Voorwaarts, neerwaarts rijden... Uitleg nodig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Voorwaarts, neerwaarts rijden... Uitleg nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 15:24

Hallo allemaal, wie kan mij wat vertellen over het voorwaarts neerwaarts rijden van een paard? Ik snap er namelijk niet echt heel veel van. Ik zou het heel graag willen doen, maar ik weet nog niet echt hoe het moet.


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:47

Afbeelding

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:04

Op het plaatjes zit het er wel makkelijk uit, maar bij mij gaat het lang niet zo makkelijk.
Mijn paard liep in het begin voor met zijn hoofd omhoog..
Met veel voorwaarts en niet teveel contact met zijn mond kreeg ik hem al wat lager, als hij eenmaal zo ver is op zijn eigen benen te lopen kan en zal hij vwnw gaan lopen.
Let wel op dat ze spierpijn kunnen krijgen als ze het niet gewend zijn.
Ga liever niet zelf aan de slag, maar neem les en zorg dat je begeleiding hebt, want je doet zelf misschien meer kwaad dan goed.

Groetjes Shanna

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:49

als een paard nageeflijk is en ontspannen over zijn rug loopt is het zo makkelijk als op de plaatjes. simpel.

maar het paard moet wel nageeflijk zijn en niet sterretjes kijken. als hij teveel met zijn hoofd in de lucht bezig is kan je beter gaan longeren met stootteugel om hem te laten begrijpen wat nageeflijkheid is en als hij dat door heeft met een gogue, dat nodigt uit om vwnw te lopen. vergeet niet het voorwaartse erin te houden door hem flink achter zijn broek te zitten.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:27

SuperPepeijn schreef:
als een paard nageeflijk is en ontspannen over zijn rug loopt is het zo makkelijk als op de plaatjes. simpel.


Je moet toch eerst het paard ontspannen krijgen, en nageeflijk krijgen ?! Dat bedoel ik ermee... ziet er op de plaatjes makkelijk uit, maar is een moeilijke beginfase waar je doorheen moet komen.

Citaat:
Als hij teveel met zijn hoofd in de lucht bezig is kan je beter gaan longeren met stootteugel om hem te laten begrijpen wat nageeflijkheid is en als hij dat door heeft met een gogue, dat nodigt uit om vwnw te lopen. vergeet niet het voorwaartse erin te houden door hem flink achter zijn broek te zitten.



Daar ben ik het dus niet mee eens. Als een paard gespannen is, loopt hij dus met zijn hoofd omhoog, loopt hij omlaag trek je hem alleen maar in de krul en is het nog 1 brok spanning, die op een begeven moment ontzettend tegen zal gaan zitten.
Dat los je echt niet op door hem aan de longeerlijn te "dwingen" nageeflijk te lopen, want een gespannen paard zal daarna weer vrolijk met zijn hoofd omhoog verder dwarrelen, ik spreek uit ervaring.
Je kan beter eerst 10 dagen gaan longeren zonder hulpteugels, lekker voorwaarts houden, zodat hij op zijn eigen benen leert lopen en zijn achterhand gaat gebruiken, eerst dat proces nadert zal hij zijn hals iets laten zakken [lees: zonder hulpteugels]
Is het paard lekker ontspannen door zijn eigen vrijheid aan de longeerlijn, kun je het beste gaan werken met een pessoa, is iets vriendelijker, en hierdoor zal hij correct vwnw gaan lopen.

Een paard gaat echt niet vwnw lopen door hem te dwingen zo te lopen.
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:37

Het vereist heel veel ruitergevoel om een paard dat echt tegen de hand gaat fijn nageeflijk te rijden. Je krijgt alleen resultaat als je je hulpen heel gedoseert kunt geven. Als je als minder ervaren ruiter hier mee aan de slag gaat, heb je heel adequate begeleiding nodig van iemand die jou van moment tot moment kan vertellen hoe je dat aanpakt.

Het is absoluut waar dat je met zo'n paard over een soort van "dood punt" heen moet, en het kan best de moeite waard zijn om dat een andere, meer ervaren ruiter te laten doen. Mits je vervolgens goed begeleid wordt in hoe je verder moet rijden.

Ik zou je niet hier op bokt even 123 kunnen uitleggen hoe je een paard in de praktijk rond rijd. Ik kan je de theorie wel geven (en gebruik dan de zoekfunctie en zie het verhaal en de plaatjes van SP hierboven) maar daar kom je zelf in de praktijk toch niet mee uit de voeten

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:53

ShannaY"]
Dat los je echt niet op door hem aan de longeerlijn te "dwingen" nageeflijk te lopen, want een gespannen paard zal daarna weer vrolijk met zijn hoofd omhoog verder dwarrelen...
[/quote]door de stoten geef je aan wat de bedoeling is. omhoog=druk, nageven=geen druk. simpel leerproces.
[quote="ShannaY schreef:
Je kan beter eerst 10 dagen gaan longeren zonder hulpteugels, lekker voorwaarts houden, zodat hij op zijn eigen benen leert lopen en zijn achterhand gaat gebruiken, eerst dat proces nadert zal hij zijn hals iets laten zakken [lees: zonder hulpteugels]
Is het paard lekker ontspannen door zijn eigen vrijheid aan de longeerlijn, kun je het beste gaan werken met een pessoa, is iets vriendelijker, en hierdoor zal hij correct vwnw gaan lopen.
dan kan je hem dus net zo goed die 10 dagen alleen losgooien, daar gaat hij ook niet opeens zijn achterhand goed van gebruiken. door hem een bepaalde werkhouding te geven zodat het paard de spiergroepen gaat gebruiken die van hoofd tot achterhand lopen, waardoor hij zijn achterhand WEL onder zijn lichaam plaatst, mbv een flinke voorwaartse drang. een pessoa is nergens voor nodig als je gewoon goed naar je paard kijkt en de juiste hulpen op het juiste moment kan geven.

verder heeft zep gelijk dat de topicstarter meer gebaat is bij goede hulp dan suffe theorie.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:30

SuperPepeijn schreef:
door de stoten geef je aan wat de bedoeling is. omhoog=druk, nageven=geen druk. simpel leerproces.


Tja.. sorry hoor, maar zo zou ik nooit te werk gaan met een gespannen paard. Een gespannen paard moet leren zich te ontspannen, en die ga je dus niet vastzetten met hulpteugels. Zeker geen ervaring met gespannen paarden? Ik spreek uit eigen ervaring, en als het allemaal zo makkelijk was als jij zegt, dan is hij binnen 1 uurtje ontspannen... NOT....
Het gevolg van een paard vastzetten is een gespannen paard, dat geen natuurlijk bewegingen gaat maken, en dus op een ander moment een uitspatting zou krijgen, daarbij krijgt een gespannen paard veeel sneller spierpijn dan een ontspannen paard.

"Bob als ik nu een slof omdoe, weet jij hoe je aan de teugel moet lopen, het is een makkelijk leerproces, nu zonder slof"

Zo werkt het toch ook niet ?!


Citaat:
dan kan je hem dus net zo goed die 10 dagen alleen losgooien, daar gaat hij ook niet opeens zijn achterhand goed van gebruiken. door hem een bepaalde werkhouding te geven zodat het paard de spiergroepen gaat gebruiken die van hoofd tot achterhand lopen, waardoor hij zijn achterhand WEL onder zijn lichaam plaatst, mbv een flinke voorwaartse drang. een pessoa is nergens voor nodig als je gewoon goed naar je paard kijkt en de juiste hulpen op het juiste moment kan geven.


Losgooien is toch heel iets anders ?! Zucht...
Ik weet niet hoe jij longeert, maar laat je je paard dan gewoon een beetje uit zichzelf aan zo'n lijntje lopen ?! Longeren is 1 van de betere processen bij jonge paarden en/of gespannen paarden, en drukke paarden. Je staat bij het longeren achter de schouder, waardoor jij dus ook makkelijk vanaf achter commando's kunt geven en eventueel kunt bijtikken, moet jij eens opletten hoeveel effect dat heeft !! Als jij een paard vast gaat zetten (nogmaals) is het geen natuurlijk houding, en het gevolg is spierpijn, een paard moet de vrijheid krijgen om te kunnen bewegen, en te leren hoe hij zijn lichaam moet gebruiken, door hem vast te zetten word hij gedwongen in 1 houding te lopen....
Doordat je achter zijn schouder staat, houd je hem dus goed voorwaarts met je stem en je eventuele longeerzweep.
Is je paard daar dat hij bij het rijden goed vwnw is, zou je dit wel kunnen doen..


Citaat:
verder heeft zep gelijk dat de topicstarter meer gebaat is bij goede hulp dan suffe theorie.


De schrijver moet gewoon les nemen, en alles rustig opbouwen dan hem te dwingen.


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:00

ShannaY"]
...maar zo zou ik nooit te werk gaan met een gespannen paard. Een gespannen paard moet leren zich te ontspannen, en die ga je dus niet vastzetten met hulpteugels. Zeker geen ervaring met gespannen paarden?
[/quote]wie heeft het hier over een gespannen paard dan? misschien kijk je teveel naar je eigen situatie. elk paard moet je per stuk bekijken, en zeker die gestressed zijn. en ja, ik heb ook ervaring met spanning.
[quote="ShannaY"]
Het gevolg van een paard vastzetten is een gespannen paard, dat geen natuurlijk bewegingen gaat maken...
[/quote]je bedoelt een gespannen paard vastzetten waarschijnlijk.
[quote="ShannaY"]
"Bob als ik nu een slof omdoe, weet jij hoe je aan de teugel moet lopen, het is een makkelijk leerproces, nu zonder slof"
[/quote]? je punt komt niet over.
[quote="ShannaY schreef:
Losgooien is toch heel iets anders ?! Zucht...
wat is het verschil is tussen loslaten in een roundpen en longeren zonder hulpteugel of dubbele longe. daarmee zet je een paard niet aan het werk.

bedankt voor je uitvoerige uitleg over longeren, maar was voor mij niet nodig geweest. sowieso longeer ik bijna nooit omdat ik de dingen beter onder het zadel kan oplossen. verder zou ik het waarderen als je jouw verhaal niet op een persoonlijk vlak laat komen. laten we proberen de discussie zakelijk en nuttig te houden, zodat we er allemaal wat aan hebben. een paard wordt niet in zijn bewegingen tegengehouden door een hulpteugel (op een goede manier) te gebruiken met longeren, de hulpteugel wordt gebruikt voor het begrenzen van de voorwaartse drang en zo de gewenste impuls op te wekken. voor een uitvoerige uitleg verwijs ik even naar het boekje van lammert haanstra.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:06

SuperPepeijn schreef:
wie heeft het hier over een gespannen paard dan? misschien kijk je teveel naar je eigen situatie. elk paard moet je per stuk bekijken, en zeker die gestressed zijn. en ja, ik heb ook ervaring met spanning.
[/qoute]
Ik had het erover dat niet elk paard zo makkelijk snel vwnw gaat lopen, het gespannen paard loopt uiteen door "zijwegen"


Citaat:
je bedoelt een gespannen paard vastzetten waarschijnlijk.

Ja dat bedoel ik idd, een woordenmengeling Knipoog

Citaat:
?je punt komt niet over.

Jammer.

Citaat:
wat is het verschil is tussen loslaten in een roundpen en longeren zonder hulpteugel of dubbele longe. daarmee zet je een paard niet aan het werk.

Je houdt een paard toch aan het werk aan de longerlijn ?!
Als je het paard losgooit doet het ff zijn ding, en daarna is het afgelopen.

Citaat:
bedankt voor je uitvoerige uitleg over longeren, maar was voor mij niet nodig geweest. sowieso longeer ik bijna nooit omdat ik de dingen beter onder het zadel kan oplossen.

Niet ALLES kun je oplossen onder het zadel...


Citaat:
verder zou ik het waarderen als je jouw verhaal niet op een persoonlijk vlak laat komen. laten we proberen de discussie zakelijk en nuttig te houden, zodat we er allemaal wat aan hebben.


Het komt niet op persoonlijk vlak, zoals ik al zei dat komt door "zijwegen"... we weten beide niet hoever dit betreffende paard is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:20

ShannaY schreef:
Je houdt een paard toch aan het werk aan de longerlijn ?! Als je het paard losgooit doet het ff zijn ding, en daarna is het afgelopen.
als je een paard losgooit kan je hem ook in beweging houden. wat is de trainingswaarde van longeren van een paard zonder hulpmiddelen?

Amor Vincit Omnia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:24

Naar dat antwoord ben ik erg benieuwd, ik kan me niet voorstellen dat dat zin heeft, maar dat heeft het rijden van ShannaY ook niet Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:26

SuperPepeijn"]
[quote="ShannaY schreef:
Je houdt een paard toch aan het werk aan de longerlijn ?! Als je het paard losgooit doet het ff zijn ding, en daarna is het afgelopen.
als je een paard losgooit kan je hem ook in beweging houden. wat is de trainingswaarde van longeren van een paard zonder hulpmiddelen?
[/quote]

Hier waren we klaar mee toch Pling
Wij hebben vrede Schijnheilig

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:28

Op die manier rijd ik altijd los, dan word misty heerlijk ontspannen. En ik vind het (op misty in ieder geval) in het echt zeker niet moeilijk. Misty loopt zoiezo heel makkelijk in elke houding waar je hem maar in wilt hebben, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:28

Steef schreef:
Naar dat antwoord ben ik erg benieuwd, ik kan me niet voorstellen dat dat zin heeft, maar dat heeft het rijden van ShannaY ook niet Extreme duivel


Gaan we weer...
Jongen... om op foto's te beoordelen moet je nog veel leren..
Jammer Gaaaap
Zal hier binnenkort even een verhaal neerzetten, over wat nu precies het probleem is bij mijn paard.
Misschien -als je slim- bent, kun je daar zelf toch ook wel een klein beetje opkomen, als je mijn berichten leest, vooral in dit topic...

Maar.. dat is moeilijk he Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-03 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:40

Ik ben het eigenlijk ook met super pepijn eens hoor. Longeren met een stoot kan inderdaad het paard een tip geven wat vwnw inhoud en het dan bij het rijden makkelijker maken. Je zet de stoot net zo lang dat het paard horizontaal loopt met de hals. De spanning zal hiermee niet opgedreven worden. Trouwens wanneer het paard zijn hoofd laag houdt, komt er in de hersenen een stof vrij die een kalmerende invloed heeft op het paard, dit heeft niets met rijtechnisch te maken, dit is puur lichamelijk, dus laag hoofd, is automatisch een rustig paard. Of een pesoa zachter is dan een stoot, daar ben ik nog niet zo zeker van, want daar wordt de achterhand ook al onmiddelijk "gewongen" om mee te doen, met de stoot wordt de achterhand uitgenodigd, en kan het paard zelf bepalen in hoeverre hij de achterhand inschakeld (al naar gelang zijn kunnen en graad van africhting) Wat vwnw betreft als je op het paard zit : vwnw en nageeflijkheid zijn onomstootelijk met elkaar gelinkt, wat nu eerst komt is moeilijk te zeggen en hangt een beetje af van paard tot paard.Eigenlijk loopt het een beetje door elkaar, eens het paard de principes van nageeflijkheid en vwnv begint te snappen, zal het afwisselend beter nageeflijk zijn of beter vwnw. Je kan een paard niet in 1-2-3 nageeflijk of vwnw laten lopen, het is een proces van weken, soms maanden en beetje bij beetje zal het paard de oefeningen beter en meer doen. Uiteindelijk loopt het paard in een zachte verbinding met de ruiterhand, gelijke druk links en rechts als een stofzuiger door de piste. Om het paard vwnv te krijgen werken we voornamelijk op de zijdelingse buiging, we maken de "hardste" kant van het paard los door te nemen (duidelijk teugel openen, zodat paard echt eens in de richting zijn hals plooit), daarna duidelijk nageven (teugel efkes laten doorhangen), dit om het paard uit te nodigen om op het bit te gaan kauwen (hand steeds in samenwerking met beenhulp langs dezelfde kant) , de andere kant wel aangesloten houden. Meestal werken we op de binnenteugel voor de plooi, en houden we de buitenteugel aangesloten, maar als het paard erg vast zit op de buitenkant kunnen we de rollen wel omdraaien en op de buitenstelling werken. Paarden die zich vastzetten kunnen op deze manier vrij snel het vwnw aangeleerd worden, want er is al een vorm van "aanleuning" zei het nog geen correcte . Wel opletten dat het paard de teugels niet uit je handen snokt, hij moet "beleefd vragen" om vwnw te mogen. Ook mag het paard in de vwnw-houding niet op je handen lopen, want dan lopen ze op de voorhand en wordt de rug en de achterhand niet geactiveerd. De verbinding met de ruiterhand moet zacht als boter zijn (nageefelijk dus) en links en rechts gelijk. Eens de paarden het principe van vwnw doorhebben, zullen ze het graag doen, het is voor een paard een heel relaxe houding. Soms is de oprichting achteraf zelfs een probleem, omdat het paard altijd weer vraagt om vwnv te gaan (maar dat is voor een ander topic). Sommige paarden echter nemen geen aanleuning, zetten zich dus ook niet vast, lopen als het ware "achter de teugel". Deze paarden moeten eerst leren wat aanleuing is. Die paarden moeten goed vw gereden worden, naar het bit toe en moeten vooraan een beetje harder aangenomen worden. In het begin mag de druk zelfs "te" groot zijn, ze mogen "op je hand" lopen. Eens die verbinding bevestigd, kunnen we beginnen werken aan zachtere verbinding en dan zullen deze paarden de ruiterhand dankbaar zijn voor de zachtere verbinding en dan wordt het vwnw rijden ook kinderspel. Door de teugels na te geven zullen deze paarden de verbinding opnieuw opzoeken en zo gaan zij geleidelijk aan dieper en dieper.
Succes !

more with less

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:02

wie zegt dat haar paard gespannen is en/of het niet begrijpt?
de ruiter zelf begruipt het vwnw niet... les nemen!
desnoods een keertje op een ander paard als je eigen paard het niet snapt, zodat je kunt aanvoelen hoe het hoort.
en om te zorgen dat je eigen paard het snapt een meer ervaren ruiter erop.

wil het daar ook niet bij lukken, dan pas ga je aan de longe werken.
als ie zo gespannen is dat je geen stootteugel om durft te doen doe je lekker zonder stootteugel -> ooit een paard zien steigeren of met zn hoofd zien gooien met een stootteugel om? dat is geen prettig gevoel voor dat paard, niet echt uitnodigend ook om te ontspannen...
en als ie er wel tegen kan doe je het lekker met, want dan doet het precies waar het voor bedoeld is. of met een pessoading, dat ding verricht echt wonderen bij sommige paarden. het versterkt nml ook de achterhand wat dus meer overeen komt met van achter naar voren oprijden in plaats van een stootteugel die alleen de voorkant in de krul trekt.
en als je van dat longeergebeuren ook niks begrijpt kan je dat wederom beter door iemand anders laten doen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:24

hmm, ik begin met losrijden meestal met plaatje 1,2 en 4. Dan rijd ik meestal zo ongeveer als plaatje drie, als het lekker gaat, als plaatje 5 maar dat plaatje 6 dat lukt nog niet zo. Te weinig impuls/kracht nog...
(plaatjes van links naar rechts, eerst bovenste dan onderste rij)

Als ik Andrew lang laat en voorwaarts rijd in stap draf en galop gaat hij zelf al zo laag lopen en hoef ik daarna alleen maar mijn teugels in te nemen en hem voorwaarts zien te houden. Vooral dat voorwaartse blijft bij hem een probleem, dus ik kan hem dan op een gegeven moment niet verder oprichten (of ik zou hem in de "houding" trekken.)

Andrew gaat pas spannen als ik te vroeg de teugels opneem... Of als ik hem vrij kort heb en hem echt tegen mijn hand aan ga rijden.
Longeren met touwtjes tussen benen naar longeersingel helpt een paard dat normaal loopt te sterrenkijken om de weg naar beneden te vinden. Ik zou hem dan niet te kort zetten, maar ook niet zo lang dat hij de onderhals er op kan zetten... Veel longeren maakt het werk als je er op gaat zitten veel makkelijker. En het paard kan het leren zonder gewicht op de rug. Ook lichter...

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 18:44

Wat een leuk topic is dit geworden. Trouwens, ik krijg begeleiding hoor. Neem het straks even over in mijn paardrij-tips schriftje!

Bedankt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers