Stelling: Respect voor elkaar is slecht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Stelling: Respect voor elkaar is slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 01:01

Deze stelling klinkt een beetje raar, maar ik sta er wel achter. Als iedereen altijd respect voor elkaars mening had gehad dan was het tot weinig gekomen in de wereld, als Luther respect had gehad voor de leiders van de katholieke kerk waren de misstanden nooit
aan de kaak gesteld, als we respect hadden gehad voor het regime in Zuid-Afrika, hadden we daar nog steeds apartheid en zo kan je nog wel even door gaan.
Kortom respect is niet goed.
Wat jullie?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:05

Als er overal respect was geweest zou er ook geen apartheid zijn, denk je wel?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:05

Respect wil niet zeggen dat je het eens hoeft te zijn met iemand maar ik denk dat juist wanneer er meer respect is voor elkaars mening er ook meer naar elkaar geluisterd zou worden wat niet wil zeggen dat er dan niets veranderd zou worden. Juist wanneer iemand met de botte bijl hakt gaat de andere partij daar fel tegenin en krijg je ruzie.

Soms echter, is respect niet meer voldoende of zijn de daden van de ander zo laag dat er met de beste wil van de wereld geen respect meer voor op te brengen is.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:06

Dan is het misschien beter om de stelling wat minder zwart/wit te maken Knipoog .

Respect is niet altijd goed.

Als we inderdaad een heilig respect hadden voor alles wat er in het verleden bedacht of gezegd is, werd er weinig nieuws verzonnen. Maar in sommige gevallen zou een beetje meer respect ook niet verkeerd zijn Haha! . Zinloos geweld is ook een kwestie van geen respect hebben voor iemand anders.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 01:08

res·´pect (het ~)

1 eerbied uit hoogachting of angst

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:10

Zolang je iets niet hebt meegemaakt kan je er moeilijk over oordelen lijkt me. Je kan niet weten hoe het is om in een maatschappij te leven waar alles en iedereen respect voor elkaar en elkaars mening heeft. En totdat je zoiets zelf meemaakt, kan je nooit weten of het saai zou zijn of niet. Om een lang verhaal kort te maken: We zullen nooit weten hoe het is om door iedereen gerespecteerd te worden, er is altijd wel iemand die geen respect kan opbrengen voor een ander (of zijn mening).

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 01:10

Craignethan schreef:
Als we inderdaad een heilig respect hadden voor alles wat er in het verleden bedacht of gezegd is, werd er weinig nieuws verzonnen.


dat is precies mijn punt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 01:11

nehee juist niet Syph, dan kwamen we nooit verder, iets anders is elkaar in z'n waarde laten.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:12

Je weet toch niet of je dan niet verder zou komen? Heb je dat scenario al eens meegemaakt dan?

btw:

res·pec·´te·ren (ov.ww.)

1 blijk geven van respect (voor) => serieus nemen, voor vol aanzien, zijn pet afnemen voor, zijn hoed afnemen voor
2 (een zaak) met eerbied behandelen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 01:15

Nee heb ik niet meegemaakt, maar kan me er wel een voorstelling van maken, je moet ALTIJD kritisch blijven en dingen blijven verbeteren, anders kwam er bijv niks meer terecht van de medische wetenschap. Sterker nog, dan waren we nu nog holbewoners.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:21

Maar respect is ook eerbied hebben voor iemand of iemand in zijn waarde laten en vooral het iemand in zijn waarde laten is belangrijk. Hoe kan je met iemand onderhandelen zonder die persoon in zijn waarde te laten?

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:25

Percy schreef:
Maar respect is ook eerbied hebben voor iemand of iemand in zijn waarde laten en vooral het iemand in zijn waarde laten is belangrijk. Hoe kan je met iemand onderhandelen zonder die persoon in zijn waarde te laten?


mee eens!!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 02:01

Zonder respect zouden we deze discussie niet kunnen houden...Zonder respect zou bokt niet bestaan en zonder respect hadden we elkaar allang uitgemoord.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:34

Jawel kayla, je kunt respect voor elkaar hebben ZONDER je eigen mening te vergeten. Je kunt de mening van een ander respecteren maar dat staat los van het feit dat je een andere mening er op na kunt houden en probeert daarvoor op te komen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:55

Percy schreef:
Maar respect is ook eerbied hebben voor iemand of iemand in zijn waarde laten en vooral het iemand in zijn waarde laten is belangrijk. Hoe kan je met iemand onderhandelen zonder die persoon in zijn waarde te laten?

Het ligt er ook aan hoe je het brengt.
Als iemand iets op een bepaalde manier doet en ik zie er het nut niet van in of ik vind het ontzettend dom dan kan je het keihard zeggen, dus respectloos, maar je kan het ook op een andere manier zeggen. Dan is het toch zo dat je het niet respecteert dat iemand het zo doet.

Dus je hoeft niet altijd respect te hebben.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 14:01

_Scarlet_ schreef:
Zonder respect zouden we deze discussie niet kunnen houden...Zonder respect zou bokt niet bestaan en zonder respect hadden we elkaar allang uitgemoord.


dat hangt er vanaf hoe je het woord respect uitlegt.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 14:03

Desiree schreef:
Jawel kayla, je kunt respect voor elkaar hebben ZONDER je eigen mening te vergeten. Je kunt de mening van een ander respecteren maar dat staat los van het feit dat je een andere mening er op na kunt houden en probeert daarvoor op te komen.


toch denk ik dat Luther geen respect had voor de katholieke kerk, maar probeerde zich er van af te zetten. en dat is goed geweest.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:48

Kayla"]
[quote="Desiree schreef:
Jawel kayla, je kunt respect voor elkaar hebben ZONDER je eigen mening te vergeten. Je kunt de mening van een ander respecteren maar dat staat los van het feit dat je een andere mening er op na kunt houden en probeert daarvoor op te komen.


toch denk ik dat Luther geen respect had voor de katholieke kerk, maar probeerde zich er van af te zetten. en dat is goed geweest.
[/quote]

In dit tijd hadden ze nog nooit gehoord van respect voor andermans mening, zeker niet waar het religie betrof. Alles wat anders was deugde niet en je moest oppassen dat ze je niet een kopje kleiner maakten. Is dat niet ook met Luther gebeurd?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 14:56

Nee ik geloof het niet eens, verbazingwekkend opzich. Maar hij had natuurlijk al snel een grote aanhang en er dienden zich mee leiders aan, oa Calfijn (toch??).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:57

calvijn waar het calvinisme van af komt, ja. Die aanhangers hadden best wel lef. Je moest lef hebben om anders te denken in die tijd hoor.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 14:59

Ja Luther was best wel stoer . Aan dat soort mensen hebben we veel (positieve) veranderingen te danken.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:12

Ik denk dat je respect moet verdienen. Ik heb zeker niet voor iedereen respect, ik tolereer iedereen, maar respect heb ik maar voor een klein aantal mensen.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:21

marieketencate schreef:
maar respect heb ik maar voor een klein aantal mensen.....


Voor mij?! *LOL*

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 15:24

tuurlijk niet, stomme vraag Desiree }>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:31

Kayla schreef:
tuurlijk niet, stomme vraag Desiree }>

ik heb jou niets gevraagd, als ik jou nodig heb, rammel ik wel met de pispot! *LOL*