correcte schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ikke2003
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-01-03

correcte schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 10:20

Hoi, wie kan mij vertellen hoe ik een correcte schouderbinnenwaarts kan rijden.
Wat zijn de exacte hulpen.

Ik zie en hoor veel tegenstrijdige dingen, graag zou ik jullie mening horen.
Wie weet dit!

Groetjes Gwen


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:25

ik heb het zo geleerd:
breng beide handen iets naar buiten, neem meer druk op de buitenteugel dan op de binnenteugel. (de binnenteugel moet bij een cottecte schouderbinnenwaarts helemaal los kunnen hangen) buitenbeen op de singel, daarmee druk je hem van voor van de hoefslag af, binnenbeen iets achter de singel, daarmee houd je de achterkant op de hoefslag.
het paard moet in 3 hoefslagen lopen, zelf is dat niet te zien en moeilijk te voelen, dus is het handig als er iemand bijloopt die kan zien of je teveel, te weinig of precies genoeg vraagt

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:38

Zo leer ik het dus niet. Buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:39

okee en dan nu een vraag voor jou lisette... hoe wil jij de voorhand op de binnenhoefslag krijgen als jij dat niet toelaat dus met jouw binnenbeen die OP de signel ligt??

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:42

Ik heb het zo geleerd:
Beide handen naar binnen brengen en vooral de buitenteugel er goed bij houden. Binnenbeen "op" de singel en buitenbeen erachter. Je geeft de hulpen bijna alsof je een volte gaat rijden. Alleen je binnenbeen houdt het paard op de hoefslag.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:44

maar iegenlijk... als je binnenbeen op de singel blijft en je daarmee hem op de hoeslag houd, houd je dus eigenlijk de voorhad op de hoefslag en kan de achterhand overal heen... toch?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:45

Nogmaals mijn hulpen, misschien interessant voor de discussie:
Ik leg alitjd mijn binnenbeen achter de singel (Op de foto wel een beetje te ver ), buitenbeen houd ik wakend op de singel, daarmee geef ik af en toe een ondersteunende hulp als hij tact of impuls verliest.
Binnenteugel houd ik dan ietsje van de hals, ik probeer hem zoveel mogelijk gedragen te houden op de buitenteugel welke ik tegen de hals leg.

Afbeelding

Als je het andersom zou doen kom je volgens mij in de knoop met travers of de appuyementen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:59

Ik oefen het vanuit een kleine volte en begrens met de buitenteugel. Mijn buitenbeen achter de singel voor de buiging en binnenbeen op de singel om voorwaarts te gaan. Zo leer ik het van een Intermediar amazone.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:02

Dan gaan we tegen elkaar opbieden:
Ik leer het van een Lichte tour amazone Knipoog

Ik ben dan wel benieuw wat voor hulpen je geeft voor travers.

ikke2003
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 11:05

Kijk...dit is nu precies wat ik bedoel.

Iedereen streeft hetzelfde na alleen worden de hulpen compleet anders gegeven.
Ik begrijp dat het doel hetzelfde is en het er ook hetzelfde zal uitzien maar wat zijn de CORRECTE HULPEN...hoe hoort het!!!

Zelf heb ik ook geleerd dat het paard lengtebuiging om je binnenbeen moet hebben..dus binnenbeen op de singel (drijvende been) en het buiten been iets achter de singel (wakend dat het paard rond blijft en niet gaan wijken!!).

Als je het binnenbeen achter de singel legt en drijft met je buitenbeen dan krijg je dus een soort wijken langs de kant!

Of zie ik dat nu verkeerd.

Grappig dat iedereen het anders leert en doet. Het is duidelijk we willen allemaal hetzelfde bereiken maar ik neem toch aan dat er standaard omschrijvingen zijn voor de hulpen hoe die op de juiste wijze gegeven dienen te worden.

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren, ben wel benieuwd.

Groetjes Gwen

ikke2003
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 11:09

Traver doe ik als volgt.
Binnenbeen op de singel (maak het paard daar rond om) en buitenbeen achter de singel zodat de achterhand van de hoefslag komt.
Binnenteugel vraagt stelling en buitenteugel begrenst.
Eigenlijk zij het dezeflde hulpen alleen wordt het anders ingezet. Bij schouderbinnenwaarts rij je dus eerst de schouder van de hoefslag en bij travers de achterhand.

Interessant onderwerp.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:16

Ik heb het geleerd zoals Sjuimpje het doet. Verward

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:52

Grappig om eens te lezen wat de hulpen nou zijn. Ik rij namelijk wel schouderbinnenwaarts, maar weet de hulpen niet. Ze gaan volledig automatisch.
Travers weet ik ze nog wel aardig op te noemen.

Ik ga eens kijken welke hulpen ik nou precies geef Knipoog

peppie
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: puurs belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:58

sorry sjuimpje maar je hebt het bij het verkeerde eind. de hulpen voor een correcte schouder binnenwaarts komen voort uit de volte: binnen been op de singel en buiten been er achter om de buiging rond het binnen been te bewaken. onder tussen wijs je de weg met de buitenteugel door af en toe eens af te knijpen. (zeker niet constant trekken)
Ik ben het dus eens met de vraagsteller van dit topic.

Voor de travers heb je ook buiging rond het binnenbeen nodig ->binnenbeen op de singel buitenbeen erachter en tevens binnenstelling.

Met vriendelijke groeten

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:01

Mij hebben ze het geleerd zoals sjuimpie beschrijft, maar dan niet echt achter de singel.
Maar zo net ietsje verleggen omdat je wel ruimte moet geven ... met een paard dat het nog niet echt onder de knie heeft moeten we wel serieus naar achter met het binnenbeen.

Maar het is misschien zoals met in galop aanspringen Lachen, dat doet ook de een zo, de ander zo.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:05

En toch ben ik het daar niet mee eens,
Op de volte houd ik mijn buitenbeen begrensend achter de singel om te voorkomen dat hij uitzwaait of over de schouder wegvalt.
Op het moment dat ik mijn schouderbinnenwaarts inzet verwacht ik dat hij wel zijwaarts gaat en dan kan ik toch niet dezelfde hulp blijven geven?

Tot nog toe vind ik de hulpen die ik nu geef verreweg het duidelijkst, verder krijg ik altijd veel complimenten wb de zijgangen die ik tot nog toe uit mijn paarden wist te halen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:12

Ik doe het ongeveer zoals Sjuimpje, ik heb het mezelf geleerd en het Flair ook zelf geleerd... misschien niet goed, maar ze doet het wel prima en ik heb nog nooit commentaar gehad van instructie over mijn hulpen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:31

Ik doe het ook precies zo als Sjuimpje

Breng je je binnenteugel ook iets naar buiten rij je de SB veel eerder op de teugel dan op het binnenbeen.
Dus krijg je veel meer kans op een omgebogen hals ipv van een gebogen paard/lijf.

En als ik mijn buitenbeen naar achter leg wil hij de travers in.

Door mijn binnenbeen iets naar achter te leggen, geef ik hem aan dat er een zijgang komt.
Want in elke zijgang leg je je been wat naar achter.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:48

Ik heb inderdaad ook als ik mijn buitenbeen naar achter leg dat haar achterhand naar binnen gaat. Beide handen naar buiten lijkt me ook niet logisch voor een schouderbinnenwaarts Verward Ik heb hier dan ook nog nooit van gehoord.

28-09-2007
Nothing compares too you...

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:02

Wat het binnenbeen betreft kan het beiden. Meestal leer je het een paard in eerste instantie door het binnenbeen iets achter de singel te leggen en daar te drijven om aan te geven dat het paard zijwaarts moet. In een latere fase, als het paard bekend is met de hulpen en de beweging kan je het been op de singel houden en daar drijven. Dat maakt over het algemeen het beeld rustiger. Het uiteindelijke doel van de dressuur is toch om met zo min mogelijk (zichtbare) hulpen de verschillende oefeningen te laten doorlopen. Het gewicht overigens komt wat op de binnenzitbeenknobbel, en de ruiter draait het bovenlichaam iets naar binnen.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:06

mensen waar zijn de gewichtshulpen gebleven???? Verward OF heeft iemand die wel genoemd en heb ik die over het hoofd gezien?? Ik zie overal wel iets met hand en been hulpen.....maar uiteindelijk moet je paard op de kleinste beweging van je gewicht en lichte beendruk kunnen reageren, dat is wat ik geleerd kreeg.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:37

wat voor gewichtshulpen geef jij dan in een sb? Ik zit recht boven mijn paard met mijn gewicht gelijk verdeeld over mijn zitbeenknobbels (althans zo zou het moeten *LOL* ) verder rijd ik sb, precies hetzelfde als een wending, dus binnenbeen op de singel, buitenbeen een fractie terug en lichte stelling met de binnenhand een klein stuk van de hals.
Voor mij is het logisch omdat ik ook vanuit de volte sb door kan rijden door mijn paard met mijn binnenbeen de rechte lijn op te 'sturen'.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:39

Goddess schreef:
mensen waar zijn de gewichtshulpen gebleven???? Verward OF heeft iemand die wel genoemd en heb ik die over het hoofd gezien?? Ik zie overal wel iets met hand en been hulpen.....maar uiteindelijk moet je paard op de kleinste beweging van je gewicht en lichte beendruk kunnen reageren, dat is wat ik geleerd kreeg.


kijk even in het bericht boven je godess Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:39

Hmmm mijn oude manege werd gewoon gezegd doe maar eens schoudervoor/schouderbinnenwaarts Lips are sealed Zelf dus de hulpen erbij verzonnen: allebei de handen naar binnen, binnenbeen naar achter om de achterhand op de hoefslag te houden, buitenbeen deed niets...
Met Amadeus ben ik net begonnen met wijken, daar doe ik dus nog geen schouderbinnenwaarts mee...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:57

Sjuimpje schreef:
Nogmaals mijn hulpen, misschien interessant voor de discussie:
Ik leg alitjd mijn binnenbeen achter de singel (Op de foto wel een beetje te ver ), buitenbeen houd ik wakend op de singel, daarmee geef ik af en toe een ondersteunende hulp als hij tact of impuls verliest.
Binnenteugel houd ik dan ietsje van de hals, ik probeer hem zoveel mogelijk gedragen te houden op de buitenteugel welke ik tegen de hals leg.

Afbeelding

Als je het andersom zou doen kom je volgens mij in de knoop met travers of de appuyementen.


ff heel offtopic: Is dit manege marcroix?

Verder, ik doe ook idd mijn binnenbeen naar achter en mijn buitenbeen op de singel. Ik maak zelf alleen wel de fout ook nog teveel met mijn handen te vragen waardoor hij teveel buigt in zijn hals.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers