Paard 9 jaar...te oud om te starten op concours???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Paard 9 jaar...te oud om te starten op concours???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 18:34

Hallo,

Mecie word in juni 9 jaar.

Kun je ook nog op deze leeftijd van je paard goed meekomen op concours??

Ik zie vaak van die jonge paarden.
En die racen vaak van B dressuur naar Z dressuur.

Ik ga ook starten over een paar maandjes.

En ik wil ook heel graag naar de Z dressuur met haar.

Maar is dat haalbaar??

Ik vind zelf dat mijn paard best veel kent voor een paard dat nog nooit uit gebracht is:
-Loopt netjes nagevelijk.
-kan wijken in alle 3 de gangen.(en ook nog heel erg goed ook)
-Kan over springen in de gallop.
-Kan netjes (recht) achterwaarts.
-Kan Kontra Gallop
-........om de voorhand (kan niet zo snel op de naam komen) niet heel erg netjes maar het gaat steeds beter .......om de achterhand pakt ze ook al heel erg snel op.
-schouder binnen en buitenwaarts.
-Midden en uitgestrekte draf
-Ze kan ook heel erg netjes verzamelen.

Sorry voor de slechte benaming van alle onderdelen maar ik ken de termen ervoor niet zo goed.

Groetjes: Corina

Hoe oud is jullie pony/paard en in welke klassering (dressuur) zit je???


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:45

Eigenlijk is een paard nooit te oud om te starten als die maar in goeie conditie is en jij haar/hem goed onder controle kan houden. Ik neem aan dat je gewoon in de B begint en dta is verder niet zo heel moeilijk. Als je de figuren dan alleen maar al netjes rijdt kom je al heel ver. Die onderdelen die jou paard kan is handig voor zometeen als je wat hoger zit maar dat heb je in de B nog niet nodig al is het nagevelijk lopen en verzameld wel handig erbij.
Of je de Z haalt kan ik niet zo zeggen maar als je het echt graag wilt en je traint goed moet het haalbaar zijn hoor. Jou paard kent ook al wat oefeningen voor de M1 en hoger en das wel handig voor zometeen want dan kan je paard het al.
Ik wens je veel succes alvast met je wedstrijden die je gaat rijden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:49

Jouw paard kan nog heel ver komen in de sport. Het feit dat ze nog niet uitgebracht is, kan komen omdat de vorige eigenaar (of misschien was jij dat zelf wel) daar gewoon geen zin in had. Begin gewoon ergens en je zult zien waar je belandt. De kans is erg groot dat Macie juist langer meegaat dan alle jonge paarden die in korte tijd naar de Z worden gereden...
Succes met de wedstrijden...

Je suis Charlie.

LaUtJûHh
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: R'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:00

Mijn paard is 18 en ik rij ook B (zij heb wel al Z gelopen hoor)
Maar volgens mij kan jij gewoon starten niks om je zorgen over te maken je zal zien hoe ver die komt..

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 20:22

Haar vorige eigenaresse heeft haar vanaf veulen af aan gehad en vond wedstrijden rijden niet leuk.
Vandaar ze nog nooit gestart is.


verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:25

ik ben nu ook bezig met een 9-jarige merrie
en die ga ik 9 feb voor het eerst uitbrengen
ik denk dat geen enkel paard te oud is om wedstrijden te lopen
als het maar in conditie is

Ik ken trouwens een 19 jarige C-pony die nou voor het
eerst wedstrijdjes loopt en is in 6 maanden L1 +4

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:28

alles is haalbaar, mijn vorige pony was 14 en kon nog helemaal niks behalve rondjes crossen en bokken! met haar be ik uiteindelijk 3e van Nederland geworden in het M springen
dressuur was absoluut niet voor haar weggelegd
we werden L, we konden zeker Z starten, maar omdat ik erg weinig wedstrijd reed kwam het er niet van!
tobias was 7 dat ik hem kreeg en had nog nooit gesprongen, nu is ie 10(over paar dagen 11) en mag ik Z springen met hem!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 22:12

Een paard van 9 jaar oud is in de bloei van zijn leven !!!
Dus absoluut niet te oud om wedstrijden te lopen, als ze goed gezond is kan ze echt nog jaren mee.

Of de Z-dressuur op termijn haalbaar is, is niet op papier te beoordelen.
Uiteraard moet een paard de oefeningen beheersen, maar alleen het feit dat hij dit of dat kan, zegt mij niet zoveel.
Het gaat om het totaalbeeld, de manier van lopen, de manier van oefeningen uitvoeren, de manier van rijden etc. etc.
De tijd zal het allemaal leren !
Eerst maar eens een leuk debuut maken (ga je trouwens B starten ???), er is nog een lange weg te gaan, dus over de Z zou ik me nu zeker nog niet druk maken Knipoog

Succes met je eerste wedstrijd !

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 00:28

tuurlijk is ie niet te oud!Quentin is 9 en wordt in juli 10, en ik rijd nu net M2 en hoop over 1,5 jaar Z te kunnen starten, dan is ie dus bijna 11!
mn moeder rijdt op een paar dat 18 wordt, was al M2 en nu dus weer B, nix mis mee hoor!

gewoon lekker gaan starten en dan zie je vanzelf wel hoe het gaat!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 08:25

Ik heb Fitz ook gekocht toen hij 'al' 8 was en hij was in Dld. nooit verder gekomen dan B-dressuur.
Ik heb hem in 2 jaar naar de Z2 gereden dus maak je geen zorgen, het kan makkelijk. Ik hoop ooit ook nog ZZ-licht te starten met mijn 'oude' paard.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:12

Tuurlijk kan dat makkelijk!!
Als je blessurevrij blijft moet je paard makkelijk tot zijn 18de wedsrtijdjes kunnen blijven rijden. Dus je hebt nog wel de tijd om naar het Z te rijden hoor Lachen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:18

Jippie schreef:
Tuurlijk kan dat makkelijk!!
Als je blessurevrij blijft moet je paard makkelijk tot zijn 18de wedsrtijdjes kunnen blijven rijden. Dus je hebt nog wel de tijd om naar het Z te rijden hoor Lachen


18 zeker weten! Tong uitsteken mijn pony (vorige) loopt nu dubbel L en B SGW en is al 22 jaartjes! Tong uitsteken

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 17:21

Tuurlijk kan dat! Net wat Jippie zegt, hij moet nog een eind kunnen komen hoor! Succes!

:evaw:

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 17:34

Neej hoor ... 9 is niet oud... mijn pony is 13 en we gaan dit jaar pas starten dus dat valt nog wel mee (alleen mijn is geestelijk af en toe nog 4)

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 18:52

kan makkelijk hoor! Jur is nu elf en start L1. Ik ben begonnen haar te straten toen ze negen was denk ik. Ik zie wel, het duurt wat langer bij ons, maar dat ligt aan de combinatie. Geef ik eerlijk toe. Gewoon starten hoor.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:09

een paard is echt nooit te oud om op concours te gaan.
je moet alleeen zorgen dat je alles onder controlle heb.
nou veel, succes.
doei

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:39

Ik vind negen zeker niet te oud, ze heeft nog heel wat jaartjes voor zich hoor! Paarden zijn rond hun 10e in de kracht van hun leven.

Ik zelf heb een paard van toendertijd 23 voor het eerst gestart, 1e proefje dat hij ooit liep 168 punten, helaas zijn we niet verder dan L gekomen, omdat hij gewoonweg te oud werd.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:23

Gewoon starten! Een paard is nooit te 'oud' om te leren, tuurlijk niet!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:07

Joh ik ken een paard van bijna 15 en die loopt ook nog vrolijk zn proeven hoor Lachen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:10

kan makkelijk! mijn paard was 10 toen ik hem kreeg, toen begon ik met starten. in 1 jaar van de B naar de Z (startrechtig). volgens mij leert een jonger paard dingen alleen sneller. mijn paard had trouwens wel wedstrijdervaring (al was het B!)

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:44

Mijn paard is 9 (wordt 10 in juli dit jaar) en loopt bijna Z1-dressuur (nog 1 winstpunt nodig). Dit is ondanks het feit dat hij een jaar stilgestaan heeft i.v.m. een peesblessure (gebeurd in de wei; pees voor 2/3 door midden...). Hij is er weer helemaal bovenop gekomen en ik kan nu gelukkig weer normaal met hem rijden.
Ik ben van mening dat elk paard een wedstrijd moet kunnen lopen, mits hij natuurlijk gezond is en niet kreupel of zo. De leeftijd maakt dan niets uit, als jullie maar lol hebben in het rijden. Zo lang het nog goed blijft gaan, kun je lang door blijven starten. En je hoeft natuurlijk niet elke week op concours te gaan.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:25

Tuurlijk is de Z haalbaar met een paard van 9 jaar! Die beesten worden gemiddeld toch wel 25 jaar en zijn vaak op hun twintigste nog superfit. Een kennis van mij is ook onlangs gestart met zijn 16 jarige merrie. Ik vind 9 ABSOLUUT NIET oud voor een paard.Vergelijk het met een mens: paarden zijn met acht jaar uit hun pubertijd en als ze negen zijn dus vergelijkbaar met een mens van twintig. Zijn die te oud om aan wedstrijden te beginnen? NEE! Ik denk dus echt wel dat je het nog kunt gaan maken i de sport. Mits je paardje genoeg talent heeft natuurlijk maar aan de leeftijd zal het naar mijn inzien niet liggen.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 07:38

Ik ben nu een 9-jarige aan het inrijden, dus die moet pas op d'r 10 ofzo de sport in.
Verder start ik straks met een 12-jarige (oudste, grootste en enige paard dat ik niet zelf heb ingereden die ik ooit gereden heb Knipoog ), en die moet wel Z worden.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:37

ik ben met mijn paardje pas op zijn 17de begonnen met starten (hij is nu bijna 18) We zitten nu nog in de B (+3). Ik heb nu best al wel wat wedstrijden gestart maar mijn beeste voelt zich nog een jonge hengst van 4 dus hoewel hij alles kan laat hij dat nog niet erg zien op wedstrijden helaas. zelf denk ik dat je met een paard van 25 nog kan starten waarom niet? Bonfire is toch ook 18 en die kon zelfs nog de piaffe en de pasage perfect uitvoeren dus niet gevreesd 9 jaar is echt nog jong hoor!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 14:09

Bedankt voor al jullie reactie's.
Ik heb een startkaart aan gevraagd en is dus onderweg.

Mijn paardje is supper fit en heeft geen blessures, dus ik hoop dat ik met haar een hele tijd nog verder kan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika en 13 bezoekers