Riagg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Riagg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 13:19

Ik had er al niet zo'n hoge pet van op en ik heb ook zelden goede dingen gehoord, maar nu begin ik te snappen waarom.

Mijn zoontje heeft al van kleins af aan wat bijzondere gedragingen, maar niemand wilde ooit luisteren. Het was altijd: je hebt een tweeling, dat is druk, je bent labiel.
Nou werk ik zelf met kinderen (destijds met moeilijk opvoedbare kinderen) maar volgens de mensen kun je naar je eigen kind niet objectief kijken, dus ik was gek. Had ik nu maar doorgezet, want uiteindelijk is hij 6 jaar en komen ze er nu pas achter. Na onderzoeken blijkt dat er toch iets niet helemaal goed is, waarschijnlijk in het autistisch spectrum. Wij moeten dus voor verder onderzoek naar het Riagg. We kregen in december een brief dat mijn zoon april/mei aan de beurt is!!!
Nou hebben we net een periode achter de rug met veel gedoe, dus we proberen die afspraak te vervroegen.
Eindelijk, na 3 weken proberen, kreeg ik vandaag contact, en ze zouden terugbellen.
Nou, mooi...ze belde nog terug ook! Maar: er zijn zoveel kinderen met gedragsstoornissen, ze zou het voorleggen, maar ik moest er maar niet op rekenen, ze moest nu ophangen want ze kon de lijn niet bezet houden en veel sterkte ermee! Dahaag!
Wat moet ik nog doen om hulp voor mijn kind te krijgen? Moet ik hem eerst in elkaar ranselen, psychisch mishandelen of de deur uitschoppen. Zolang je dus normaal met je kind omgaat, hem probeert te helpen en niet zelf ernstig depressief bent mag je dus 5 maanden wachten.... Boos!
Ik houd zielsveel van mijn kind, maar het wordt wel steeds zwaarder om hem dingen bij te brengen. Op het moment gaat het eigenlijk heel goed, waardoor je dan weer gaat twijfelen, maar toch, ik weet dat er altijd weer een periode komt van onbereikbaarheid.
Ik heb hier in ieder geval geen goed gevoel bij het Riagg van gekregen....

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:23

Riagg schijnt er te zijn om mensen te helpen ,maar van ervaringen uit mijn omgeving, helpen ze juist mensen de afgrond in. Ze proberen jou ervan te overtuigen dat je gek bent ofzo. En het gaat dan alleen maar bergafwaarts. Mijn ervaringen (ben er zelf nooit geweest maar wel veel overgehoord) is het riagg niet bepaalt een pretje. Ze houden je aan het lijntje en uiteindelijk ben je geen klap verder in de goeie richting maar juist in de verkeerde. Is er geen andere instantie waar je heen kan ?

Heel erg veel succes met je zoontje!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 13:27

Ik zou het zo gauw niet weten.
Ik kan wel naar een pedagoog oid gaan en het zelf betalen, maar hij moet eerst onderzocht worden.
Via het consultatieburo sturen ze door naar Riagg. Echt blij ben ik er ook niet mee, ik heb dezelfde dingen gehoord als jij.
En dit telefoongesprek was ook nogal dubieus, eigenlijk een bevestiging van wat ik al dacht.
De school zou ook nog wat proberen, maar op zich gaat het daar aardig goed. Hij is zelfs erg intelligent, maar kan zich moeilijk concentreren. Hij vindt alles saai.
Maar ja, als iedereen van alles gaat proberen kom je ook zo binnen met het stempel: wanhopige ouders. Ik zie het al voor me dat ze helemaal gaan uitspitten hoe wij er zelf mee omgaan.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:35

wat je ook nog kan proberen is, of de huisarts d afspraak kan vervroegen, zij hebben over het algemeen meer invloed. mijn oudste dochter had erge exzeem zo erg dat haar bed iedere ochtend helemaal onder het bloed zat, mijn huisarts wilde toen noiet de afspraak met de huidarts vervroegen,toen ben ik s'nachts (ze werd ongeveer om het uur wakker van de jeuk) naar de ehbo gegaan die doen niets maar mijn huisarts hoorde het de volgende dag wel en we konden direct naar het ziekenhuis, daar werd ik in eerste instantie voor overspannen uitgemaakt tot ik het beddengoed pakte en haar ontstoken wonden liet zien, ze is toen gelijk opgenomen en heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen voor exzeem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:50

Een stoornis in het autistisch spectrum is niet zomaar iets. Heb je misschien al met de huisarts contact opgenomen wat die ervan vindt? Er zullen ook ongetwijfeld verenigingen bestaan voor ouders met autistische kinderen, eventueel zijn die ook op het web te vinden.
Autisme is moeilijk om mee te leven, maar misschien moeilijker voor de omgeving dan voor de patient zelf.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:59

Ik kan me heel goed voorstellen hoe moeilijk het is. Ik werk ook met kinderen. Deze kids hebben een verstandelijke handicap en gedragsproblemen. Vaak hebben ouders en kinderen al heel veel ellende doorgemaakt voordat er iets gebeurd.
Misschien kan de SPD je helpen, de sociaal pedagogische dienst. Vanuit het werk hebben wij goede ervaringen met hen.
Heel veel succes!

Ik heb even gezocht: www.spd.nl

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:02


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:14

Ik zou ook even zoeken op PDDNOS, daar lijkt het ook wel op (ook een variant in het autisme spectrum).
Zie bijv http://www.pddnos.nl/Titel.html.
Ik weet dat het RIAGG op dit gebied ook geen goede naam heeft, dus ik zou uit kijken of je ergens anders terecht kan.

[edit]typo[/edit]

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 14:34

Je ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Ik heb heel veel sites al bekeken en in alles herken je wel wat. Met als gevolg dat je jezelf gek loopt te maken.
Bovendien gaat het bij mijn zoon in periodes. Hij heeft nu een periode dat je er niks mee te doen hebt. Zo lief en meegaand. En vanuit het niets beland je in een periode dat hij onbereikbaar lijkt, extreem gaat verzamelen, dingen in stapels van 4 gaat opstapelen, dingen wegneemt (laatst ook uit een winkel, gelukkig zag ik het!), heel druk is, veel geluiden maakt, plotselinge bewegingen.
Meestal kan ik er wel goed tegen, maar op het einde van de dag kan ik hem wel eens achter het behang plakken. Vooral ook omdat niks lijkt te helpen, je wordt gewoon wanhopig. Ik zal mijn kind nooit slaan, buiten een pedagogische tik die hij heus wel eens een keertje krijgt, maar ik begin te begrijpen dat de lijn heel dun is. Dat als je minder zelfbeheersing hebt je echt een keertje doordraait.
Als hij slaapt kijk ik naar hem en vind ik het zo onverteerbaar. Zo'n mooi mannetje, uiterlijk zo perfect, maar wat gaat er in dat koppie om? Je gunt je kind een prachtig leven en daarom wil ik dat er iets gebeurd om hem te helpen, of voor ons een manier om ermee om te gaan, op de wijze die voor hem het beste is. Nu probeer je maar wat, je klooit maar wat aan, hopend dat je de oplossing hebt gevonden.
Nou, dat mogen we dus nog eens 5 maanden gaan doen. Ik kan alleen maar hopen dat de schade beperkt blijft en hij gelukkig blijft.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:55

Ik zocht hetzelfde woord als Kayla. Een collega van me heeft een kind met PDDNOS en toevallig heb ik laatst heel veel informatie van haar gekregen. We zijn nu op school bezig met kinderpsychiatrie en ik vond het wel interessant om te lezen.

Iig heel veel sterkte en hopelijk kan die afspraak vervroegd worden!

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:23

Mijn broertje heeft pdd nos...Ja en mijn moeder had precies hetzelfde...ook zo'n gevoel dat er iets niet klopt met haar kind... Nu is ze bezig om een noodopname omdat we eigenlijk hem niet meer kunnen begeleiden zoals we moeten doen. Mijn moeder is nu bij het spd en ze word daar goed begeleid...Ik zou als ik jou was daar ook naartoe gaan!!! Daar word in iedergeval jij en je kind geholpen Lachen

je kan me pb'en als je meer wilt weten! of ervaringen wil uitwisselen met mijn moeder Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:05

Via de verschillende verenigingen kun je misschien een manier vinden om sneller hulp te krijgen. Bovendien kun je daar misschien advies vinden over zijn toekomst, welk onderwijs en waar en etc. De sites bekijken om de informatie omtrent de afwijking geeft vooral onrust en verwarring. Niet ieder kind is hetzelfde en niet ieder autisme is hetzelfde. Het is niet altijd alleen maar hopeloos, denk maar aan Rainman Knipoog.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:10

Geloof mij Riagg is echt wel goed, zolang je niet een onervaren leerling krijgt.
Ik heb het hoofd van riagg zelf gehad, en dat mens heeft me er weer bovenop gekregen...dus de afgrond in, misschien heb ik wel gewoon geluk gehad, want je krijgt haar zomaar niet.
Verder ben ik alleen bij haar geweest, dus weet er verder ook niets van....was tenslotte 8 ofzo.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:12

Ik zeg alleen dat ze op DAT GEBIED geen goede naam hebben (dus PDDNOS, Asperger etc).

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:25

Kayla schreef:
Ik zeg alleen dat ze op DAT GEBIED geen goede naam hebben (dus PDDNOS, Asperger etc).


Sluit ik mij geheel bij aan, ben ervaringsdeskundige als moeder van 2 kinderen met PDD-NOS.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:31

Suzanne, anders moet je chompie even pben, die heeft er kennlijk ervaring mee, misschien kan ze je wat tips geven.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:23

Ik weet niet of het er al stond...maar bel effe met je ziektekostenverzekering wat je wel en niet vergoedt krijgt. Kun je misschien nog kiezen waar je heen gaat!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 14:23

Verward Verward Verward
Kreeg ik gisteren een brief van ze binnen dat we 30 januari mogen komen voor een intake?!!?!?!
De dag nadat ik dus zo vreemd te woord was gestaan....
Kan me niet voorstellen dat ze op 1 dag mij aan de telefoon heeft gehad, het heeft overlegd en ook nog de brief heeft geschreven en gepost. Waarschijnlijk waren we dus al aan de beurt, ofzo.
Nou ja, beter...

Groetjes Suzanne