Dekgelden. Wat is normaal en wat is Stelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Dekgelden. Wat is normaal en wat is Stelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 22:57

Wat vinden jullie normaal voor een dekgeld en wat is in jullie ogen,
"de zakken vullen"??

Kijk dan ook even naar de prijs - kwaliteit verhouding.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:07

Hmmm....moeilijk. Ook erg van het ras afhankelijk. Maar neem als voorbeeld KWPN

Ik denk dat je als hengsteneigenaar heel snel geld op een dekking toelegt. Alles wat een hengst kost aan voorbereiding, keuringsklaar maken enz. Uiteindelijk de keuring(en), advertentiekosten enz, dat wil een hengstenhouder er op een gegeven moment ook weer uithebben.

Neem daar ook nog bij dat niet iedere hengst die je voorstelt ook gekeurd wordt.
Neem daar ook nog bij dat er extra kosten komen voor eventuele KI en invriezen.
Neem daar ook nog bij dat het risico er is dat een eenmaal gekeurde hengst op nakomelingen wordt afgekeurd...

Denk ik dat een hengsteneigenaar het recht heeft om zo hoog te gaan als de merriehouder bereid is te betalen.
Zint het je niet, ga je toch verder kijken?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:16

Nou, 1500 euro vragen ze voor Lord Sinclair. Veel te hoog bedrag vind ik. Deze hengst heeft zich nog niet eens zo bewezen.
En het dekgeld voor Krack C is ook wel heel hoog geworden!
Tja, voor mij zijn de dekgelden boven de 1000 euro zowieso niet meer betaalbaar. Maar dat is voor iedereen anders.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:20

Het zit volgens mij vaak tussen de 800 en de 1.000 euro...
Opvallend is dat wel, het riekt naar prijsafspraak. Het moet goedkoper kunnen. De hengsten van het NRPS zijn immers ook voordeliger, en die eten toch evenveel?

Dekgeld boven de 1.000 euro betaal ik niet. Dan maar geen Krack C. Er zin zat ook goede hengsten onder de 1.000 euro. Keus genoeg. En er komen toch al veel Krack C's, wat voor waarde heeft het dan nog.

Maar ja, basis prijselasticiteit...bij een grotere vraag stijgt de prijs. De ondernemer wil zo veel mogelijk verdienen met zo weinig mogelijk offers/inspanning. Ik begrijp het wel, ik zou het zelf ook doen als hengstenhouder... Maar als klant keur ik het af.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:23

Hahahaha ik heb 260 euro betaald voor een natuurlijk dekking, wel van een tinkerhengst natuurlijk. Dit is een bewezen hengst, dus het geld zeker waard. Er was ook een hengst die nog geen enkel veulen had geproduceerd, dekgeld 340 euro, dát vind ik dus te duur!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:30

Ik kijk altijd bij de stoeterijen in Duitsland. Hele beste hengsten en vaak voor een prijs van rond de 500 Euro. Dat vind ik normaal, dat is voor iedereen nog te betalen en dan blijft de ruitersport in de toekomst ook betaalbaar.Als een hengst dan na 5 of 6 jaar goed fokt dan vind ik het normaal om het dekgeld bv iets te verhogen, maar we hebben voorbeelden genoeg, kijk maar naar de dravers en de volbloeden, veel te hoge dekgelden en de zaak ploft in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:31

Ach zo lang mensen nog kiezen voor de kleur en het plaatje ipv goede nakomelingen en -beweging vragen mensen er om, om bestolen te worden Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:39

En de keuze van dekhengsten is ook nog erg modegevoelig...Haha!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 23:44

Ik wil niet meer kwijt dan. € 600,-

Dat is nog altijd bijna 1350 gulden.
Krijg je nog de BTW. € 114,-
Dierenarts: zeg maar: € 70,-
Stamboek afdr. en onverzien: € 66,-

Kom je zo'n beetje op € 850,-
Is wel voor degene die het nog graag in GULDENS willen weten : 1873,-

VIVALDI

Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:51

Vanuit het standpunt van de fokker (warmbloedpaarden) gezien, worden de dekkingen al snel duur, en met alle kosten erbij wordt fokken voor de meesten al gauw een "nuloperatie" als je het veulen of jonge paard verkoopt.

Persoonlijk tracht ik meestal een jonge hengst te nemen welke mij aanspreekt als hengst (exterieur - bewegingen - ....) en qua afstamming passend voor mijn merries - een hengst die nieuw of recent gekeurd is.
Meestal valt het dekgeld dan wel mee (€500 à €700) - op enkele uitzonderingen na (cfr DON DAVIDOFF...)
Gezien ik toch dressuurmatig tracht te fokken, moet ik als Belg wel vooral "buitenlanders" nemen

Als de jonge hengst het behoorlijk doet in de competitie en hij blijkt goed te vererven, dan gaan de prijzen dikwijls de hoogte in.....maar heb je wel intussen een veulen van hem....

Nadeel bij deze manier van fokken is het feit dat als de hengst niet aan de verwachtingen voldoet (om één of andere reden niet de nodige resultaten haalt in competitie (blessure, ruiter,....) of om één of andere reden de vererving zich nog niet doorzet (weinig dekkingen, aangevoerde merrie's, ....), de hengst in de vergeethoek geraakt en het fokproduct niet meer zo "commercieel" is - men kent de hengst immers niet (vooral als het een "buitenlander" betreft).

Dus kort samengevat : persoonlijk vind ik dat het dekgeld van een jonge hengst tijdens zijn eerste dekjaren tussen €500 à €700 mag kosten. Indien de hengst begint te presteren en de vererving blijkt goed te zijn, kan men er niet van onderuit dat het dekgeld omhoog gaat (€700 à €1000).
Dan heeft men nog de hengsten die op het hoogte niveau presteren (en goed vererven ?)..... Dit is niet voor mij weggelegd, maar voor mij mogen die gerust tot € 1500 vragen.

Alles wat boven de hierboven vermelde prijzen ligt, vind ik persoonlijk "gestolen" en ik zal niet het slachtoffer van die dief zijn

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:56

Troef, je wekt de indruk dat dekgelden bij de oosterburen lager liggen...
Is dat ook zo?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 23:58

Dees:

Citaat:
Het zit volgens mij vaak tussen de 800 en de 1.000 euro...
Opvallend is dat wel, het riekt naar prijsafspraak. Het moet goedkoper kunnen


Dat doet het ook.

Maar wanneer je je poot stijf houdt kan er € 150 tot € 200. af.
En anders laat je ze maar bar..ten.

Nl. al die "KI-stations" krijgen die bedragen als commissie.

Dus wil je die Commissie zelf hebben als korting, dan neem je het sperma af van het station waar de hengst staat. En laat je je dierenarts insemineren als je niemand anders kan vinden.

Doen ze dat niet: " ook goed geen deal."
Dit geldt voor KWPN hengsten .

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 00:16


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:31

Ja troef donnerhall kostte voor zijn dood 4000dm Rohdiamant is ook 3500dm ! Durdere hengsten zijn altijd wel te vinden!

Maar voor een jonge hengst of een staatshengst is het in duitsland prima vetroeven! Polydor kosstte 3 jaar geleden slechts 800dm! En of dat een topper is. Veder vind ik de dekgelden van een Voltaire en een Lux ok niet grappig meer, voor een goede vererver moet je of diep in de buidel tasten of een alternatief zoeken.

Wat ik ook vaak een behoorlijk hoog dekgeld vind hebben zijn die van arabische volbloeden terwijl de markt daar helemaal op zijn gat ligt. Je krijgt dat dekgeld er bijna nooit meer uit!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 00:37

Gab.

Ik had ook mijn ogen laten vallen op Dresemann
Bundeschampion Warendorf.
Maar SChurf wil nu ineens voor zo'n jonge hengst € 1500,-
En dan nog natuurlijk dekken. Hij bekijkt het maar.
Heb nu mijn oog o.a. laten vallen op de vader nl. Daidalos (Dream of Glory) en daar wil ik wel eventueel 600 tot €800 aan kwijt wat ze ook vragen. En nu zeker omdat Dream dood is.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:50

Troef schreef:
Gab.

Ik had ook mijn ogen laten vallen op Dresemann
Bundeschampion Warendorf.
Maar SChurf wil nu ineens voor zo'n jonge hengst € 1500,-
En dan nog natuurlijk dekken. Hij bekijkt het maar.
Heb nu mijn oog o.a. laten vallen op de vader nl. Daidalos (Dream of Glory) en daar wil ik wel eventueel 600 tot €800 aan kwijt wat ze ook vragen. En nu zeker omdat Dream dood is.


ja owkee was ook niet banketstaaf bedoel maar daar heb je zeker gelijk in! Knipoog Ik gaf in een ander topic een meid een idee om naar roh magic te kijken die kost ki vers 655e, prachtige jonge hengst! Viel die meid me aan met dr dressuurknollen maar ik vind het een mooie allrounder zeker als eerste veulen voor mijn merrie. Ik vind het zonde veel te betalen voor een hengst als ik niet weet of mijn merrie drachtig word etc. Ik vind de meeste net gekeurde hengsten bij het kwpn daarom te duur. Knipoog

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:14

Ik vind dat je moet kijken bij dekgeld vergelijking naar de verkoop waarde van de veulens.
Als dekgelden hoger liggen dan de werkelijke waarde van het veulen dan is die hengst dus veel te duur.
Dus dekgeld is afhankelijk van het ras, prestaties van de hengst en verkoop waarde van de veulens.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:19

Dat ligt er dan helemaal aan wanneer je het veulen wilt verkopen. Dekken en hengsten zijn heel erg modegevoelig. Een paard dat nu in de schijnwerpers staat is nu erg gewild. Tegen de tijd dat je op het fokproduct kunt rijden, en de hengst niet meer voorgesteld wordt en de mensen niet meer zo vaak met hem worden geconfronteerd, is het interesse ook niet meer gegeven.
Er hoeft maar iets te gebeuren met de hengst (geruchten die de ronde doen over OCD, of de hengst wordt afgekeurd) en je mooie fokproduct is niets meer waard.

Verkoop je na het spenen is het risico minder groot, dan dat je de volle drie jaar op het veulen past, de kosten hebt van de opfok, en het risico dat er wat gebeurt...en met een veulen zit dat door verandering in de mode onverkoopbaar blijkt of minder opbrengt dan je had verwacht.

pieterm

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: België, Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:23

Ik heb een merrie gedekt van de niro (1750€), is wel veel maar ik hoop en vermoed dat hij zijn vader (donnerhall) achterna gaat

Een andere merrie heb ik laten dekken van pik solo (450€) dit is een pik bube zoon die reeds 20 jaar is en al verschillende goed dressuurpaarden gegeven heeft.
In het jaar 2006, als de veulens 3 jaar zijn, laat ik jullie weten met welke hengst ik de beste keuze gemaakt heb.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:38

pieterm schreef:
Ik heb een merrie gedekt van de niro (1750€), is wel veel maar ik hoop en vermoed dat hij zijn vader (donnerhall) achterna gaat

Een andere merrie heb ik laten dekken van pik solo (450€) dit is een pik bube zoon die reeds 20 jaar is en al verschillende goed dressuurpaarden gegeven heeft.
In het jaar 2006, als de veulens 3 jaar zijn, laat ik jullie weten met welke hengst ik de beste keuze gemaakt heb.


nou ik ben rezue benieuwd en ik neem aan de het een goed en wel overwogen keus was uiteindelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:19

Ik vind het niet gek dat ze voor Krack zoveel geld vragen, dat dier moet zich bewijzen in de sport en dat wordt moeilijker naarmate hij meer gaat dekken.

Ik kan me voorstellen dat een hengstenhouder dan het dekgeld opschroeft, de consequentie is dat hij waarschijnlijk wat minder dekkingen binnenhaalt, hierdoor kan de hengst zich meer toeleggen op de sport terwijl de hengstenhouder wel dezelfde omzet behoudt.

Het dekgeld van ferro mag nu dus wel wat omlaag, krijgt hij misschien wat meer dekkingen zodat het dier nog een beetje een daginvulling heeft *LOL*

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:51

Wij zelf vinden 600 á 700 € een mooi bedrag!
Maar ja tegenwoordig red je daar niet meer mee Kusje
Bijv: vdl stud: die vraagt me toch bedragen voor indoctro vorig jaar was hij 3500 meende ik.
Dat gaat ons gewoon te gek *LOL*
iid zoals krack C, mogen ze het er wel voor vragen, want hij is gewoon prachtig en loopt super op het moment!
Maar ja , wij betalen het er niet voor Scheve mond

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:47

Link van Troef bezocht... enigszins geschrokken van bedragen...

als ik dat zo lees, mogen wij hier blij zijn met een onbekende hengst voor 800 euro (koopje!) en een 1500 euro voor een iets bekendere hengst...
Lachen man, niet mere over na denken, gewoon doen, kost hier niets!

Helaas denkt Krent [naam verwijderd] er nog steeds anders over, ik vind die 800 euro al duur.
bij Rubiquil was verigens de voorwaarde "niet drachtig, dekgeld 100 % terug" van kracht...
vind ik eerlijker dan slechts een deel van het dekgeld terug. Zo houd je ook de hengstenhouder/spermaverdeler een beetje betrokken bij de kwaliteit van het rietje...

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 12:22

Wie was het hier op bokt die zei voor goedkoop ga je naar DUITSLAND Huilen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:24

Ik dacht dat duitse hengsten ook staatshengsten waren. De staatsstoeterij mocht dan een hengst uitzoeken van een fokker als ze die wilde hebben en de fokker moest die hengst dan afstaan aan de fokkerij. Die hengsten werden lang niet voor zoveel geld verkocht als je zou verwachten. Diefstal van de fokker zou je enerzijds denken maar de fokker vond het een eer en stond zijn hengst dan graag af (zoals ik het gelezen heb, ik geloof in BIT). MAar dan hoeft het dekgeld toch ook niet hoog te zijn? Ik geloof ook dat ze bij staatstoeterijen denken dat bij een dekhengst sport en dekkingen strikt gescheiden moeten zijn, dus niet en/en, terwijl ze hier liever een hengst goed zien presteren in de sport zodat hij bewezen is (wat ik zelf ook wel logisch vind).

Overigens, de veulens zijn duurder geworden. Tegenwoordig kosten ze een 3000,- tot 4000,- gulden, maar een paar jaar terug niet, toen gingen ze er voor veel minder uit. Het is dus meer inverhouding gekomen met het dekgeld, nu heb je nog een kans om het er uit ta halen. Ik vind dus de prijs veulen - dekgeld wel in verhouding met elkaar moeten staan. Anders is het dekgeld gewoon te duur.