er ook een rugwervel omhoog. Waarschijnlijk is ze "overvraagd" met rijden en heeft om haar rug te ontlasten haar hals steeds meer aangespannen.

Nou het is een heel verhaal geworden, hoop dat je er wat aan hebt.
Veel succes.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 18:40

heey poohbeer, ik heb vandaag even je methode uitgeprobeerd. Ik bakte er nog niet veel van, maar ja misschien met wat oefening...
Op zich is de onderhalsspier nog niet zozeer bespierd, maar asl hij 'vrij' loopt, dan steekt hij zijn hoofd vaak heel erg hoog de lucht in waardoor je zijn onderhalsspier te zien krijgt. Ook merk ik als de druk van voren groot is en ik de benen er overdreven bij doe, hij wel iets met zijn hoofd naar beneden komt, alleen, gaat hij dan ook ineens heel erg stelling naar binnen lopen! (richting mijn been) Tja, ik weet niet of je nog meer goede tips hebt, maar die zijn van harte welkom!

Groetjes Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:44

Weet je wel zeker dat hij geen last heeft van zijn rug?? (of zij natuurlijk Haha!)
Als jij zo rijd als je schrijft, dus veel druk voor, kan iemand die ernaast staat je dan vertellen of hij/ zij zijn hals onder los laat of spant?? Heb je heel veel druk op de teugels en veel spanning in zijn mond?? Want dan spant hij dus ook de verkeerde spieren. Die oefening met hals masseren is iig een goede. Je zit zelf alleen niet zo lekker dan Haha! beste is trouwens om in de verlichte zit te gaan zitten omdat dan zijn rug zoveel mogelijk vrij is. Kun je nog iets meer vertellen??

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 22:30

nou, ik zal eens beschrijven hoe mijn rij uurtje gaat: Knipoog

Zodra ik erop zit laat ik Siko eerst een paar rondjes lekker losstappen, zodra hij sneller begint te stappen weet ik dat hij los is, ik pak de teugels aan en begin met mijn been goed aan te leggen, waarop hij reageert door sterren te bekijken Lachen!
Daarna speel ik zachtjes met de teugels en drijf ik meer voorwaarts...nou daar trekt onze siko zich nix van aan en blijft lekker met zijn neus in de lucht lopen! Hij heeft hierbij de oortjes wel mooi naar voren, evenals wanneer hij wel naar beneden komt, dan wordt hij niet geirriteerd ofzo, maar blijft gewoon vrolijk lopen met de oortjes naar voren...dan kan er toch bijna niets fout zitten?? Maar goed, mijn vorige paard had last van een vaste rug en deze kwam pas echt goed los als je eerst een half uur had zitten galloperen van wijze van spreken, daarna kon ze mooi lopen en bij siko heb ik dat gevoel niet echt dat het vastzit, maar meer dat het een vorm van eigenwijs zijn is.
Wel merk ik heel duidelijk dat hij gewoon met veel tegendruk van voren en met veel beenwerk van achteruit hij netjes kan lopen (zeggen mensen ook als hij zo loopt) alleen zodra ik hem iets vrijlaat, als hij aan de teugel loopt, dan hup die neus weer in de lucht. Nu lijkt het natuurlijk dat hij dan niet op de goede manier aan de teugel loopt, maar tijdens het aan de teugel lopen, voel ik gewoon het gewicht van voren ook niet goed uit mijn hand verdwijnen (snappie een beetje? *LOL* Duss, waarschijnlijk zal hij dus ook niet nageven bij het rijden. Heb je daar ook nog wat tips voor?

Pfff, er schiet me op dit moment even helemaal niets binnen, ik laat je het zo snel mogelijk weer weten.


Kom je uit de buurt van arnhem, kun je het zelf een keer proberen...hahaha Tong uitsteken

Groetjes Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 23:10

Dat is dik een uur rijden voor me geloof ik, maar lijkt me wel erg leuk. Meeting van maken??

Er zijn een heleboel trucjes die je kunt proberen, maar dan moet je eerst wat dingen uitsluiten. Ik weet lang niet alles, maar dit komt me bekend voor van mijn paard.
Er zit bij de jouwe misschien ook een stukje van verkeerde gewenning bij van vorige eigenaar ofzo??

Ik vind het heel lastig om zo meer te zeggen, maar kom graag kijken hoor Lachen

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 22:52

Hai,

leuk, als je binnenkort een keer tijd hebt dan mag je van mij komen hoor!!! *LOL*
Ik ben allang blij als er iemand mij wat tips kan geven en wat kan helpen zodat ik er in de toekomst wat meer aan heb! Het is op deze manier best irritant rijden want ik heb het gevoel dat ik gigantisch in de maling wordt genomen door siko. Ik zal je wel een foto van siko opsturen (als ik je mailadres kan vinden) dan weet je over wie ik het heb! hahaha!

Je hebt inderdaad gelijk dat er een stukje verkeerde gewenning van de vorige eigenaar bij zit. Ik rijd siko nu helemaal zonder nix Lachen dressuurmatig. BIj zijn vorige eigenaresse werd er altijd met de slof of martingaal gereden. Misschien dat het daardoor allemaal wat moeilijker gaat? Buiten is 'ie voor de rest heel braaf moet ik zeggen en ontspant hij zich meer als in de bak en neigt dan sneller en ontspannender aan de teugel..dan kan ik hem met 1 vingertje rijden..hahaha *LOL* *LOL*
Maar ja, ik hoor wle wanneer je een keer langs wilt komen,

Doei doei Liefs Kim

Oh, enne effe een ander vraagje, ik ben op zoek/ ruilen naar een dressuurzadel van 18 inch, ken je iemand die een dressuurzadel verkoopt of wilt ruilen???

Bedankt... Doegie

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:49

Als je pony echt nageeft, moet je zelf ook kunnen ontspannen. Als je constant druk op de teugels moet houden om hem rond te houden, geeft hij dus niet na... Met western leer je te vragen, en als je paard los laat ook los te laten. Dan heb je alleen heel licht contact. Zo rijd ik ook dressuur. Als het niet vanzelf komt door voorwaarts met losse teugel los te rijden (hij zoekt mijn hand niet op) dan neem ik contact, vraag hem flink rond, en als hij dan ontspant, ontspan ik ook gelijk en heb ik nog maar licht contact. Soms moet ik hem dan wel wat dieper na laten geven. Als hij dan weer spant, knijp ik gelijk mijn handen dicht en geef tegelijkertijd been om hem weer naar beneden te vragen. Timing en doseren is heel belangrijk. Vooral het optijd loslaten is een beloning voor het nageven voor het paard. "als ik nageef, heb ik geen druk" trek ik, dan blijf ik het bit voelen..." Sommigen doen er langer over, maar de meesten hebben het na een paar keer wel door. Eerst in stap, later in draf en galop... Door hem extra rond te vragen en daarna te ontspannen heeft je pony niet iets om zijn onderhals tegen op te zetten. Als jij je kin op je borst hebt (bij wijze van spreken), dan kun jij je hals spier ook niet makkelijk strekken. En stijf zetten...

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 22:37

idd, daar heb je gelijk in! (heb het even geprobeerd, mijn kin op me borst te leggen..*LOL*) hihi!
Ik ga je methode uitproberen...

Bedankt!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:50

Pas op dat je hem niet te diep gaat vragen, want dan kan hij achter er niet meer onderzetten. En m.i. moet je de teugels niet "loslaten" maar wel vasthouden, alleen verlicht je de druk op de teugels, waardoor je je paard beloont dat hij nageeft.

Nu zijn alle paarden anders, maar als ik bij de mijne veel druk op de teugels zette dan ging ze juist met haar hoofd omhoog...vechten tegen de teugels en de druk. Je kunt ook niet verwachten dat een paard met een onderhalsspier opeens wel nageeft doordat je veel druk op de teugels zet.
Ik ben benieuwd hoe het ging, vertel je het weer hier???

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 17:51

Heb ik even pech...de hele bak vol water ivm HOOG water hier in de laaglanden...hahaha! Ik heb niet kunnen oefenen, maarre ik hou je op de hoogte poohbeer!

Doegie

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:27

Is het water al gezakt?? Haha!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 22:18

ja, enne ik heb het probleem ook niet meer om niet te kunnen rijden
siko is verhuist naar een andere stal..hihi!
En daar oefenen we weer lekker verder!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:15

Ik heb vorig jaar ook dit probleem met mijn paard gehad. Dat ze haar onderhals helemaal op zette om maar niet naar mijn zin te hoeven lopen. Dat bleek te komen, omdat ik haar te veel vast hield en haar niet zelf liet lopen. Ik heb toen moeten oefenen om haar weer op haar eigen benen te laten lopen. Gewoon met een redelijk lange teugel rijden en meteen belonen als ze ook maar iets zakt. Dat in alle gangen, vooral in galop. helemaal lang, zodat ze zichzelf voor op moest vangen. Ging echt goed. Resultaat was er al vrij snel. Voelt een stuk beter. Vanaf daar kun je dan door meer drijven weer horizontaal komen en omhoog gaan werken.
Ga er alleen maar wel van uit dat dat behoorlijk lang duurt voordat die onderhals echt weg is. Het probleem oplossen duurt altijd langer dan het probleem veroorzaken. En zoals bekend bij paarden is het altijd de ruiter die de problemen veroorzaakt/toelaat. Heb ik ook op de harde manier moeten leren.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers