Veulen longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Veulen longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 19:57

Hallo,

Waar habibi staat zegt dat het wel goed is om mijn veulen af en toe (niet elke dag!) te logeren, zodat de spieren zich een beetje gaan ontwikkelen... Maar is dit nou verkeerd of niet Verward

Groetjes wendy

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com


rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:59

mag een kind van 2 a 3 jaar in de sportschool trainen het is erg slecht voor de banden en gewrichten van een veulen als je hem/haar longeert, er mee gaan wandelen, lange stukken rechtuit lopen kan geen kwaad, maar longeren Lips are sealed Lips are sealed niet doen!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:00

Kleine rondjes lopen is nog te belastend voor spieren en gewrichten...niet doen! Laat hem loslopen in een paddock, zorg voor leeftijdsgenootjes waar hij mee kan spelen. Die houden elkaar wel in beweging, dan hoeft longeren niet...

Je suis Charlie.

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 20:03

O oke dan weet ik dat! thx!

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

Tancreda4

Berichten: 24013
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:12

Niet longeren voordat diertje minstens 2,5 jaar is!!!!!!!!!! EN dan ook maar heeel even, en heel soms!!!!!!!!!!!!!!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:56

Ik zou dus ook gewoon nog niets met een veulen doen qua beweging voordat het 2,5 jaar is zoals Tancreda4 zegt.

Siësti van de Rythpluim

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:20

Maar aan de hand laten draven of stappen kan altijd. Grote rondes door de bak en dan gewoon meerennen ofzo? Doe ik nu ook met Cheyenne en is ook nog eens goed voor MIJn conditie....( ik hou nu 2 rondes door de bak vol in draf...Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:27

verkeerd dus!

Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:30

Niet weer dat eindeloze gezeur over: is mijn paard oud genoeg hier of daar voor!
Met een veulen wandelen, halthouden, voorwaarts op commando en dergelijke is niet slecht ,maar een goed begin van de opvoeding.
Longeren begint toch door er naast te lopen.
Met 2,5 jaar beginnen, dan ben je m.i. aan de late kant, zo niet te laat.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:34

Tuurlijk joh, en als je hem dan gelongeerd hebt, kun je er gelijk op gaan zitten. Dan is hij dat ook alvast gewend Frusty
Laat een baby toch lekker baby zijn, veulens horen in de wei met leeftijdgenootjes, niet aan een longeerlijn.

Goedgekeurd onderschrift :)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:37

Albert schreef:
Niet weer dat eindeloze gezeur over: is mijn paard oud genoeg hier of daar voor!
Met een veulen wandelen, halthouden, voorwaarts op commando en dergelijke is niet slecht ,maar een goed begin van de opvoeding.
Longeren begint toch door er naast te lopen.
Met 2,5 jaar beginnen, dan ben je m.i. aan de late kant, zo niet te laat.


waarom zou het dan te laat zijn Verward
of snap ik je verkeerd want wat is m.i. ? Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:44

Boogiegirl"]
[quote="Albert schreef:
Niet weer dat eindeloze gezeur over: is mijn paard oud genoeg hier of daar voor!
Met een veulen wandelen, halthouden, voorwaarts op commando en dergelijke is niet slecht ,maar een goed begin van de opvoeding.
Longeren begint toch door er naast te lopen.
Met 2,5 jaar beginnen, dan ben je m.i. aan de late kant, zo niet te laat.


waarom zou het dan te laat zijn Verward
of snap ik je verkeerd want wat is m.i. ? Haha!
[/quote]

MI=Mijns Inziens of zoiets denk ik Lachen Ik vind het ook laat om dan pas met wandelen enz. te beginnen, je kunt 't paard er beter zo vroeg mogelijk aan laten wennen (Nee, natuurlijk niet aan longeren en 'n zadel op z'n rug, maar alleen die dingen), lijkt me beter voor z'n opvoeding.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:59

Je kunt met een veulen wel andere dingen doen zoals lekker losgooien in een bak waar her en der balken liggen. Echt longeren zou ik niet doen maar lekker mee klooien leren ze ook een boel van hoor. Heb mijn toen 1.5 jarige paard al eens compleet opgezadeld en gebandageerd.... foto gemaakt en toen weer afgezadeld.... Kortom haalde er allerlei gekke dingen mee uit maar het heeft wel een superbraaf paard opgeleverd. Als veulen heeft ie ook al eens hier in de kamer gestaan, maar dat was een weddenschapje. Hij liep dus mooi wel achter me aan... Ging er ook veel mee wandelen en trimmen enzo. Gebruik gewoon je fantasie. Echt fanatiek aan het werk kunnen ze later nog lang genoeg. De meeste tijd gewoon met zijn vriendjes in de wei en lekker mee klooien zo af en toe

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 04:23

mijn aanpak van een veulen is , zorgen dat ie aan de hand meeloopt, gepoetst kan worden , voetjes geeft en vast kan staan , dan na het spenen lekker op de groep en af en toe eens in de hand
als 1 jarige een opfriscursus waarbij het dier 1 of 2 weken veel in de hand komt en dan weer lekker het land op en heel af en toe een in de hand (elke week eens goed het hele lijf checken)
als 2 jarige zelfde verhaal en dan als ie 3 is lekker op je gemak weer een opfris cursus en op je gemak gaan beginnen met de training
laat de kudde het werk maar doen , die zijn daar beter in dan menig mens

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:27

Bij ons op stal is er wel een veulen gelongeerd Haha!
Dit veulen kon met 4 maanden nog steeds niet zonder zijn moeder (beetje een scheiterd) en zodra ze met zijn moeder wilde rijden brak hij de stal af, steigerde over de deur heen, etc.
Dus veulen erbij laten lopen in de bak, maarja, toen ging ie steeds in de weg staan en kwam er van rijden ook niet veel.
Dus iemand het veulen in de bak vasthouden. Werkte ook niet omdat ie je alle kanten op sleurde. Longeerlijn eraan, paard, zoek het maar uit. En veulen af en toe stil staan, af en toe rondjes lopen, weer stilstaan, rollen etc...

Moet eerlijk zeggen toen ik het erf op kwam en dat veulen aan de lijn zag dat ik zoiets had van Verward Verward
Maar ze waren achteraf dus niet daadwerkelijk aan het longeren Haha!

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 14:46

Dankje voor de info!

Maar er is helaas geen leeftijd genoot voor hem, Maar ik gooi em meestal in de bak en laat ik em even rond rennen. En me zus gaat er soms ook mee rennen ( ze oefent een beetje voor de keuring) en ik laat em ook wel stil staan. En als hij uit gerend is stap ik em meestal uit door hem rondjes door de bak te lopen. Maar ik heb uit annegeti's verhaal begrepen dat je ook wat balken in de bak kan leggen en em over heen laten lopen? En jij hebt je toen je paard 1,5 was opgezadeld? maar ik kan beter met 3 em gaan beginnen te longeren? Verward

gr. wendy

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 14:58

Tja, als je longeren bedoelt als aan het werk zetten aan de longe, dan is dat superfout voor zo'n beestje. Veel te belastend, zowel lichamelijk als geestelijk.
Waar ik wel voorstander van ben, is om het dier al te laten wennen aan lopen aan de lijn, en laten omstappen op commando. Zo kun je ook heel jonge dieren al heeeeeel rustig aan leren om een rondje om je heen te stappen.
Waarom nu en niet als 'ie drie is? Omdat je 'm nu heel spelenderwijs en supervriendelijk al wat dingetjes kunt leren, die straks gewoon alleen al moeilijker zijn omdat hij veel sterker is.
Dus nu al leren om te wijken voor druk, netjes mee te lopen zonder aan het touwtje te sleuren, vaststaan, overal aangeraakt worden, voetjes optillen etc.
Bovendien is dat toch hartstikke leuk om met je veulen te doen? Als je maar oppast dat je absoluut geen enkele druk bij zo'n jong dier neer gaat leggen, ze moeten blij en trots zijn dat ze meemogen en wat voor je mogen doen. Daar krijg je hele fijne paarden van!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:17

En je moet ook niet teveel tegelijk doen, ze kunnen geloof ik maar hooguit een kwartier ofzo dingen in zich opnemen. Bovendien hebben ze natuurlijk ook niet zoveel conditie Knipoog

Wij gingen vandaag alle veulentjes op de manege even poetsen, en hoefjes uitkrabben enzo. Nou zijn ze het allemaal nog niet zo gewend, we doen het maar eens in de zoveel tijd, maar ze waren best moe daarna. Helemaal die hengstjes, die waren ook lekker vervelend met uitkrabben. Zo schattig, eerst zo'n hyperactief jong ding dat niet stil wil blijven staan en daarna liggen ze bijna in je armen te slapen Lovers

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:41

vanaf 1,5 op natural horsemanship manier.......frendlygame

Voor 2,5 jaar niet serieus trainen aan de longe

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:06

Ik ben het met Anke eens!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:13

Niet doen hoor. Gooi hem maar lekker los. Op zo'n volte maak je alles alleen maar stuk.

Voor de botten is het funest.
Gewoon lekker veel buiten (mits je stal genooten zo vriendelijk zijn rekening te houden met een veulen)
Lekker laten spelen met leeftijds genoten dan word ie het best.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:17

Moet toch niet gekker worden!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:32

saffielover schreef:
Dankje voor de info!

En jij hebt je toen je paard 1,5 was opgezadeld? maar ik kan beter met 3 em gaan beginnen te longeren? Verward

gr. wendy


Opzadelen ja om hem aan allerlei vreemde dingen te laten wennen, niet om erop te klimmen en weg te scheuren, dat zegt ze ook. Helemaal opgezadeld, foto gemaakt en weer afgezadeld.
Ben je even lekker met hem bezig geweest...

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:07

Ga om te beginnen even terug naar de basis van je vraag... Wat is longeren en waarom longeert men? Longeren is een manier van het paard laten werken. Een paard wat aan de longeerlijn gewerkt word, moet zijn achterbenen er meer onderzetten, zijn evenwicht leren te houden en zijn rug gebruiken. Nu vraag jij dus of je een veulen zou moeten longeren. Ask yourself, moet een veulen al bespierd zijn? Moet een veulen al leren netjes zn benen eronder te brengen, en moet een veulen al leren zijn evenwicht op een cirkel te bewaren? Nee dus!!! Dat is zoals boven gezegd, erg slecht voor gewrichten en algemene lichamelijke ontwikkeling van zo`n dier.
Een veulen hoeft dat allemaal natuurlijk nog niet te doen! Als je het wil doen voor de opvoeding, kan je beter wat op stal oefenen, met voetjes geven, vastzetten aan een touwtje, overal kunnen borstelen, netjes aan het halster naast jou lopen... Als je dat hebt bereikt ben je al een heel eind.
Als je het wou doen voor de beweging, dan kan je hem beter op de wei of in de opfok zetten, met al dan niet leeftijdgenootjes (met volwassen paarden kan ook goed hoor!)

Bij deze veel plezier met je veulen, en denk goed na bij wat je doet!! Koop anders een boek over het opvoeden van een veulen/paard.

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 19:48

Oke nu snap ik het wat ik met em kan doen!

Dat naast mij lopen aan het halster, voetjes geven, ik kan hem overal borstelen dus scheelt allemaal weer! Maar het is tegen mij gezegd dat dat wel kon (longeren) en ik was er niet zo zeker van dus ik dacht ik vraag jullie. Maar ik ga hem ook niet longeren. Maar tuurlijk hoeft een veulen niet gespierd te zijn, of een perfect evenwicht te hebben! hij moet er ook lol aan hebben! Haha! Het is nog maar een baby Knipoog En ik weet wel dat je niet op een 1.5 jaar paard kan rijden !:D Maar ik probeer hem zo mak mogelijk te maken dat scheelt straks al hij ouder en sterk is Cool Maar wat ik hem leer dat doe ik niet streng het moet met plezier doen en er geen nare herinneringen aan houden Maar dank jullie wel voor de info! Lachen
En ik bedoel met longeren dat je em een beetje overal aan laat wennen, niet echt aan het werk zetten Knipoog

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pony2024 en 119 bezoekers