Kweet het niet meer met Carlos...snik!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Kweet het niet meer met Carlos...snik!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 17:21

Ik weet niet meer wat ik met Carlos aan moet...
Het is altijd zo'n moeilijk en eigenwijs paard Frusty Boos! Ik heb de laaste tijd altijd zo veel spannig als ik met hem bezig ben en da's niet goed..niet voor mij en niet voor hem...

Ik heb hem nu bijna 5 jaar(in augustus)en de laatste paar maanden begin ik het steeds minder leuk te vinden om op hem te rijden..Ik word er soms bijna deprie en ongelukkig van..Ten eerste is hij is echt te klein..is altijd zo ontzettend druk voorwaarts hij trekt altijd zo hard..heeft hij altijd al gedaan,maar de laatste tijd gaat het me steeds meer irriteren Verdrietig Frusty Hij si ook zo eigenwijs en heeft nooit veel zin om voor me te werken..Ook een beperking is dat hij een gevoelige rug heeft en daardoor vaak gespannen is en vaak protesteert..Hij is de laatste maanden ook verschrikkelijk stijf en ik heb niet echt veel zin om veel te rijden..omdat ik niet echt weet waarvoor ik het doe...Meestal heb je een doel...

Ik wil hem absoluut niet weg doen,..dat kan ik gewoon niet..ook om de volgende redenen,maar ook omdat ik dat NOOIT zou kunnen..ben bang om daar de rest van mijn leven spijt van te hebben..En ook omdat ik niet veel meer voor hem kan vragen..dat stomme geld..hij is me zo veel meer waard,maar toch baal ik van de situatie..

Hij is al 16 jaar..niet geschikt voor jonge onervaren ruiters.kan eigenlijk geen echt iets(heeft geen wedstrijdervaring)is maar 145 dus oude ervaren groter ruiters zijn te groot..heeft geen papieren..heeft een erg gevoelige rug..is ongelooflijk temprament vol en best eenkennig...

Ik heb hem gekocht toen hij 12 was..en wie weet wat voor leven hij hiervoor heeft gehad..waarschijnlijk geen echt goed leven..hij was erg mager en gestrest..Hij is in die jaren zo veel veranderd en liever geworden.,maar echt plezier met rijden heb ik niet(meer)...En misschien ook nooit echt gehad..

Kzou zo graag een grote E-pony willen.waar ik lekker normaal op kan rijden en echt mee kan lessen en verder in de dressuur kan komen..Mensen zeggen altijd dat ik erg goed kan rijden en dat ik meer kan berijken met een goed paard...Maar ik kan Carlos niet weg doen..

Ik heb de laatste maanden niet echt zin meer om er energie in te steken..hij is ook zo stijf en trekkerig..en ik denk vaak waar doe ik het voor??..wat is mijn doel??..wedstrijden zou ik nooit met hem kunnen rijden en dat hoeft ook niet perse.

Maar ik vind het geweldig om met je paard elke dag te oefeneN(heb een tijd een kwpn-er gereden voor een vrouw..hij liep m dresuur en dat vond ik geweldig..kreeg elke dag les van haar..iedereen zei "wow Kathelijn dat ziet er goed uit""Ik voelde me hierdoor ook zo veel zelfverzekerder)

..Ik bedoel..als je ergens goed in bent..talent voor heb zeg maar,moet je daar gebruik van maken en benutten..met Car zou ik nooit verder komen en dat vind ik echt jammer..Het is best wel een droom om een leuke en goede pony te hebben waar ik verder me kom en lekker mee kan dressuren.. om beter te worden en met carlos ben ik alleen maar elke dag bezig hem onder controle te houden en hem rustg te katen lopen altijd al..hij kan best mooi lopen,maar hij is gewoon te klein om echt de hulpen goed te geven...Maar ik houd echt van dat beesie Lovers

Kvind het zo moeilijk...stel dat ik carlos verkoop(misschien brengt hij dan 1000 euro op) dan moet ik toch meer sparen voor een andere..Maar bij het idee dat Carlos in een trailer word weggereden Verdrietig Dat zou echt een nachtmerrie zijn..

Op stal is een man(ong 60 jaar) die nu 3 paarden heeft..2 van Ferro..hij heeft aardig wat geld en opaarden zijn zijn leven...Misschien zou hij carlos van mij kunnen kopen(hij zei ooit "als je hem weg doet koop ik hem van je"..hij is weg van Carlos vind het een superpony en zegt vaak "ik geef jullie op hoor voor de kampioenschappen"..ik bedoel elke maand 100 euro stalling en een wormekuur en hoefsmid is alles(als hij geen dierenarts nodig heeft natuurlijk) Zodat ik hem misschien ook nog kan verzorgen??Maar ja Frusty

Wat zouden jullie doen??

Kat

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:36

Waarom ga je hem dan niet lekker een tijdje (bijgezet!) trainen aan de longeerlijn??? Ik heb afgelopen zaterdag een longeerlesje gehad, ik wist niet dat het zo leuk kon zijn...en wat kan je ontzettend veel aan je paardje verbeteren nog op die manier...en mijn puk is met haar 13 ook de jongste niet meer, maar geloof het of niet, ik zag haar gewoon steeds beter gaan lopen alleen al in dat ene half uurtje! En als je het zelf even niet meer ziet zitten met het rijden moet je er vooral niet op stappen joh! Misschien kan je bij jouw in de buurt een paardje vinden waar je bijv. 1 x per week lekker op kan rijden en dan doe je met je eigen paardje een stapje terug...lekker wandelen, longeren, knuffelen is echt ook hartstikke leuk! Party!! Misschien kan je kijken of je van een paardenfysiotherapeut kan leren hoe je je paardje kan masseren zodat hij wellicht wat minder last van zijn rug heeft...ook erg leuk joh! Ik heb ook eens masseerles genomen, zou ik best vaker willen doen Lachen En oh...ik ben het er absoluut niet mee eens dat als je ergens talent voor hebt je dat ook perse moet benutten... je plezier lijkt mij toch nog voor te komen hoor! Heel veel succes met je pony, ik hoop dat je gauw weer een beetje plezier aan hem leert beleven... en tot die tijd... gewoon niet rijden, nergens voor nodig om alleen maar frustraties bij jezelf op te wekken. (En neem eens longeerles...echt erg leuk Haha!)

Groetjes,
Jasja

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:37

Je geeft aan dat je hem niet kunt en wilt missen. Ik weet niet uit jouw verhaal of jullie ook les hebben? misschien kun je met prive lessen kijken wat er mis is en kun je toch meer met hem bereiken...al is het alleen maar dat je weer plezier in het rijden hebt.....

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:44

Probeer wat andere dingen te doen dan rijden.. een wandeling (als hij verkeersmak is), longeren, vrijheidsdressuur, ... Je kan zoveel andere dingen dan rijden doen met je paard.
Of zoek je een bijrijdpaardje waar je eventueel 'fanatieker' mee kan rijden, zodat je én carlos kan houden én toch serieuzer kan lessen e.d.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:49

Ik zou, als hij last van zijn rug heeft, eens een fysio bellen. Al zijn negatieve karaktertrekken (om het zo maar even te noemen) kunnen (en zullen denk ik) voortkomen uit pijn in de rug. Laat hem eens goed nakijken en je hebt grote kans dat je een ander paard terug krijgt. Zo te horen wil je hem niet eens kwijt! Het is het proberen iig waard, toch? Veel succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:24

En als je alles hebt geprobeerd, probeer het dan eens met een westernzadel. Die gevoelige rug kan daardoor een stuk minder gevoelig worden. Een westernzadel (mits goed passend en van goede kwaliteit) ligt op een groter oppervlak dan een dresuurzadel. En misschien heb je daarna een heel ander paard onder je.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:32

Misschien is het een idee om hem door iemand te laten leasen. Er zijn vast wel kleine lichte meisjes met ervaring. Iemand van 15 bijvoorbeeld kan wel 7 of 8 jaar ervaring hebben. Je blijft gewoon de eigenaar, maar zij betaald een bepaald bedrag per maand. Dan kun je er misschien een bijrijdpaard bijzoeken.
Die jongere meisjes zijn vaak ook niet bang, je moet alleen wel iemand vinden met verantwoordelijkheidsgevoel en goede afspraken maken met haar en haar ouders.
Tis maar een ideetje.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:04

Ik ben toen eens langs geweest en ik dnek dat je gewoon behoorlijk les moet hebben. Want Carlosje kan super lopen echt waar.

Anderzijds is zoals Kim20 al zei, leasen wel een goed idee. En dan 1 van die paarden gaan bijrijden van die man die er 3 heeft op stal. Heb jij minder kosten en kun je toch lekker rijden en bij je Carlos blijven.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:44

Jekunt eht toch als een uitdaging zien om op hem te rijden?
Als hij meer getraint worden zal hij ook minder in verzet komen. Neem lekker iemand erbij die je even een tijdje intensief helpt dan rij je wel door die stijheid heen en wordt het rijden voor jullie beide weer fijner.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:55

hey
ik heb hetzelfde probleem als jou: ik zie mijn paardje héél graag. Maar we geraakten echt niet verder, altijd weer dat verzet (en dan vooral op wedstrijd Boos! ) Als ik hem verkoop, brengt hij misschien ook maar 1000euro op en moet dan maanden wachten voordat ik een ander paard krijg. Het idee dat hij weg zou zijn, is voor mij ook een nachtmerrie, want ik zie hem ontzettend graag.
Gisteren had ik een les geboekt bij Annemiek van der Vorm, om even te weten wat zij ervan vond, wat er verkeerd ging. Bleek dus dat ik allereerst moet leren zitten, en van mijn been naar mijn hand rijden. Veel overgangen enz.
Als je met een ander paard goed kan rijden, zal het niet aan jou liggen waarschijnlijk. Ik raad je aan een osteopaat naar zijn rug te laten kijken en Carlos te gaan longeren met een pessoateugel, daar is de mijne ook heel los van geworden. Doe het desnoods een tijdje rustig aan, niks vragen, gewoon wat rondhobbelen en liefst op wandeling. Hij moet dan ontspannen, zodat hij zijn rug loslaat.
veel succes! xxx

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 17:41

dank jullie wel voor de reacties..Ik kan idd best eens van iemand een western zadel lenen..ff wat anders..Goed idee,maar ik vind dressuur toch echt leuker en meer mijn ding..

Ik ben nu ook echt van plan om lekker elke week les te nemen..Heb vroeger wel eens les gehad en dat ging hielp..gisteren ging het al beter,maar hij is wel ontzettend stijf,hij gooit zijn achterhand op de rechterhand helemaal naar binnen en houd erg op beide handen de binnen teugel vast en vind buigingen erg moeilijk..soms rent hij gewoon weg en gaat alle kanten op.Ook de overgang naar draf wil hij ook niet maken...met heel veel moeite en mijn stem wil het soms wel lukken..

Meer,..toen jij er was en mij les gaf(wat echt super was) liep hij ook zo stijf,maar dan op de andere hand..jij gaf mij het advies om hem veel rechte lijnen te rijden en hem goed op beide teugels te rijden en de hem terug te nemen op de teugel die hij niet vast pakt toch??

Is het misscjhien een goed idee om hem veel te longeren(met passoateugel of kan het ook goed met een gongue en bijzetteugels??

Kat

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:41

Ik zou hem nog niet weg doen.
Kan niet een instructeur naar hem kijken ofzo?
En als hij niet ontspant.. misschien is er inderdaad iets met zijn rug??!?!

Succes!!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:16

Ik zou niet te snel overgaan op hulpteugels e.d. Dan ontspant hij helemaal niet en kun je veel verpesten. Alleen als heel veel ervaring hebt kun je het misschien overwegen, maar ik ben er niet voor.
De kans is groot dat hij zich er tegen zal verzetten.

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 23:27

Het ging vandaag echt heel goed..was meer ontspannen nen verzette zich veel minder..Ik heb hem heel lang lekker los gereden..veel overgangen en vooral de teugel loslaten die hij vast pakt..Ik ga ook les nemen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:28

Goed zo...niet bij de pakken neerzitten. Ik hoop dat je een instructrice kunt vinden waar het mee klikt...

Enne, toch even een vraag, hoe vaak heb jij western gereden? En waar heb je western gereden? Ik vraag dit alleen omdat je zo resoluut zei dat je dressuur leuker vond. Is dit niet angst voor het onbekende?

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 23:31

De dochter van de boer rijd Z en zij kan mij goed lesgeven(heb al eerder les van haar gehad)..het klikt goed en ik leer veel van haar..ze kan het goed uitleggen..en ze is staat ook daar op stal..handig Knipoog

De paarden van die man worden al bereden door iemand helaas..

Ik ben nu ook van plan om doordeweeks elke dag in de bak te rijden en in het weekend lekker naar buiten en elke week les..dan gaat het zeker al veel beter na een tijdje...

En ik ga eens een western zadel proberen..kijken hoe hij reageert Haha!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:14

hey
leuk om te horen dat het al beter ging! Ik denk idd ook als je hem meer gaat rijden (eventueel elke dag een half uurtje) met goed losrijden (voorwaarts/neerwaarts, veel overgangen en veel voltes en slangenvoltes) dat hij dan wel losser wordt.
Ik hoop dat je een goede instructrice kan vinden Lachen
veel succes!
xxx
ps: ik longeer mijn paardje ook altijd met pessoa-teugel en hij reageert daar heel goed op. in het begin moet je er wel aan laten wennen aan dat bontje achter hun benen, maar eens ze het gewend zijn, gaat het goed hoor Lachen