Vraagje voor mensen met eigen paarden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LaUtJûHh
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: R'wijk

Vraagje voor mensen met eigen paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 18:14

Ik heb een klein vraagje... Hoeveel betalen jullie ongeveer voor de vee arts?? Ik mag van mijn moeder best wel een paard maar ze vind alles zo duur en daarom wil ik ff weten hoe duur alles zo'n beetje is.. Misschien kunnen jullie er ook bij zetten wat jullie voor je paard hebben betaald en de stal kosten enz.. Het hoeft natuurlijk niet he.. XXXXLaura


SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:34

Stalkosten heb ik niet(gelukkig)

Dat verschilt per stal en mogelijkheden bij die stal.

Veearts,tja dat ligt eraan,je hebt zowiezo de jaarlijkse inenting..
en dan moet je er rekening mee houden dat er wel eens wat met je paard kan gebeuren dus dat er dan zomaar onverwachte kosten aanvast zitten.(vb:Mijn pony had 4 dagen lang ernstige koliek,DA elke dag langsgeweest,bijna 250 piek lichter!)

Stro of zaagsel o.i.d in de stal komt er ook nog bij.
Dan moet er nog een hoefsmid bij komen,kost ook wel wat.
En vergeet niet de wormenkuur.
Voer kost ook een aardige duit als je een grote eter hebt(zoals ik Haha! )

Ook heb je spullen voor je paard nodig(halster,zadel,hoofdstel etc.)

Tja een schatting kan ik niet echt maken maar ik weet wel dat het vreselijk duur is.
Als ik stalling en bodembedekking had moeten betalen en ruwvoer,dan had ik geen paard kunnen onderhouden.
Gelukkig zijn de mensen bij wie mijn paard staat erg lief voor mij en ik heb het erg getroffen.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:41

Kleine opsomming kan ik je wel geven:

-Stal kosten 145 euro per maand (maar dat verschild door het hele land)
-Wormspuit 7,50 euro per maand.
-Lesgeld/club 11 euro per maand
-Hoefsmid 35 euro per maand (maar mijn paard staat voor op ijzers)
-Verzekering 12,50 per maand (verzekering paard ,maar niet iedereen doet dit dus dat is heel persoonlijk).
-En ik spaar ongeveer 25 euro per maand voor speciale dierenarts kosten enz enz.(gelukkig heb ik de dierenarts nog nooit nodig gehad,alleen wel om te enten 1x per jaar en dat kost me 20 euro)

En ik ben dan nog jaarlijkse kosten kwijt aan bijv. startkaart /wedstrijd geld.

Groetjes: Corina

P.S je kunt het je natuurlijk heel erg duur allemaal maken maar dat ligt aan jezelf.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:55

Stalkosten e.d kun je zo duur maken als je wil. je hebt stallen van 100 euro en van 400 euro. Alle overige kosten (hoefsmid, entingen enz) zijn vrji constant. Maar de veeartskosten kun je nooit voorspellen. Eén van mijn ponies heeft vorig jaar met hyperlypeamie (vet in bloed) in Utrecht gestaan en dat kostte me ruim 800,. gulden. Verder heb ik denk ik in 7 jaar tijd al zeker zo'n 9.000 EURO aan veearts kosten gehad (heb 1 paardje die regelmatig koliek e.d. heeft en dat kost wat).

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

LaUtJûHh
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: R'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 19:22

Zow zow dat verschild duz nogal per paard.. Ik kan dat paardje voor wat minder krijgen omdat ik de mensen goed ken.. maar dat vind me ma ook niet het ergst alles dr omheen is veel duurder. Ik blijf gewoon staan waar hun ook stallen en waar ik nu een paard bijrij.. Duz en dat zadel enzo aanschaven is een malig tenzij je um sloopt.. Ik hoop dat er nog meer mensen reageren zodat ik ff ongeveer kan zien hoe het gaat enz..

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:31

Klopt er zijn eenmalige dingen die je nodig hebt zoals zadel,hoofdstel,dekens,poetsspullen,EHBO koffertje enz enz.

En de eenmalige aanschaf prijs van je pony.

De kosten kwa dierenarts is heel erg verschillend.
Dat kan je eigenlijk ook niet vergelijken.

Ik heb mijn paard nu bijna 8 maand en de dierenarts kosten tot nu toe is 15 euro en dat is alleen van haar jaarlijkse enting.

Maar er kan natuurlijk altijd wel wat gebeuren ........maar dat is gewoon nooit te hopen.

boemel

Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:31

Pensiongeld: €185,00 z. binnenbak, € 220,00 met binnenbak per maand
smid: ca. € 25,00 per mnd. (alleen in winter achterbeslag ivm stapmolen.)
les: € 70,00 per maand
verzekering: € 80,00 per jaar
dierenarts: Was vorig jaar € 1800,00 (ja, je kunt pech hebben)
Wormenkuren: ca. € 30,00 per jaar.
Paardenspullen/rijkleding: ca. € 35,00 per maand.

Natuurlijk kan het vast wel goedkoper. Je hoeft niet elk paard op ijzers te zetten. Verder is rijles goedkoper als je bij een vereniging zit. Ook in de pensionstalling kan je grote prijsverschillen vinden. Is toch afhankelijk van de luxe die je zoekt en de regio waarin je zit. En aan paardenspullen kun je vaak ook 2-hands komen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:31

gebruik eens de zoekactie van BOKT je zult veel topics vinden.


DA kosten hangen van een hele hoop dingen af.

Je kan hem maar 1 of 2x in het jaar nodig hebben voor een inenting. Maar vorig jaar werd mijn paard kreupel en dat heeft toen 750 euro gekost.
Mijn fjord trapte in NoV in een spijker : E210,-

Gewoon elke maad wat geld apart leggen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:42

corina schreef:
Kleine opsomming kan ik je wel geven:

-Stal kosten 145 euro per maand (maar dat verschild door het hele land)
-Wormspuit 7,50 euro per maand.
-Lesgeld/club 11 euro per maand
-Hoefsmid 35 euro per maand (maar mijn paard staat voor op ijzers)
-Verzekering 12,50 per maand (verzekering paard ,maar niet iedereen doet dit dus dat is heel persoonlijk).
-En ik spaar ongeveer 25 euro per maand voor speciale dierenarts kosten enz enz.(gelukkig heb ik de dierenarts nog nooit nodig gehad,alleen wel om te enten 1x per jaar en dat kost me 20 euro)


Ter vergelijking:

-Stalkosten, 250 euro per maand (Randstad)
-Wormspuit, 10 euro per 3 maanden
-Lesgeld, 15 euro per week
-Hoefsmid, 35 euro per 3 maanden (goed bekapt)
-Verzekering, 22 euro per maand (voor zowel dood/ongelukken als vee-artskosten)
-Vee-arts, niks, behalve een eigen risicootje van ongeveer 20 euro

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:14

Ik betaal geen stalkosten,ik heb een weiland aan huis!
-Dierenartskosten 40 euro per jaar,alleen inenten.
-Wormenkuren 14 euro om de drie maanden.
-Hoefsmid 15 euro om de drie maanden.
-Lessen 17 euro per keer meestal een keer per week.
En dan heb je nog spullen nodig,en als je op wedstrijden gaat kost dat ook weer extra veel geld.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:26

stalgeld 140 euro
veearts/enten ong 15euro
wormenkuur 12,95 euro
lesgeld 200euro in de maand
hoefsmid 25euro
en voor de rest sjabrakjes, dekens etc ligt eraan wat je wilt uitgeven...Lachen

In memoriam ; Don Corleone S 29-7-08 * 7-11-08
Mijn geweldige mannetje ; [KS-ITP] Bonte Johnson ITP, je blijft lachen!
Rust zacht lieve Don, zo oneerlijk, ik mis je zo vriendje... Verdrietig

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:27

Lesgeld 200 euro in de maand???????

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:36

pff kan ik je eigenlijk zo veel over vertellen, als ik dit alles hierboven lees.....
mijn vorige pony heeft in de 4,5 jaar dat ik haar nog nooit wat gehad, behalve de jaarlijkse inentingen!
en tobias ook inentingen en een keer toen ie hoefsfeer had(heb hem nu dik 3,5 jaar)
wormenspuiten moet je natuurlijk ook kopen en hoefsmeden enz
maar je moet zoveel.....

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 21:40

ik heb m'n paard nu 1,5 jaar en het heeft me buiten de inentingen al ruim f4000,- gekost. dit omdat hij ziek werd.
m'n shetlander had ik een half jaar en toen was ik al f600,- aan dierenarts kosten kwijt omdat hij uitgegleden was in de wei.
en dan heb ik bij allebei nog geluk gehad, want de voorspelling was dat het nog duurder zou worden.

verder betaal ik voor het paard:
-elke 2 maanden wormspuit E13,-
- elke 8 weken hoefsmit E63,- (beslaan),
-2x per jaar paardentandarts E50 per keer
-stalling E170,- per maand
-inenting E30,-

en dan natuurlijk de kosten voor zoutblokken, dingen die kapot gaan of nodig zijn. zadel die aangepast of opgevult moet worden enz.
dus als je het paard koopt, zou ik i.i.g. elke maand een bedrag apart zetten om evt. dierenartskosten van te kunnen betalen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 00:23

De kosten van de DA zijn niet vast te stellen. Het verschilt per paard. De dierenarts is bij mij al 3 keer geweest, 1 keer voor castratie, 2de keer voor castratiewond, en derde keer voor het checken van de wond. Hoeveel het bij elkaar heeft gekocht? Geen idee, maar het zal niet goedkoop zijn. Je hebt altijd nog voorrijkosten.
Ik heb ook een stalgenoot die haar paard pas een jaar heeft, en wie al hele hoge dierenartsrekeningen heeft gehad, omdat ze een paard heeft wat met een paar kwalen loopt. Als je de dubbeltjes moet omdraaien, dan zou ik er nog eens goed over nadenken. En ik zou eens goed naar paardenverzekeringen kijken, en wat er allemaal bij inbegrepen is. Vaak is het hechten van een wondje niet inbegrepen, maar dat zou toch best nog eens in de tientallen euro's kunnen eindigen.

Een paard houden is heel duur. Wij zijn in een dure maand wel 1000 gulden (GULDEN!! GEEN EURO!) kwijt aan Bud.
De stalling bij ons kost 282 euro, maar ik woon dan ook in de randstad op een manege met een aantal faciliteiten (meer info over die faciliteiten om een beeld te krijgen wat ik waarvoor betaal: http://www.greupstables.nl). Hoefsmid is ongeveer 55 euro per 8 weken. Maar ik heb hem achter op ijzers staan. Wormenspuit en inentingen houd ik niet bij, dat doet de manege, die ontwormt en ent alles tegelijk.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 11:24

De DA kosten zijn niet van te voren in te schatten. Je kan pech hebben met een paard ondanks alle medische keuringen.
Je kunt er wel een verzekering voor afsluiten zodat je niet voor grote onverwachte verassingen komt te staan.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:39

DA kosten verschillen ja. Het ene parad hoeft nooit naar de dierenarts, en als je niet echt geluk hebt heppie zon paardje als Tancreda. Erg onvoorzichtig, en vaak wondjes, 3 x gehecht in een jaar!! Dan heb je meer kosten!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:41

DA kosten kun je niet van tevoren inschatten.

Ik ken iemand die heeft haar paard all risk verzekerd, dan ben je zo'n 500 euro per jaar kwijt geloof ik...
En dan heb je wel PER KEER een eigen risico van zo'n 50 euro of zo. Dus dat moet je zelf betalen, alles wat daarboven nog betaald moet worden wordt door de verzekering vergoed.

Cerise is dus niet all risk verzekerd en laatst hadden we een rekening van 400 euro ongeveer omdat ze een flinke hoest te pakken had gekregen, dat ging niet over, onderzoek, medicijnen 2 maanden en wat injecties af en toe, kortom... reken maar uit.

Laatst ook nog 2x koliek en weer een hele toestand.
Maar goed, ze heeft het overleefd (tijdens rollen op haar rug raakte ze met kogel v.h. achterbeen door de tralies!).... Scheve mond

Toch maar eens naar een goede verzekering uitkijken want die onverwachte kosten... maken me niet zo blij nee!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:13

't Is erg moeilijk te zeggen hoeveel je voor je paard kwijt bent. Het verschilt nogal of je weiland huurt of op een pensionstal staat, en of je pony onverwacht ziek wordt ofzo..
Mijn 2 pony's staan in een huurweiland.
In de winter betaal ik in totaal ongeveer E150. Dit is voor weidegeld, hooi, biks, wortels, les, ontwormen, hoefsmid en dierenartskosten.
In de zomer is het ongeveer E100, dit is voor weidegeld, biks, hoefsmid, ontwormen, dierenarts, les en anti-zomerexceemmiddelen.

En dan natuurlijk nog onverwachte DA-kosten, nieuwe deken/halster/zadel, enz...

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:09

ik heb het afgelopen jaar ( 10 maanden want ik heb der nog maar 10 maanden) bijna 1700 euro uitgegeven aan loulou. maar dit was het eerste jaar dat ik een eigen paard had dus er moesten nog redelijk wat dingen worden aangeschaft, naast de (vele) dingen die ik al had. ik heb hier dus wel alles bij opgeteld dus ook rijbroeken, dekjes enz. maar ik heb gratis stalling en we hebben hooi van het eigen land dus dat scheelt heel veel.
ik kan wormenkuren goedkoper aankomen voor 8,5 euro ( in de winkel 12,5 euro)
voor de smid ben ik 70 euro kwijt (vierkant beslagen met schroefgaten, om de drie maanden)
brokken: 6,8 euro per 25 kilo. daar doe ik bijna 2 weken mee (ongeveer 2kilo per dag)
en dan nog dekjes, dekens, zoutblok, keer een nieuw hoofdstel of bit, wedstrijden, lidmaatschap stamboek en KNHS en ga zo maar door.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:16

Dierenartskosten kan je niet incalculeren. Lars is niet verzekerd en heeft (afkloppen) haast nog nooit iets gehad. In november heb ik voor het eerst de DA weer laten komen sinds 7 jaar (even de jaarlijkse entingen niet meegerekend). Iemand die ik ken heeft haar paard nu ongeveer 2 jaar en loopt daar al bijna 18 maanden mee bij de DA en klinieken. Gelukkig is ze verzekerd, maar de kosten waren al opgelopen naar 10.000 gulden.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 02:19

Van de lopende kosten (Stalling, voer, verzekering, inentingen, wormkuren, hoefsmid ed) kan je zelf een berekening maken (afhankelijk van wat de stal/hoefsmid/ DA van jouw keuze kost).
Echter, koliek, kreupelheid ed. kan je nooit van te voren bedenken Scheve mond !
Voor Dikke heb ik in de 6 jaar dat ik hem nu heb, 2 keer de DA laten komen voor een koliek en hij is 3 keer geweest toen er een nieuw paard op stal kwam wat één-of-ander virus mee bracht (hij stond 10 dagen met snotpegels tot aan de grond Boos! !) De rekening voor het virus-gedoe, hoefde ik niet te betalen, dat ging op rekening van de stalbezitter }> !
En Beer... tja, die heeft me in de 2,5 jaar dat ik hem had, toch zeker € 4000,- gekost!
Regelmatig koliek (natuurlijk meestal ´s avonds en/of weekend Schijnheilig !), bloedonderzoeken, gebroken kaak en de onderzoeken/operatie die hij vorige week heeft gehad!
Reken zo rond de €100,- per maand voor onverwachte uitgaven! Als je het niet nodig hebt: des te beter Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, Iccc en 38 bezoekers