sperriem ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke2003
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-01-03

sperriem ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 12:17

Hoi, door een blessure ben ik er een lange tijd uitgeweest en heeft mijn paardje 'vrij' gehad (werd recreatief bereden door een vriendin)
Nu heb ik het rijden weer opgepakt en gaan we regelmatig rijden in de binnenmanege.

Mijn paard is erg gespannen en gaat dan klapperen met zijn lippen. Nu rij ik altijd alleen met een hoge neusriem (niet aangesnoerd!) zonder sperriem.

Ik kan het klapperen niet tegengaan door er een sperriem aan te doen maar zou dit verstandig zijn om problemen te voorkomen.

Wat is jullie mening?

PS. mijn paard liep altijd goed op de hoge neusriem, geen problemen!!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:35

een sperriempje heeft als werking dat het paard de kaken niet van elkaar kan brengen, dwz het paard kan zich dan niet aan de druk van het bit onttrekken door zijn mond open te doen. deze reactie kan soms voortkomen uit angst (hard weg willen rennen), maar even vaak uit klierigheid. voor het klapperen met de lippen helpt dit inderdaad niet.
een gespannen paard moet je proberen ontspannen te krijgen (duh :p), dus gewoon lekker vwnw rijden etc.
hij is er een lange tijd uitgeweest en jij ook (ik merk bij mezelf altijd als ik er een poosje uit geweest ben dat ik toch weer ff heel geconcentreerd moet nadenken wat ik aan het doen ben, anders lijkt het nergens naar). dus misschien moeten jullie lekker les nemen om er weer wat sneller in te komen (als je dat niet al deed).
vraag/verwacht ook niet te veel in 1 keer, zoals gezegd jullie moeten weer even aan elkaar wennen en je paard ook dat ie opeens weer actief moet gaan dressuren.
als je hem gewoon naar ontspanning rijdt en jullie als combinatie ff de tijd gunt om te acclimatiseren moet het gewoon goed komen.
een sperriempje kan je eraan hangen als je dat graag wil, maar volgens mij is het absoluut niet nodig, afgaande op je verhaal.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:34

hey!
ik dacht altijd dat een sperrriempje niet nodig was.
maar ik ging vandeweek rijden op de friezen en was het sperriempje vergeten!! en mevrouw deed haar bekkie open en ze ging er als een speer vandoor en ik had niets meer tezeggen dus bij mij is een sperriempje heilig *LOL*:))

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:59

Ik rijd mijn paard op een lage neusriem, omdat hij daar, toen ik er mee begon, veel fijner op liep. Hij werd veel lichter in mijn hand en was veel beter te controleren in tempo. Hoe het nu met hoge neusriem zou gaan weet ik niet, zie het nut er niet van in om iets goeds te veranderen *LOL*

Ik denk trouwens dat je paard gewoon weer even moet wennen en dat het straks weer vrij snel over is. ik zou niet meteen zijn mond dichtsnoeren Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:42

ik rij zonder sperriem, het lusje is van de neusriem af. En het paard loopt er beter op. WEl lijkt de mond nu heel lang, maar verder g een nadelen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:47

Een sperriem heeft naast het dichtsnoeren van de mond ook nog wel een andere functie.
Doordat het riempje tegen het bit aandrukt ligt deze wat rustiger in de mond.

Verder zou ik haar gebit even na laten kijken, misschien heeft ze haken, wanneer je het bit aanneemt drukt deze de wangen tegen die scherpe randen aan en dan kunnen ze ook zo reageren.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:50

precies sjuimpje, de belangrijkste functie van een sperriem is dat het zorgt dat het bit zoveel mogelijk op 1 plek blijft.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:23

Flap rij ik compleet zonder neusriem en dat gaan prima. Virgini (paardje waar ik vorig jaar mee reed) echter, probeerde haar tong boven het bit te krijgen, daar was een sperriem (goed aangesnoerd) nuttig. Naarmate ze haar meer ging ontspannen, kon de sperriem er weer af. Ixelle rij ik ook met sperriem omdat ze haar tong durft uitsteken. Heeft allemaal met spanning te maken, naarmate de paarden rustiger worden komen deze "fouten" minder of niet meer voor en kan de sperriem eraf (of zelfs gans de neusriem zoals bij Flap). Ook het klapperen is een teken van spanning, maar dat kan volgens mij ook niet ingedijkt worden met een sperriempje. Lekker voorwaarts-neerwaarts lijkt mij ook de beste oplossing ! Ik ben het met Sofie18 eens.
Succes !

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:43

Verward ik lees hier van alles over dichtsnoeren zodat kaken niet meer van elkaar kunnen. Hoe wil je dan een paard krijgen dat lekker loopt te kauwen op het bit? Om te kunnen kauwen moet een paard zijn mond toch nog wel enigszins kunnen openen dacht ik zo...

Ik heb ook geleerd dat het sperriempje ervoor dient het bit mooier in de mond te laten liggen, en dat het ook zorgt dat het paard de mond niet te ver kan openen om zo de tong over het bit te kunnen gooien.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:54

ik weet niet hoe strak jij denkt dat ie aangesnoerd wordt maar er moeten 2 vingers tussen kunnen dus zo strak dat het paard niet meer op het bit kan kauwen hoort het zeker niet te zitten. (het paard moet btw ook nog kunnen ademen, dat is opzich ook best belangrijk :p) maar wel strak genoeg dat het paard niet zn mond wijd open kan sperren om zo onder de druk van het bit uit te komen waardoor de ruiter aan de voorkant helemaal niks meer te vertellen heeft.

maar ikke2003 heeft er geen nodig wat mij betreft

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:55

abby schreef:
:? ik lees hier van alles over dichtsnoeren zodat kaken niet meer van elkaar kunnen. Hoe wil je dan een paard krijgen dat lekker loopt te kauwen op het bit? Om te kunnen kauwen moet een paard zijn mond toch nog wel enigszins kunnen openen dacht ik zo...

Ik heb ook geleerd dat het sperriempje ervoor dient het bit mooier in de mond te laten liggen, en dat het ook zorgt dat het paard de mond niet te ver kan openen om zo de tong over het bit te kunnen gooien.


volgens mij is dat precies wat de rest ook zegt Knipoog

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:56

Naar mijn weten gebruik je de neusriem om bij een paard de kaken 'dicht te snoeren' en niet het sperriempje Verward En is het sperriempje bedoelt om idd het bit mooier in de mond te laten liggen en om te voorkomen dat het paard zijn tong minder gemakkelijk over het bit heen kan leggen. Verder heeft het sperriempje niet echt een functie naar mijn weten. Mijn standpunt: pro sperriempje of lage neusriem vanwege het tong-over-het-bit-leg-praktijken van sommige paarden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:01

Sophie18 schreef
Citaat:
abby schreef:
ik lees hier van alles over dichtsnoeren zodat kaken niet meer van elkaar kunnen. Hoe wil je dan een paard krijgen dat lekker loopt te kauwen op het bit? Om te kunnen kauwen moet een paard zijn mond toch nog wel enigszins kunnen openen dacht ik zo...

Ik heb ook geleerd dat het sperriempje ervoor dient het bit mooier in de mond te laten liggen, en dat het ook zorgt dat het paard de mond niet te ver kan openen om zo de tong over het bit te kunnen gooien.


volgens mij is dat precies wat de rest ook zegt


Daarom schreef ik: ik heb ook geleerd Haha! Knipoog

Maar: mijn vraag over een kauwend paard met een dichtgenoerde kaak is nog niet beantwoord...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:14

Ik heb ooit eens gelezen in een engels paarden tijdschrift dat sperriempjes niet handig waren. Je zou namelijk aan de mond goed kunnen zien of een paard goed zijn rug gebruikt of niet. Zelf heb ik het op mijn vorige paard uitgetest en ik was er wel mee eens. Als hij goed nagevelijk en over de rug liep bleef het bit rustig in zijn mond liggen, maar als dat niet het geval was sperde hij snel zijn mond open. De engelse dame vond dus dat je geen sperriem moest om doen om zo beter te leren paardrijden.

Bij mijn huidige paard heb ik het niet uitgeprobeerd en heb de sperriem er wel om heen. Wel hangt hij er eigenlijk vrij los om de mond dus afsnoeren doet die niet maar zijn mond wagenwijd open doen kan hij zo ook niet.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:47

Ik merk eigenlijk bij Flair helemaal geen verschil als ik zonder sperriem rijd. Ik heb een hoofdstel met een hoge neusriem, en meerdere met gecombineerde, op allebei loopt ze hetzelfde. Ik denk dat als je een paard zijn mond dichtsnoerd met de sperriem dat je dan je eigen rijtechnische probleem aan het verbergen bent. Als jij je paard goed rijd hoort deze zijn mond toch niet open te doen tijdens het rijden.

Mijn sperriem zit altijd zo los dat hij niet onder haar kin door kan glijden, aansnoeren lijkt me ook niet erg prettig voor het paard.

ikke2003
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 15:05

Hartelijk dank voor de reacties.

Ik ben absoluut TEGEN DICHTSNOEREN, heb de riempjes uit eerder te los dan te strak.

Denk dat ik tijdelijk weer eens met sperriem ga rijden kijken of het verbeterd. Er zit wel iets in dat het bitje dan rustiger in de mond ligt.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:35

abby schreef:
Sophie18 schreef
Citaat:
abby schreef:
ik lees hier van alles over dichtsnoeren zodat kaken niet meer van elkaar kunnen. Hoe wil je dan een paard krijgen dat lekker loopt te kauwen op het bit? Om te kunnen kauwen moet een paard zijn mond toch nog wel enigszins kunnen openen dacht ik zo...

Ik heb ook geleerd dat het sperriempje ervoor dient het bit mooier in de mond te laten liggen, en dat het ook zorgt dat het paard de mond niet te ver kan openen om zo de tong over het bit te kunnen gooien.


volgens mij is dat precies wat de rest ook zegt


Daarom schreef ik: ik heb ook geleerd Haha! Knipoog

Maar: mijn vraag over een kauwend paard met een dichtgenoerde kaak is nog niet beantwoord...



dat zeg ik dus in mijn eerste reactie op jou... strak genoeg dat het paard niet zn mond wagenwijd open kan doen, maar los genoeg dat hij wel op het bit kan blijven kauwen

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:48

ik rijd btw nooit met sperriem, alleen buiten omdat mijn bijrijdpaard op de weg naar huis zich anders niet droog laat stappen en niet wil halthouden voor een stoplicht, ze doet haar mond open en rent door. dat mag dan misschien niet honderd procent rijtechnisch verantwoord zijn, maar anders is het gewoon een beetje link (ik moet veel door verkeer). en in de bak zitten we op M-dressuur niveau dus dat ze niet genoeg aan de hulpen zou staan of dat ik niet ver genoeg gevorderd zou zijnis een beetje onzin.
voor zover ik weet doet een sperriempje trouwens precies hetzelfde als een lage neusriem dus dan zou ook meteen iedereen die met een lage neusriem rijdt niet kunnen rijden?

volgens mij zijn sperriempjes trouwens verder redelijk onschuldig (je ziet er idd nooit een GP dressuurpaard ermee lopen, maar in alle andere niveaus en sporttakken wordt het veel gezien)...
laten we het gebruik van een sperriempje niet "demoniseren" het is geen verkeerd gebruikte slofteugel ofzo (voor zover je die dingen goed gebruiken kan, ik ben zwaar tegen hulpteugels maar goed).

denk btw niet dat het voor ikke2003 veel uit zal maken, behalve dan idd dat het bit wat rustiger in het paard zn mond komt te liggen. maar rijden naar ontspanning is belangrijker.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:45

Al eens op een paard gezeten dat zijn tong over zijn bit gooit ? Ik wel, echt griezelig hoor ! Ze luisteren niet meer en lopen gewoon weg . Als dat kan vermeden worden door het sperriempje (tijdelijk) harder toe te snoeren, dan moet dat maar. Ik probeer mijn paarden altijd met zo weinig mogelijk middelen te rijden, allemaal op trens, ik haat hulpteulgels en rij soms zonder zadel en zonder kopstuk, maar sommige (verreden ?) paarden vragen wel (tijdelijk) een wat kordatere aanpak. Het sperriempje heeft echt geholpen om haar de gewoonte van de tong over het bit te werpen af te leren, het was trouwens een vorm van spanning en zodra ik het paard meer ontspannen had, deed ze het ook veel minder en op den duur niet meer (en kon de sperriem er gewoon af). Het paard waar ik nu meer rij steekt soms zijn tong uit ( als ze gespannen is). Hier ook brengt het sperriemje soulaas, maar het is de bedoeling dit er binnen afzienbare tijd weg te laten. Niet alles is altijd metteen met liefde op te lossen, zeker niet als je een verreden paard onder je kont krijgt !

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 02:25

Sophie schreeft: je ziet er idd nooit een GP dressuurpaard ermee lopen, maar in alle andere niveaus en sporttakken wordt het veel gezien..

Heb ook nog nooit een stang en trenshoofdstel gezien met een gecombineerde neusriem. Een paard met een stang en strens heeft een complete ijzerhandel in zijn mond hangen en mits deze niet te laag hangen heb ik ook nog nooit gezien dat ze dan nog presteren om een tong over het bit te gooien. Anders gooien ze er wel een stang in met een hogere tongboog. Dat komt ook mede door die 'fijne' aansnoerneusriemen die er vaak aanhangen.... Heb respect voor iedere Z dressuurruiter die het lef heeft om gewoon met een bustrensje de ring in te komen en zo zijn proefjes te rijden. Tuurlijk snap ik wel dat mits correct gebruikt het fijn rijden is maar vind het knapper als iemand op een simpel bustrensje het zelfde niveau van verzameling voor elkaar krijgt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:23

kenomaxbe schreef:
en rij soms zonder zadel en zonder kopstuk


hoe doe je dat laatste?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:30

Waarschijnlijk met zo'n leerbitje wat je vastmaakt in de kingroeve.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:06

ik probeerde me al voor te stellen hoe dat werkte, een hoofdstel zonder kopstuk *LOL*

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:47

Ik denk dat met kopstuk hoofdstel wordt bedoeld... Over de grens heten dingen soms net ietsje anders Haha!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:03

ja annegti, ik begrijp wat je bedoelt.
maar toch ben ik het niet helemaal met je eens wat betreft een bustrensje in de Z. uiteraard is dat een hele prestatie, dat geef ik toe.

en toch denk ik dat je gewoon een beetje stom bent als je de toegestane hulpmiddelen die je voorhanden hebt niet gebruikt, als ze niet "slecht" zijn voor het paard of alleen valse vooruitgang boeken (zoals het geval is bij gebruik van de meeste hulpteugels: als je ze er afhaalt is het probleem vaak erger dan voor je ermee begon).

met stang en trens rijden (volgens mij trouwens verplicht in de GP, maar dat weet ik niet zeker) vind ik dan ook net zo min het verhullen van een rijtechnisch probleem als het verplicht rijden met sporen vanaf de M, vind je dat ook zielig of slecht?

ben het met je eens dat het paard zn mond helemaal volgehangen wordt en dat dat misschien niet zo goed is als wanneer je dat resultaat ook met een simpel bustrensje (of eventueel zonder sporen) kan bereiken, maar voor zover ik weet rijden ook GP ruiters voornamelijk op de trensteugel. ook wordt de training meestal met een enkel trensje gereden.

maar goed, eigenlijk is dit dus weer een hele andere discussie