FF nog eentje... Wie van jullie...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 17:51

Mennen ook weleens? Zoals jullie wel weten ben ik er dol op, ook al kan het nu ffies niet met Issiebissie. Maar dat komt wel snel weer.
Jammergenoeg hebben ze dit jaar de marathon al op 18 augustus.. Boos! Kan dus niet meedoen.

Maar ben benieuwd of jullie (met jullie paarden/ ponies) ook mennen!!


Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 18:26

ik vind mennen erg leuk, maar ook best 'gevaarlijk', in ieder geval zeker als je alleen bent. Echt gevaarlijk vind ik t nou ook weer niet, maar als ik moet kiezen tussen erop of erachter, dan zit ik toch liever op een paard. Als 'ie dan aan de kletter mocht gaan of in een sloot wil, is dat altijd nog minder erg
( en vaak met minder rottige gevolgen) dan als je in een kar eachter zit.
heb op m'n 17-de m'n mendiploma en koetsiersbewijs gehaald, met een erg gave anspanning, en vond dat erg gaaf. Ook omdat ik dat paard gewoon goed verytrouwde en omdat je dan natuurlijk ook altijd met meerden reed.
Thuis doe ik alles alleen en ken ook maar een paar mensen in de buurt die mennen, maar om hun nou steeds te vragen of ze mee willen..
In je eentje is t nou eenmaal niet zo handig en niet veilig.
maar denk er wel serieus over na, om leorna te gaan/laten beleren, ook alleen al met t oog op de ibop.
het gekke is dat ik toen ik klein was voornamelijk alleen ging mennen met een leuk shetje en een sulky'tje erachter. maar dat zou ik met leorna nu echt niet doen, tenzij ze tig jaar aangespannen loopt en ik haar helemaal kan vertrouwen ( maar dan moet er ook niets mis gaan..)
Ik vind t wel jammer dat ik nu niets /weinig meer doe met m'n koetsiersbewijs, maar dat komt ooit wel weer ( ben nu arme student hha) en de kennis is nooit weg!
heb jij t veel gedaan met je paard?
En/of ga je t weer doen na t veulenen?
wat had jij ook al weer voor paard ( een 'gewone' toch, geen fjord/ haf/fries?)
heb jij altijd hulp dan?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 18:48

ik zou wel willen maar ik kan t niet. lijkt me echt heel gaaf, shico loopt ook aangespannen! misschien dat ik t ooit nog eens ga leren...

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 18:49

Je hebt helemaal gelijk hoor, alleen mennen is "gevaarlijk" en niet verstandig.
Ik heb gelukkig een hele lieve vader die mij altijd heeft geholpen. Ook ging ik vaak samen met mijn zus en nu mijn vriend er een beetje meer "verstand" van krijgt, ga ik ook veel met hem.
Ik ben op mencursus gegaan toen ik (ff een schatting) 10 of 11 was. De eerste lessen zaten we met teugels met gewichtjes in de kantine om het achenbach te leren. Later ging ik aan de slag met shet en fjord en daarna al heel gauw op les met onze Berber.

Toen Isolda twee werd zijnwe met haar aan de slag gegaan en daar is het toen ook al gauw "mis" gegaan. Ze schrok ergens van, ging er vandoor en kreeg het sielhout op de hakken. Pa er op de buik achteraan...
Ze is dus altijd een beetje stressig gebleven als ze iets achter haar hoort en met broek rijden is voor mij geen optie.
Ben er ook regelmatig vandoor gevlogen, Isolda was twee keer compleet over de rooie, helemaal doorgeflipt!
Ja, het is dus wel een beetje gevaarlijk allemaal, maar ik heb toch steeds weer vertrouwen in haar gekregen en zij in mij!
Ik moet haar aller tijde 100 % in de gaten houden en buiten mijn vader of mijn zus komt er ook niemand aan de leidsel, want dan gaat het mis.....
Ik ga weer aan de slag voor de wagen als het veulen wat groter is en mams en kind beide een beetje rustig zijn alleen.

Dit is Isolda, een "gewoon" paard, zoals jij het beschrijft *LOL* Ze heeft verder geen afstamming, maar is van het gelderse type. Haar vader ken ik wel, en de streken die ze heeft, heeft ze ook zeker van hem!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 18:56

ik heb ook nog wel een leuke foto van sabien en jolanda voor de wagen, maar die ga ik niet inscannen voordat ik mn scancursus heb gehad van Bart Knipoog

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 18:57

ik wil t ook wel lerewn. had van de winter bijna een cursus gedaan. misschien doe ik t later nog eens. maar wil dan wel et ailin mennen alleen tuig en wagen zijn zo duur!

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 19:39

Ik wil het leren en m'n koetsiersbewijs halen ik kan mennen met achenbach en ik men met onze shet of de pony van leonie.
Als ik straks geen lol meer heb in dressuur wil ik graag 2 span gaan mennen met onze groningers.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 19:50

Tweespan is echt supertof!! Heb dat ook een paar keer gedaan, toen had eduard ons geholpen. Misschien later, maar nu nog niet. Ik moet nog veeeeel te veel leren met 1 paard! En daarnaast zijn Berber en Isolda met zijn tweeen in het span veel te sterk voor mij. Wieweet over drie jaar, met Isolda en U...!!!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 19:52

onze welsh a tjes lopen ook in 2 span!! das echt schattig om te zien... en t was de bedoeling dat jolan en nien in 2span zouden gaan maar aangezien nina gaat liggen voor de wagen lukte dat niet echt... nu is t wagentje van de grotere pony's volgens mij verkocht, en voor die van shico hebben ze geen boom voor een 2span. jammer dan... Knipoog

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 20:40

Ja ik men regelmatig met Kareltje (op de zondagen) samen met de eigenaar. Maar ik ken het achenbach systeem niet, heb er weleens van gehoord, maar verder niet.

Ik wil wel eens zo'n curcus doen en het echt goed leren, maar zolang ik geen eigen paard heb vind ik het een beetje zonde om zo'n hele cursus te doen. Ben bang dat ik het allemaal weer snel vergeet omdat ik het toch niet veel gebruik.

Nouja dat komt nog weleens...maar ik vind mennen wel VEEL moeilijker dan onder het zadel rijden, want ik mis het contact zeg maar (ik weet niet of ik dat goed uitleg Verward )

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:15

gave foto's hoor!
ja, toen ik met een rit mee was voor aanspanningen, was er ook een fries mee, warvan bekend was dat 'tie enigszins 'gek in de kop' was/kon zijn. Die was echt 100% NIET betrouwbaar..
maar goed, de eigenaar geloofde heilig in dat paard en het lipe wel los, dus alla, hij mee..
naja, je voelt 'm al aankomen..
paard hoorde bladgeritsel achter/naast zich, zat in 3 sconden in de 50 km/uur , vloog de buitendijk op ( erg steil, dat'tie toen niet op z'n bek ging met ijzrs is op zich al een wonder) en zette het daar boven nog ff harder op een lopen. Ik was ondertussen van 'mijn' aanspanning afgesprongen om ons paard bi t hoofd vast en kalm te houden ( you know.. kuddiedieren..) afijn, na ca. 100 meter stond daar een megahek , paard gaf daar niet veel om en nam een sprong. Maar ja, dan die kar met inhoud nog he..( ik was er volgens mij al 10 keer uitgesprongen, maar als je erin zit is dat altijd anders..)
kar door de lucht, paard alleen verder, en hier en daar vlogen wat mensen door de lucht ( klinkt overdreven, maar zo ging t dus echt.. leek wel of ik naar een film stond te kijken ofzo) en met een harde klap rolde de kar naar beneden ( net niet tegen de andere aanspanningen aan..)
was erg prettig om mee te maken allemaal, zal die beelden ook nooit meer kwijtraken volgens mij.
van de kar en het restje tuig wat er nog aan zat was niet veel over, met de mensen viel het nog mee, niets gebroken, wel veel 'trauma's', en beurse plekken, schaafwonden, last van knieen, etc.
En wat hebben we hieruit geleerd..?
met zo'n aanspanning breng je niet allen jezelf maar ook onschuldige anderen in gevaar. fijn hoor..
Ook heb ik t een keer gehad, dat de moeder van leorna rcht een sloot in dreige te lopen en vrijwel onbestuurbaar leek. Ik met heel m'n gewicht an de leidsels zo ongeveer en vooral een flinke opdon... tegen de zijkant.. ging net goed, maar voor mij hoef dat allemaal niet Huilen
Als t goed gaat is mennen hartstikke leuk hoor, maar soms...Lachen
jij bent wel gelukkig met die hulp van je familie hoor!
Mijn pa en ma moeten niets van paarden hebben, echt nada!
waren jouw ouders al paard-mindd, of zijn ze dat door jou geworden?
of hadden zij al paarden?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 22:16

Ja, je legt het goed uit, ik weet in ieder geval wat je bedoeld!! Als je er op zit voel je veel beter wat je paard doet en kan je makkelijker hulpen geven.
Ik vind stelling bv voor de wagen heeeel moeilijk, terwijl Isolda dat best goed kan, ze is wel soepel. (Nu ff niet zo dan)
Maar je hebt niet je benen om je paard "terug te duwen".

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:55

Ik zit op menles, momenteel zitten we nog in de winterstop, maar met een maandje gaan we denk ik weer beginnnen... Wij zijn er eigenlijk mee begonnen omdat we met ons paard wouden trouwen (fotoreportage met paard en wagen). Helaas is dat niet door gegaan, maar nu kunnen we mennen met een paard van een ander. In de toekomst hopen we ooit een 2e paardje erbij te krijgen die wel voor de kar kan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-01 14:12

Pff.. Nou ja, Madelein, zulk soort dingen heb ik ook meegemaakt.
De allereerste keer waren we met een pony van een vriendin bezig in de bak. Pony schrok, streng knapte en vloog ervandoor. In de hoek van de bak zijn we opgekiept, mijn vriendinnetje werd gelanceerd en had een zeer zware hersenschudding. Een ander meisje had een gekneusde voet en ik had 1 kant van mijn gezicht opengehaald. Boos!

Daarna was er nog eens dat ik ging kegeltje rijden met Isolda. Ik stuurde niet goed, reed over een caveletti heen, Isolda over de rooie en aan de kletter. Normaal reed ik nooit alleen met haar, altijd met mijnvader samen op de bok, maar dit was een wedstrijdje dus ik was alleen. Het stroomdraad kwam wel heel gevaarlijk dichtbij en Is. reageerde 0,0. Ik heb toen heel hard naar haar geschreeuwd en toen kwam ze bij, op twee wielen door de bocht en toen verder.. Vooraan in het land, moest ze wat langzamer om door de bocht te gaan en tijdens het afremmen is mijn instructeur op de bok gesprongen, hoe die ouwe dat voor elkaar gekregen heeft, geenidde!! Hij heeft haar zover gekregen dat ze stilhield.

Ik heb ook nog eens een rit gemaakt met Piet de Boer. Isolda schrok en we balanceerden op het randje van de sloot. Ik heb een schreeuw gegeven en toen ging ze gelukkig de andere kant op.

En de "klapper" was een paar jaar geleden. Marco, mijn hondje en ik waren met Is. onderweg. We hadden al een zware rit achter de rug, maar in het dorp schrok ze van een brommer. We gingen aan de haal, dwars door het dorp, bijna veel mensen omver gereden. Isolda was compleet over de rooie, zag niets meer en wilde alleen nog maar hard en schopte als een gek tegen de kar. Hoemeer ze schopte hoe banger ze werd en ik kon alleen maar wachten tot ze moe werd. Dat is ze geworden na een heel eind op full speed!
Ze ging heel even wat langzamer, gooide vol de remmen erin en is neergestort, ze was compleet leeg. Ik schrok zo verschrikkelijk dat ze daar lag, en heb Marco toegeschreeuwd dat hij haar los moest snijden. Heeft ie gedaan en 2 sec. later kwam het halve dorp aangerend. Met een aantal mannen hebben we Is. weer overeind gekregen en toen kwam de veearts ook al. Hij heeft haar helemaal gecontroleerd en gelukkig was erniets aan de hand. Ik moest alleen om de zoveel tijd met haar stappen, zodat ze niet stijf zou worden.

Ik ben na die tijd heel lang bang geweest, en wilde haar er niet meer voor hebben. Mijn vader heeft doorgezet en is weer van voren af aan begonnen en het bleek dat mijn trauma groter was als die van haar.
Afgelopen jaar hebben we heeeeel veel geoefend en de marathon geprobeerd te rijden.
Het ging zo wonderbaarlijk goed en ik ben zo onwijs trots op haar!! We zijn nu beide zo goed als al onze angsten weer kwijt!

(jeetje jeetje, wat een lang verhaal...)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 16:24

Hoi, Ik heb ook mijn koetsiers bewijs gehaald. Dit heb ik vooral gedaan om wat basis kennis op te doen en het achenbach systeem onder de knie te krijgen.
Van de zomer laat ik mijn fjord beleren voor de wagen. Ondertussen zal ik het nog met de haflinger van mijn vriendin moeten doen.
Ik heb ook wel eens gemend met een span friezen, hier is het eigenlijk allemaal mee begonnnen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 14:17

Hoi
Zat ff terug te lezen op het bok omdat ik vorige week op vakantie was.
Maar bij ons reed ook altijd een vrouwtje met een welsje voor de kar en die is op een gegeven moment de weg over gekomen maar een beetje te hard en toen heeft ze de bocht niet meer kunnen halen en is dus rechtdoor gegaan......regelrecht ons weiland in, dwars door het prikkledraad heen....pony stond dus in ons land.......gelukkig hadden ze beiden niks......geloof dat de pony een paar lichte snijwonden had ....maar hij heeft er wel een heel groot trauma aan opgelopen want ze krijgen hem nu dus niet meer ingespannen want hij draait helemaal door......zij heeft aan dit avontuur ook een trauma overgehouden dus het mennnen is voor hun afgelopen en ik geloof dat ze de kar al heeft verkocht.

Mijn vriend die ment ook met onze shet ....en hij ging eens een ronde maken op het land toen hij de pony niet meer kon houden.......Humpie ging ervan door en wilde door een hekje.....dat redde hij ook allleen het karretje paster er niet door......met als gevolg dat het karretje met het wiel bleeft hangen en mijn vriend werd gelanceert......tuig knapte kapot en humpie rende er als een gek vandoor.......Humpie had gelukkig niks en ook Hans had niks die moest alleen maar lachen......was op zich niet leuk natuurlijk maar wel een heel geinig gezicht....zo'n vliegende man door het land......hahahaha.

Jacqueline

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 15:20

Ik vind mennen ontzettend leuk, en het schijnt dat Milena bij haar vorige eigenaar naar Mieke van Tergouw geweest is om in het tuig beleerd te worden. Maar als ik zie hoe vreselijk ongedurig en onbetrouwbaar ze is, en hoe afschuwelijk ze tekeer kan gaan als ze het erf af moet, dan durf ik het echt niet aan om met haar te gaan mennen. Ik heb ook niemand in m'n omgeving die ook voldoende ervaring heeft om te helpen om het te proberen.
Wel heel jammer, want anders kon m'n Fjordje echt bijna alles..... echt een lekkere allroundknol!
Sonja.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alexios, Freekfuchs, LISA_L, Marcato, Paardennamen, senna21 en 95 bezoekers