Voor wie fok je eigenlijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Voor wie fok je eigenlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 22:17

Mijn stelling is altijd geweest fok in de eerste plaats voor jezelf.
Dat ben je het meest gemotiveerd om datgene te fokken dat je zelf het mooiste vindt en waar je als fokker verder mee wilt of eventueel zelf wil rijden.
Verkoop moet dan altijd uit nood geboren zijn, omdat het niet mooi of goed genoeg is of omdat het geslacht niet past.
Een echte fokker zal nooit een veulen fokken waarvan van te voren al vaststaat dat het verkocht wordt, of het is besteld. Ten eerste kost het fokken van een veulen steeds vaker meer dan het opbrengt en ten tweede ligt de ware hartstocht bij het verbeteren van de eigen moederlijn. Dat er toch verkocht wordt is logisch, het gewenste doel wordt slechts zelden bereikt.
In een ander topic gaat het over vermeerderaars, mensen die alleen fokken voor de verkoop worden inderdaad als vermeerderaars gezien. En er zijn natuurlijk veel mensen die nauwelijks de achtergrond van de merrie kennen waar ze mee fokken en gewoon mee willen doen.
Dat het bij al deze verschillende motivaties mogelijk is dat er een topper uitkomt, is meer de wijten aan de hetrogene opbouw van de huidige sportpaardenfokkerij dan aan kennis bij b.v. de hobby of verkoop fokker.
Alleen de echte gemotiveerde fokker zal ondanks tegenslag en teleurstellingen doorgaan om eens dat paard te fokken dat zijn stam weer een stap vooruit brengt.
En voor de duidelijkheid, dat hoeft niet altijd een keuringstopper te zijn.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 22:45

er zijn ook fokkers die juist fokken om er winst op te draaien, maar dan moet er ook een mooi en goed veulen uitkomen om er hele grote winst op te draaien.

Er zijn ook fokkers die zelf niet rijden en er ruiters voor vraagt om zijn paarden uit te brengen.
Maar waarom ze nou eigenlijk fokken, weet ik ook niet.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 22:52

Ik fok om een andere reden dan dat jij noemt nml het verbeteren/vermeerderen van het ras.
Helaas staat de groninger nog steeds op de lijst van zeldzame rassen.
Ik fok voor mezelf mocht er een goede merrie tussen zitten zal ik die aanhouden en een goedhengstveulen zal ik proberen optefokken voor de hengstenkeuring.
Maar toch zullen op een dag mijn stallen vol staan en kan ik niet alles houden en zal ik ook goede paarden moeten verkopen.
Het zal vast gek klinken maar dat doe ik met plezier.
Ik hoop ook echt dat mijn fokproduct het begin is van een nieuwe fokker die zich wil inzetten voor dit ras zodat het niet straks een ras is uit de plaatjesboeken van vroeger.

Dat je fokt om het ras instand te houden wil dus niet zeggen dat er brandhout gefokt word.
de minder rastypische paarden worden snel geruind of verkocht.maar dan zijn het nog geen slechte paarden, paarden die goed gebruikt kunnen worden.Wel fokken wij op de stal waar ik nu sta met een iets midnere merrie om bv een bloedlijn in stand te houden of omdat de merrie goed in het type staat je probeerd dan te verbeteren met de hengst.
In het geval van dit ras word er niet op de sport gefokt maar vooral op type (en beweging natuurlijk maar ze hoeven niet zo te kunnen gaan als een sportpaard dat kan)en om het ras als veelzijdig gebruikspaard in stand te houden.
Daarnaast ga ik proberen het type te fokken waarvan ik denk dat het "het groningerpaard " is.Omdat het ras niet zo heel erg in trek is bij de wedstrijdruiter(ik heb het dan over de basissport)gaat met tegenwoordig IMO teveel de luxe kant op wat ik heel jammer vind want ook met het zwaardere type kun je een eind komen Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 23:01

Nimber schreef:
Ik fok om een andere reden dan dat jij noemt nml het verbeteren/vermeerderen van het ras.
Helaas staat de groninger nog steeds op de lijst van zeldzame rassen.
Ik fok voor mezelf mocht er een goede merrie tussen zitten zal ik die aanhouden van vroeger.
)



Dat staat er toch ook Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 23:24

Dus al die grote fokkers (100 veulens per jaar bv.) zijn vermeerderaars en enkel hobbyfokkers zijn echte fokkers? Vooral een kwestie van woordkeuze dan denk ik.
Ik ben dan een blije vermeerderaar *LOL* : als je niet in aantal paarden wil stijgen moet je wel verkopen, je houdt dan één zeer goed produkt van elke merrie aan, ééntje dat bevalt om mee verder te fokken maar dan over een volledige merriecarrière. Dus op 10 merries, 7 veulens per merrie= 70 veulens, 10 op 70 behouden geeft je toch een groot aantal dat voor de verkoop gaat dienen. Hopelijk zijn er dan meer van goede kwaliteit geweest dan diegene die je behoudt anders zou ik de merrie ook maar wegdoen.

Met verlies een veulen verkopen moet je uiteraard nooit doen, maar economische belangen afwegen is geen vies woord ofzo.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 00:14

Tja, ik denk dat het de keus is aan degen die een veulen wil fokken, om welke reden dan ook.
En ik denk dat dat ontzettend veel redenen kunnen zijn.
Voor een broodfokker tja dan zeg je het al is het zijn inkomen. Ik vind het oneerbiedig om hen zomaar vermeerderaars te noemen want ik denk dat veel van deze mensen nuttige fokprodukten ter wereld hebben gebracht. Daarnaast heb je een grote groep die voor keuringen fokt, dus de lijn wil verbeteren door het behalen van predikaten. Daarnaast zijn er veel mensen die hopen een goedgekeurde hengst te fokken. Met name de hengstenhouderijen. En mensen die een merrie hebben met een leuke stam en deze stam voort willen zetten. Ik denk dat ieder zijn eigen reden heeft. En wat die reden ook mag zijn fokkers onder elkaar deze moeten respecteren. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat iemand om een verkeerde reden fokt.
En zeg nu eerlijk, is er iets mooiers dan het scheppen van nieuw leven?

Daarnaast zijn wij begonnen met fokken door een 'ongelukje'. Dit ongelukje loopt nu z2 dressuur. Door dit veulen raakte ik geintereseerd in de fokkerij. Daarnaast ook omdat in mijn familie meerdere paardenfokkers waren.
Wij hadden geen super stam, maar wilde gewoon leuke, mooie, lieve veulens fokken. En dat hebben wij gedaan. En elke maand ontvang ik wel foto's e-mails telefoontjes en zelfs een schilderij uit hongarije, van de paarden die wij gefokt hebben om te vertellen hoe goed het nu met ze gaat en hoe blij ze met ze met ons 'fokprodukt' zijn. En juist dat geeft je zo'n goed gevoel. Dat jij iets heb gecreeerd waar mensen blij mee zijn wat een deel van hun leven is geworden, wat ook een deel van jou leven is.
En dat geeft je een ongeloofelijk goed gevoel en dat is juist wat mij beweegt om te blijven fokken, het delen van je passie.
En zie hieronder ons "ongelukje".
Afbeelding

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 01:01

Er is nog wel een reden te noemen om te fokken:
Het is gewoon geweldig leuk om een veulen te fokken, of dat nou voor jezelf is, of voor de verkoop, een topper of een wat mindere. Ik heb niet de pretentie te fokken om het ras te verbeteren, een gewoon leuk veulen is mij goed genoeg en als het dan een merrie is mag ze blijven.............
Maar het genot om in het voorjaar een merrie met veulen in de wei te zien lopen is ongekend, maar dat geldt eigenlijk voor heel veel jong spul.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 01:15

Heel juist...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 02:03

Het gevoel van geluk bij een geboorte is voor iedereen. De koude douche die komt als je het moet verkopen is de andere kant van de medaille. Grib hoe groot is dat paardje dat je als voorbeeld geeft.
Mijn stelling is niet dat iedereen fout bezig is. Mijn stelling is wanneer je gemotiveerd aan je eigen stam werkt dan is de kans daar dat je een goede fokker zou kunnen zijn.
Stel je bent een modefokker
Je neemt een hengst die in de mode is
Als jouw product 3 jaar is dan ben je uit de mode
Maar als je iets gekozen hebt uit eigen motivatie dan profileer je dat product buiten mode tendensen
Dat bedoel ik nu

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:08

Ik kom even weer op de vraag uit; Voor wie fok je eigenlijk?

Ik fok voor mezelf, niet voor een ander. Als ik kan bekijken dat het betreffende produkt toch weg moet dan fok ik niet. Als ik dan graag een veulen in de wei wil zien dan ga ik die wel bij een ander bekijken. Ik probeer zo te fokken, dat vang ik toevallig een hengst, die ik niet kan houden of eventueel niet goedgekeurd word, hij zo goed moet zijn dat er liefhebberij genoeg voor is om aan de sport te verkopen. Het vermeerderen heeft zo'n invloed op een fokkerij dat de echte fokkers {die er bij nadenken} een schijntje voor hun produkt ontvangen omdat de markt verziekt word door het grote aanbod. Een goede fokker met topmateriaal, dat ook nog goed vererft, heeft dan de neiging om te zeggen, ik fok niet meer, alleen voor mijzelf om mijn paardenstapel op peil te houden. Door de vermeerderaars gaat een fokkerij ten gronde.In Nederland geld al jaren helaas, twee gaten onder de staart laat maar dekken. Bovenstaande komt misschien wel cru over, maar zo werkt het in de praktijk nu eenmaal.We hebben het in Engeland al gezien de afgelopen 10 jaar en Nederland gaat straks dezelfde kant uit.{veulens die niet verkocht werden bleven na de markt maar staan} De 20 of 30 pnd dieze konden opbrengen wogen niet op tegen de vervoerskosten. Een goede remedie hierop is, de wilde fokkerijen aanpakken, daarna de dekgelden omhoog schroeven, zodat niet iedere merrie meer onder de hengst komt.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:10

sarabande schreef:
Grib hoe groot is dat paardje?

1.56, is het daarom een slechter paard?
Ik denk het niet. En heb je daarom minder geluk of wat dan ook? Nee, er is vraag naar goede e-pony's, en omdat de moeder een e-pony is mogen we daarom niet met haar fokken? Ik denk dat voor jou verkopen misschien een mindere kant is. Ik denk dat niet je verkopen als iets slechts moet zien. Ik vind het een eer als mensen mijn paard willen kopen, dat betekend dat ze het iets goeds vinden. Daarnaast als je fokker bent zul je gewoon paarden moeten verkopen, per slot van rekening kun je niet alles houden. Daarnaast zou het niet goed zijn als ieder alleen voor zichzelf zou fokken, waar zou de handel zijn. Dan zouden er veel minder goede paarden komen.
Ik denk niet dat het jou oordeel is daarover te beslissen. Als ik e-pony's wil fokken doe ik dat ongeacht wat anderen daar van vinden! En als andere fokkers dan om andere redenen doen is dat hun zaak! Zoals ik al aangaf je kunt niet zeggen welke reden goed is of slecht en ook niet of hun fokproduct goed of slecht is. Als mensen zeer gelukkig zijn met een paard geeft dat jou niet het recht te zeggen dat het slecht is omdat het bijvoorbeeld in mijn geval, in jou ogen een "te klein gebleven" paardje is.

Daarnaast vind ik mode fokker een fout woord. Want wat is nu mode, en hoezo naar 3 jaar uit de mode, dat mag jou opvatting zijn, maar ik denk niet dat die opgaat. Kijk nu eens naar ferro, hoeveel jaar heeft die niet gedekt, en nog steeds is er vraag naar ferro's. Ik denk dat als jij een goed paard fokt het niet uitmaakt wat voor vader het is.
Een goed paard is namelijk altijd gewild, ongeacht wat zijn vader is.
Daarnaast is binnen 3 jaar "populariteit" niet over, als nakomelingen het goed doen begint die pas! Zie gribaldi, moet ik nog meer zeggen?!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:22

greetje schreef:
Ik kom even weer op de vraag uit; Voor wie fok je eigenlijk?

Door de vermeerderaars gaat een fokkerij ten gronde.

Ik denk juist dat dit juist het tegenovergesteld is. Want wat zijn vermeerderaars. Ik denk juist de mensen die graag een keer een veuentje fokken voor zichzelf vaak de gewone mensen zijn deze mensen hebben meestal een gewoon paardje, En willen geen nieuwe kopen en laten dan maar merrie dekken om daar dan weer op verder te kunnen.
Aan de andere kant heb je mensen die verschillende merries hebben en deze elk jaar laten dekken. Hengsten voor de verkoop en de leuke merries voor de keuring enmisschien voor de fok en anders voor de verkoop. Ik denk juist dat door vermeerderaars er goede paarden komen.
daarnaast is vermeerderaars zoals ik ook al eerder aangaf en fout woord. Geen een fokker is een vermeerderaar!
Ik zal het eens anders stellen, in jullie ogen zijn goede fokkers dus alleen maar mensen die een goede merriestam hebben, met een niet populaire hengst dekken en daarna het fokprodukt blijven houden.
Nouja zoals jullie al zien ben ik het totaal niet met de stelling eens. Want juist dat er zoveel mensen fokken heb je ook eerder de kans dat er ook iets goeds tussen zit. Als ik naar keuringen etc. ga heb ik niet het gevoel dat de fokkerij ten gronde gaat. Aangezien er meer dan goede paarden lopen. En de paardenhouderij leeft ondermeer van de handel, en naar jullie ideen houden jullie handel alleen maar tegen. Dat zou het einde zijn van de paardenhouderij in nederland!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:34

Gibraldifan, ik fok volgens mijn eigen mening, dat was ook de vraagstelling en zoals jij het stelt, stel jij de handel boven het fokken. Fokken betekend, het verbeteren van het ras en fokken betekend niet HANDEL. Zo zie ik het!!!!! Maar ja iedereen mag hier zijn eigen mening spuien, maar neem een voorbeeld aan de hondenfokkerij die zijn ook naar de kl**n gegaan en wat betreft de paardenhouderij in de verschillende rassen zoals jij wilt vermeerderen ten faveure van de handel dan heeft men zeker meer kans op een toevalsprodukt waar iedereen dan weer mee wegloopt bij een hengst bijv. ingezet word voor de fokkerij wat weer het gevolg heeft van een reeks mislukte produkten. En dat is nu, waaraan een gedegen fokkerij te gronde gaat.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:34

Ik vraag mij af of er over het in hokjes stoppen zo moet nagedacht worden. Volgens mij worden mensen die zomaar er op los fokken vanzelf afgestraft. Ieder die het op de in zijn ogen beste manier doet krijgt alle krediet van mij. Het komt er dan op neer met de latere fokprodukten te bewijzen dat het de juiste visie was.
En modehengsten, wat zijn dat? In Duitsland zijn het die en die, in Nederland die en die. Een modehengst is voor mij een hengst die zijn succes niet waard is. Als een hengst het wel waard is dan heeft hij gewoon kwaliteiten en valt er niks te verwijten. Het enige gevaar schuilt dan in het verkleinen van de hoeveelheid genetisch verscheiden materiaal binnen een stamboek, en daar zijn dan hengstenkeuringen voor uiteraard.
Ik blijf er ook bij dat er niks mis is met het fokken voor een ander. Je hebt een type voor ogen van wat je fokdoel is en dat blijft altijd maar opnieuw streven naar pefectie al is het nu voor jezelf of niet.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 11:16

TJa, zo heeft ieder zijn visie,
ik ben van mening dat er niets mis is met de hedendaagse fokkerij wat betreft reden voor het fokken. En daar blijf ik bij. daarnaast ben ik het met zannikin volledig eens. Als ik wil fokken, om wat voor reden dan ook dan doe ik dat! En zo moet elke fokker dan doen!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 11:18

sarabande schreef:
Een echte fokker zal nooit een veulen fokken waarvan van te voren al vaststaat dat het verkocht wordt


Ehm.....JUIST de echte fokker fokt voor de verkoop.
Ik kan je voorbeelden te over noemen van fokkers die af en toe eens een merrieveulen behouden, maar de rest wordt toch echt verkocht. En dat gaat met dozijnen per jaargang....
Fokkers die echt werken met prestatie en keurmerries, waarvan de veulens elk jaar weer op kop lopen op keuringen, ook de nationale..

Juist de amateur-fokker fokt voor zichzelf. De amateur-fokker die fokt voor verkoop, tja, dat is voor mij dus wel de bekende vermeerderaar, en ook daarvan ken ik tal van voorbeelden, helaas (en ze zijn er nog arrogant bij ook!).

Mijn veulentje (verwacht in maart 2003) zal zijn gefokt omdat ik dat eens een keer wilde doen, zelf. Ik heb een tijdje terug een merrie gekocht en toen heb ik mezelf gezegd, daarmee gaan we naar de keuring en we fokken er een veulen uit. Merrie blijkt bij nader inzien echt een goede, met een aardig papier.
Ik heb een hengst gekozen waarvan ik hoop dat hij dus zijn goede eigenschappen doorgeeft aan mijn veulentje.
Maar ik heb er ook op gelet dat het veulentje eventueel ook makkelijk te verkopen zal zijn. Als dat niet belangrijk was, had ik ook de ongereg. hengst van de overburen kunnen gebruiken immers. Als je toch voro jezelf fokt, wat maakt het papier dan nog uit?!

Ik ben realist, mocht mijn veulentje gewild zijn, en ik krijg er een net bod voor, dan is het eventueel te koop. ik heb 2 boxen, en 2 paarden. Ik ga het veulen in de opfok elders onderbrengen, maar dat is uitstel..vroeg of laat moet er toch 1 weg. Dus voor goed geld, zijn 2 van de 3 straks echt te koop.
Ik probeer wel een echt sportpaard te fokken. Het kan me eigenlijk niet echt schelen of het een keuringssterretje wordt. Lopen moet ie! Maar eerst mag ie leuke bokkesprongen ind e wei maken, naast moeders Lovers o ja, ik heb er zin in, laat dat veulen maar komen.
De lol van het fokken, dat is toch wel een heel belangrijke reden!
Dat mag toch ook?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 11:26

Dees schreef:
De amateur-fokker die fokt voor verkoop


Is er weer een hokje extra bijgemaakt....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 14:31

[quote="GribaldiFAN
Ik denk niet dat het jou oordeel is daarover te beslissen. Als ik e-pony's wil fokken doe ik dat ongeacht wat anderen daar van vinden! En als andere fokkers dan om andere redenen doen is dat hun zaak! [/quote]


Ja precies dat is ook mijn stelling, dus fok wat jezelf mooi vind!!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 14:33

[quote="Dees
Ik kan je voorbeelden te over noemen van fokkers die af en toe eens een merrieveulen behouden, maar de rest wordt toch echt verkocht. En dat gaat met dozijnen per jaargang....
Fokkers die echt werken met prestatie en keurmerries, waarvan de veulens elk jaar weer op kop lopen op keuringen, ook de nationale..
een aardig papier.
[/quote]

Je hebt het weer over o.a. Van de Lageweg Dees. Als er iemand is die altijd dat gefokt heeft dat hijzelf mooi vond is het Wiepke wel. En hij heeft daar zeer veel succes mee en houdt nog steeds zijn beste materiaal zelf .

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 14:37

[quote="GribaldiFAN"][Daarnaast vind ik mode fokker een fout woord. Want wat is nu mode, en hoezo naar 3 jaar uit de mode, dat mag jou opvatting zijn, maar ik denk niet dat die opgaat. Kijk nu eens naar ferro, hoeveel jaar heeft die niet gedekt, en nog steeds is er vraag naar ferro's. Ik denk dat als jij een goed paard fokt het niet uitmaakt wat voor vader het is. quote]

Grib Ferro was bijna uitgedekt voor Coby hem weer in the picture reed. De keuzes daarna werden mede gemaakt door zijn prestaties. En als ik het over mode heb dan heb ik het over hengsten waar iedereen naartoe rent zonder dat er iets van bekend is, niet hoe hij fokt, niet hoe hij het zelf gaat doen in de sport etc.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:54

Ik denk dat je om deze discussie te kunnen voeren, het eerst eens moet zijn over wat een vermeerderaar is.
Voor mij zijn er drie soorten vermeerderaars.
Ten eerste diegene die een merrie (zonder papieren, zonder prestaties, zonder...). Dit paard kan uiteraard het liefste paard ter wereld zijn en zijn eigenaren ongelooflijk veel voldoening bezorgen. Als je dit paard laat dekken door de ongeregistreerde hengst van je buurman met de bedoeling je veulentje te verkopen dan ben je voor mij een vermeerderaar.
Ten tweede zijn er mensen die een merrie met papier hebben maar de merrie zelf is niks bijzonders qua exterieur, prestaties,... (hier weer met de vermelding dat ik daarmee zulke paarden niet wil veroordelen! Het zijn ongetwijfeld waardevolle dieren die hun baasjes veel plezier bezorgen). Voor deze merrie loopt men dan naar een modehengst, weer met de bedoeling om het veulen te verkopen. Zo is bvb bij ons Cumano erg in trek. Cumano zelf is een prachtige schimmel die ongelooflijk veel vermogen heeft op de sprong maar over zijn nakomelingen is nog niet veel bekend aangezien de oudsten pas dit jaar drie jaar worden en volgens mij past hij ook niet voor elke merrie. Een vermeerderaar is dan diegene die naar zo'n hengst loopt zonder naar zijn eigen merrie te kijken.
Ten derde zijn er de eerder grote paardenhouders die meerdere merries hebben, waaronder er zeker een aantal goeie zitten. Ik ken zo'n eigenaars die dan bvb het ene jaar alles van die hengst laten dekken (krijg je nog korting ook), het andere jaar kiezen ze weer een andere. Sommige veulens die er dan uit voortkomen zullen een positieve bijdrage leveren aan het ras, anderen dan weer niet. Ook dergelijk fokken vind ik vermeerderen omdat er totaal niet gekeken wordt of hengst en merrie wel bij elkaar passen.
Verder ga ik geheel met Gribalidifan mee. Elke fokker die fier wil zijn op zijn product, zal de beste keuze maken en heeft het beste voor. Ongeacht of dit veulen dient om bij te houden of om te verkopen. Bij ons is het de gewoonte (niet iedereen doet het) om paarden een soort van familienaam/foknaam te geven. De achterliggende reden is dan toch zeker dat je als fokker wil laten zien dat je fier bent op je product en op de prestaties die het levert, ook al ben je niet langer de eigenaar van dat product.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:56

Nog vergeten te zeggen, de echte fokker fokt denk ik niet om winst te maken maar uit een passie voor paarden, een passie voor de fokkerij, een passie om het beste uit zijn merrie te halen..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 15:00

[quote="Teigetje"] .
Verder ga ik geheel met Gribalidifan mee. Elke fokker die fier wil zijn op zijn product, zal de beste keuze maken en heeft het beste voor. Ongeacht of dit veulen dient om bij te houden of om te verkopen. Bij ons is het de gewoonte (niet iedereen doet het) om paarden een soort van familienaam/foknaam te geven. De achterliggende reden is dan toch zeker dat je als fokker wil laten zien dat je fier bent op je product en op de prestaties die het levert, ook al ben je niet langer de eigenaar van dat product.[/quote]


Ja ook dat staat in de vraag waar dit topic mee begon, trots zijn oftewel gemotiveerd zijn. En inderdaad is het jammer dat het KWPN geen dubbele namen c.q. stalnamen toestaat, niets is leuker voor een fokker dan zijn eigen fokproduct terug te zien als succesvol sportpaard. Die gegevens worden wel vastgelegd, maar met een stal of merrielijn naam zou dat opvallender zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 15:03

Teigetje schreef:
Nog vergeten te zeggen, de echte fokker fokt denk ik niet om winst te maken maar uit een passie voor paarden, een passie voor de fokkerij, een passie om het beste uit zijn merrie te halen..


Hier ben ik het dus volledig mee eens.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:10

Haha! Bloos Knipoog