luchtzuigen en Rennies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:11

Anya schreef:
Ik wil het ook graag hebben om te kunnen publiceren op de site over luchtzuigen die in in elkaar aan het knutselen ben...


Kijk uit met copyright etc. Vraag toestemming en maak een nette bronvermelding, wetenschappers zijn zuinig op hun resultaten. Plus dat lang niet alle wetenschappers positief staan tegenover populariseren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 23:13

Margreet"]
[quote="Anya schreef:
Ik wil het ook graag hebben om te kunnen publiceren op de site over luchtzuigen die in in elkaar aan het knutselen ben...


Kijk uit met copyright etc. Vraag toestemming en maak een nette bronvermelding, wetenschappers zijn zuinig op hun resultaten. Plus dat lang niet alle wetenschappers positief staan tegenover populariseren.
[/quote]

Doe ik hoor...bedankt voor de tip...Maar als ik vroeger iets heb geleerd op de universiteit dan is het wel om heel netjes te zijn met je bronverwijzingen. Gelukkig mogen gepubliceerde wetenschappelijke onderzoeken altijd worden aangehaald. Vermits dus met juiste bronvermelding Haha! En ik ben niet van plan te populariseren, ik neem artikelen of verwijzingen naar sites gewoon integraal op. Als mensen iets niet begrijpen kunnen ze de desbetreffende wetenschapper (of team) zelf aanschrijven...

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 06:11

nlannemieke schreef:
(Misschien een open deur intrappen, maar toch)
Het is bekend dat stress maagklachten kan veroorzaken, hoewel er voor een maagzweer ook een bepaalde bacterie bij komt kijken.


(even deur weer andere kant optrappen Knipoog niet om je aan te vallen, hoor.)

Uit onderzoeken is bewezen dat er geen relatie is tussen stress en maagzweren.
Waarom de symtomen wel vaak samen gaat is omdat stress de weerstand door stress verminderd is, dus de bacterie die maagzweren veroorzaakt de kans krijgt om zich te ontwikkelen.
En vaak gaat stress gepaart met slecht eet gewoontes zoals te snel eten en niet goed kauwen.
(en verkeerd eten maar dat gaat niet bij paarden op)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 08:51

Shasta, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Paarden kun wel degelijk verkeerd eten. Wij zijn verantwoordelijk voor wat ze krijgen en het is best mogelijk dat het voer verkeerd is! Slechte eet gewoontes zijn ook mogelijk als er geen rust is op stal en het paard met veel stress zijn eten weg werkt.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:56

Ik vind dit echt weer een heel interessant topic. Juist omdat Duvel ook luchtzuigt, bekijk ik alle reacties heel goed, en kijk dan, of ik er iets in kan herkennen wat op Duvl kans slaan.

Zoals dat paarden zouden gaan luchtzuigen als ze zich niet happy voelen. Daar kan ik me heel veel bij voorstellen, juist omdat die endorfines vrijkomen. Maar als ik dan weer naar Duvel kijk: waar merk ik aan dat hij niet in orde is, zich niet happy voelt? Dan is zijn drang tot luchtzuigen verdwenen! (oa. dan, hij heeft dan meestal ook nog wel meer verschijnselen).

En dan dat punt over slecht of verkeerd eten: slecht eten zou in principe kunnen, dat weet ik verder niet, want hij krijgt hetzelfde voer als nog ongeveer 80 andere paarden bij ons op stal en ik weet ook wel dat ieder paard een individu is en dus anders reageert, maar toch denk ik niet dat ze slecht voer krijgen. Bovendien is er pas een voerwissel geweest (tijdelijke proef van ong. een maand) waarin het luchtzuigen niet is verergerd of verminderd. En slechte eetgewoontes heeft hij ook niet echt, hij staat altijd heel rustig te eten, niet gehaast of overstressed ofzo.

Ik ben bang dat ik de ware oorzaak van Duvels luchtzuigen wel nooit te weten zal komen.
Maar zolang hij verder gezond blijft en plezier in zijn leven heeft, zal ik me daar ook niet echt druk om maken. (plezier in zijn leven is moeilijk te meten, maar ik denk dat je zelf wel aan je eigen paard kunt zien en merken of hij happy is of niet).

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:35

jive is ook een luchtzuiger , en heeft er duidelijk wel last van ( hij zuigt echt aan een stuk door ) en ik weet niet of luchtzuigen de oorzaak is maar sinds hij er mee begonnen is ( al een tijd geleden ) is hij veel magerder en slomer geworden . De eigenaresse van de stal die zegt dat het door het luchtzuigen komt , omdat het hem veel energie kost en het eten niet goed verwerkt waardoor het niet goed opgenomen word , ook merk ik dat zodra je hem iets gegeven hebt hij gaat luchtzuigen.
Nou weet ik niet precies hoe en waarom hij er mee is begonnen , ik denk deels door verveling en deels doordat hij naast een andere luchtzuiger stond.
Hij heeft ook al zo'n luchtzuig band maar hij zuigt er gewoon 'doorheen' ,ik weet verder ook niet precies wat ik eraan kan doen , misschien ook even aan de veearts vragen hoe dat zit met die rennies
*even iets toevoegen*
jive heeft overigens geen slechte eetgewoontes , de laatste tijd is hij wel gestressder met eten ( hij trapt naar achter als hij eet maar verder issie gewoon braaf je kan hem wel aaien tijdens het eten enzo)Bovendien krijgt hij goed voer ( ik weet dit omdat hij tijdelijk ander voer kreeg en zich toen niet lekker voelde ) dus daardoor zal het waarschijnlijk niet komen .
Ik vind het luchtzuigen een groooot probleem voor jive want hij lijd er echt onder ( klinkt nogal dramatisch maar tis wel zo Scheve mond )

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:20

Ik zet er maar geen namen boven, voordat ik iemand weer verkeerd aanspreek! Haha!

Magoo lijdt niet onder het zuigen, hij doet 't bij wijze van tijdverdrijf Scheve mond
Inderdaad, als hij ziek wordt/is zuigt hij niet. Dus zuigt hij niet om zijn lichamelijke pijn/onwel bevinden.

Wel heb ik gigantische haken laten weghalen. Alleen zijn snijtanden (hij heeft een overbeetje) waren niet nodig, had ie zelf al netjes afgesleten door het zuigen.

Alles zo nalezend, lijkt het mij cruciaal om te achterhalen waarom een paard zuigt. En vanaf dat punt een beleid samen te stellen (al dan niet met een DA of andere terzake deskundige).

Magoo zo te zien niet een werkelijk probleem (en ik dus ook niet Knipoog ) maar meer last van een gewoonte.

Hiervandaan kan ik geen beoordeling geven over andere paarden, 1 ding weet ik zeker: mijn paard wordt niet "mishandeld" door het dragen van een zuigband. Hij heeft er geen wonden, schuurplekken, deuken in zijn ego, littekens op luchtpijp of slokdarm of anderzins van opgelopen. Hij heeft 'alleen' geen koliek meer. En voor zover ik kan beoordelen is het hebben van geen koliek niet hetzelfde als mishandelen.

(blijkbaar ben ik werkelijk boos over die opmerking over mishandelen en zuigbanden... )


Groeten

Annemieke

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:47

Citaat:
Magoo lijdt niet onder het zuigen, hij doet 't bij wijze van tijdverdrijf
Inderdaad, als hij ziek wordt/is zuigt hij niet. Dus zuigt hij niet om zijn lichamelijke pijn/onwel bevinden.


Hoe weet je dat dan ? heb je bv zijn maag wel eens laten onderzoeken. Hoe kan jij zien dat hij bv geen last heeft van teveel maagzuur of maagzweren. Ben heel benieuwd !
En paard doet dit soort stereotiep gedrag nooit zomaar, uit tijdverdrijf. Paarden doen nooit iets 'zomaar', het heeft altijd een oorzaak.
Jammer dat je er zo over denkt.

Citaat:
1 ding weet ik zeker: mijn paard wordt niet "mishandeld" door het dragen van een zuigband. Hij heeft er geen wonden, schuurplekken, deuken in zijn ego, littekens op luchtpijp of slokdarm of anderzins van opgelopen. Hij heeft 'alleen' geen koliek meer.


Maar misschien nog wel last van van stress, of van maagproblemen, enz.
Nogmaals, koliek is ook een symptoom van iets, en dus niet van het luchtzuigen want er komt geen lucht in de maag.

Citaat:
(blijkbaar ben ik werkelijk boos over die opmerking over mishandelen en zuigbanden... )


Mag hoor, is je goed recht. Ik vind het alleen jammer als mensen (in het algemeen) niet verder rondkijken naar oplossingen, de 'makkelijkste' oplossing kiezen enhun paard daardoor met problemen/pijn/stress rond laten lopen die vaak op andere manieren (die misschien de eigenaar meer werk/geld kost) op te lossen zijn.

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:00

[/quote]Mag hoor, is je goed recht. Ik vind het alleen jammer als mensen (in het algemeen) niet verder rondkijken naar oplossingen, de 'makkelijkste' oplossing kiezen enhun paard daardoor met problemen/pijn/stress rond laten lopen die vaak op andere manieren (die misschien de eigenaar meer werk/geld kost) op te lossen zijn.[/quote]

waarschijnlijk heb je dan geen luchtzuiger , er valt natuurlijk wel meer aan luchtzuigen te doen , maar je moet onthouden dat niet iedereen veel geld heeft om daaraan te besteden , en dan is het natuurlijk logisch om eerst de goedkope hulpmiddelen te proberen. Voor zover ik weet ( ik weet niet precies op welke hulpmiddelen je doelt ) schaadt de luchtzuigerband je paard niet ( iig niet mijn paard ) jive word er iig niet gestressed van en het doet hem ook niet veel pijn , anders was hij wel gestopt met luchtzuigen .

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:18

Citaat:
jive word er iig niet gestressed van en het doet hem ook niet veel pijn , anders was hij wel gestopt met luchtzuigen .


Je slaat hier de spijker op de kop ! Knipoog
Hij is dus, ondanks band, niet gestopt, je zegt het zelf al.
Over het algemeen helpen die banden niet, brengen vaak veel schade toe aan luchtpijp/slokdarm en de paarden worden er alleen maar gestresster (raar woord Haha! ) van.
Alle paarden beginnen dan ook direct weer lucht te zuigen zodra die band afgaat. Je doet dus niet aan de kwaal, alleen maar de symptomen onderdukken (net zoiets als : als jij kiespijn hebt kun je wel heel veel asperientjes gaan slikken om de pijn te onderdrukken, zolang jij niet naar de tandarts gaat blijf je het probleem houden). Paarden die luchtzuigen hebben er alles voor over om dit te blijven doen, ook pijn dus. Want uiteindelijk maakt stereotiep gedrag endofines aan en dat is een pijnstillend en stressverlagend goedje. Dus hoe meer pijn/stress, des te meer zal je paard gaan zuigen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:44

Ik weet niet waarom deze discussie nu zo is gelopen maar ook ik voel me aangesproken als gezegd wordt dat het omdoen van een luchtzuigband dierenmishandeling is. Zonder luchtzuigband had Luitenant chronische buikklachten. Hoe weet ik dat? Omdat MET luchtzuigband hij geen buikklachten had. Zo simpel kan je het soms bepalen. Ik heb nog nooit gemerkt tijdens omdoen of afhalen van de band dat Luitenant er een hekel aan had over er last van had. Hij had een Miracle band om voorzien van de nodige bont. Voor hem was leven MET band veel aangenamer dan ZONDER! Dus kom niet bij mij aan dat ik aan dierenmishandeling doe!!!!!!

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:37

Tinkie,

Nadat Magoo naar een andere box was verhuisd, heeft hij 3 maanden helemaal niet gezogen. Toen was 't nieuwtje er vanaf en is hij weer begonnen op 't randje van z'n voerbak.
Als Magoo in het land staat zuigt hij niet, hij heeft dan ook geen zuigband om. Ook maakte het hem niet uit wanneer hij zoog, dus niet specifiek na het eten van brok, wortel, appel enz.
Dat alles bij elkaar opgeteld kom ik tot de slotsom dat Magoo nu een slechte gewoonte heeft, die op 'n simpele manier in de hand te houden is, waardoor hij er geen nare bijwerkingen aan overhoudt.
Kortom, met band is hij een blij, vrolijk paard.

NLannemieke