Rhinovirus velt paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Rhinovirus velt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:08

Bron: Alledierentellenmee.nl

¨Een drama was het¨, zegt stalhoudster Paulien Sallevelt een paar keer na elkaar. De Hoofddorpse manege-pensionstal Paulien's Ruitersport is de afgelopen weken in de ban van 'rhino' geweest, een hardnekkig herpesvirus onder paarden. Eenentwintig van de dertig paarden hier op stal zijn ziek geweest. Atino, een 20-jarige ruin, is overleden en er zijn twee veulens voortijdig dood geboren. De overige paarden maken het nu goed.

Equine Herpes Virus

De volle naam van het paardenvirus is Equine Herpes Virus (EHV) of rhinopneumonie. Naar een remedie tegen deze zeldzame virusvorm wordt nog steeds gezocht. Gemiddeld twee tot vier keer per jaar is een Nederlandse stal slachtoffer van het rhino-virus en het noodlot slaat altijd rond najaar en winter toe. Hoge koorts en verkoudheid zijn de eerste verschijnselen van rhinopneumonie. In een later stadium kunnen neurologische defecten optreden, variërend van lichte onzekerheid in de beweging tot totale verlamming van de achterbenen. Sallevelt was er snel bij. ¨In een van onze lessen liep een paard wat traag¨, blikt ze terug. ¨De berijdster zei er wat over en de volgende ochtend heb ik de temperatuur van het paard opgemeten. Hij had koorts.¨

Eetlust

Een ander paard verloor zijn eetlust. Sallevelt: ¨De 20- jarige Atino at niet en hij bleek hoge koorts te hebben. Ik begon me zorgen te maken. Een van onze merries was drachtig en had ook koorts. Op dat moment heb ik de veearts erbij gehaald. Ik heb bij alle paarden de temperatuur opgemeten en na de eerste meting bleken er tien ziek.¨ De situatie van Atino verslechterde snel. Sallevelt: ¨We hadden geen idee wat voor virus het kon zijn, maar de veeartsen hadden al contact op genomen met de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht, zoveel zieke paarden tegelijk hadden ze hier nog niet meegemaakt.

Atino at nog steeds niet en op een gegeven moment hing hij met zijn volle gewicht tegen de stalwand aan. Ik liep de stal in en hij gaf geen krimp, toen ik hem een zetje gaf, viel hij bijna om. De veearts kreeg toen het vermoeden dat het om rhino ging.¨ Toen het paard eenmaal lag, is met man en macht geprobeerd het dier weer overeind te krijgen. ¨Het was hier een gekkenhuis. Drie brandweerwagens en acht brandweermannen, maar we kregen hem niet meer op de benen. Met strobalen hebben we zijn flank gestut zodat hij in een goede lighouding kwam, maar al snel bleek dat het niet meer te redden viel. We hebben hem in moeten laten slapen, de kans dat hij ooit nog kon lopen, was twee procent.¨

Voorspelling

Drie weken heeft Paulien's ruitersport alle lessen stilgelegd. De herstelde paarden kunnen nu weer langzaam aan het werk. De drachtige merrie heeft haar veulen een week na de koortsaanval verloren. ¨En dan we hebben nog geluk gehad¨, zegt Sallevelt. ¨De voorspelling bij dit virus is dat eenderde tot de helft van de gevallen slecht afloopt. Bij ons zijn negentien van de eenentwintig paarden geheel genezen, één paard heeft nog een klein beetje last van slepende achterbenen. Negen paarden zijn niet ziek geweest.¨

De virusuitbraak is beperkt gebleven tot de stal van Sallevelt. Besmetting vindt bijna alleen plaats van paard tot paard. Tot vier weken nadat de koorts is verdwenen mogen er geen paarden het terrein op of af. Via kleding blijft het virus een uur actief na contact met een besmet paard, daarna is het virus dood.


Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 09:17

Jeetje,
Ik hoorde het al op onze vereniging dat er weer Rhino heerste maar zo erg... Ik hoop dat het ook niet verder komt

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:23

Ik hoop het ook Twinkie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, miccamaaike, Ubermetrics en 81 bezoekers