Klipjes aan de teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Klipjes aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 00:47

Ik heb altijd mijn vraagtekens bij die hoofdstellen waarbij de teugels met klipjes aan het bit vastzitten. Verlies je het contact met de mond niet?
Als je de teugels op de normale manier aan het bit vastgespt, heb je toch veel meer contact? Of zie ik dat nou verkeerd?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:51

Het contact met de mond is mijns inziens hetzelfde met clips of vastgespen, mits je met constante aanleuning rijdt. Persoonlijk vind ik het ondingen, omdat ik "van de teugel af" rijd, en die clips alleen maar een vreselijk irritant gerinkel veroorzaken....

Ze zijn wel makkelijk als je een keertje wilt longeren met het hoofdstel in...maar verder niet aan mij besteed...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:08

Ik heb ze wel aan mijn teugels. Zelf gekocht bij de BB en ik heb ze zo klein mogelijk gehouden.
Ik heb ze eraan zitten omdat ik veel buiten rij. In geval van nood kan ik dan makkelijk de teugels losmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:42

Billy, heel lang geleden, toen die dingen voor het eerst op de markt kwamen heb ik het er wel eens met mijn toenmalige instructeur over gehad. Ik reed een hengst van iemand en die had voor het mooie zo'n hoofdstel gekocht, maar ik vond het niet wat. Mijn instructeur vertelde dat dat waarschijnlijk kwam door het ijzer op ijzer contact, dat is heel iets anders dan leer op ijzer en voelt dus ook anders aan, het heeft minder veer en ijzer op ijzer is veel harder en dus minder subtiel in het contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:30

Ik rij ook met clipjes.
Maar ik merk geen verschil met mijn vorige hoofdstel zonder de clipjes.
En toen mijn teugels met clipjes versleten waren en ik ff met gewone heb gereden, merkte ik ook niks.
En Kawa heeft toch een gevoelig mondje, maar dat het harder in kwam merkte ik toch echt niet.
En ze rinkelen bij mij ook nooit.
Ook niet als ik met een lange teugel door het bos heen hobbel.

Ze bevallen mij goed.
Lekker makkelijk bit schoonmaken
En ik vind het mooi.

Bij een man, waar ik eerst voor reed, ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met de clipjes, maar ook bij dat paard merkte ik geen verschil.

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:31

weet je wat ook een probleem (ik ken ook het 'rotgevoel' wat Lovely omschrijft) is? Dat je aan leer kunt zien als het scheurt of bijna kapot gaat en bij de knippen niet. Ik heb regelmatig knippen zien knappen in de springring. Metaalmoeheid of haarscheurtjes in knippen zijn vaak niet van de buitenkant te zien.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:51

bij farouk had ik zo'n endurance hoofstel, ook met van die klipjes.... ik merkte geen verschil met gewone teugels.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:53

ik rij ook met zgn. IJslandse teugels... en ik vind ze ideaal... met rijden merk ik er niet zo veel van... maar met het bit afspoelen, en als ik het hoofdstel uit elkaar haal... fantastisch!!!!!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:18

Met buitenritten of endurance reedt ik altijd met klipjes, echt voor de veiligheid en de teugels als halstertouw te kunnen gebruken in combinatie met m'n endurance halster-hoofdstel.
Ik verving wel om het half jaar de klipjes, inderdaad met het oog op metaalmoeheid. En ik had altijd een extra klipje bij me. (Als er al een klipje zou breken, zou dat geen ramp zijn, want ik reedt toch niet op m'n teugels).

In de dressuur reedt ik nooit met klipjes, en m'n zusje nu ook niet. Op de een of andere manier 'voelt' het toch anders.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:18

Ik heb ook een hoofdstel met klipjes ana de teugels en bakstukken waar ik regelmatig mee rijd. Ik merk ook geen verschil tussen die teugels en gewone leren teugels.
Zoals iedereen zegt merk ik het wel met schoonmaken en bit verwisselen! Dat is veel handiger vind ik.

En zoals Linda250 zegt dat je bij nood bij het buitenrijden ze veel sneller los krijgt vind ik ook van deze teugels. Maar daar had ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.

Merlyn

Berichten: 197
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:05

Ik vind het veel handiger om met klipjes te rijden .
En dat gerinkel valt wel mee want je hebt ze ook met stukjes leer der aan en ik merk niet echt vel verschil maar als ju soms met twee teugels rijd kan ju ze lekker snel verwisselen geen geklooi met riempjus Tong uitsteken

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:55

Lijkt me echt enorm handig om zo'n hoofdstel te hebben, scheelt een hoop gedoe met het bitten wisselen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:36

ik had het eerst ook. heel handig (zelf erom gedaan) en reed gewoon normaal. als je een constante aanleuning hebt lijkt het me geen probleem Verward maar als het gaat klapperen is het wat stijver denk ik. ik zie verder geen proleem.....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:09

Wegens gebrek aan lange westernteugels rij ik dus met lange halstertouwen met klip. Ik vind het ideaal. Maar ik rij Mander dan ook gewoon 'los', dus zonder contact te houden met zijn mond. Ik kan wel in 1 beweging hem oppakken en hij reageert hetzelfde op teugels met klipjes alsop gewone teugels.....

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:08

Ik merk ook geen verschil tussen klipjes en riempjes aan de teugel bij het bit. Ikzelf rijd western en als ik op buitenrit ga dan rijd ik liever met springteugels en dan kan ik even snel de teugels omwisselen. Lekker makkelijk!