discussie: wanneer ben je te groot voor je pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

discussie: wanneer ben je te groot voor je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 22:04

uiteraard hangt het per paard ervanaf hoeveel hij kan hebben, en per ras verschilt het ook behoorlijk. ijslanders, haflingers, shetlanders en fjorden staan erom bekend dat ze met hun ponymaat toch met gemak een volwassene kunnen dragen. maar wanneer word je te lang of te zwaar voor een pony? ik vind het zo moeilijk in te schatten...

ikzelf ben 18 jaar, weeg redelijk constant 57 kilo en ben 1,61m, en ik heb een voorliefde voor pony's. nou begrijp ik zelf ook wel dat het er niet uitziet als ik op een welsh A'tje ga zitten, en ik kan me ook voorstellen dat er weinig tot geen pony's zijn die grand prix niveau "trekken" met zwaardere oefeningen als pirouette en piaffe.

als ik later groot ben :p en een paard koop, zal dat er hoogstwaarschijnlijk 1tje worden met een stokmaat van ongeveer 1.50m, een E-pony dus. die zou mij in theorie makkelijk moeten kunnen dragen en het ziet er dan niet al te belachelijk uit (te groot/te klein voor je paard). Het zou leuk zijn om met deze pony een M2 niveau te bereiken (tussen de paarden), maar ik zal er geen professionele sportcarriere mee nastreven.

ik rijd nu oa op een manege waar ze alleen grote paarden hebben en ik merk toch wel vaak dat ik er hinder van ondervind dat ik niet iets langer ben (lees: langere benen).

vervolgens kijk ik om me heen, en lijkt het alsof ik overal meisjes van 11 zie, die hun D-pony willen verkopen met als reden dat ze er te groot voor zouden zijn. mensen die voor hun new-forest pony van 1.35m een verzorgster zoeken die maximaal 35 kg weegt en niet langer is dan 1.45m. dat moeten ze verder vooral zelf weten (ze zullen er vast hun redenen voor hebben), en nederlanders zijn nou eenmaal lang uitgevallen en soms ook niet al te tenger gebouwd, maar dan nog.

kunnen pony's nou echt zo weinig hebben, of is "men" gewoon onwijs bang om zijn pony te overbelasten en kopen ze al hun paarden "op de groei" (en dus ook vaak meteen niet meer te hanteren voor hun eigenlijk te kleine kinderen).

voorbeeld: zou ik ook gedurende langere periode een D-pony (1.45m) intensief kunnen berijden zonder dat hij het aan zn rug krijgt (ervan uitgaande dat de pony gezond is en ik -als redelijke ruiter- niet al te hard heen en weer hobbel)?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:07

Ik vind mensen te groot voor een pony wannneer hun benen er onderuit steken tijdens het rijden. Maar of dit reƫel is? Verward

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:19

Ik rij ook nog met ponykes (zalig) ik rijd een d-pony en ook nog c's en ik ben 1.65 en weeg 45. je merkt algauw wanneer je te groot bent voor een pony dan krijgt hij ook meer last. en het hangt er ook een beetje vanaf hoe sterk je pony gebouwd is. de ene is veel breder dan de ander.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:22

sommige mensen vinden dat ik (1.73, 54 kg) te groot ben voor Banjer (1.54, stevig)........ maar ik heb ook weer gehoord toen ik op het grootste paard van stal (1.82) zat dat hij te groot was voor mij.... dus ik zou lekker op een pony blijven rijden zolang je niet mee kan lopen... Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:26

Ik heb een pony van tegen de 1.50. Ik ben zelf 1.63 lang en weeg 54 kg. Ik kom niet onder de pony uit. Hij is niet tenger, een kruising tussen een New Forest pony en een Engels Volbloed. Iedereen zegt ddat we een goede combinatie zijn (voor het oog). Kijk anders even op mijn website (zie onderschrift) dan heb je een idee hoe het er uit ziet...
Ik laat ook anderen op mijn pony, tot zo'n 65 kg, een enkele keer zwaarder. Maar het heeft ook met lengte te maken. Mijn pony heeft meer moeite met mijn vriend die 73 kg is bij 1.90 lang, dan met een stevige amazone van 1.60 die tegen de 80 kg zit (als ik goed gok)... Dan wordt hij "topzwaar" Met mij heeft hij in elk geval geen enkele moeite...
Ik vind iemand te groot als hij niet meer netjes de hulpen kan geven en er aan boven en/of onderkant een heel boven of onderuit steekt. Te zwaar is veel moeilijker... Ik vind mijn vriend nog net kunnen voor korte stukjes, maar een korter iemand die net zo zwaar is lijkt al een heel stuk beter. Je kunt dan beter kijken hoe het dier loopt onder die ruiter. Als je die Bit gewichten aanhoud (ander topic) dan kunnen alle normaal gebouwde mannen van rond de 1.90 al niet meer paardrijden... (trekpaarden uitgezonderd)

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:45

Mijn mening is dat je te groot bent als je niet goed meer kunt aansporen e.d.
Ik rijd met m'n bijna 1.70 ook nog op een pony van geen 1.50 hoog, mijn voeten komen niet onder hem uit, volgens mijn moeder is het de perfecte maat *LOL*
Ik heb ook op een paard van 1.74 gereden een tijdje, daar kwam ik vooral heel lastig op, maar qua aansporen had ik er weer geen last van.
Zolang jij en de pony er geen last van hebben, kun je best op een pony rijden.
Over dat jongere meiden hun pony te koop zetten onder het mom van 'ik ben te groot' kan ook met oog op de toekomst zijn, zij groeien nog wel wat en worden uiteindelijk wrs toch te groot, al zijn ze het op het moment zelf nog niet.
Zoals Joyce zegt, als je dan 1.90 bent, zou je alleen nog maar op de uitschieters kunnen rijden, anders ben je al snel te groot..

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:45

Tsja... Ik heb een tijdje in Ierland gewoond. Daar gaan de ponies dus nog gewoon tot 1.47 en alles daarboven is een paard. Als je daar wel eens een springconcourtje ziet, dan rijden ze daar over het algemeen op veel kleinere paardjes als hier.

Over het algemeen denk ik dat mensen hun paarden een beetje onderschatten. Ik heb in Ierland zelf meerdere malen op een kleine Connemara gereden, en dat ging dus prima. Daar had zelfs een volwassen man op gereden en gesprongen om hem uit te proberen voor zijn dochtertje (pony stond te koop). Ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje bij jezelf ligt. Waar voel je je het prettigst op en wat wil je met je paard gaan doen? Enne... met 57kg/1.61m heb je echt niet snel een probleem om een pony te vinden hoor Tong uitsteken

Even als sidenote. In wat ik er hier en daar over gelezen heb, lijkt draagkracht van een paard/pony heeft vnl te maken met de dichtheid van de botten (ik zit nu even aan de engelse term te denken: bone density). Het wil dus niet altijd zeggen dat een paard met grote, dikke botten ook een goede gewicht drager is...

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:47

Mijn paard is tussen de 1,45 en 1,50, en ik ben rond de 1,65. Ik vind ons mooi bij elkaar passen, ze is ook best wel stevig en mijn benen komen maar net onder haar uit.
Nu staat Sher in training, ze word bereden door een jongen van rond de 1,75-1,80 denk ik. Hij is niet zo zwaar, ze kan het makkelijk dragen maar ik vind het er echt niet uitzien.
Maar goed zolang het paard het aankan qua gewicht zou ik me over de lengte niet zo druk maken.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:05

Ik durf het bijna niet zeggen, maar ik rij met mijn 1.70 en toch wel 70 kg (ja ik ben te zwaar) op echt wel een vrij kleine pony. Denk tussen de 1.30 en de 1.40 en dat gaat goed. Hij loopt niet anders dan bij een lichtere of kleinere persoon, hij wordt niet vlugger moe, ... en het ziet er ook niet heel debiel uit omdat mijn benen enzo wel passen Lachen.
Het is wel een stevige pony, maar in verhouding met een groot paard toch een babytje.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:24

Vind het btw nergens op slaan dat als je benen er onderuitkomen, dat je dan te groot bent
Er zijn vele ruiters waarbij de benen dus wel onderuit komen,maar dat wel gewoon een super combi is Lovers

Maar ik vind je te groot voor een pony, idd als je niet meer kan aansporen.
En als het gewoon niet meer lijkt , en dat merk je gauw genoeg...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:32

Ik ben 1.74 en 52 kilo (16 jaar dus ik zal niet al te veel meer groeien schat ik) en rijd op een d-pony van ongeveer 1.48. Ze is een vrij stevige arabier en ik vind dat ik er nog goed op pas. Ik heb dan hele lange benen en die steken er wel iets onderuit maar ik zweer echt bij pony's!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:32

Maar je hebt onderuitkomen en onderuitkomen.
We hebben een keiactief beestje staan en als we het bos ingaan rij ik daar eerst ff op ... omdat de kleintjes hem toch niet kunnen houden.
Dat is dus te klein voor mij ... ik heb 20 cm en ik ben aan de grond Lachen. Dat is benen die bengelen Knipoog ...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:40

Bij mij is het eronderuit komen dat het iets lastiger is om bij een volte mijn binnenbeen te gebruiken (en ik trek daardoor ook heel veel mijn hak op) Misschien kan ik een foto plaatsen als dat mag.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:44

Ik rij zelf op een hele kleine pony. Hij is ongeveer 1.20m. Gelukkig best stevig gebouwd, ikzelf ben rond de 1.55m. Ik ben bijna 16 en waarschijnlijk zal ik niet veel meer groeien (ben bijna even lang als mijn ouders). Er zijn weleens mensen die vragen of een groter maatje niet beter is, maar het is gewoon ontzettend moeilijk omdat ik hem al zo lang ken. Ik rij geen wedstrijden, en het plaatje is dan misschien niet helemaal meer perfect, ik merk niet dat hij het moeilijk/zwaar heeft als ik erop rij. Zodra ik dat echt merk, dan zal ik ook niet meer op hem rijden. Ik rij trouwens vooral dressuurmatig, niet superintensief en heb 1 keer per week les. Mijn instructeur heeft nog nooit tegen mij gezegd dat ik te groot ben..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:52

Mijn stinkertje is ook maar 1.45 en ik ben 1.74. zijn omvang vangen mijn stelten weer mooi op. Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:00

Cheyenne is nu 1.47 en ik ben misschien iets te lang voor haar (1.73), maar zeker niet te zwaar. Wat is nou 55 kilo op een paard van 450 kilo? Kunnen ze makkelijk dragen. Kijk dus vooral naar je gewicht.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 01:27

ja als je 16 bent groei je idd in de lengte niet meer maar waarschijnlijk krijg je wel iets meer heupjes dan dat je nu hebt. tot mn 16e was ik ook super dun ben nog steeds niet dik maar je wordt wel wat steviger, maar dat hoort er een beetje bij.

te lange benen vind ik idd een beetje onzin, tot je er zelf last van begint te krijgen met rijden.

te korte benen zijn in mijn ogen een veel grotere handicap, op een paard van 1,75 kom ik nauwelijks onder het dekje uit... dat is misschien ook weer overdreven maar ik merk wel dat ik gewoon toch minder lekker rijd (zeker bij paarden die van zichzelf al niet zo voor het been zijn) en een stuk minder te vertellen heb als hij zn dag niet heeft. ik kan niet goed mn benen om zn buik klemmen dus als hij echt idioot gaat doen kan ie me er zonder al te veel moeite af werken en dat terwijl ik toch redelijk wat gewend ben. ik ben niet bang voor grote paarden ofzo daar niet van maar het rijdt voor mij een stuk zwaarder.

gewicht lijkt me idd een stuk belangrijker, zijn daar richtlijnen voor?

tegen mij zegt mijn instructeur (we hebben welgeteld 2 pony's op stal, eigenlijk privepaarden maar die heb ik allebei een poosje bijgereden om de eigenaren uit de brand te helpen) ook nooit dat ik te groot ben (ben wel een paar keer gepasseerd toen er nieuwe paarden kwamen dat ze er liever iemand op wilden hebben die wat langer was, voor de zekerheid).

maar als je een eigen pony koopt waar je te groot voor blijkt te zijn en voortdurend opmerkingen over krijgt of dat ie na een poosje last van zn rug en benen krijgt dan is dat toch op zn zachtst gezegd wel een beetje jammer.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:29

wanneer jij je paard of jezelf in de weg zit.
meer kan ik er niet op zeggen eigenlijk.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 04:27

je bent pas te groot of te zwaar voor je pony/paard als het dier door jouw lengte of gewicht uit balans raakt en zijn werk niet meer normaal kan doen
je benen kunnen er best wat onderuit komen(ik ben ijslanders gewend geraakt(om te zien lopen en te rijden) dus voor mij is onder je paard uitkomen niet echt iets van ;o jee je bent te groot

pas als je je pony met je lengte of gewicht in de weg zit ben je te groot
en dat verschilt gewoon per pony de ene van 1.40 kan veel meer hebben dan een ander van dezelfde maat

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 09:56

Als jij pony wil blijven rijden in de toekomst kan je best met jouw lengte en gewicht op een E-pony blijven rijden hoor. Het ligt idd alleen aan het "plaatje", hoe ziet het eruit. Je hebt namelijk E-ponys waarvan je denkt: echt een pony maar ook E-pony's waarvan mensen eigenlijk niet goed weten of het nou een paard of pony is.

Neem nou mijn Nappie, het is een E-pony want hij is 1.55 hoog, maar veel mensen vinden dat hij groter toont en vragen vaak of het wel een pony is Ik ben namelijk zelf geen held en zit niet graag op een groot paard. Ik voel me er ongemakkelijk bij en dan rij ik niet plezierig, Nappie is dus perfect voor mij. (natuurlijk wilde ik graag een Lipizzaner en wist ik dus ook dat hij niet zo groot zou worden!)

Aan de andere kant vindt ik wel dat je niet op hem kan rijden als je veel langer bent dan mijn lengte, ik ben 1.76 lang en weeg 62 kilo, als je veel zwaarder bent dan ziet het er niet echt uit. Trouwens als je een veel zwaarder iemand op zijn rug zet (neem bijvoorbeeld mijn vriend Prima, 1.85 en 90 kilo zwaar Bloos ) dan zakt ie toch echt wel een beetje door en zie je dat hij moeite heeft om zijn buikspieren te spannen. Als Prima dan afstapt zie je Nappie een paar centimeters omhoog komen. Het plaatje klopt dan niet meer

Kijk anders in mijn profiel dan kun je zien hoe het eruit ziet........ Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:21

Ik vind dat je te groot wordt voor je pony als je hem door je lengte of gewicht in de weg gaat zitten. Zodra je aan een pony kan zien dat hij loopt te "sjouwen" of je niet meer lekker kunt rijden omdat je je benen niet kwijtkunt.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:07

ach ik denk dat je snel naar het uiterlijk kijkt!
ik werd ook te groot voor mijn pony, maar na een half jaar dat ik eigenlijk als wat te groot werd ging ze pas weg! om eerlijk te zijn! het zag er niet uit! maar mijn laatste wedstrijd werden we toch nog 3e van Nederland in het M springen. terwijl ik geen scharminkel ben en terwijl mijn pony dat wel was.

Afbeelding
hier vond ik het nog wel gaan, zodra het op springmaatje stond!
Afbeelding 3e van Nederland, ja sorry dat ie zo klein is, maar hier was ik echt te groot voor haar........

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 13:03

ik zit zelf te denken aan een arabiertje of een groot uitgevallen welsh k (of iets in die richting), robuuste maar wel elegante rassen. dat zou dus in principe zonder al te veel problemen moeten kunnen?

(wanneer er een paard er komt weet ik niet, maar dat er een paard komt is zeker... tot die tijd doe ik het met die van anderen :p)

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:08

Tuurlijk moet dat kunnen, een Arabiertje en een Welsh K kunnen beide best wel wat hebben.
Ik denk dat je er helemaal geen problemen mee zult hebben, hooguit eens wat commentaar van bemoeials uit je omgeving.
Je zou ook naar een Welsh Cob kunnen kijken, maar dat is weer mijn mening dat ik die leuker vindt Knipoog

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:22

Belsje schreef:
Ik durf het bijna niet zeggen, maar ik rij met mijn 1.70 en toch wel 70 kg (ja ik ben te zwaar) op echt wel een vrij kleine pony. Denk tussen de 1.30 en de 1.40 en dat gaat goed.


Idem dito. Ik ben ong. 170 Wat ik weeg weet ik echt niet, maar zal tussen de 65 en 70 liggen en Mander is 1.39
Een luxe gebouwde pony van 1.39 is waarschijnlijk geen gezicht, maar Mander is een haflinger en ik rij ook western ipv dressuur.....