bij stang steeds tong eroverheen, hoe kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

bij stang steeds tong eroverheen, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 21:36

Toen we Kelly aan het beleren waren afgelopen zomer was ze aan het wisselen en had ze last van de stang. We zijn toen een gebroken bitje gaan gebruiken en dat ging heel goed. Maar nu hebben we morgen de eerste menles en dat moet eigenlijk met stang. Ik was even aan de longe al een paar keer aan het proberen of ze alweer met stang kon maar steeds doet ze dan haar tong eroverheen. Hij staat al op het strakste maar ze blijft net zo lang doorgaan tot ze hem erover heeft. Bij gebroken bitje doet ze dat niet en is ze heel rustig met haar mond. Ik weet niet wat ik er aan kan doen want ze moet het eigenlijk wel met stang kunnen!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:58

probeer eens een ander soort stangetje, misschien gaat dat wel. Of gebruik tijdelijk een tonglepel om haar af te leren dat de tong er over heen kan. En waarom niet gewoon op een gebroken bitje mennen? Of wil je wedstrijden gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:03

Hangt je bit niet te laag?
Dat is vaak waarom paarden de tong over het bit gooien.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:08

Kellyloverke schreef:
met stang kon maar steeds doet ze dan haar tong eroverheen. Hij staat al op het strakste maar ze blijft net zo lang doorgaan tot ze hem erover heeft.

Wat doe je dan op zijn strakst?? De kinketting??

Je kunt een ander bitje proberen, maar je kan er ook tijdelijk een tonglepel aan doen. Maar voordat je dat gaat doenis het misschien goed om te kijken waarom ze haar tong erover gooit. Zit er iets misschien niet goed?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:27

Ik denk dat ze bedoelt dat ze de stang al op zijn hoogst heeft hangen.

Ik zou eerst eens kijken of je hem niet een paar keer kan vastbinden, ze is nog redelijk groen op stang begrijp ik en soms kan het schelen als ze er eenmaal vertrouwen in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:41

Probeer anders eens een 4-ringstrens.
Rijd je toch met een gebroken bit en heb je net iets meer te vertellen als met een gewoon trensje.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:59

Waarschijnlijk heeft ze gewoon pijn aan haar tong.. Kijk een sin haar mond of er op de plek waar het bit zit een blauwe plek zit. Waarschijnlijk drukt de stang teveel. Probeer eens een andere stang, of men gewoon met een trensje. Als ze daar goed op reageerd en je wilt geen wedtsrijden gaan rijden kan dat makkelijk

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:27

Mijn vorige verzorgpony (shet x welsh) deed dat ook, alleen hij liep onder het zadel! Wij hebben bij hem ook een gebroken bitje ingedaan en toen heeft hij het niet meer gedaan.

Hij deed het niet omdat het bit te laag zat of omdat hij last van zijn mond had ofzo, maar was gewoon heel druk met zijn mond, nog maar net onder het zadel enzo!
Daar heeft Kelly ook last van, zij is ook heel druk met haar mond!!

Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 22:30

Ik heb zonet mijn eerste menles met Kelly gehad en we hebben met gebroken bitje gereden. het bleek dat we die net een gaatje te strak hadden en met gaatje losser ging het betertoen was ze veel rustiger. We moeten nog maar wat oefenen met stang en nu eerst rustig beginnen met gebroken bitje in de les. Maar het baasje van Kelly zei wel: als je meer wilt met je pony en je moet soms eens wat harder trekken als ze lastig is dan kan het zijn dat die punt kiept en in haar mond steekt. Het is eigenlijk wel beter met stang maar zo houden we het eerst nog wel even vol!