hij wil weer terug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
daslie
Berichten: 36
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: leeuwarden

hij wil weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 16:32

Onze e-pony van 9 jaar komt uit een manege leventje en heeft geen ervaring met bosritjes.
zodra hij naar buiten gaat word hij helemaal gek de neus gaat wijd open en zweet al binnen tien minuten kan hij hier nog aan wennen of word dit niks meer


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:57

Gewoon doorzetten, went vanzelf.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 18:50

Vaak op buitenrit gaan en dan went het wel. Met rustige en ervaren paarden naar buiten gaan, kan misschien ook helpen. Succes!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:10

Je kunt ook beginnen met hele korte buitenritten, en hem een beetje op zijn gemak stellen. Ga bv wat vaker naar buiten met hem aan de hand en laat hem wat grazen op een weilandje waar dat mag, dan gaat hij het misshcien wel leuk vinden!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:50

die van mij was net zo
geen land mee te bezeilen.
maar stug doorzetten
ik ging in het begin ALTIJD!!! met een ander naar buiten.
hier versta ik dus onder een paard of pony die echt heel erg mak is en nergens van schrikt enzo.
bij mij heeft het ruim een jaar geduurd voordat we beteje normaal konden rijden hoor.
en met koud weer gooide ik er wel een slof om ander was het gewoon niet veilig:)
door stug volhouden zou ik zeggen en denk aan je capje:D
sucses

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

daslie
Berichten: 36
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 12:14

ik zal het het weekend proberen met een ander paard die super mak is buiten en ik hoop dat hij dan wat rustiger is in ieder geval badankt voor de tips

"brammie is the best"

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:04

Zoals xxpinoxx al schreef, vaker naar buiten aan de hand. Op die manier kan hij lekker rustig wennen aan de omgeving. Vraag of er nog iemand met een paard of pony mee wilt gaan wandelen. Zo ziet hij dat er niks aan de hand is en gaat zich vanzelf veiliger voeen. Zodra dit goed gaat kun je ook alleen gaan wandelen of een rustig stapje met een ander paard erbij. Vooral niet forceren, maar een goed vertouwen opbouwen. Zelf ben ik hier ook mee bezig. Dusica vond het eerst ook niets in het bos. Ik wandelde toen maar eerst met Regine en haar Bruine samen en nu gaan Dusica en ik ook alleen wandelen. Het gebries en getrippel is nu zo goed als weg. Mijn volgende stap wordt een boswandeling waarbij ik op haar zit en er iemand bij is die haar zo nu en dan ff vasthoud om wat rustiger te worden.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:24

Laat haar ook rustig kijken naar dingen die ze eng vind, niet ook bang worden, maar rustig blijven en laten zien dat het niet eng is. Wat lekkers meenemen naar buiten helpt ook en tevens werkt kouwen ontspannend. Mijn paardje vond prullebakken in het bos doodeng, gewoon rustig er naar toe gaan en laten snuffelen, lokken met wat lekkers en rustig kalmeren, aai over de hals e.d. Gewoon doorzetten en met een ander paard mee gaan zodat hij merkt dat er niks aan de hand is. Het komt echt vanzelf goed! Zelf gewoon rustig blijven en laten zien dat het echt niet eng is maar juist heel erg leuk om lekker in de buitenlucht te zijn!
Heel veel succes!


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:13

Wat voor een paard ook handig kan werken is eerst gewoon in de bak trainen, en dan buiten uitstappen langs de weg enzo. Worden ze braaf van, op den duur hebben ze echt zoiets van 'ach t zal wel'.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maessie, Marjelle1992, Toushie en 35 bezoekers