Insimineren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Insimineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 23:34

Hoe groot is de kans, dat het bij de eerste insiminatie raak is? En als het niet raak is moet je dan voor de tweede insiminatie weer alles betalen, ik weet wat insimineren inhoud, maar daar is alles mee gezegt, brengt het ook (meer) risico's voor de merrie mee? Wie heeft er voor mij meer info over insimineren?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 23:43

Wat bedoel je met eerste inseminatie? Gedurende de hengstigheid is een merrie een paar dagen vruchtbaar, dus zal er altijd minstens 1 of 2 dagen geinsemineerd worden. Ligt ook een beetje aan de DA wanneer hij het doet. na de inseminatie moet je 16 dagen wachten om zeker te zijn of de merrie drachtig is of niet.

De kosten van KI hangen af er van af of je vers sperma gebruikt of dat het ingevroren is. Bij vers sperma moet je over het algemeen ook de kosten voor het springen op de bok betalen en het prepareren van het sperma. Een maal springen is goed voor 2 dagen insemineren. Als het eitje dan nog niet gesprongen is, moeten ze doorgaan met insemineren, dat betekend nog een keertje springen voor de hengst, en weer kosten voor springen en preparatie. Daarnaast heb je de kosten van het gebruik van de scanapparatuur en de dierenarts. En als je je merrie op een KI station achterlaat ook de stalhuur.
Hoe het gaat met vriessperma weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat preparatie en opslag al in het dekgeld zijn inbegrepen.

Insemineren brengt niet meer risico's voor de merrie mee dan een natuurlijke dekking, ik zou zelfs zeggen: minder. Een enkele merrie is allergisch voor de verdunningsvloeistof waar het sperma mee wordt behandelt, maar voor de rest is het een van de meest rustige en meest veilige manieren om een paard drachtig te krijgen.

Bij mijn merrie was het met één keer insemineren raak...de volgende dag was het ei gesprongen en met 11 maanden stond er een bjoetie van een veulen naast.

Je suis Charlie.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 01:21

Als je op eisprong insemineert is vaak 1 keer insemineren genoeg. De veearts voelt of het eitje goed is en geeft groen licht voor insemineren. Als de dag erna het eitje weg is zit je in principe goed, want het sperma blijft 48 uur goed. Opnieuw insemineren is dan niet nodig.
Onze Loretta is op deze manier alle drie de keren meteen bij de eerste inseminatie drachtig geworden!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 12:31

Dus als je je paard wil laten insimineren, moet je dus je eerst je paard door de dierenarts laten opvoelen (?).

Ik zal even de situatie uitleggen: wij willen Dar misschien volgend jaar laten dekken, de hengst die ik op het oog heb is Neron, Neron staat in Lunteren, Dar in Vlissingen (ong. Haha!), nu bied stal de Nieuwe heuvel de mogelijkheid tot insimineren aan huis, omdat ze niet met de hengsten naar de merrie toekomen, ik weet wat insimineren is maar niet wat er allemaal bij komt kijken, misschien is m'n vraag nu wat duidelijker.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:37

Ja de dierenarts gaat altijd eerst rectaal kijken of hij een eitje kan voelen dat rijp is. Dat kan hij doen door een echoapparaat via de anus endeldarm in te brengen. Van daaruit kan hij kijken hoe groot het ei is en hoeveel het er zijn. Sommige dierenartsen gebruiken geen echo apparaat maar gaan gewoon op gevoel. Maar opvoelen moet, want er is geen hengst in de buurt die de merrie kan testen of ze wel bereid is voor een dekking.

Na inseminatie kijkt de dierenarts na 2 dagen of het eitje er nog zit. Zit het er nog, wordt nog een keertje geinsemineerd. Is het weg hoef er niet meer geinsemineerd te worden, dan is het gewoon 16 dagen wachten op de drachtigheidsscan.

Insemineren zelf is helemaal niet indukwekkend. De dierenarts gaat met zijn arm in de vagina en heeft daarbij een heel dun slangetje vast. aan het buitenste uiteinde van het slangetje zit een spuit, daar spuit hij het sperma doorheen. Eventueel wordt er nog een spuit met vloeistof doorheengespoten om het slangetje te spoelen. En dat was het dan. Niks spectaculairs aan...

Je suis Charlie.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:41

Citaat:
nu bied stal de Nieuwe heuvel de mogelijkheid tot insimineren aan huis, omdat ze niet met de hengsten naar de merrie toekomen,


Er wordt te gemakkelijk over insemineren aan huis gesproken.
Aan Huis KI gaat beter wanneer je merrie op tijd geschouwd wordt.
Daar wek je de hormonale huishouding mee op via de hypofyse.

Dus je moet wel ergens een schouwhengst in de buurt vinden.

Een goede dracht staat of valt met een goed schouwprotocol!!!!!!!!
En een dierenarts is geen schouwhengst Huilen

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:44

Er was geen schouwhengst te vinden dat ik mijn merrie liet insemineren. Ik denk dat je zulke kunstjes pas uit moet halen als je moeite hebt om je merrie drachtig te krijgen...

Je suis Charlie.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 12:47

Mijn instrutrice heeft een schouwhengst, die ik kan gebruiken. (staat een paar honderd meter verder op)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:48

Citaat:
Er was geen schouwhengst te vinden dat ik mijn merrie liet insemineren. Ik denk dat je zulke kunstjes pas uit moet halen als je moeite hebt om je merrie drachtig te krijgen...


Dat zijn geen kunstjes dat is de basis van drachtig worden.


Je praat er te gemakkelijk over.


Cassidy:

Citaat:
Er was geen schouwhengst te vinden dat ik mijn merrie liet insemineren. Ik denk dat je zulke kunstjes pas uit moet halen als je moeite hebt om je merrie drachtig te krijgen...


Vandaar dat het tegenwoordig moeilijker kinderen krijgen is dan vroeger.

Vroeger was het een kunst om ze niet te krijgen.
En tegenwoordig is het omgekeerd. Huilen
Laatst bijgewerkt door Troef op 18-01-03 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 12:50

Ok Troef wat zou jij doen: een dierenatrts er bij of liever een schouwhengst of voor de zekerheid alle twee?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:52

Troef schreef:
Citaat:
Er was geen schouwhengst te vinden dat ik mijn merrie liet insemineren. Ik denk dat je zulke kunstjes pas uit moet halen als je moeite hebt om je merrie drachtig te krijgen...


Dat zijn geen kunstjes dat is de basis van drachtig worden.

Je praat er te gemakkelijk over.


Missschien praat ik er inderdaad te gemakkelijk over. Nu heb ik ook een heel gemakkelijk paard, dat het instructieboekje "basis van drachtig worden" niet had gelezen en met een keer insemineren drachtig was. *LOL*

Niet iedereen heeft in de buurt een hengst staan, en al helemaal geen hengst die voor het schouwen gebruikt mag worden, als hij of zij een merrie heeft die ze willen laten dekken...

Je suis Charlie.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:54

Citaat:
Mijn instrutrice heeft een schouwhengst, die ik kan gebruiken. (staat een paar honderd meter verder op)


Nu dat is dan prima geregeld.

Dan schouw je eerst totdat de merrie aan geeft dat ze echt hengstig is
Dus ze staat niet meer te piepen als de hengst erbij staat.
Piepen wil zeggen dat je te vroeg of te laat bent.!

Dan laat je de Dierenarts komen voor 10 uur smorgens
en die zal wel zeggen dat het ei goed is .
En komen ze insemineren.

Vele laten 10 keer een dierenarts komen en maar voelen
totdat de aambeien eruit hangen de manier van Cass. Huilen

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:57

Dan even speciaal een vraag voor Troef;

Macilda is een paard dat slecht laat zien (staat bij de hengsten in de stal} wanneer ze hengstig is. Het is een beetje een stille. Nu wil ik haar dit jaar hengstig laten spuiten maar nog niet gelijk laten insemineren aangezien ik de ervaring heb dat mijn merries op die hengstigheidspuit {en dan natuurlijk de dekking}niet oppakken. Meestal dus de volgende hengstigheid en dan is het raak. Hoe denk jij hierover???

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:59

Tja..ik ken mijn paard door en door, en weet de hengstigheid naar behoren in te schatten. Ze laat het dus duidelijk zien. En ik ben naar een KI station gegaan met echoapparatuur. Dus kon de maat genomen worden van het ei....

Je suis Charlie.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 13:05

Citaat:
Meestal dus de volgende hengstigheid en dan is het raak.


Dat heb je juist ondekt.
Hengstig spuiten is wel even een booster inbrengen.
Daarom is het verstandig een ovulatie over te slaan.
Daar in het begin het hele kippenhok over hoop staat.
Worden ze wel drachtig.
Maar er zijn er vele die na 9 weken opdrogen.
Men denkt dan dat de merrie drachtig is maar niet dus.
En het gele lichaam zorgt er voor dat ze niet meer hengstig toont.
Vandaar dat hengstig spuiten door het gele lichaam heen vaak op niets uit loopt.
Natuurlijk weer de bekende uitzonderingen.

Verder adviseer ik je merrie bij de hengsten weg te halen.
Paarden hebben meer normen en waarde dan mensen
En naa...en hun huis genoten haast niet. Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 13:23

Citaat:
Ok Troef wat zou jij doen: een dierenatrts er bij of liever een schouwhengst of voor de zekerheid alle twee
?
Gewoon alle twee in jouw geval.

Maar je laat de dierenarts pas komen wanneer de merrie ook echt blijft staan.

Er zijn van die eigenaren die graag een dierenarts zelfmoord laten plegen en gewoon zeggen de merrie is goed hengstig terwijl het niet zo is.

Gevolg een flinke klap naar achteren.

Verder eist de hengstenhouder/inseminator ook dat er een goed ei op zit en de merrie goed hengstig is.
Want ook voor deze persoon geldt het woord zelfmoord.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:54

Toen wij mijn merrie wilden laten dekken is Ton van Hees ook vaak met een schouwhengst langsgeweest, omdat ze maar niet hengstig wou worden (volgens mij had ze ons horen praten dat we wilden fokken). Een paar weken later werd ze wel hengstig en hebben we haar op laten voelen, en toen heeft de dierenarts gezegd wanneer de beste tijd was om te insemineren (was de volgende dag). Dus meteen sperma besteld toen Haha!
Ze is toen de volgende dag geinsemineerd, en twee dagen erna nog een keer. Maar volgens de dierenarts had het de eerste keer al gepakt, maar wij hoefden dus de 2e keer niet nog een keer te betalen, meestal krijg je twee inseminaties voor dezelfde prijs.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:11

Troef schreef:
Een goede dracht staat of valt met een goed schouwprotocol!!!!!!!!
En een dierenarts is geen schouwhengst Huilen


Helaas werkt het niet altijd zo......

Bij Loretta hielp de schouwhengst geen ene niks nie.....ze liet helemaal niks zien op de schouwhengst, de hengst reageerde ook niet op haar. Dus dan is de DA de enige optie......die kan voelen of een ovulatie op komst is. Dat kan je met een echo apparaat trouwens niet zien: het is het voelen wat de laatste aanwijzing geeft.

Bij Fabienne is het trouwens precies andersom......die doet het alleen als er een echte hengst aan te pas komt.....van KI is ze nog nooit drachtig geworden.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 04:59

Citaat:
Helaas werkt het niet altijd zo......


Wat zeg ik dan. Frusty
Citaat:
Een goede dracht staat of valt met een goed schouwprotocol!!!!!!!!



Troef schreef:::::::::

Citaat:
Natuurlijk weer de bekende uitzonderingen.
Boos!

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:43

fabienne schreef:
die kan voelen of een ovulatie op komst is. Dat kan je met een echo apparaat trouwens niet zien: het is het voelen wat de laatste aanwijzing geeft.


Gewoon even voor de juistheid: je kan voelen of de follikel zachter wordt voor ovulatie maar je kan het ook zien op echo dat hij peervormig wordt, vlak voor de ovulatie met een tuitje.....

Over de kosten van de inseminaties (ik denk dat ik het hier nog niet las): je betaalt normaal 1 keer voor een hele seizoen proberen; Is ze niet drachtig dan verschilt het een beetje: volgend jaar half betalen of gratis.
Bij diepvries ligt het soms, niet altijd, anders: je betaalt dan per dosis een lager bedrag; is de merrie direkt drachtig dan ben je goedkoper af, anders kan het oplopen.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 17:55

Je kan beter je paard laten scannen, dan kan de DA veel beter zien of er een eisprong aankomt. En hoe groot het eitje precies is. Opvoelen geeft geen zekerheid.
Je hoeft idd maar 1x te betalen voor het hele dekseizoen, dus begin je in April heb je veel meer kansen op drachtigheid dan wanneer je in Augustus begint. Mocht het niet lukken dan krijg je het jaar erop korging Haha!
Bij ons ligt het drachtigheidspercentage rond de 65% bij de eerste inseminatie. Bij de aan huis inseminatie ligt dit iets lager omdat dan de begeleiding minder goed is.
Wat je ook kan doen is haar naar de Nieuwe heuvel toe brengen, dan heb je gegarandeerd een goede DA begeleiding en betaal je een bepaald bedrag voor alle scan's.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 15:14

Romy schreef:
Wat je ook kan doen is haar naar de Nieuwe heuvel toe brengen, dan heb je gegarandeerd een goede DA begeleiding en betaal je een bepaald bedrag voor alle scan's.


Daar heb ik ook aan zitten denken, maar bij een paardje bij ons op stal (die ze ook naar de hengstenhouder had gebracht), duurde het twee weken voor dat ze pas gedekt werd, en De Nieuwe Heuvel ligt, voor mij, aan de andere kant van het land, dus ik kan niet makkelijk even 'n keertje bij m'n paardje gaan kijken.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:42

Als je een goede dierenarts hebt op vruchtbaarheidsgebied is er niet veel aan de hand hoor.

Daar komt bij dat ik uit Cassidy's verhaal opmaak dat je per keer insemineren moet betalen aan de hengstenhouder, maar dit is natuurlijk niet zo. Je betaalt per seizoen. Dus als jij sperma van een hengst gebruikt, kan je het hele seizoen proberen je merrie hiervan drachtig te krijgen. Vorig seizoen hebben wij het bij 1 merrie 6 cycli lang moeten proberen, dan hoef je echt niet 6 keer dekgeld te betalen hoor Knipoog !

En een schouwhengst kan handig zijn, maar zelf maken wij gewoon gebruik van onze dierenarts Haha! . We betalen haar 200 Euro per paard per seizoen, hiervoor komt ze opvoelen, insemineren, scannen en ook nog een najaarsscan doen. Bij de ene merrie is dit te duur (vorig jaar hadden we 1 merrie al meteen na de eerste inseminatie drachtig) en soms goedkoop (zoals bij bovenstaande merrie). Voor ons is het fijn, dat we weten op wat voor bedrag we moeten rekenen. Daarnaast insemineren wij wel vaak zelf, aangezien mijn vriend dit jarenlang gedaan heeft voor een hengstenhouder.

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:46

Oooh Bloos , ik zag dat de opmerking over de betaling die voor het hele seizoen geldig is, al geplaatst was...........

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 20:14

Fries schreef:
Oooh Bloos , ik zag dat de opmerking over de betaling die voor het hele seizoen geldig is, al geplaatst was...........


Geeft niks Knipoog

Iedereen bedankt vor de info, ik ben een stuk wijzer nu op het gebied van insiminatie, het is pas de bedoeling dat we Dar volgend jaar laten dekken/insimineren, maar nu weet ik wel zo'n beetje wat er bij komt kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sewri en 59 bezoekers