verschil tussen rijden en paardrijden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

verschil tussen rijden en paardrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 14:37

ik vind dus dat daar een groot verschil tussen zit.

ik had laatst een discussie met een vriendin van mij (die via mij is gaan paard rijden ik heb haar ook leren lichtrijden op sya) over het verschil.
Ik vind dus dat je als je op een manege (nu krijg ik half bokt over mij heen) rijd dat je niks leert, ik zei daar leer je eigenlijk alleen maar licht rijden enz. maar een heel slim antwoord was van haar dat je daar ook leert galopperen Haha!
maar ik kreeg er dus bijna ruzie over (stom he Haha! )

ik vind paardrijden eigenlijk maar hobbelen of mee liften.
En rijden vind ik dat je je paard (bijna) altijd onder controle hebt en dat je je paard niet tegen zit in zijn bewegingen (ik vind dus ook dat ik niet goed kan rijden).

maar wat vinden jullie?
p.s. let niet op mijn taal fouten kan er niet veel aan doen
Laatst bijgewerkt door Thirza op 20-01-03 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:48

Gedeeltelijk mee eens, dat je niet leert is ook niet waar. Dat hangt denk ik af van de manage waar je rijdt. Ik ben het wel met je eens, althans dat is mijn persoonlijk ervaring, dat ik meer geleerd heb van een paard van iemand anders te rijden dan op de manage. Sommige mensen vinden het niet belangrijk om echt goed te leren rijden en op een manege kan het heel gezellig zijn. Ik heb heel veel jaren plezier gehad daar, maar helaas weinig geleerd. Gelukkig halen we dat allemaal in. Ik heb er nu ook lol in. Op de manege had ik niet echt een doel dat ik wilde bereiken als ik ging rijden, dat is nu wel anders. Me happy. De gangen kan je wel leren uitzitten op een manege, maar verder... hangt af van veel factoren (paarden, instructeur, manege, bak, je eigen inzet/motivatie, etc.) Ben benieuwd naar de rest van de antwoorden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:55

Je leert wel veel op een manege maar alleen de beginselen. Als je eenmaal lekker kunt rijden na een jaartje ofzo kun je beter een bijrijpaard nemen en prive gaan lessen dan leer je meer.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 15:00

diana_mabel: dat zeg ik ook hoor je leert er lichtrijden enz. maar meer (vind ik) gewoon niet

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:25

bij de manege waar ik heb gereden heb ik heel veel geleerd... ook wijken, schouderbinnenwaarts en travers. keertwendingen, galopwissels en noem het maar op. dus bij die manege leerde je wel rijden, en niet meeliften

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 15:37

ja maar heb je dat ook goed geleert veel dingen leer je ook nog eens verkeerd...

ikzelf heb maar 3mnd op een manege gereden dus kan er niet echt over mee praten maar dit heb ik wel bij andere mensen gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:41

Ik vind de door jou geformuleerde stelling eerlijk gezegd behoorlijk arrogant overkomen. Denigrerend richting maneges en ook bepaald niet aardig tegenover manegeruiters.
Er zijn inderdaad maneges te over waar je niet veel meer leert dan hobbelen en blijven hangen. Er zijn echter ook heel veel maneges die je wel goed leren rijden, op kwalitatief goede paarden, en die je zelfs bijvoorbeeld de kans geven om wedstrijden (NPC) te starten met een manegepaard.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 15:45

en die maneges ken ik dus niet een daarom vraag ik ook jullie antwoord! om te vragen wat jullie er van vinden dit is ook gewoon mijn ervaring

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:51

Ik heb dus ook leren rijden op een manège. En ik kan dus ook lichtrijden Tong uitsteken , stappen, draven en galoperen. Maar ook travers, renvers, schouder voor, galopwissels (zelfs om de pas), passage en zelfs een piaffe rijd ik met dat paard eruit.
OK ik heb een héél ervaren paard daar toegewezen gekregen, met alle knopjes op al zijn sommige een beetje afgestompt en ik weet ook wel dat niet elke manège zo'n paard heeft om je op te leren rijden.

Volgende week begin in op een andere manège te rijden, omdat de lessen bij ons niet meer in niveau stijgen.
Daar staan gewoon de paarden van de instructrice in voor de lessen, Angelique Klömpges (zou nationaal voor België rijden), dus daar zal ik de zwaardere dressuur hopelijk kunnen verbeteren, verfijnen en verder aanleren.

Maar als het op lef om te rijden aankomt, durf en weten wat te doen in "vreemde" situaties. Dat heb ik inderdaad niet geleerd op een manège, dat heb ik op bijrijdpaarden geleerd ... De meeste manègepaarden zijn immers zo mak als een lammetje, zeker als je pas begint te rijden.
Maar bij ons zit het qua aanbod van paarden echt héél goed, eens je een beetje vast zit enzo krijg je jonge paarden onder en dan leer je ook wel hoe je daarmee moet omgaan, of paarden voor verkoop (die dus zeker niet aan de defenitie mangègepaard voldoen) ... Enkel hier zou ik je dus gelijk kunnen geven in je stelling, dat je dat niet leert ... na mijn eerste bijrijdpaardje weet ik bvb dat je soms wel eens met je twee handen aan 1 kant van de manenkam mag komen, tenzij je levensmoe bent ... Frusty

Maar ik ken ook manèges waar je dus geen sikkepit uitleg krijgt, je zit er met 15 achter elkaar en je rommelt maar wat aan. Daar leer je volgens mij inderdaad niet rijden.
Maar bij ons (en dat is nu niet om op te scheppen) krijg je echt heel goede begeleiding, theoretische uitleg over de oefeningen, de bewegingen enzo.

Het hangt er dus gewoon vanaf waar je terecht komt Lachen, ik hoop dus dat vanaf volgende week het echt zo goed gaat meevallen als ze mij tot nu toe voorhouden.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:58

Sonja schreef:
Ik vind de door jou geformuleerde stelling eerlijk gezegd behoorlijk arrogant overkomen. Denigrerend richting maneges en ook bepaald niet aardig tegenover manegeruiters.
Er zijn inderdaad maneges te over waar je niet veel meer leert dan hobbelen en blijven hangen. Er zijn echter ook heel veel maneges die je wel goed leren rijden, op kwalitatief goede paarden, en die je zelfs bijvoorbeeld de kans geven om wedstrijden (NPC) te starten met een manegepaard.


off-topic:
Ze bedoelt het niet arrogant hoor ze vraagt alleen een mening over haar stelling en niet over haarzelf.

on-topic:
Ik snap het best. een gemiddelde manege ruiter die zegt te kunnen rijden kan dat niet. Die kunnen meeliften, maar helaas geldt dat ook voor de meeste ruiters die wel een eigen paard hebben. Gaaaap

off-topic:
Of kom ik nu ook arrogant over. Frusty Lips are sealed Misselijk
(het lijkt wel of je je eigen mening niet meer mag geven op bokt. het wordt wel braaf zo)

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:26

De basis van het rijden heb ik geleerd bij een particulier vrouwtje. Na een jaar stopte zij en ben ik naar een pony-manege gegaan (met hier en daar een verdwaalde paard voor de lange kinderen onder ons Haha!). Daar heb ik 8 jaar lang met heel veel plezier gereden en ook heel veel geleerd: niet alleen het gewone hobbelen maar ook dressuuroefeningen zoals op de juiste manier aan de teugel rijden, wijken, (goed!!!) achterwaarts, de verschillende keertwendingen, etc. etc. Daarnaast (waar je zelf ook weer heel veel van leert) heb ik daar zelf aan een groepje beginners (kleine kinderen) les gegeven, heb ik menig pony ingereden en als er weer eens eentje opstandig was tijdens de lessen dan mocht ik een tijdje even met dat paardje gaan bijspijkeren. Maar op een gegeven moment had ik ook: ik leer hier niks meer. Ik zat wat betreft die manege echt tegen het plafond. Een aantal van die pony's konden wel meer maar er werd bij mij in de les iedere keer weer nieuw grut geplaatst die er weken overdeed om met ons mee te komen. Gevolg: wij moesten weer een paar passen terug doen en wachten tot de nieuwe ook zover was en dan weer verder maar al snel kwam er dan iedere keer weer een nieuwe bij Boos! Toen ben ik bij mijn huidige instructrice(s) terecht gekomen: een pensionklantje van de manege die aanbod om met haar paarden bij haar nicht (ook een pensionklantje) te gaan lessen. Zo gezegd, zo gedaan. Daar heb ik ruim 2 jaar gereden totdat mijn lespaardje te oud werd en aangezien ik toch dit jaar met Fayette ga rijden ben ik met dat paardje gestopt. Maar ik krijg straks gewoon weer les van mijn instructrice.
Effe weer on-topic: er zijn maneges waar je alleen maar leert om met je paard mee te hobbelen maar er zijn ook maneges waar je veel en veel meer leert! Goed kijken dus als je op zoek bent naar een goede manege.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:36

Ik ben het in zekere zin wel met de stelling eens. Op een goede manege leer je echt rijden, dat zeker. Maar ik denk dat je het meeste leert door veel te rijden en dat doe je meestal met je eigen pony of verzorgpony.
De kwaliteit van de lessen speelt ook zeker mee en die zijn niet overal even goed. Dat weet ik uit ervaring.
Maar ik vind niet dat je kunt stellen dat je een eigen paard moet hebben om te leren rijden. Wat je wel moet hebben is inzet, goede instructie en een goed paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:45

mijn mening is dat je niet leert rijden op een doorsnee manege.
Mijn mening is ook dat je niet leert rijden met 1 (of 2) eigen paard/pony

Naar mijn idee leer je pas rijden als je veel verschillende paarden onder je krijgt.
Paarden van verschillende nivos met uiteraard verschillende karakters.
En ook niet allemaal van die brave softies.

Kun je dan redelijk weg rijden me veel dieren, alle hoeft niet want dat is maar voor weinig ruiters weggelegd, dan leer je pas rijden.

Chippy

Berichten: 129
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:57

Het ligt volges mij aan de manege waar je rijd en van wie je les krijgt enzo...daarom ben ik ook van m'n manege weg gegaan (en omdat ik ergens anders op chippy kon rijden) maar waar ik nu rijd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:04

Thirza schreef:
en die maneges ken ik dus niet een daarom vraag ik ook jullie antwoord! om te vragen wat jullie er van vinden dit is ook gewoon mijn ervaring


Ik neem je ook niks kwalijk, maar het is wel mijn mening dat ik de jouwe wat arrogant over vind komen Haha!
Als een manegelesklant de moeite neemt om verder te zoeken dan naar een gezellige kantine, zijn er echt wel goede maneges te vinden.

Off-topic voor Merilyn: Thirza redt het zelf wel...... Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:15

ik heb ruim 8 jaar op een manege gereden, en ik ben gewoo van mening dat je er dus echt wel alleen grondbeginselen leert vooral als je een paar keer per week rijd of nog minder ik heb nu ruim een jaar een eigen paard dat ik als 3 jarige heb gekcht en dacht dacht dat het een makkie zou zijn om zo'n paard te beleren omdat ik dus dacht dat ik al heel wat gevoel had voor rijden en het ook echt kon. Echt niet dus he nu ruim een jaar later begin ik pas door te krijgen wat paardrijden is en wat je paard onder controle hebben is en nu begin ik mijn paard ook pas echt te rijden. en te voelen wat er onder me gebeurt, en die dingen zul je niet snel leren op een manege. Paardrijden is met personelijk contact met je instructeur en paard een gevoel creeren en dat uitoefenen en steeds verder ontwikkelen en die dingen mis je vaak op een manege, en zelfs na 8 jaar had ik nog geen gevoel van wat van achter naa voren voorwaarts en aan de teugelwas dus eigenlijk 8 jaar vedrloren tijd.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:00

Op mijn vorige manege reed ik in de hoogste les bij de ponys (mocht niet naar de paarden, te klein) en leerde helemaal niks meer bij. Toen heb ik een eigen pony gekregen van mijn ouders en gezien dat ik vrijwel niks kan. Maar ik wil ook even zeggen 1x in de week leer je veel minder van, dat is gewoon zo. En het verschilt ook per manege.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:04

je leert op een manege alleen de beginselen vind ik, pas als je echt goed les krijgt en meer als 3 keer in de week rijdt, weet je echt hoe en wat te doen....

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:07

Ik rijd zelf wel op een goede manege, al zeg ik het zelf. In de gevorderdengroep leer je ook de zijwaartse gangen en galopwissels. Je komt pas in die groep als je alle paarden kunt rijden.
We hebben ook erg goede paarden daar. Veel mensen vinden het zonde dat ze op een manege rondlopen.

Er kwam laatst een meisje bij ons vragen of er ook een gevorderdengroep was omdat ze 10 jaar een eigen paard had gehad!!!
Ze begon dus in die groep en ze kon op een van de makkelijke paarden nog geen fatsoenlijke wending of volte rijden.
Ze is dus een groep terug gezet tot haar groote verbazing. Nu ziet ze zelf wel in dat het nodig was. Ze kan er ook niets aan doen, ze reed namelijk voornamelijk buiten en had weinig les gehad op dressuurgebied.

Zo zie je maar weer dat het ook andersom kan zijn. Maar ik geef toe op de meeste maneges rijd je gewoon achter elkaar aan en leer je weinig tot niets.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:16

Merilyn"]
[quote="Sonja schreef:
Ik vind de door jou geformuleerde stelling eerlijk gezegd behoorlijk arrogant overkomen. Denigrerend richting maneges en ook bepaald niet aardig tegenover manegeruiters.
Er zijn inderdaad maneges te over waar je niet veel meer leert dan hobbelen en blijven hangen. Er zijn echter ook heel veel maneges die je wel goed leren rijden, op kwalitatief goede paarden, en die je zelfs bijvoorbeeld de kans geven om wedstrijden (NPC) te starten met een manegepaard.


off-topic:
Ze bedoelt het niet arrogant hoor ze vraagt alleen een mening over haar stelling en niet over haarzelf.

on-topic:
Ik snap het best. een gemiddelde manege ruiter die zegt te kunnen rijden kan dat niet. Die kunnen meeliften, maar helaas geldt dat ook voor de meeste ruiters die wel een eigen paard hebben. Gaaaap

off-topic:
Of kom ik nu ook arrogant over. Frusty Lips are sealed Misselijk
(het lijkt wel of je je eigen mening niet meer mag geven op bokt. het wordt wel braaf zo)
[/quote]


Geweldig , ik ben het helemaal met je eens hoor. En je komt echt niet arrogant over op deze manier, eindelijk ook iemand die een eigen mening heeft Haha!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:16

Ik denk dat je dus niet leert rijden op een manege. Ik heb er ook een aantal jaar gereden (iedereen zei is een goeie manege) Ik heb wel veel dingen geleerd maar het rijden op een manege paard is dus niet te vergelijken met een prive paard ik rijd nou dus een paar dagen op een paard van iemand en ben er dus achter dat ik niet kan rijden. Het paard is niet gemeen ofzo alleen mijn zit is dus eigenlijk niet zo goed. En ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen maar een manege paard doet bijna alles nou das met deze paarden wel anders.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:22

Sonja schreef:
Er zijn inderdaad maneges te over waar je niet veel meer leert dan hobbelen en blijven hangen. Er zijn echter ook heel veel maneges die je wel goed leren rijden, op kwalitatief goede paarden, en die je zelfs bijvoorbeeld de kans geven om wedstrijden (NPC) te starten met een manegepaard.


Bij ons op de manege leer je bij de pony's niet echt rijden, dat geef ik toe. Bij de paarden zeker wel. Ik heb eerst ergens anders leren rijden, en nu ben ik dus naar hier gekomen. Nu heb ik les van 'de grote baas' en kan dus ook elke dag rijden( i.v.m. school gaat dat niet). Ik ben de enigste die die pony rijd, wij krijgen elke woensdag les, wij mogen meedoen aan wedstrijden enz. Er wordt alleen verwacht dat wij meehelpen. Als een lesgeefster bv ziek is, moet een andere alle lessen overnemen. Dan moeten wij opzadelen, helpen opstappen, pony's verdelen etc. Tot soms (zelden) eens een longelesje geven. Ook 'begeleiden' wij mee met verjaardagsfeestjes. Gewoon helpen met voordoen, kindjes op pony's zetten, mee spelletjes spelen...
Ook zorgen dat de manegepaarden door de week of in het weekend buitenkomen, we mogen echt veel.
Hier leren wij dus rijden.
Er zijn maneges waar je niet leert rijden, andere wel. dat hangt van manege tot manege af.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:12

Ik heb pas leren rijden op Jamaica (en lodewijk Haha!)

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:21

Ik ga met Runningkawa mee. Ik wil niet zeggen dat ik super kan rijden, maar heb denk ik wel meer 'ruitergevoel' gekregen nadat ik op allerlei 3 en 4 jarigen van diverse pluimage heb gezeten. Ben er in het begin ook geregeld afgekukeld. Ik denk dat ik daar misschien nog wel het meest van heb geleerd !!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:35

runningkawa schreef:
mijn mening is dat je niet leert rijden op een doorsnee manege.
Mijn mening is ook dat je niet leert rijden met 1 (of 2) eigen paard/pony

Naar mijn idee leer je pas rijden als je veel verschillende paarden onder je krijgt.
Paarden van verschillende nivos met uiteraard verschillende karakters.
En ook niet allemaal van die brave softies.


Haha! Ben het weer eens helemaal met Kawa eens Haha! .

Ik ben zelf geen geweldige ruiter, maar door op veel verschillende paarden te rijden heb ik wel vrij snel door wat voor vlees ik in de kuip heb. Ik heb pas een beetje leren rijden toen ik een leasepaard had (mn houding werd een stuk netter).
Bij het begeleiden van strandritten merk ik wel vaak dat mensen die op veel verschillende paarden hebben gereden (ook al was dat op een manege) sneller door hebben op wat voor type ze nu rijden (en daar dus makkelijker mee omgaan dan mensen die al jarenlang op 1 en hetzelfde paard rijden).