"Winterdijen" bij fanatieke amazones

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

"Winterdijen" bij fanatieke amazones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 14:42

Gisteren kreeg ik de Paard&Sport binnen, daarin stond een artikel over Winterdijen.
Paard&Sport schreef:
Ruiters, maar vooral amazones die ook in de koude wintermaanden vaak of altijd buiten rijden, kunnen te maken krijgen met een vervelend verschijnsle, namelijk "winterdijen". Ze krijgen rode plekken op hun bovenbenen, meestal aan de zijkant. De vlekken kunnen zich uitbreiden, ze gaan steken en jeuken en worden dik. In hetergste geval gaan ze open en ontsteken. Deze meiden hebben periones (koudebulten) opgelopen. Je zou ook kunnen zeggen: wintertenen of wintervoeten, maar dan aan de zijkant van je dijen. Huisartsen herkennen het verschijnsel niet altijd, omdat het op de bovenbenen zit en dat is natuurlijk een gekke plaats voor wintertenen.


Laat ik toch net ook een plek aan de zijkant op mijn bovenbeen hebben, waarvan de huisarts niet weet wat het is. En veel symptonen komen overheen Scheve mond . Maar ik ben al bij een dermatoloog geweest en die dacht aan een oude ontstoken insectenbeet. (Wat zelfs nog maanden later dan dat je bent gestoken, kan gaan opspelen) En het is bij mij ook al aan het veranderen, maar toch.
Ik denk dat ik dit artikel maar eens ga bewaren, voor het geval de plek niet weg gaat.

Zijn er nog bokkers die hier last van hebben?


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:03

yup, ik heb het ook, 3 jaar ofzo geloof ik. Toen wist de huisarts ook niet wat het was, en wij noemden het gewoon winterbenen, en dat kon dan misschien wel kloppen volgens de huisarts Frusty
Maar ja, vraag me niet hoe ik er aan gekomen ben, weet niet eens hoe ik er vanaf kom Frusty.

Ow ja, mijn zus heeft het ook (confetti op bokt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:12

Ik heb het ook gekregen, in de eerste weken dat ik in Zweden zat. Ik rijd normaal met thermo-rijbroeken (Anky's) maar heb dus 1 oude Cavallo en die deed me de das om.

Ik heb uierzalf op de plekken gesmeerd en ze zijn nu helemaal weg. De huis is iets donkerder van kleur, maar ik heb dan ook wel spier- en spierwitte benen omdat ze echt nooit in de zon komen (altijd een rijbroek aan Haha!)

Belangrijk is dat zweet goed afgevoerd wordt, volgens mij nog belangrijker dan de warmte.

O ja, en heel erg dunne mannen kunnen er ook last van hebben...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:58

Zep schreef:

O ja, en heel erg dunne mannen kunnen er ook last van hebben...

Dit verschijnsel kwam toch het meeste voor bij mensen met de wat dikkere benen? Dus waarom dunnere mannen ook?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 16:51

Het komt ook bij vrouwen voor met maatje 36 hoor Steef.
Dus kan het volgens mij ook bij mannen met iele beentjes voor komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:12


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:07

Ik heb het dus ook, aan beide benen. Toen ik het artikel las dacht ik ook meteen: dus dat is het...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:56

nou ik weet niet of ik het ook heb, maar mijn benen zijn deze winter
ook rood en het jeukt, en het is helemaal schraal.

Kiekeboe

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:05

Ja hoor ik ben ook één van de "gelukkigen" Verward die last heeft van winterdijen en niet zo'n beetje ook. Gelukkig alleen aan het eind van de winter zo'n beetje vanaf eind januari. Ik kan het tot die tijd aardig onder controle houden.

Mijn huisarts zei vorig jaar dat ik bindweefselontsteking had. Die had het dus volkomen mis. Ik zal hem eens met dit artikel om de oren slaan Haha!

Wat ik dus probeer is iig als het koud is met een overbroek lopen en eventueel rijden ermee. Verder zo snel mogelijk de rijbroek uit als ik klaar ben. (loop er dus de hele dag in omdat paarden mijn werk is) Dit is om te zorgen dat de oplekken niet open gaan. Ik ga iig wel proberen om een zonnebankje te pakken zo af en toe, dat is niet alleen voor winterdijen goed Haha!

Stralend de dag door.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 07:59

even afkloppen, maar het komt me niet bekend voor.


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:01

Ik heb het ook gelezen, vond het goed dat ze dat erin gezet hebben, ik ga iig met dikkere broeken rijden. Want ik heb zeker een plek op mijn dij die af en toe wat pijnlijk is....

:evaw:

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:34

Dit jaar nog geen last van gehad. Voorheen wel en na flink smeren met uierzalf ging het vrij snel weer over. Het is bij mij nooit zo erg geweest dat het echt open lag. Ben er ook nog nooit mee bij de huisarts geweest trouwens.

* To Belg, or not to Belg *

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:45

Ik rijd al jaren met een dunne maillot onder mijn rijbroek, zodra de temperatuur buiten onder een graadje of 5 gaat! Nooit ergens last van gehad.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:52

Heb gelijke en thermo lange onderbroek gekocht. Die dunne Anky en Pikeur droeg ik nooit in de winter, alleen die thermo broeken van Pikeur. Nu kan ik ook de dunne aan. Gelukkig nog geen last gehad van winterdijen, maar ik heb het wel snel koud. Die thermo onderbroek is echt super, zit vele malen beter dan de ouderwetse maillot en is warmer.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:59

Ik draag ook vrij snel een thermo onderbroek,
zit hardstikke comfortabel.
Wanneer het steenkoud is draag ik over mijn rijbroek en thermo onderbroek nog leren chaps. Die zijn ook lekker winddicht.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:01

Het stomme is, ik héb een thermo-onder-broek voor het skieen, maar ik denk er vaak niet aan om 'm aan te trekken.
Toch maar eens doen.

:evaw:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:24

Nergens last van, maar ja, ik rij met spijkerbroek met daaronder een maillot en daarboven als het echt koud is nog eens chaps. Ik krijg daar dus echt geen last van, daar ben ik niet bang voor.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:33

daar heb ik gelukkig geen last van, helaas heb ik voor het eerst wel last van wintertenen Verdrietig erg pijnlijk en probeer met 3 dikke tenen maar eens in je leren laarzen te komen Frusty

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:38

ik heb als ik in de kou heb gereden, altijd hele rode, pijnlijke bovenbenen maar na een paar uur trekt dat wel weer weg...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:59

Bij mij is het heel erg afhankelijk van m'n gewicht. Als ik een paar kilo aankom heb ik er wel last van maar anders niet. Zal wel met de doorbloeding te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:14

Ik heb hier ook wat last van. Niet dat ik echt dikke dijen heb ofzo.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:56

Ik draag bij lagere temperaturen ook altijd een thermo onderbroek. En met die gemene kou van verleden maand heb ik zelfs 3 lagen aan: thermo ondergoed, rijbroek en regenchaps om de wind tegen te houden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:18

Hmmm, een regelrechte Aha-erlebnis...... Ik heb dus ook van die bultjes en exceem achtige plekjes en volgens mijn HA was er niets aan te doen en was het gewoon geïrriteerde huid. Nu heb ik in mijn linkerknieholte een bultje wat ik telkens ('s nachts, als ik slaap) openkrap en dat zit er sinds van de zomer sinds ik een teek niet helemaal goed heb verwijderd (denk ik). En ja, ik heb dikke pootjes (en hoe Frusty ).

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

suzan123
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 07:27

ik heb ook winter dijen, ik moest afgelopen maandag naar de huisarts, die wist niet wat het was, toen ging ik naar dermatoloog, die zei dat ik Winter dijen heb.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: "Winterdijen" bij fanatieke amazones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 07:44

Goed dat dit topic naar boven komt, had er nog nooit van gehoord! Ik draag zelf altijd een waxjas die over mijn bovenbenen valt, dat scheelt heel veel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hoogendroog, Rodevlinder, Tomboy0 en 35 bezoekers