Jong paard deken-mak maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Jong paard deken-mak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 00:56

Zadelmak maken is een apart verhaal, maar hoe zit het dan met dekenmak maken van jonge paarden? Paarden die nog nooit een deken op heb gehad zullen dat ook best eng vinden. Iemand ervaringen of tips:?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:15

Gammon maakte het eerst kennis met een zweetdeken, dat vond 'ie maar niks. Daarna kwam het zware werk, zeg maar. Altijd weg willen lopen maar ja, hij stond óf vast op de wasplaats ó stond in zijn box.
Nu vind hij het niet meer erg, na 3 maanden dekens.

Ik denk dat je voorzichtig kan beginnen met lichte dekentjes, of desnoods grote badlakens en gebruik een dekensingel.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:17

Levi heeft al eens een zweetdekentje opgehad. Vond ie niet eng. Ik heb hem eerst laten zien zodat hij eraan kon snuffelen (pas op dat ze er niet meteen een hap uit nemen Knipoog ) en toen voorzichtig gewoon opgelegd en vast gemaakt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 01:19

Ja, ik zal zo maar gewoon beginnen, eerst een dun lapje. Ik moet er niet aan denken dat ze op hol slaat of helemaal gek wordt als je die deken op legt, met al die riemen enzo....brrr

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:21

Passion vond het in het begin wel een beetje vreemd, maar niet eng.
als Cheyenne het schrikachtig typje is zou ik in het begin nog geen singel erom doen, zodat het afvalt zodra ze gaat rennen zodat de kans minder is dat ze vestrikt raakt.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 03:08

Hmm, well... Bij die van mij mischien een paar keer een zweetdekentje omgegooid. Lekker rustig even over zijn rug leggen... en zeker niet "zwiepend" erover heen gooien. Gewoon lekker rustig aan, en liever niet met een hele witte binnenkant. Die van mij rookt naar een ander paard dus die was gelijk al interessant Knipoog*snuf*snuf*SNUIF*fleem* Toen het hier ineens kouder werd heb ik maar gewoon een goedkoop dekentje voor hem gekocht, en hij heeft er eigenlijk nooit echt naar omgekeken (of aangezeten! Wheh Knipoog )

Nou moet ik zeggen dat mijn jochie niet zo heel erg snel van dingen onder de indruk is...

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 09:23

Ik heb vorig jaar mijn toen tweejarige "dekenmak" gemaakt. Ik heb haar eerst een zadeldek opgelegd, vond ze al heel eng (het was zowiezo een echte zenuwpees). Toen dat goed ging een zadeldek met (niet te strak) dekensingeltje, vervolgens een dunne fleece zweetdeken. Die accepteerde ze vrijwel meteen, daarna heb ik een wat zwaardere deken erop gelegd en als laatste is er een zware canvasdeken opgegaan. Op deze manier is het heel goed gegaan en vond ze het allemaal best en daarna zijn we gaan oefenen met beenbeschermers/bandages en een "hoe blijf ik rustig als ik even alleen ben"-cursus en een "hoe krijg ik meer zelfvertrouwen"-cursus (ze was niet veel gewend Haha! ). Het heeft even geduurd, maar toen ik haar na een half jaar verkocht was het een goed opgevoed paard.

Het was trouwens in het begin een heel moeilijk en eenkennig paard. Zodra ze mij in paardenkleding zag was alles goed, maar kwam ik in mijn nette kleding opdagen/ of was er iemand die ze niet kon dan stond ze achterin haar stal helemaal te shaken en naar je te blazen Verward (ze heeft ook nog een "hoe ga ik om met vreemdelingen"-cursus gevolgd Haha! ). Dit was geen paard dat je tot 3 in de wei kon blijven staan, dan was ze gewoon te sterk geweest.

Mijn andere jonge paarden waren erg koel in de kop en daar kon ik gewoon gelijk (wel eerst laten snuiven) een deken opleggen. Het ligt dus een beetje aan het paard zijn karakter hoe je het het beste aan kunt pakken.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:05

Ik denk dat het ook een beetje afhangt van Hoe "cool" je paard is tussen de oren. Het ene paard zal onwijs nerveus worden en het andere paard zal er nix om geven.

Bij Nappie vergat ik gewoon dat ie nog nooit een deken om had gehad Clown Ik gooide op een dag gewoon de deken over hem heen en hij stond echt te kijken van "wat is dit dan?" een beetje draaien maar verder deed ie niets en ik zei, dat ie niet moest mekkeren, totdat ik ineens besefte dat hij nog nooit een dekenop had gehad Bloos Haha!

Als je paard erg nerveus is , is het gewoon een kwestie van oefenen. De deken lekker al vlakbij je paard/pony ophangen of neerleggen, eens een keertje opvouwen wanneer ze het goed kunnen zien en daarna gewoon rustig opleggen. Je moet er vooral geen drama van maken, desnoods laat je hem met die deken in een paddock, kan ie rennen, die deken blijft toch wel zitten en ze merken vanzelf dat hij geen pijn doet Knipoog

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:50

napoleon schreef:
Je moet er vooral geen drama van maken


Ik denk dat dat gewoon het allerbelangrijkst is. Als het voor jou niet spannend is, zal het voor haar ook allemaal wel meevallen. Gewoon een beetje nonchalant, maar wel met verstand proberen Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:23

Bij jamaica heb ik er vorig jaar gewoon een deken opgegooit of ze dat al jaren deed, ze had nogal lopen rennen in de bak en was zeiknat, en het was harstikke koud.
Jamaica: Hmmz, snuffel links, snuffel rechts, owh, best...
Dus zo lekker op stal gezet.
Helaas was de deken toen ik hem af wilde halen wel gesloopt Haha! (of jamaica dat zelf gedaan heeft of het buurpaard is nog steeds niet bekend)

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:32

Het was zomer en iets van 25 graden ofzo. In de ruitersportwinkel waren de winterdekens de helft van de prijs. Ik er een meegenomen maar moest hem gelijk passen.
Arm paard kreeg met 25 graden een 300gram winterdeken op.
Hij was zo braaf en bleef heel netjes stilstaan. Zodat ik goed kon kijken of hij wel pastte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:39

muckypup"]
[quote="napoleon schreef:
Je moet er vooral geen drama van maken


Ik denk dat dat gewoon het allerbelangrijkst is. Als het voor jou niet spannend is, zal het voor haar ook allemaal wel meevallen. Gewoon een beetje nonchalant, maar wel met verstand proberen Lachen
[/quote]
Dat wilde ik dus ook al zeggen
Niet zo gaan staan mutsen, maar gewoon doen.
Maar dat vind ik met alles met paarden en de omgang.
Er word zo gefrut dat een paard wel angst moet gaan krijgen.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:04

eerst heel vaak oprollen en dan rustig op zijn rug leggen, dan, na hoeveel keer dan ook een keertje beginnen met rustig uitvouwen totdat hij een echt deken omheeft!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:23

runningkawa"]
[quote="muckypup"][quote="napoleon schreef:
Je moet er vooral geen drama van maken


Ik denk dat dat gewoon het allerbelangrijkst is. Als het voor jou niet spannend is, zal het voor haar ook allemaal wel meevallen. Gewoon een beetje nonchalant, maar wel met verstand proberen Lachen
[/quote]
Dat wilde ik dus ook al zeggen
Niet zo gaan staan mutsen, maar gewoon doen.
Maar dat vind ik met alles met paarden en de omgang.
Er word zo gefrut dat een paard wel angst moet gaan krijgen.
[/quote]

Inderdaad... een paard reageert op je eigen onzekerheid...als je al een band hebt met je beestje en hij vertrouwd je zal hij het deken gewoon accepteren... ( o, baas vind het normaal dan zal dat wel zo zijn!) Het is uiteraard wat anders als je paard aangeeft panisch angst te hebben, dan is er iest in zijn verleden wat niet spoort....

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:30

Hangt idd geheel van de 'cool-heid' van je paardje af.
Ik verzorg een veulen die er absoluut niks om zou geven. Er heeft al een zadeldoek opgelegen met een reksingel eromheen. Ze deed wel een stapje opzij maar bleef rustig. Een deken heb ik er nog niet opgelegd , is nog wat vroeg , maar ik verwacht niet al te veel problemen.

Blijf zoals de anderen al zeiden zelf kalm. Doe alsof het heel normaal is.
Laat ze er eerst even aan snuffelen en maak wat grote bewegingen zodat ze het deken ziet bewegen. (Zo zal ze niet schrikken als je het over haar rug wilt legge , dan doe je het deken nl ook een beetje omhoog) Leg het deken eerst half over dr en plooi het na een tijdje helemaal open , totdat ze het deken echt op heeft.
Succes!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:34

Idd wij deden bij de jong hengsten ook net of er niks aan de hand was. We zwaaienden ze er niet overheen, we deden nog wel een beetje rustig aan, vooral bij de tuigpaarden , want die waren allemaal geneigd spontaan door alle 4 de benen heen te gaan. Voordeel bij ons was wel dat we ze ergens hadden staan waar ze niet weg konden en ook eigenlijk "veilig" konden gaan hangen, zodat ze al heel snel op moesten geven.

Ik denk dat je vooral rustig moet blijven, geen getreuzel van zou ik het nou wel doen, gewoon doen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:53

laatst heb ik bij wodan een wollen deken op gelegd in het begin vond hij het maar raar,maar daarna keek hij er niet meer naar om. Hij is dus lekker rustig in z'n koppie en maakt er niks van.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:34

Toen ik Sher voor het eerst een deken op deed was ik ook helemaal vergeten dat ze er nog nooit een op had gehad.
Nou is ze bijna nergens echt bang voor, dus ik deed de deken gewoon om en ze bleef gewoon rustig staan. Toen hij omzat moest ze natuurlijk wel even proberen of het eetbaar was Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:42

Bij Danno met een handoek begonnen, toevallig dat ik daar mee bezig was en hem even kwijt moest, dus ja dan maar ff over paard leggen.

De eerste keer dat ik een dek opgooide deed ik het gewoon, was niks aan de hand.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:06

RockyLover schreef:
eerst heel vaak oprollen en dan rustig op zijn rug leggen, dan, na hoeveel keer dan ook een keertje beginnen met rustig uitvouwen totdat hij een echt deken omheeft!


Jah, en zo geef je je paard dus aanleiding om te denken dat dat eng is

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:14

Tsja, Tica had ook geen deken omgehad toen ze kwam. Ik heb haar eerst laten ruiken en heb het op haar rug gelegd, ook goed opgevouwen zodat de flappen niet alle kanten opvliegen en toen gewoon uitvouwen op haar rug, het ging heel goed, want ze gaf er totaal niks om. Ik knal niet in één keer een deken over haar heen, als ze nog nooit van haar leven zo'n ding gezien heeft...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:32

Ik heb ze eerst een keer een sjabrakje en zadel opgehad voordat ze een deken op hebben gekregen. En eigenlijk bedenk ik nu pas dat het voor hun de eerste keer is geweest. Die ene is normaal echt een zenuwpees, maar een zadel of deken maakt hem blijkbaar niet veel uit.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:38

De paarden die bij mij geboren zijn hebben als veulen al regelmatig een handdoek op de rug gehad en geven er nu als jonge paarden geen "Reet" om dat ze een deken op krijgen, zeker één van de paarden die als jaarling zwaar gewond was en als wondbescherming een "pyama" aanmoest maakt er geen probleemvan. Allen toen ik haar laatst zo'n hele zwaren nieuw zeeland deken op deed vond ze dat toch wel enigzins vreemd, maar toen hij eenmaal op lag was het prima.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:52

stef schreef:
Jah, en zo geef je je paard dus aanleiding om te denken dat dat eng is


Zo heb ik het gelezen in een boek... veulens mak maken voor dingen enz. Ik weet niet hoe jij erover denkt maar niet altijd je eigen mening is goed!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:18

wat er in boeken gezegt wordt gaat ook niet altijd op (kan me een boek herinneren wat schreef dat shetlanders nooit bont waren Haha!)
Anyway, gewoon erop gooien. ALs jij heel voorzichtig gaat doen, gaat je paard denken van owhjee, dat ding is vast eng, het baasje is er zo voorzichtig mee