Hoe maken jullie een paard zadelmak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Hoe maken jullie een paard zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 09:09

Hoe maken jullie een paard zadelmak van redelijk groen paard dat wel netjes aan een halster aan de longeerlijn loopt tot het moment dat de ruiter er los mee in de bak rijdt?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:28

vrij snel, vaak binnen een week.
Zadel en hoofdstel erop, laten uitbokken ana de longe, daarna erover hangen. Gaat dit goed, dan erop. Dan 1/2 rondjes stappen met iemand ernaast. Dit is dan de eerste keer.
Tweede keer weer laten uitbokken met zadel, zelfde herhalen, maar nu stap-halt-stap oefenen terwijl je erop zit. Sommige paardne nu al los.

Derde keer vaak los stappen (wel eerst aan de longe laten bokken, eerste rondje erop nog vast laten houden), gaat het goed, dan draf erbij.

Keer erop de galop erbij, 3 passen is genoeg.

De eerste week stuur ik niet echt, losse teugels. Wel wat voltes maken, maar die mogen rustig vierkant zijn. Wel direct de juiste beenhulpen erbij geven, en veel stem. reactie op stem is de eerste vereiste, been komt later wel. Ik blijf vaak de eerste paar weken wel even longeren voor het rijden.

de eerste keren is vertrouwen het belangrijkste, hoe en waar het paard loopt doet er niet zo veel toe. Angst moet weggenomen worden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:32

Wegbrengen naar een prof op het gebied van zadelmak maken. Terug halen als er een redelijke stuur en versnellingen op zitten, niet eerder Lachen

Als je geen ervaringen hebt met zadelmak maken of geen deskundige hebt die je dagelijks helpt, dan NIET doen en wegbrengen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:34

- ga het paard longeren met alleen hoofdstel
- als het paard het longeerprincipe goed begrijpt (stap en draf, evt, galop) leg ik er ook een zadel op.
- als het paard goed op het zadel reageert ga ik aan het zadel hangen, beetje trekken etc. en in een beugel staan.
- Als het paard dit allemaal goed verdraagt vraag ik iemand om de longeerlijn vast tehouden. Ik klim er heel langzaam op, lig met mijn bovenlichaam op de hals en schoft om dichtbij het paard te blijven. Langzaamn zwaai ik mijn been over het zadel en doe mijn andere voet in de stijgbeugel. En ook langzaam kom ik weer overeind. Een paar keer herhalen, het afstappen gaat in de omgekeerde volgorde, verder hetzelfde. Dus zo dichtbij mogelijk bij het paard blijven, laat hem al je bewegingen volgen zodat hij snapt wat er gebeurt.
- De volgende dag naar het opstappen laat ik het paard lopen aan de longeerlijn, tewrijl ik er op zit, hiervoor heb je uiteraard hulp nodig. Ik leer het paard stoppen, stappen en draven aan de longeerlijn. Als het dat kan, ga ik los, en ga ik ook sturen etc. Ik werk nooit langer dan een kwartier a 20 minuten met een jong paard. Als hij door elke dag er even mee bezig te zijn het allemaal snapt, ga ik ook niet meer elke dag er op zitten en doe het verder rustig aan. Ik werk langzaam toe naar een half uurtje rijden.

De hond is de betere mens

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:37

Ik ben het helemaal eens met Eleonoor hoor!
En een paard binnen een week zadelmak maken vind ik wel erg vlug..

Boque | Bokai | Buka | Boksel

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:42

Als je geen begeleiding met ervaring hebt inderdaad uit besteden.
Je moet het toch een keer leren.

Verder juist wel binnen een week de beginselen er in hebben zitten.
Je moet het zadelmak maken niet dramatiseren, het is de normaalste zaak van de wereld.
Eerst leren longeren (laat ze geen conditie opbouwen), met hoofdstel en zadel en liefst ook met bijzet zodat ze teugeldruk kennen.
Dan erop aan longeerlijn, liefst ook al draven en galopperen.
Daarna de volgende dag eerst aan longeerlijn en dan los.
Dit alles kan echt in een paar dagen zonder het paard te overnemen.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 09:43

Eleonoor schreef:
Wegbrengen naar een prof op het gebied van zadelmak maken. Terug halen als er een redelijke stuur en versnellingen op zitten, niet eerder Lachen

Als je geen ervaringen hebt met zadelmak maken of geen deskundige hebt die je dagelijks helpt, dan NIET doen en wegbrengen!


Op dit moment werk ik (en loop der ook 1 dag stage per week) bij een prof, staan nu veel jonge paarden die allemaal zadelmak en licht ingereden moeten worden ben daarom er wel benieuwd naar hoe andere het doen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:53

Ik vind wegbrengen naar een prof altijd wat eng... immers, je loopt kans dat je te maken krijgt met zo'n 'breker' die idd het beestje zo snel mogelijk erdoorheen perst zodat hij kan 'cashen' en een volgend 'paard kan aannemen.
Zelf doe ik er vrij lang over, maar ik doe het dan ook alleen voor mezelf, en ik wil ze braaf en met vertrouwen hebben. Dan maar eerst een week of 2 knuffelen met ht zadel erop. Het werkt overigens prima, mijn paarden luisteren prima naar basishulpen, en zijn eigenlijk altijd vrij snel verkeersmak en redelijk betrouwbaar. Ik heb dan ook eigenlijk nooit bokkerij bij het zadelmak maken...

Maar toch, als ik iemand ken die ik vertrouw met de kwetsbaarheid van mijn paarden bij het zadelmak maken, zal ik wel overwegen het uit handen te geven. [naam verwijderd] kan zich een slechte val niet permitteren....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:13

Mijn 'werkplan' Haha! voor Fayette voor over 4 maandjes: longeren met zadel en hoofdstel (principe van longeren kent ze al) om de frisheid eruit te krijgen, Sandra (mijn instructrice of Petra mijn andere instructrice is maar net wie er tijd heeft om mij te helpen) die Fayette vast houd en ik die een paar keer op Fayette ga hangen, paar pasjes lopen, en dan er weer van af en dit een keer of 2 herhalen. Zodra dit goed gaat been erover en rustig rechtop gaan zitten, weer aan de hand/longe stappen en eventueel een stukje draf, waarschijnlijk vlak daarna al los. En in het begin nooit veel langer dan een kwartier bezig zijn. Zodra Fayette een beetje het stap en draf doorheeft zonder al te gekke dingen doen ga ik met haar naar mijn oude manege om met haar een paar keer in een half-gevorderde lesje mee te rijden. Uit ervaring weet ik dat paarden dan heel snel het stuur doorhebben. Daarna gewoon weer in mijn eentje rustig verder rijden thuis.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:29

met een week zadelmak kan best wel... dat hadden wij ook altijd voor elkaar... er zit dan een klein beetje een stuur op en de stap de draf en de galop.
na die week ga je het paard verder doorrijden, en dit kan idd een tijdje duren, maar het zadelmak maken is meestal na een week wel klaar

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:45

Denk dat het van het paard afhangt.
Wij hebben op het moment 2 paarden op stal van twee en een half.
En die lopen alletwee al heel erg makkelijk met het zadel op.

Eigenlijk vanaf het begin geen probleem geweest.

Maar dus wel een handig onderwerp, ga immers ook over een half jaar aan die van mij beginnen, die dus al wel met zadel op loopt.

Denk dat ik gewoon veel ga hangen, of laat hangen *grijns* ligt deraan hoe ze reageert.

Als je ene goede band hebt met je paard lijkt het me gewoon het leukst om zelf op je paard te springen.
En misschien is dat wel het beste...derop springen en kijken hoelang het duurt voordat je weer op de grond ligt hahahahaha.

Ok ik geef toe, ben der nog niet helemaal uit hoe ik het ga doen.
Lekker rustig aan dnek ik maar.

groetjes

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 27 bezoekers