Uitrusting van de enduranceruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Uitrusting van de enduranceruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 13:08

Daar ben ik dus erg benieuwd naar.
Ik zag er gisteren tijdens het trainen op- en top als dressuurruiter uit Haha! , dressuurzadel, S & T hoofdstel, uitrijdeken, lange dressuurzweep, noem maar op.

Ik wil graag weten wat voor optoming en kleding/schoeisel je paard en jij dragen tot en met het ondergoed aan toe Haha!

En wat voor bitten zijn toegestaan? Fitz wil vooral hard!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:13

Zozo, wat lees ik nu? Wil je endurance gaan rijden?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:04

Hoi!

Ik rij met een Podiumzadel. Model western, maar het is een lichtgewichtzadel, dus zeer geschikt voor de endurance.
(kijk maar op www.sellepodium.com)
Mijn hoofdstel is een westernhoofdstel, zonder neusriem en met een snafflebit (ijzeren trens met koperinlage). Dit bit is iets dunner dan een gewone trens en dan kan ik hem wat beter houden.

Hij wil alleen op wedstrijden niet met een bit in drinken, dus ik zit erover te denken om met een hackamore te gaan rijden. Heb vorig jaar in Holten de eerste 15 km met een freestylehalstertje om gereden, maar hij werd steeds drukker en moeilijker te houden, dus ging het hoofdstel maar weer in... Boos!
Wel wil ik ook een kunststofhoofdstel van Zilco of Biothane kopen. Dat is zo'n hoofdstel met een uitneembaar bit. Neem ik waarschijnlijk een paarse Haha!

Ik rij verder met een gewone rijbroek met daaronder rijschoenen. Dat vind ik fijner rijden dan laarzen. Ik heb met Don geen zweep nodig als ik buiten rij en ook geen sporen. Die zijn trouwens ook niet toegestaan tijdens de wedstrijden.

Voor mijn dressuurtraining rijd ik met een gewoon hoofdstel met gecombineerde neusriem en watertrens met koper. Zadel is een veelzijdigheidszadel van JC gericht op dressuur (JC Event Rubin). Dan rij ik wel met zweep (van 1.20 m).

In principe maakt het niet uit waar je mee rijdt. Als het zadel lekker zit en goed past is dat het belangrijkste. Als je op een wedstrijd komt zul je de meest verschillende modellen zien!

Groet D.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:18

Djilan schreef:
Ik heb met Don geen zweep nodig als ik buiten rij en ook geen sporen. Die zijn trouwens ook niet toegestaan tijdens de wedstrijden.

Ik had begrepen dat je met een zweep met een maximale lengte van 90 cm mocht rijden tijdens de wedstrijden?
Of bedoel je met 'die' de sporen?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:26

Mja, waarom is dat eigenlijk, dat die zweep maar 90 cm mag zijn? Ik ben erg gehecht aan m'n dressuurzweepje en die is toch wel wat langer (120 oid). Ik rij ook altijd met een spoortje van een mm of 15. ben ook wel benieuwd of dat niet mag!

Ik ben van plan gewoon in m'n dressuuroutfitje te gaan starten (heb btw ook niks anders....). Ik zit fijn zat in m'n dressuurzadel en met m'n leren laarzen. Maargoed, ik spreek dus ook nog niet uit ervaring, dus ik zal m'n mond maar houden Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:31

Sporen mag niet.
Misschien is die regel van de zweep zodat je er anderen niet mee in de weg zit?
Ik ga iig niet met laarzen rijden, trek lekker m'n rijschoenen aan en mijn chaps. Rijd wel met een dressuurzadel.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:37

als Pablo niet meer kreupel is straks Frusty Frusty start ik met een dressuurzadel, chaps en stalschoenen denk ik. Sporen heb ik niet nodig, korte dressuurzweep vind ik wel handig. Maar naar bitten ben ik ook benieuwd, ik rijd altijd met een ongebroken watertrens en vraag me af of dat is toegestaan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:07

Van www.deronline.nl gehaald:

Keuze van zadel en hoofdstel is vrij, mits voldoende veilig.

Slofteugels of teugels met vergelijkbare werking zijn niet toegestaan, overige hulpteugels mogen het paard niet belemmeren in beweging en balans. Het paard moet met de neus tot de loodlijn kunnen komen.

Martingaal mag dus wel.

Veiligheidshoofddeksel is verplicht in alle klassen.

Men dient bij voorkeur schoeisel te dragen met een hak; indien schoeisel wordt gedragen zonder hak, moet een gesloten stijgbeugel of een veiligheidsbeugel worden gebruikt.

Sporen zijn niet toegestaan.
Een zweep is toegestaan mits niet langer dan 90 cm. Wreedheid leidt tot diskwalificatie en/of schorsing.


Over bitten kon ik zo snel niks vinden. Weet wel dat je in de endurance vrijer bent qua keuze van je bit dan bij de dressuur bijvoorbeeld.

Maar er zijn vast endurancemensen die dat wel weten. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:12

dan zou die trens wel mogen, ik start er ook dressuur en springen mee, officieel.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:19

Ik zal mezelf en paard even doornemen van boven tot onder. Haha!

Op mijn kop:
Een ademende Horka Airstream-helm, waarbij ik weinig tot geen last heb van een zwetend hoofd, ook niet op een rit van een paar uur bij warm weer.

Aan mijn bovenlijf:
Sportbeha, daaroverheen een strak hemdje en daaroverheen een katoenen shirt met evt. een dun fleecetruitje (afhankelijk van het weer). Bij regenachtig weer draag ik een windjack met katoenen voering. In de regenjas op een van de foto's in mijn profiel heb ik drie uur lang gezweet maar eigenlijk merkte ik dat pas toen ik gefinisht was (had windjack thuis laten liggen Frusty ).

Aan mijn onderlijf:
Mijn eerste wedstrijden heb ik gereden in een 'gewone' rijbroek met chaps. Inmiddels heb ik een lycra endurance-rijbroek met kussenvulling (te zien in mijn profiel). Voor een leuk prijsje overgenomen van een bokker en tot nu toe veel plezier van gehad. Omdat de vulling doorloopt tot bijna aan m'n enkels hoef ik er geen chaps meer bij aan. Hoewel je prima kunt rijden met een normale rijbroek en comfortabele chaps hoor, en ik ken ook mensen die het liefste endurance rijden met hun leren rijlaarzen waar ze ook dressuur mee rijden. Ik draag overigens gewoon een zachte, dunne string onder mijn rijbroek, en mijn schoenen zijn lichtgewicht gymp-achtige rijschoenen van Global. Tip: gewoon kijken wat voor jou het meest comfortabel zit op een lange rit.

Hoofdstel:
Hoofdstel is gewoon een Engels hoofdstel met gecombineerde neusriem, echter wel zonder sperriem. Ameretto kan dan vrijer ademen. Ik doe altijd een neusbontje om de neusriem, dat is wat zachter en het neemt zweet op. In de zomer doe ik er een vliegennetje over dat de oren afsluit, dan heeft hij minder last van vliegen. Momenteel rijd ik met stoffen springteugels (veel grip op de tussenstukjes), maar ik wil dit jaar eens van die teugels proberen waar rubber doorheen geweven is. En tegen 'heftige acties' heb ik er een martingaal bij.

Zadel:
Vorig jaar heb ik gereden met ons Imperial Riding vzh-zadel, met daaroverheen een gelzitting voor mijn tere kontje Haha! omdat het een vrij hard zadel is. Reed overigens prima. Voor komend seizoen heb ik een ander zadel: afgelopen weekend heb ik het Hulsebos-zadel van Laui overgenomen, dat altijd op Voltrack heeft gelegen. Dat is een dressuurzadel met wat aanpassingen hier en daar waardoor het ook geschikt is voor endurance (kniewrongen, extra 'kussentje' boven de beugelriemgesp, extra ringen aan de achterkant voor watertasjes). Bijkomend voordeel is ook dat het heel wat zachter zit dan ons vzh-zadel Haha!. Maar voor het zadel geldt vooral dat het goed op je paard ligt en dat je er zelf comfortabel genoeg in zit op lange ritten. De een rijdt het liefst met een dressuurzadel, de ander met een Torsion.

Verder zijn sporen idd verboden en een zweep mag 90 cm lang zijn. Ik rijd zelf nooit met zweep, maar het kan soms handig zijn om je paard langs iets engs te helpen. Wat bitten en hulpteugels betreft zal er binnenkort een overzicht komen van wat is toegestaan (dat is net vorige week aan de orde gekomen in de ledenvergadering). Tot nu toe waren dat iig alle soorten bitten, en qua hulpteugel alleen de martingaal (over de Thiedemann was veel onduidelijkheid). Beenbeschermers doe ik niet meer om sinds Ret in Laag Soeren met een babybilletjeshuidje finishte vanwege nat neopreen (door de regen) dat drie uur lang zijn sokken had geïrriteerd. Maar ik ken mensen die er probleemloos mee rijden.

Tot zover. Je ziet: bij endurance (en zeker in de klasse 1 en 2) hoeft het allemaal niet zo professioneel. Het belangrijkste is dat het comfortabel is, zowel voor je paard als voor jezelf, en dat het jullie niet hindert in je bewegingen. En dat geldt vooral voor het zadel. Probeer gewoon eens op een lange rit uit wat het beste zit en het beste voelt.


[Edit] Djiez wat een verhaal, dat krijg je ervan als je het eerst in Word tikt... Haha! [/edit]

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 14:07

Dus als ik het goed begrijp, zou ik idd gewoon met stang en trens mogen rijden?
Dat scheelt alvast weer met die gek van mij.
Die gelzitting is ook nog niet zo'n slecht idee.

Voor de rest ga ik het eerst proberen in mijn gewone outfit, dwz rijbroek, chaps met schoenen.
Alleen vond ik de randjes van mijn onderbroek niet echt fijn zitten op een langere rit Haha!, dus daar moet ik nog wat op verzinnen.
Een springzweepje heb ik nog wel liggen die is iig niet langer dan 90 cm.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:33

Cody"]
[quote="Djilan schreef:
Ik heb met Don geen zweep nodig als ik buiten rij en ook geen sporen. Die zijn trouwens ook niet toegestaan tijdens de wedstrijden.

Ik had begrepen dat je met een zweep met een maximale lengte van 90 cm mocht rijden tijdens de wedstrijden?
Of bedoel je met 'die' de sporen?
[/quote]

Hé ja, ik bedoelde inderdaad alleen de sporen. Ik had de zin af willen maken met: en de zweep mag niet langer zijn dan 90 cm....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:55

Overigens wil ik nog heel graag van die stijgbeugels met zo'n korfje, waardoor je wat meer steun hebt aan je voeten.

En ik ben mijn handschoenen vergeten te noemen: ik rijd met die goedkope rubberachtige van Harry's Horse. Als ze nat worden (van het koel- of drinkwater) dan zijn ze ook zo weer droog. Handig, krijg je dus geen irritatie van.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:37

Wij hebben nu we een nieuw zadel (een Prestige Golden Star, niet een echt Endurance zadel maar wel heel geschikt) hebben een nog professonelere uitrusting.
Ik heb altijd een gewoon t-shirtje en een gewone Horka paardrijbroek aan. En ik heb een fanny-pack om, met 2 flesjes met water, voor Voltrack of Patent.
Aan het zadel hebben we nu een pasgemaakt ding (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) met 2 bidons erin, ook met water. Voor de rest heb ik een halsterhoofdstel en een martingaal.
Als ik echte grote wedstrijden ga rijden krijg ik een probleem, ik zal dan gigantisch veel lood mee moeten nemen...