*wurg*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

*wurg*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 17:39

Gister was Amadeus superbraaf met rijden, dus ik ging vandaag vol goede moed weer naar hem toe, opzadelen enz. Toen besloot hij opeens dat het uiteinde van de bak doodeng was...
Nadat ik het hem 4 keer rustig had laten zien begon ik toch te denken dat het aanstelleritus was, Frusty ik heb niet geteld hoeveel knallen hij gehad heeft Bloos maar uiteindelijk besloot hij opeens dat het niet eng meer was... Na het rijden keek ik even, had ie de striemen op zijn kont staan...
Hij liep zelfs zo te kloten tijdens het rijden dat op een gegeven moment de lantaarnpaal langs de bak (waar we minstens 1000 keer al langs zijn geweest) eng werd en dat ie dan echt van de hoefslag af moest Verward Volte gedraaid en hij wilde gelijk de andere kant op gaan, dwars door mijn buitenbeen heen... Dus nog een paar extra knallen tot ie bedacht dat ie misschien best wel kon luisteren vijf voltes later Frusty ...
Hoef niet te zeggen dat ik voor het rijden een iets minder humeur had, dat het humeur tijdens het rijden tot ver onder het vriespunt is gedaald... Was echt zo boos op jem... VOlgens mij zijn we in de uitprobeer tijd aangekomen, hoop dat hij het nu meteen ook weer afgeleerd heeft...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 17:52

Leuk is dat hè? Lachen Maar eeh...een paard wat schrikt stelt zich nooit aan is mij geleerd. Gewoon rustig laten kijken, en met een lang teugeltje erlangs, ze moeten zelf hun angst overwinnen, krijgen ze een groter zelfvertrouwen.

Ach, misschien had hij een bad day en gaat het volgende keer weer hartstikke goed Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 17:55

Schrikken is best, maar na vijf keer rustig te laten kijken en er op zijn eigen tempo langs te laten gaan ga ik toch twijfelen hoe echt het is...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 18:07

Ach ja, de uitprobeertijd }>

Veel succes Jacky!

(misschien had ie spierpijn en probeerde hij door te 'schrikken' zichzelf te ontlasten. Klinkt iig heel bekend in de oren Knipoog )

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:40

Xono, een keertje die van mij uit komen proberen?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 19:58

Overigens (had een discussie over de striemen, staat er ook een beetje banketstaaf) heb ik erg hard moeten kijken om striemen te zien, voelde me beetje schuldig over die actie van het meppen (hoewel hij het naar mijn mening wel verdiende). Was dus absoluut niet duidelijk te zien, je kon gewoon wel zien dat ie wat tikken heeft gehad...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:42

XoNo, ik ben het niet helemaal met je eens Knipoog !
Toen ik Dikke net had, vond ´ie ook veel dingen "eng". Als we buiten waren, stapte ik altijd af, liep met hem erlangs terwijl ik hem liet kijken. als hij het had gezien en niet meer eng vond, stapte ik weer op en liep er nog een keer langs met hem. Dit werkte altijd prima met hem Lachen !
De volgende fase was de "vandaag-spelen-we-dat-ik-bang-ben" fase *LOL* .
Ik merkte dan al bij het weg rijden, dat hij z´n "lichte" stap had Pling ! Ik noem dat altijd zo, omdat hij normaal gesproken een rustige, stevige stap heeft Knipoog . (Z´n "lichte stap" hoort nu gelukkig tot het verleden hoor Knipoog !)
Bij hem was dit ook duidelijk een aanval van "aanstelleritis" !!
Als hij weer eens zo´n bui had (ook in de hal, als hij opeens bedacht dat er mumsels achter de bakrand zaten Knipoog ) pakte ik hem ook aan !! Ik gebruik wel-is-waar bijna nooit een zweep omdat hij daar een beetje bang van is (dáárdoor raakt hij nou echt van slag af Knipoog ), maar hij krijgt van mij dan echt een flinke por met de sporen Clown !
In het geval van Jacks ben ik van mening: liever één keer flink aanpakken en daarna geen gedonder meer, als steeds weer dit gedoe }> !! Ik ga er maar van uit dat je hem niet hebt afgetuigd ?? Knipoog !!
Je zegt zelf ook al dat het met die "striemen" wel meevalt; zo zie je maar weer, je moet je woorden zorgvuldig kiezen, voordat je ze neerzet Knipoog !

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:19

Een paard dat ergens bang voor is, of ergens niet langs wil, moet je er gewoon langs RIJDEN. Gewoon been eraan leggen en doorrijden, zodra jij het paard stil laat staan en er voorzichtig langs wilt rijden, geef je het paard minder vertrouwen en denkt het paard dat jij het ook eng vindt. Als jij zo tegen het paard vertelt: "Kom op, niks aan de hand", en lekker doorrijdt weet hij dat er ook werkelijk niks aan de hand is en dat het vertrouwens er bij de ruiter ook is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:22

Nee Summertje, dat doe je met een paard dat ergens van schrikt omdat hij bang is. Maar een paard dat loopt te zeiken en je loopt uit te proberen kun je zo niet behandelen, dan neemt hij iedere keer een loopje met je.
Een of twee keer hard aanpakken, en dan is het over.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 14:25

Je moet vertrouwen uitstralen naar een bang paard, en stevig doorrijden, maar geen boosheid. Dan is ie bang voor dat "spook" in de bosjes en bang voor je zweep. Hij kan er langs rijden omdat ie jou vertrouwt als jij laat merken dat er niks aan de hand is, maar hij kan er ook langs rijden uit angst dat je hem slaat. Ik persoonlijk vind het eerste toch wat prettiger.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 22:36

Hmmm Bubbels, als ik nou zeg dat ik heel zeker weet dat het geen angst is (met angst kruipt voor mijn gevoel naar me toe, nu ging ie met zijn hals erop en zoveel mogelijk mijn hulpen ontwijken), dan krijgt ie toch echt op zijn flikker hoor...
Is zoiets als sterre zegt, de 'lichte stap'

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:59

is het niet zo dat je eigelijk altijd je paard vooruit moet rijden zodat hij weet dat er niks aan de hand is, of ie nou echt bang is of niet. als een paard echt bang is, en je rijd erlangs alsof er niet aan de hand is leert hij dat ie niet bang hoeft te zijn . als een paard aan het "uitproberen" is }> , is het toch ook min of meer doorrijden en niet zeiken? Haha! of zie ik dit nu helemaal verkeerd? mijn pony probeerd mij ook vaak uit en schrikt dan "nep" Schijnheilig . mij is verteld dat ik gewoon het gedrag moet negeren en verder rijden.... (net zoals bij een echt bang paard)

volgen jullie het nog Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 16:33

Hmmm tot het moment dat het niet te negeren valt, omdat ie aan het etteren blijft, en g=hij kreeg ook tikken, omdat hij mijn hulpen negeerde... Hij liep dwars door mijn been heem en negeerde mijn teugels, dat vond ik erger dan het hele schrikken. JA, hij kreeg op zijn flikker door het 'schrikken' maar met dat schrikken vond ie het wel grappig om mij te gaan negeren...

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:23

Citaat:
Maar eeh...een paard wat schrikt stelt zich nooit aan is mij geleerd.


nou ga eens op mijn paardje zitten.. die doet het er echt om hoor!!
phoehphoeh en vermoeiend dat dat soms is..
serieus als wij aan het rijden zijn, dan zie je hem gewoon echt zoeken naar dingen..