Hoe vaak van een paard gevallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Hoe vaak van een paard gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 19:02

Dit vroeg ik me eigenlijk wel eens af.
1) Hoe vaak zijn jullie van je (of een) paard gevallen? En als je het niet meer precies weet dan ongeveer.

2) En dat als tweede vraag, ben je er ooit gewond door geraakt. Iets gekneusd of gebroken? Of iets in die richting.


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:06

1)ontelbaar veel. Ik rij nu zo'n 10 jaar en het is echt niet te tellen. Zeg maar elke 2 weken wel een x. De laatste 5 jaar minder, zeg maar 1x per 2 maanden. Dus reken maar uit.

2) Ik ben een keer over de kop geslagen met paard en al, toen heb ik (WONDER!!) alleen maar m'n pols gekneusd. En 2 jaar gel;eden ben ik hard gevallen en toen heb ik 5 ruggewervels + de spieren eromheen in m'n onderrug zwaargekneusd.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:07

6 keer ( nog geen ruiter dus in 6,5 jaar)

En het ergste wat ik heb ghad is een beetje hoofdpijn.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:09

Ik rijd nu ruim 5 jaar paard... en ik heb laatst met fleury zitten tellen, ik kwam geloof ik op 15 keer. De laatste was het lagwekkenst... Ik reed voor het eerst op een pony genaamd britney, en het zadel bleek te los te zitten.. toen trok ze haar hoofd naar beneden, en het zadel schoof mee de nek in. En toen maakte ik een koprol recht over haar nek in mijn val trok ik zelfs het hoofdstel van mijn hoofd. Tegelijkertijd viel er iemand anders ook af, plots zagen ze ineens britney zonder ruiter... was echt super melig...

Maar goed dat was de vraag neit.. Ik ben nooit echt gewond geraakt. Alleen moest ik een keer op een pony genaamd eleonore. Had al twee weken lang al zijn ruiters eraf gegooid, en toen moest hij bij ons per see mee. Ik heb haar toen 10 minuten lang (bokkend) in galop kunnen houden, tot ik mijn beugel verloor en ernaast lag. Ik heb nog twee weken lang last gehad van mijn rug... de dokter zei toen dat het misschien wel gekneusd was, maar hij het niet met zekerheid kon zeggen.

En ik heb na een val van een pony genaamd Daisy een keer een trap na gekregen in mijn gezicht, toen was mijn bovenlip helemaal geschaafd en kapot, maar ik had toen nog geluk gehad...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:11

Eén keer met paard en al (hadden beide niks) en één keer ben ik er finaal afgebokt na 4 rondjes, had daarna behoorlijk last van mijn rug.
Niet van het vallen maar van het bokken.
Dus ook ik ben nog geen echte ruiter Moet er eerst nog een paar keer afvallen
Maar...er is nog hoop, want beide gevallen zijn de laatste 3 jaar gebeurd, de 12 jaar had ik er nog nooit naastgelegen *LOL* dus wie weet

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:12

Rij nu 8 jaar
6 x er af gevallen om precies te zijn
En nog nooit iets gebroken
Wel knie gekneusd keer!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:23

Ben er ontzettend vaak afgelazerd, het laatste jaar eigenlijk niet meer, en het jaar daarvoor ook maar een paar keer (maar wel goed!!)

En het ergst letsel wat ik ooit had door een val van een pas was een gekneusde neus.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:26

ik zou het echt niet meer weten. Ik rij nu al zo'n 15 jaar, en heb er al aardig wat 'naast' gelegen Haha!

1 keer is mijn voortand eens naar achter geslagen. 3 jaar eerder was dat toen ook gebeurt door een fietsongeluk.
Verder eens een flinke trap gehad van een pony, ik was eens aan het rijden, en die pony voor mij stopt en wil mijn pony trappen, gevolg een zwaar gekneusd scheenbeen/kuitbeen Boos! Nog nooit werd er zo snel een paar laarzen uitgetrokken Tong uitsteken

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:26

Ontelbaar keer ben ik dr af gesmeten en eraf gevallen. Zowel buiten als in de bak....

Heb er alleen maar blauwe plekken er aan over gehouden.... En oja stijve spieren. Oh ik lees net van Liberty met dr tanden. Vorig jaar mn boventanden door mn onderlip gehad Lips are sealed . Maar ik lag dr niet naast, maar op de hals...... Was dat ff vergeten.....

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:30

Ik ben er ook veel te vaak afgevallen, heb er nog nooit iets echt ernstigs aan overgehouden gelukkig.
De 10e keer dat ik op een pony zat heb ik er al naast gelegen ong, met mijn eerste galop (tsja, het was een race-monstertje en ik had nog geen evenwicht)
Toen een tijd niet, maar ik ben 3 jaar lang minstens 2 keer per maand eraf gevallen... Was ook meestal degene in de les die het meest ernaast lag..
1 keer heb ik een week niet goed kunnen bewegen omdat ik van een paard van 1.70 (met mijn toen 1.40 ofzo) gelanceerd werd en plat op m'n rug landde..
Nog niet zo lang terug ben ik in galop gelanceerd doordat het paard weggleed (ze had teveel haast) en op m'n heup geland, die is aardig lang blauw geweest, maar had er verder geen last van..
Wat ik wel heel vaak gehad heb, is dat m'n longen dichtklapten (tsja, landde meestal op m'n rug he Haha!)
Maar, van al die bokken die ik heb meegemaakt, heb ik wel een redelijk stevige zit gekregen gelukkig (voor een 6 jaar lang manege-ruiter dan)

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:35

Ook ontelbaar vaak in 6 jaar. Het ergste wat ik er aan over heb gehouden is een eeuwig pijnlijke rug. Ze kunnen echter niets vinden.
Het gebeurde op ponykamp een jaar of 5 geleden. Ze hadden het stroom op de bak laten staan en de pony ging er met zijn kont langs en daar ging ik. Op dat moment had nergens last van, de dag er na begon de pijn en heb er nu soms nog last van.

Ook bekend als Kim20!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:49

Dat weet ik al niet meer , heeeeeeeeeeeeeel veel iig!! De laatste jaren niet meer zo veel eigenlijk. Ik heb nooit iets gebroken ofzo.
Soms wat hoofdpijn en misselijkheid , maar niks ernstigs !!
Ben trouwens van mening dat een goede ruiter veel van zijn paard valt Haha! !!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:54

1) Maar twee keer (echt hard) de eerste keer toen bleef ik hangen in een braamstruik en mijn verzorgponytje van toen, Kimmetje (die jammer gnoeg niet meer leeft) die rende vrolijk verder. De tweede keer was MET Yellow, ik zat in galop en Jellow zakte opeens door haar linkervoorbeen heen.

2) Niets gebroken, maar bij de van met Jellow had ik een spier in mijn nek verrekt door de klap en mijn spieren in mijn linkerbeen waren heeeeel erg pijnlijk, daar was die dikke fyord namelijk op gevallen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:55

zou niet meer weten hoe vaak ik eraf ben gevallen. Laatste keer was neit zo lang geleden, toen ging ik met fjord en al onderuit Haha! Deed gelukkig geen pijn, ik rolde van m weg.
T ergste wat ik eraan over heb gehouden van n val is een flinke kapotte arm. Zeker tot ruim een jaar nadat ik gevallen was zag je nog plekken op mn arm, tegenwoordig gelukkig niet meer. Maar toen was ik ook wel flink naar gevallen, mn rechterkant was voor een groot deel kapot (arm, heup). Maar t hoort erbij he Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:03

Ben de tel kwijtgeraakt.. Ehm. Zo'n 6/7 keer van Lex, verder nog sowieso 13 keer. Dus sowieso zo'n 19 keer, maar volgens mij ben ik nog vaker gevallen. Nog nooit iets gebroken, één keertje een tijdje last van mijn been/arm gehad, maar dat is alles. Ik rij nu trouwens denk ik zo'n 7 jaar.
Ik ben het eerste jaar dat Lex onder het zadel was ontzettend vaak van hem afgevallen. Hij was erg schrikkerig en als hij eenmaal bokte, stopte hij niet totdat je eraf lag. Ik ben toen ontzettend vaak gevallen, mijn vriendin lukte het ook niet om zijn bokken uit te zitten en zelfs mijn instructrice is nog van hem afgevallen. Maar ik vind het nooit zo erg om te vallen, misschien ook omdat ik er nog nooit echt iets aan heb overgehouden..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:53

Hmz, ik denk dat ik een totaal heb van ongeveer 30 keer.
In mn beginperiode reed ik op een onwijs slechte manege waar ik als complete beginner op een 3-jarige werd gezet die maar 1 x per week liep... Ik lag er om de haverklap af.
Later ben ik nog 2 x van Fanja (eerste verzorgpaard) afgevlogen, 2 x van Loyd (verzorgpaard van 1,83!), een x van een haffie toen ik zonder zadel reed, een x toen ik een pony zadelmak maakte en er voor t eerst opzat, en als laatst afgelopen zomer een x van de Concorde, die nam een ontzettende sprong toen ik op wilde stijgen, vliegles! *LOL*

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:06

Ik ben er niet zo vaak afgevallen, in 9 jaar tijd een keer of 5. Meestal door van die stomme dingen, een pony ging rollen, de andere stopte uit galop, weer een ander ging met zijn kont langs prikkeldraad. Het stomste was nog wel toen een paard wegschoot, wat ik verwacht had, alleen de andere kant op dan ik dacht. Dat gaf een heel leuk effect Haha!
Het ergste wat ik er aan over heb gehouden was 2 verschoven wervels, dat was toen mijn paard ergens van schrok en inene keihard begon te bokken. Dat is ook het enige wat ik er ooit aan heb overgehouden.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:30

Heel erg vaak van Dennis en andere shetlanders. 'Maar' 6 X van iets wat groter is dan een shet.
En ja, het ergste dat ik d'r aan over gehouden heb is 8 dagen ziekenhuis(2 dagen IC en 6 dagen op de gewone afdeling). Door inwendige bloedinge, een beschadigde lever en gekneuste ribben. Ik heb in totaal 2 maanden niets gemogen(enkel wat rond lopen, zitten en liggen, niet eens fietsen, brommer rijden, niets tillen enzo) en ik kon het ook niet van de pijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:31

De laatste 2 jaar eigenlijk niet,
ik moest me we een paar keer van Ozep af laten glijden omdat die zo verticaal stond dat ik niet meer kon blijven hangen zonder het gevaar van achteroverslaan.
Maar daar heb ik me gewoon van zijn kont af laten glijden en kon zo met de teugels nog in mijn handen naast hem gaan staan, echt vallen was dat dus niet.
Verder ben ik van alle warmbloeden nog nooit afgevallen,
van Mennelt ook nooit, wel een paar keer van Aag, maar ja, wat wil je?
Wie gaat er dan ook fanatiek springen met een Fries Haha!
Echt, als je dat een paar maanden gedaan hebt is je hele gevoel voor afstand weg omdat die dieren echt niet kunnen schakelen. Lips are sealed

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:37

Ik op de manege al 11 keer. En van mijn eigen pony echt veel, meer als 25x. De laatste periode gebeurd het weinig tot nooit. Of hij moet echt knettergek door de bak springen bokkend.
En het ergste, nog nooit voor iets naar de dokter geweest, maar wel last van rug een vrij lange periode.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:41

1x en dat in 3 jaar Haha!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:41

ik denk dat ik er in (bijna) 8 jaar zo'n ongeveer 16/20 keer vanaf ben gelazerd.

nooit wat gebroken, maar 21 x ben ik van kora afgevallen en op mijn schouder terecht gekomen.
Niks geen last en gewoon doorgereden, als ik u teveel doen (Zwaar tillen,uitmesten etc) of het word koud, gaat die schouder ontzettend steken en pijn doen.
Moet er maar eens mee naar de dokter...

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:43

Het aantal keren valt mee, ik zit aardig wat uit, maar als ik er van af knal doe ik het ook gelijk goed Scheve mond

Ben er in totaal 10 keer afgevallen in 16 jaar tijd, oh nee, ik vergeet een overenthousiaste shetlander Haha! , 11 keer dus.

Ik heb er wel aardig wat aan over gehouden, 1x een scheur in mijn kaak+gebroken neus, door een pony die schrok van een hond, hond rende achter de pony aan, ik viel van de pony en toen mepte de pony naar de hond, maar ipv de hond te raken, raakte ze mijn vol in mijn gezicht...
Een hersenschudding, door met een paard achterover te klappen op het asfalt zonder cap op.... Wonder boven wonder had ik verder niets behalve een paar blauwe plekken.
Nog een ernstig gekneusde rug, doordat ik op een paard stapte dat we zadelmak aan het maken waren, en het paard naar voren sprong toen ik mijn been erover zwaaide waardoor ik achter het zadel terecht kwam... ik werd direct keihard gelanceerd.
En nu momenteel een scheurtje in mijn arm na een val van Jordy.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:44

Phoe, dat heb ik niet meer bijgehouden.
3 jaar lang heb ik op de manege gereden en ben toen nog nooit van een paard of pony gevallen *trots Knipoog* Lachen
Toen ik mijn eigen pony Early kreeg, toen kwam ik te weten hoe het is om van een pony te vallen. En het bleef niet bij 1x, nee wel 3x in een uur! Dat was eigenlijk dus een grote ramp want normaalrijden op Early zat er niet in. Toen werd hij kreupel en heb ik helaas nooit meer normaal op hem kunnen rijden..
Van Beer ben ik ook wel vaak vanaf gevallen maar dat was meestal met Beer. Ben ik een keer over de kop gevlogen met hem toen we op hol waren geslagen en over een iets te hoge boomstam sprongen Haha! En tot mijn grote verbazing heb ik er nooit wat aan overgehouden. Ook ben ik een keertje met Beer achterovergeklapt toen die ging steigeren. Oef dat was wel erg want toen werd ik wel een beetje bang. Maar gelukkig was dat al snel over.
Met Melano ben ik dacht ik zo uit me hoofd 3x gevallen en telkens met Melano. De eerste keer was toen ik aan het galopperen was (hard) met een paar vriendinnen. Opeens besloot Melano om rechts af te slaan en daar had ik niet opgerekend en boem daar lagen we want het was erg gladjes. De 2e keer was onder de cross les bij Alice in Biddinghuizen. Ik kwam in gallop op de boomstam af en tja Melano was toen nog wel een beetje klunzig en vergat een beetje ze benen op te tillen En ja hoor, daar lagen we met me smoel vol zad Haha! Hup weer erop en verder gereden. De 3e keer was eigenlijk niet leuk.. Ik was klaar met me les op de manege en ging toen naar huis stappen. Het was donker. Ik stapte zo in de berm en daar was een hele grote plas. Opeens kwamen er een stel van die poedersuiker marokkanen (sorry kan het niet laten ) en die begonnen heel hard te schreeuwen en 1 zo iemand had zo toet toet ding op ze fiets (weet ook niet hoe ik het anders moet beschrijven Haha! ). Nou dat moest er niet bij komen en Melano werd helemaal knetter. Hij sprong in het rond en hij kwam midden in de plas terecht plat op z'n bek, en ik er naast . Helemaal nat en ik natuurlijk oerboos Boos! Gelukkig waren die marokkanen al weg anders was ik ze eventjes met de zweep achterna gegaan Extreme duivel }> haha nee hoor Knipoog Maar ik was toen zo boos, echt koud dat het was! Nu kan ik er wel weer om lachen hoor Dromen *LOL*
In totaal ben ik dus best wel vaak van een pony afgevallen maar nog nooit wat eraan overgehouden behalve spierpijn en blauwe plekken. Hopelijk komt het ook niet Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:23

Oh jee niet te tellen!! Vroger toen ik een jaar of 14 -17 was ging dat nog met veel flair en elegantie maar tegenwoordig...

het ergste heb ik nu: 1 gekneusde knie!!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, RoRo44, Wopkebrok en 35 bezoekers