Moeilijke keuze

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-01 06:37

Ik wil een pony kopen, ik ben nu op zoek naar de geschikte pony voor mij.

Ik heb 2 keuzes....ik wil jullie mening graag weten, want ik kom er helemaal niet meer uit. Het zijn namelijk 2 totaal verschillende pony's.

kandidaat 1:

*fjord
*hengst (word gecastreerd)
* 2 jaar
* ong. 1.40 m
* erg mooi
* goed gebouwd
*erkende fokkers
* vader: Lengard
* Erg gezond
*heeft als veulen alles gehad (voeding e.d.)
*weinig meegedaan
* vind het niet fijn als er aan hem gezeten word
* geen knuffelaar
*maar zo ontzettend mooi
*met hem is alles in orde, daar kan ik van op aan


Kandidaat 2:

*kruising: Welsh Cob x rijpaard
* ong. 1.55m
* erg mooi (helemaal zwart met bles)
* rijpaard-type
* hengst (word in de herfst gecastreerd
* mager
* erg afhangend kruis
* heeft allemaal wratjes op zn neus (wat is dat?)
* een echte knuffelaar
* wil graag geknuffeld worden
* is als veulen erg veel meegedaan
* niet zeker of hij helemaal gezond is
* vader: welsh Cob: Gambler

De Welsh Cob sprak mij het meeste aan. Ik heb denk ik meer mogelijkheden met een grote Epony.

De fjord is erg mooi en gezond. Ik weet zeker dat daar niets mis mee is.

Mijn gevoel zegt: Welsh Cob
Mijn verstand zegt: Fjord

Wat vinden jullie??


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 06:49

waarom laat je die e pony niet keuren? weet je zeker dat er echt helemaal niets mis is al moet je dat natuurlijk ook doen met de Fjord als je 'm koopt.
tja als er wat mis is spreek je af dat de eigenaar de keuring betaald is ie goed koop je hem en betaal je de keuring zo heb ik het ook met moon gedaan.
Lastige van beiden is dat ze hengst zjn.
op dit moment is het een slechte timing om ze te castreren vanwege de vliegen=extra kans op ontstekingen dus je moet toch al wachten tot de herfst.
is deze al wel onder het zadel? dan zou je er zo weg mee kunnen rijden met die ander niet.
Ik weet niet hoe oud hij is?
En het is maar net hoeveel waarde je hecht aan dat geknuffel ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als mijn paard niet zo knuffel is.
Van de fjord weet je weer wel wat je er aan hebt omdat je geloof ik die mensen goed kent he?
best moeilijk ga er nog eens wat vaker heen dan wordt je vanzelf op 1 van de 2 meer verliefd

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 07:29

ik ken trouwens de vader van de e-pony persoonlijk heb 'm ook wel eens uitgestapt was echt een schat van een hengst!
wratjes kan de veearts ook weg halen trouwens

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 08:24

maar lieverd. je hebt wel meer dan 2 keuze mogelijkheden. die fjord zou ik sowieso niet doen als je gevoel er niet bij is danschiet dat helemaal niets op. die welshcob eiegnelijk ook niet wantja als je verstand toch ringelt is er wat aan de hand (en zeker met je vrouwelijke intuitie) der zijn nog genoeg paardjes en ga gewoon nog wat verder kijken

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 08:32

Dat was ook het eerste waar ik aandacht.
Waarom maar 2 keuzes?
Als ik het zo hoor, vind je eigelijk geen van beiden echt geweldig. Het paardje waar je direct verliefd op wordt die zit hier niet bij. Anders was je keuze al wel gemaakt.
Kijk gerust nog eens verder, er zijn zoveeeeeel paardjes, en dan kom je zo die tegen die voor jouw het beste is!!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 10:00

Heb ik ook net in een wijze les geleerd:

1. Koop geen paard waarvan je hart niet sneller gaat kloppen
2. Koop geen paard wat niet gezond is en goedgekeurd door een dierenarts

Het zou dus best kunnen dat ze dan allebei afvallen maar misschien wordt de cob wel goedgekeurd, wratjes weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat dat geen blijvend gebrek hoeft te zijn.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 10:16

dei wratjes komen meestal van een bepaald soort plant/kruid die in de weide staat, als ze verwisselen van de weide of op stal staan gaat dit meestal wel weg.

Ik zou overal nog eens gaan kijken . Is een goninger niks ofzo? ik zelf ben echt weg van die oscar ! staat erg mooi gebouwd en kost niet oz veel want is vos . OOk moet je eraan denken of je een pony voor je alleen wilt of dat ie ook voor je zus is .

groetjes

pieterjan

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 10:47

Die tweede, maar wel streng laten keuren!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 11:32

Geen van beide! Zoek verder zou ik zeggen....

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 11:34

Ik bent met Carola eens! Die Welsh Cob (heb je veel meer aan dan een jong paardje van 2!) maar dan wel echt goed laten keuren!!!!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 11:42

Zo te zien ben je niet weg van die ponies. Kijk gewoon verder.
Maar wat die fjord betreft, mijn haflinger is ook geen knuffelpaard,integedeel hij moet er niets van weten.
Mijn fjord was toen hij hengst was ook heel doenerig en wou ook niet echt geknuffeld worden, nu hij ruin is is het echt een oud wijf.
Maar als ik jou was zou ik dit even aan de kant zetten en verder gaan kijken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 11:51

gaan voor de 2de zou ik zeggen.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 12:37

ik zou nooit uit 'twee' paarden kiezen, zeker niet als je dus net aan het kijken en orienteren bent en van beiden niet echt 'weg' bent ( krijg ik de indruk)..
Een pony koop je ( meestal) niet voor even, maar voor je 'hele leven' ( of bijna dan haha), dan zou ik dus wel eerst goed rondkijken , ervaring opdoen en gewoon lekker de tijd ervoor nemen!( ik heb ook ong. een jaar over leorna nagedacht..)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 13:03

de cob, want als iie lief is enzo en als dat je eerste indruk is......
de fjord kan dan wel mooi en gezond zijn maar als niet knuffelig enzo is, met de juiste verzorging komt die cob er wel weer bovenop Party!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 15:21

Ben het helemaal eens met Dimmelim:
Geen pony kopen die niet door een arts is gekeurd, en dan wel een arts die geen bekende is van de verkoper!
Geen pony kopen als je weinig gevoelens er voor hebt: dan zeggen veel mensen 'dat komt nog wel' maar dat hoeft niet zo te zijn.

Verder: nog een paar pony's bekijken, er lopen er duizenden in Nederland rond die dit jaar worden verkocht, en er zijn er genoeg waarvan je zult zeggen bij de eerste blik:
"Wauw! Die laat ik zo gauw mogelijk keuren!"

Heel veel succes met het verliefd worden!
Groetjes, Dorine.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-01 15:49

Bedankt voor jullie reacties.

Ik laat welk paard dan ook zowiezo keuren.

De welsh Cob is ook 2 jaar oud.

Van mijn ouders mag ik alleen een paardje in de buurt van Apeldoorn (ze hebben geen zin om er steeds heen te rijden)

Ik moet maandag beslissen of ik de Welsh Cob neem.
Ik start nog een andere topic bij Vraag maar Raak, want ik ben er vandaag geweest en ik heb foto;s gemaakt. Ik wil jullie mening over het exterieur.

Wat is Bokt toch geweldig. De beste uitvinden ooit! Zonder jullie had ik er alleen voor gestaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 16:19

Geen van beide!!!

Ik zou als ik jou was geen hengst nemen, ook al wordt hij gecastreerd zeker de eerste maanden (en sommige voorgoed) zal hij hengstenkuren kunnen gaan vertonen.

Waar denk je hem trouwens te stallen? De eerste tijd kan je hem niet bij andere in de wei zetten omdat de kans groot is dat hij 'zijn' hengstenpositie tegenover de andere paarden wil duidelijk maken.
Ik zou in iedergeval geen pas gecastreerde hengst bij mijn paard in de buurt willen hebben.

De 1e vind je zelf ook al niet helemaal toppie, en de tweede wordt ook een heel ander verhaal m.b.t. zadelmak maken.
Dat is namelijk al een heel paard en zal zeker 1.60 worden maar als hij nu gecastreerd wordt waarschijnlijk nog groter...

Er zijn in jouw omgeving zat andere paarden te koop!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 16:33

Tja als eerste zou ik natuurlijk zeggen de welsh Cob. Ik ben niet echt weg van Fjorden bovendien vindt ik hem erg klein. op de welsh cob kun je altijd blijven rijden.

Bij emmickhoven staat nog een mooie merrie te koop met staart en manen eczeem. Als je die binnen stalt heb je er geen last van. Die is echt heel erg mooi en daar is ook al best veel mee gedaan.


Och ieder paardje heeft natuurlijk wel iets. maar als je artje sneller gaat kloppen dan ben je al een heel eind. je kunt van zo'n paard veel meer hebben.

maar je hebt toch geen haast? Zoek gerust verder.Al is het moeilijk om geduld te hebben.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 20:16

Sorry hoor, het zal wel aan mij liggen, maar waarom moeten paarden en pony's altijd knuffelbaar zijn?
Als dat een criterium is bij het kopen snap ik er helemaal niks meer van, koop een teddybeer of schoothondje maar laat een paard in zijn waarde en als je dan moet "knuffelen"doe het dan op zijn paards, bv in de manen kroelen.
Nogmaals, paarden en pony's zijn geen uit de kluiten gewassen knuffeltjes!!!!!!!!
Moest er even uit Boos!

Wat niet is kan nog komen...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-01 21:17

ja hallo dat weet ik ook wel...sjongejonge

Ik heb geen zin om elke keer gebeten te worden als ik hem aanraak.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:41

Nou toen ik naar een paard ging kijken toen vond ik het ok belangrijk dat ie aaibaar was. Ik vind het namelijk heerlijk om in d estal te zitten en te kijekn. het liefst met het paardenhoofd op mijn schouder.

Nu moet ik wel zeggen dat ik er uiteindelijk een gekocht heb die je niet eens aan kon raken. och ja. maar gemeen was ze zeker niet.

Wij hebben een paard op stal dat steeds naar je hapt als je in de buurt komt. dat paard zou ik niet willen hebben. ook al rijdt ie nog zo fijn. Dat aaibare hoort er bij mij gewoon bij.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:43

Als je niet meteen ik katzwijm valt voor een paard, niet aan beginnen. Ze moeten je wat doen, er de kriebels van krijgen, vlinders in je buik, what ever, als het maar een lekker gevoel oproept. Zo niet, laten staan. Ik heb leuke paarden gereden, gezien, bekeken, maar er zijn er maar weinig waar ik echt de kriebels van kreeg. En die paar paarden waar ik dat dan wel bij heb, dat blijken achteraf, als je ze kunt blijven volgen tenminste, ook vaak de wereldpaarden te zijn die ik zelf wel zou willen hebben.

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 22:29

fjord!!maar ja, dat zegt een fjorden gek..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, herous, ikkedus, Jet_33, Maanon_ en 38 bezoekers