buiten (terugweg) overhaast stappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

buiten (terugweg) overhaast stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 13:02

Ik rijd 2 dagen in de week een 13-jarige E-pony die er ook in de bak een behoorlijk tempo in heeft zitten. Het meisje waar hij van is, gaat één keer in de week naar les en ik haal en breng haar dan altijd. Sinds gisteren ga ik zelf ook met hem naar les.

Het probleem is dan dat hij op de terugweg heel overhaast stapt. De eigenaresse (meisje van 11) vindt dat eng, gevolg is dat die pony alleen maar drukker wordt.
Nu ben ik gister zelf met hem over de weg geweest, de heen weg is er geen enkel probleem, hij stapt gewoon in mijn tempo (zonderhem de hele tijdte moeten in houden) en is nergens bang voor. Maar dan de terugweg, hij wil naar huis en graag zo snel mogelijk. Op zich luistert hij nog wel, ik kan hem halt laten houden, pasje achterwaarts, pasje opzij. Doet hij allemaal prima, ook schrikt hij nog steeds nergens van. Maar hij stapt in zo'n belachelijk hoog tempo, dit is ook ver boven z'n eigen tempo. Ik kan hem wel in gaan houden, en dan stapt hij wat rustiger, maar dan zit ik de hele tijd terug te trekken als het ware, en heeft hij alleen nog niet door dat hij sterker is. Dit lijkt me nou geen ideale oplossing, is voor geen van beide ontspannen, en ik krijg spierpijn. Bovendien zal hij vroeg of laat ontdekken dat als hij even door trekt dta ie dan toch wle sterker is en dan ben ik hem helemaal kwijt. Mijn vraag is dus even hoe ik hem rustig (in mijn tempo) kan laten stappen, zonder constant dat gevecht.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:49

Ik ken het ook, en het is niet zo maar in 1 keer opgelost. Ten eerste de druk op de teugels niet veranderen en diep zitten, gaat hij niet langzamer, halthouden dan handen ontspannen en weer stappen, meestal doet mijn paardje dan een aantal passen rustig en zodra het overhaast wordt weer halthouden enz. Geen idee of de methode werkt, maar mijn paardje stapt nu al langere periodes rustig

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:52

diep zitten en niet terug gaan zitten trekken, ten eerste wint hij het toch wel van je in kracht en ten tweede gaat ie zit dan zo onwijs lopen opfokken onder je dat ie nog steeds niet in een lekker ontspannen tempo loopt. vooral dat diep zitten is belangrijk, en probeer hem een beetje omlaag te rijden (niet trekken maar ophoudingen en vergeet je beenhulpen niet ook al gaat ie hard).
persoonlijk kan het mij nooit zo veel schelen als ie terug naar huis boven zn tempo loopt, zolang hij nog te sturen valt en netjes halthoudt als ik het vraag (bij een stoplicht bijv). dit dus wel voortdurend in de gaten blijven houden!

ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ie het na inspanning een beetje gehad heeft en terug naar stal wil, hoewel je -algemeen gesproken- zou verwachten dat een paard dat 23 uur per dag op stal staat niet onwijze haast heeft om na wat beweging weer terug te gaan naar zn box.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:20

Geef je misschien je paard nadat hij terug is gekomen op stal gelijk voer?
Misschien denkt hij dan als ik sneller ga heb ik eerder m'n eten
Groetjes Corine

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:27

Ik zou vooral niet constant aan te teugels gaan trekken. En van dat stappen boven zijn eigen tempo, daar zou ik me niet veel van aantrekken (dus zelf rustig blijven), zolang hij maar niet gaat draven.
Onder weg een paar keer laten halthouden of oefeningen doen om zn aandacht af te leiden zou ook wel eens kunnen helpen.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:36

ff kijken of m'n plaatje het doet

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 17:00

Hij krijgt vaak idd gelijk z'n eten als hij terug komt op stal. Ik maak me er verder ook niet zo heel veel zorgen om zolang hij wel blijft luisteren. Maar ik probeer hem gewoon aan te leren dat hij wat rustiger blijft zodat dat meisje (eigenaresse) er ook met een veilig gevoel mee over de weg kan. Als hij bij haar wat rustiger zou worden zou dat dus wel erg fijn zijn. Ik had ook al het idee dat het misschien zou helpen door veel halt te laten houden als hij te snel gaat, maar het hielp nog niet echt. Ik kan me ook voorstellen dat hij daar juist extra ongeduldig van wordt namelijk. Bedankt voor de tips iig!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:06

Ja michelle kan zich soms ook aardig opfokken op de trug weg.. zo snel mogelijk lopen,maar zolang ze blijft stappen vind ik het best hoor.. maakt mij echt niet..
En als ik veel ophoudeingen ga maken of stilstaan enzo dan wordt ze alleen maar opgefokter.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:16

Ik zou remmend gaan zitten, regelmatig eens stoppen, een volte rijden, aan het rijden blijven tot hij rustig wordt. Wordt hij (uiteindelijk) toch rustig, belonen door lange teugel te geven

more with less

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 09:34

nou elk paard waar ik een buitenrit op gemaakt heb doet het..maarja om dat nou eng te vinden:S ik denk niet dat je veel aan kom doen..bij voltes doet ze bij mij alleen maar drukker..Boos!.. probeer gewoon een beetje relaxed te zitten!

Groetjes Nicole

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 14:00

nicolietje schreef:
nou elk paard waar ik een buitenrit op gemaakt heb doet het..maarja om dat nou eng te vinden:S ik denk niet dat je veel aan kom doen..bij voltes doet ze bij mij alleen maar drukker..Boos!.. probeer gewoon een beetje relaxed te zitten!


Of elk paard het doet of dat hij de enige is, doet er verder niet zoveel toe. Ik weet dat veel paarden het doen, maar daarom hoef je het nog niet altijd toe te staan. Ik vindt het trouwens ook absoluut niet eng hoor, maar het meisje waar hij van is wel. Dat kan ik me trouwens heel goed voorstellen, dat meisje is een jaar of 11 en niet zo groot, deze pony is voor haar eigenlijk te groot en te sterk (mijn mening). Ze heeft het gevoel dat ze zo op de terugweg heel weinig overh hem te zeggen heeft en hij er elk moment vandoor kan gaan. Dan snap ik heel goed dat dat voor haar beangstigend is.

Verder iedereen iig bedankt voor de tips.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:04

Richtje"]
[quote="nicolietje schreef:
nou elk paard waar ik een buitenrit op gemaakt heb doet het..maarja om dat nou eng te vinden:S ik denk niet dat je veel aan kom doen..bij voltes doet ze bij mij alleen maar drukker..Boos!.. probeer gewoon een beetje relaxed te zitten!


Of elk paard het doet of dat hij de enige is, doet er verder niet zoveel toe. Ik weet dat veel paarden het doen, maar daarom hoef je het nog niet altijd toe te staan. Ik vindt het trouwens ook absoluut niet eng hoor, maar het meisje waar hij van is wel. Dat kan ik me trouwens heel goed voorstellen, dat meisje is een jaar of 11 en niet zo groot, deze pony is voor haar eigenlijk te groot en te sterk (mijn mening). Ze heeft het gevoel dat ze zo op de terugweg heel weinig overh hem te zeggen heeft en hij er elk moment vandoor kan gaan. Dan snap ik heel goed dat dat voor haar beangstigend is.

Verder iedereen iig bedankt voor de tips.
[/quote]

hoi..
was niet banketstaaf bedoeld tegenover dat meisje..als dat wel zo overkwam..sorry.. en toen ik erover nadacht bedacht ik me ook dat ik 11 was op een e-pony en ook wel eens zoiets had van..owh..sh*t..

Groetjes Nicole

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 14:17

Oké, dan is het goed Lachen).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 03:22

Iedere keer als hij ook maar ietsiepietsie versneld hem halt laten houden en een paar passen achterwaarts zetten. Hij moet erachter komen dat het alleen maar langer zal duren voordat hij thuis komt als hij zo snel gaat.. Knipoog

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:20

whahahahahahahahaha geniaal franca!! heb jij kinderen toevallig? Extreme duivel

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:17

eheh, jah ik ken dit probleem ook wel.

maar dit paard is wat, heeeel wat erger. deze, merlijn, die vind het namelijk leuk om snel naar huis te gaan. rijd je een uurtje lekker, ga je trug, nou, dan moet je niet alleen zijn. ze gaat des noods van halt over in rengalop, maar ze moet en zal naar huis. het is zelfs zo erg, al laat je dr stilstaan, blijft ze doorgaloperen, ziet er wel grappig uit, een soort piaffe, maar dan in galop. en al ontspam je de teugels weer, gaat ze weer.
de eerste keer dat ik dit had, lag ik bijna plat op haar rug, zo snel rende ze weg.
gelukkig houd ze het tegewoordig bij snel draven.

wat nou het probleem was, ze mistte haar vriendinnetje. als ik nu op haar buiten ga rijden, zorg ik wel dat er iemand op dat beestje naast haar loopt. dit scheelt aanzienlijk.

groeten jeffrey

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:35

sophie18 schreef:
whahahahahahahahaha geniaal franca!! heb jij kinderen toevallig? Extreme duivel


Ja! Een arabische volbloed-kleuter Haha! Tong uitsteken

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:04

Richtje"]
[quote="nicolietje schreef:
dat meisje is een jaar of 11 en niet zo groot, deze pony is voor haar eigenlijk te groot en te sterk (mijn mening). Ze heeft het gevoel dat ze zo op de terugweg heel weinig overh hem te zeggen heeft en hij er elk moment vandoor kan gaan. Dan snap ik heel goed dat dat voor haar beangstigend is.

Verder iedereen iig bedankt voor de tips.


Op 11-jarige leeftijd mag je toch helemaal niet buiten gaan rijden ?

more with less

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:06

sophie18 schreef:
whahahahahahahahaha geniaal franca!! heb jij kinderen toevallig? Extreme duivel


Het is volgens mij niet de bedoeling van Franca dat die 11-jarige probeert de pony tot andere gedachten te brengen, maar dat de bijrijder zo de pony tot andere gedachten probeert te brengen, zodat hij bij de 11-jarige dan ook rustiger blijft ?

more with less

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:22

yah, dat zeg ik toch ook niet of wel dan?

ik vond het juist een hele goeie van franca, heel pedagogisch verantwoord en lichtelijk sadistisch :p. ik vond het juist echt iets wat een ouder bedenkt (vandaar de vraag of ze kinderen had). maar ik denk eerlijk gezegd wel dat het werkt hehhe

maar ik bedoelde dus niet dat ik dacht dat dat kindje van 11 dat maar moest gaan uitproberen terwijl dat eigenlijk veels te gevaarlijk is.

en btw voor zover ik weet is er geen vastgestelde leeftijd wanneer je naar buiten zou mogen, of ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord... toen ik 11 was reed ik ook buiten, maar nog niet alleen dat was vanaf mn 13e ofzo. of dat nou verstandig was weet ik niet (achteraf best gevaarlijk, soms), dus misschien zou het geen kwaad kunnen als er wel een richtlijn was.

en wat betreft privepony's is die richtlijn er al helemaal niet volgens mij (zeker als ze niet met die pony op een manege staat, waar iedereen zich overal mee bemoeit). maar dan moet het wel kunnen met je paard, en bij haar kan dat niet, en daarom zit richtje erop. alleen het zou leuk zijn als het in de toekomst wel zou kunnen. want we hebben het nu alleen over naar de bak rijden en terug... toch? (is dat ver btw?)

wat ik me dan trouwens wel afvraag is als de bak niet bij de stal is en ze daar niet alleen heen kan rijden en er ff vanuit ga dat ze dus ook niet alleen naar buiten mag van dr ouders, wat doet ze dan de overige 5 dagen van de week met dat beest?!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 15:28

sophie18 schreef:
yah, dat zeg ik toch ook niet of wel dan?

en wat betreft privepony's is die richtlijn er al helemaal niet volgens mij (zeker als ze niet met die pony op een manege staat, waar iedereen zich overal mee bemoeit). maar dan moet het wel kunnen met je paard, en bij haar kan dat niet, en daarom zit richtje erop. alleen het zou leuk zijn als het in de toekomst wel zou kunnen. want we hebben het nu alleen over naar de bak rijden en terug... toch? (is dat ver btw?)

wat ik me dan trouwens wel afvraag is als de bak niet bij de stal is en ze daar niet alleen heen kan rijden en er ff vanuit ga dat ze dus ook niet alleen naar buiten mag van dr ouders, wat doet ze dan de overige 5 dagen van de week met dat beest?!


Idd, kan ze nu niet alleen met hem over de weg, of ik rijd hem of ik er zit een halstertouw aan en ik houd hem vast, voor als hij weer wat te graag vooruit wil. Het is trouwens zo'n 10 minuten stappen (in zijn tempo Haha! ). Ik rijd hem trouwens sowieso 2 dagen per week, omdat in het begin ook het gewone rijden niet altijd goed ging.

Wat betreft wat ze de andere vijf dagen doet, we hebben bij stal een buitenbak, waar bij redelijk weer gewoon in gereden wordt. Alleen als het echt heel slecht weer is of als ze naar les gaat (één keer in de week) moet ze echt over de weg naar die binnenbak.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:59

kenomaxbe"]
[quote="Richtje"][quote="nicolietje schreef:
dat meisje is een jaar of 11 en niet zo groot, deze pony is voor haar eigenlijk te groot en te sterk (mijn mening). Ze heeft het gevoel dat ze zo op de terugweg heel weinig overh hem te zeggen heeft en hij er elk moment vandoor kan gaan. Dan snap ik heel goed dat dat voor haar beangstigend is.

Verder iedereen iig bedankt voor de tips.


Op 11-jarige leeftijd mag je toch helemaal niet buiten gaan rijden ?
[/quote]

Daarom is Richtje mee! Richtje houdt die pony vast en neemt haar dan mee naar de club omdat ze dus niet alleen over de weg mag!
Ik ken deze pony ook goed,en hij is erg sterk en dat meisje vindt dit af en toe gewoon nog eng.
Verder kan ik hierover geen advies geven anders had richtje die allang gehoort.
Richt succes ermee!!!!
dikke knuf aan Charlie

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:54

Citaat:
sophie18 schreef:
en btw voor zover ik weet is er geen vastgestelde leeftijd wanneer je naar buiten zou mogen, of ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord... toen ik 11 was reed ik ook buiten, maar nog niet alleen dat was vanaf mn 13e ofzo. of dat nou verstandig was weet ik niet (achteraf best gevaarlijk, soms), dus misschien zou het geen kwaad kunnen als er wel een richtlijn was.


Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België bestaat hieromtrend een wetgeving : pas vanaf 12 jaar mag je buiten met begeleiding, vanaf 14 jaar zonder begeleiding. Men is ook aan het werken aan een soort rijbewijs. Het is nog geen wet, maar er is al sprake van : om te mogen buitenwandelen zal men in de toekomst een A brevet (wandelbrevet) nodig hebben.

more with less

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 12:57

We hebben in Nederland wel het ruiterbewijs. Officieel moet / moet je in de toekomst in bezit zijn van dit ruiterbewijs (of je moet begeleid worden door iemand die in het bezit is van een ruiterbewijs) om met je pony over de weg te mogen. Volgens mij verschilt het nu nog per gemeente of het al dan niet verplicht is. Ik heb er iig één Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:32

ik heb sinds 1,5 jaar zo'n poedersuiker FNRS-ruiterpaspoort... dat moet het ruiterbewijs ooit gaan vervangen, als het systeem helemaal uitgewerkt is zou het beter werken. ik ga niet helemaal uitleggen hoe het zit, daarvoor zou je even op hun site moeten kijken (voor voorlopig slaat het nog op kaas maar bij ons op stal is het kinda verplicht (ook om proeven te mogen starten) -> de eigenaar zit in het bestuur van de FNRS).
ook hier zijn oa (weliswaar beperktere) verzekeringen aan gekoppeld, ik heb em met buitenrijden toch maar gewoon standaard altijd in mn jaszak zitten, beter dan niks. al is het maar zodat de ambulancemensen weten wie ze van de grond aan het schrapen zijn.
ik denk dat je nu op dit moment meer hebt aan een ruiterbewijs dan aan zo'n paspoort, maar allebei vond ik een beetje dubbel op. dus totdat alle hippische besturen in nederland op 1 lijn zitten laat ik het maar zo. ik moet zeggen dat er ook nog nooit naar mn ruiterbewijs gevraagd is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers