met zadel of zonder zadel rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

met zadel of zonder zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 16:47

Sinds een week ben ik bezig met mijn zit te verbeteren als ik op rohan rij. Met zadel zit ik dus niet op mijn kont, maar op mijn doos Lips are sealed .

Van de week ging ik zonder zadel rijden en zit ik goed op mijn kont boven benen netjes er om heen en geen zwabberende onderbenen. Ook liep rohan een stuk beter, lekker ontspannen en ook geen gevecht om hem aan de teugel te laten lopen.

Waar ligt het nou aan dat ik zonder zadel beter zit en rohan lekker ontspannen loopt en met zadel kan ik gewoon niet op mijn kont zitten en ontspannen aan de teugel lopen alleen als ik een half uur met hem ben wezen stoeien loopt hij redelijk aan de teugel? Verward

Wodan en ik onderweg in de M2


daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:47

Past het zadel wel goed? En hoe gaat het als je met zadel maar zonder beugels rijdt?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:53

Ik denk omdat je zonder zadel wel rechtop en stil moet zitten anders zit je het niet uit.
Ik zit ook alweer een tijd voorover, mijn houding is 10x beter geweest, en oefen nu bijna iedere dag even een kwartiertje ofzo zonder beugels.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:15

Ik rij liever zonder zadel, ik heb ook wel (zegt iedereen) goede zit!!
Dan voel ik de paardenrug beter aan...

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:11

als je met zadel zit ga je naar voren zitten, en zonder zadel naar achteren. Als je naar achteren zit zit je beter in balans en daarom loopt ie beter. Misschien heb je een te klein of te groot zadel voor jezelf.

Life go's on

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:34

Misschien zit je zadel niet helemaal goed.
Maar wat ook kan is dat je zonder zadel minder prestatie verwachte, en daardoor zelf meer ontpannen was, waar hij dan automatisch anders op reageert.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:45

Lijkt mij idd ook dat het zadel mischien wel goed op je paardje ligt, maar jouw kont dus niet echt goed in het zadel. Mischien toch eens een ander zadel proberen?

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:55

Rytje schreef:
als je met zadel zit ga je naar voren zitten, en zonder zadel naar achteren. Als je naar achteren zit zit je beter in balans en daarom loopt ie beter. Misschien heb je een te klein of te groot zadel voor jezelf.


Dat denk ik ook, het kan ook zijn dat je zadel teveel naar voren hangt zodat het diepste punt van het zadle teveel voorin hangt en daardoor word de ruiter word naar voren geduwd.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 07:44

zonder zadel is ook niet goed voor je houding. Je kantelt je bekken te veel.
Bij een goed zadel ga je echt beter zitten. Ik weet haast wel zeker dat jouw zadel niet goed is, het diepste punt ligt niet in het midden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:21

Ik denk idd dat jouw zadel niet bij jou past. In een goed zadel kun jij netjes zitten...
Verder is het best goed om af en toe te oefenen zonder zadel. Ik doe het zelf ook nog regelmatig.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:23

Je zadel past niet. Misschien ( Verward ) wel bij je paard, maar niet bij jou. Niet goed dus.


Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:04

Weet je wat voor inch je zadel is?? Moet je er misschien even naar kijken met een instructeur ofzo of iemand die er verstand van heeft.

Life go's on

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:08

Ik ben het eens met Lieke, dus dat je met zadel meer verwacht dan zonder zadel en dat het juist dáárdoor zonder beter gaat dan met. En verder ben ik het ook eens dat je zonder zadel meer contact hebt met het paard. Op een paard als een tinker/fjord/haflinger/fries/belg/chet(vroeger:D) vind ik zonder zelfs veel fijner als met, en vooral met kleine sprongetjes (20-30 cm) verbeterd mijn zit met de minuut. maar Altijd zonder zadel lijkt me ook niet goed.

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:54

germie schreef:
zonder zadel is ook niet goed voor je houding. Je kantelt je bekken te veel.
Bij een goed zadel ga je echt beter zitten. Ik weet haast wel zeker dat jouw zadel niet goed is, het diepste punt ligt niet in het midden.


Dan moet je erop letten dat je je bekken niet teveel kantelt Haha! Is namelijk helemaal niet nodig en het went vanzelf.. Is errug goed voor je zit, als je het een tijdje volhoud en daarna wee op een zadel gaat zitten, zit je gegarandeerd vastgelijmd aan je zadel...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:03

Om je zit te verbeteren is het idd niet eens zo slecht om eens een tijdje zonder zadel te rijden. IMO leer je pas echt (blijven) zitten zonder zadel! Dan moet je je wel ontspannen want als je gespannen zit stuiter je er zo vanaf Haha! Maar mijn voorkeur gaat zelf toch wel uit om met zadel te rijden. Ik zou niet eens weten hoe ik zonder hulp (menselijk of materiaal) en zonder zadel straks op Fayette moet komen met haar 1,50 en ik 1,57 Verward

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:06

Ik ben op mn friezeke van 1.67 geklommen, zonder opstapje!! Duurde even hoor, maar ook daar krijg je handigheid in. Scheelt wel een hoop als je een paard hebt dat gewoon blijft staan Haha! (Uitlachen mag Clown , maar weglopen niet..)

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 18:03

ik denk zelf ook dat het zadel wel goed op rohan ligt,maar niet goed zit voor mij. ik glij ook alle kanten op in het zadel en echt ontspannen zit ik ook niet. Ik heb donderdag avond les dan ga ik vragen of ik het eerste kwartier zonder beugel mag rijden ivm mijn zit en het zadel. Zonder beugels moet je ook al meer ontspannen zitten.
Helaas voormij is rohan 'maar' mijn huur paardje en pas over 1.5 jr zal er een zadel komen die echt geschikt is voor mij en mijn zit.
Maar ik weet nu wel dat het niet aan mij ligt maar aan het zadel.

Wodan en ik onderweg in de M2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MaiMai, xMagnum en 32 bezoekers