weer een stalbenen topic...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

weer een stalbenen topic...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 11:58

Citaat:
Jonge paarden horen geen stalbenen te hebben, dat is iets voor echte oudjes, lees vanaf een jaar of 14/15...
Ik zou verder zoeken, zien waarom zij stalbenen krijgt. Vaak is de oorzaak te vinden OF in het voer OF in de mate van cooling-down na de arbeid.



Hier "schrok" ik toch wel van, ewald is nl. 3,5 en hij heeft ook last van stalbenen, alle 4 de benen, geen sokjes. Wat voor voer ze krijgen weet ik niet en of ik zn voer kan veranderen weet ik ook niet.
Cooling-down.. wat versta je daar onder? Als ik klaar ben met rijden, rijd ik hem in de draf de ontspanning in (neusje over grond) dan laat ik hem terug gaan naar stap, doe hem fleece dekentje op, stap dr weer op en stap zo tot hij droog is. (weet niet of het er ook mee te maken heeft, maar ik stap op beide kanten uit een draaf ook op beide kanten uit, is een tik Verward )

Gr. Maaike

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:00

Het afspuiten van de onderbenen na arbeid?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:07

ken wel meer jonge paarden die daar last van hebben. soms helpt het om wat terug te gaan in het krachtvoer. het is wel vreemd dat hij het aan alle 4 zijn benen heeft, meestal is het aan de achterbenen duidelijker zichtbaar. mijn paard (13) heeft ook wel last van stalbenen *(bij warm weer). Je kan evt. eens proberen of het helpt om hem appelazijn te geven (door zijn voer heen); minimaal 6o mm per dag. Een goede appelazijn is : Fertilio natuurtroebele appelazijn; dit koop je bij de reformwinkel voor ca 2 euro en 2 cent en is veel goedkoper dan bij de paardendrogist; als je dit overgiet in een klein flesje, kan je met een spuit makkelijk 60 mm afmeten en bijv. door de slobber doen na het rijden.
Succes!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:58

Cooling down= na de arbeid ga je je paard droogstappen. Dat is dus niet alleen om de bezwete vacht op te laten drogen, maar vooral ook om het paardenlichaam de kans te geven, afvalstoffen die bij de arbeid zijn aangemaakt, af te voeren. Door het 'vrije' stappen voorkom je dat de afvalstoffen in de benen blijven hangen en verder afzakken tot stalbenen.
Goed uitstappen na de arbeid is heel belangrijk voor de stofwisseling van je paard. En goed uitstappen duurt dus echt 10 minuten. En is dus in stap, niet in draf. Mag onder het zadel, mag zonder zadel, mag al wandelend. Maar het paard loopt daarbij enigszins in zijn eigen tempo (wel een beetje vlot, dat wel), en lekker met losse teugel. Het gebeurt veel te weinig, echt waar, de meeste paarden hebben geen stalbenen als ze na arbeid goed worden uitgestapt. Liefst op enigszins harde ondergrond.

Afspuiten kan helpen bij de afvoer van afvalstoffen, vanwege dat de koeling de doorbloeding stimuleert (afspuiten met warm water heeft dus daarom geen zin, tenzij je het paard wilt schoonmaken). Het is geen vervanging van afstappen.

Er zijn legio middeltjes waarmee je het verschijnsel dikke benen kunt onderdrukken. Maar besef wel dat dat symptoom-bestrijding is, geen echte oplossing.

In het voer kunnen teveel eiwitten zitten. Denk ook aan het kuilvoer, of erg rijk hooi. De brok is niet altijd de boosdoener. Je kan een deel van het ruwvoer in dat geval vervangen door stro (husselen als het paard liever geen stro eet, maar wacht op lekkerder voer). Maar besef wat je voert, wat daar de voedingswaarde van is en of het overeenkomt met wat je van je paard verlangt aan arbeid en gezondheid.

Een 3,5 jarige hoort gewoon geen stalbenen te hebben.
Kan ook zijn dat de arbeid hem te zwaar is, dan kan je stappen wat je wil, dan krijgt ie echt dikke benen...
Of dat hij te lange periodes zonder beweging moet, dus te lang op de stal. Regelmatig bewegen, al is hetmaar een kwartierje kan heel veel verhelpen. En voorzichtig aan doen met zulke jonge paarden, die benen niet overbelasten, maar conditie opbouwen. En dus goed blijven uitstappen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:07

Mijn 3.5jarige heeft ook -een- keer stalbenen gehad, en daar baalde ik voorlopig van. De meeste mensen zeggen dan "Ach, daar hebben sommige paarden nou eenmaal last van", maar ik wil dan toch weten waar het vandaan komt.

Tot zover ik weet ontstaan de dikke benen voornamelijk doordat het paard bepaalde afvalstiffen vasthoud die die zo snel niet kan verwerken. Meestal zie je dit dus eerst in de achterbenen, omdat die het verst verwijdert zijn van het hart en de bloedcirculatie daar het minst is.

Voer/werk verhouding is meestal het eerst waar aan gedacht wordt. Maar het kan ook best ergens anders aan liggen. De nierfunctie, bvb. (de nieren breken afvalstoffen af; btw, hier wil ik niet mee zeggen dat jouw paard nier problemen heeft, alleen dat het stalbenen ook best een medische oorzaak kan hebben).

In ider geval zou ik eerst eens uitzoeken hoeveel voer je paard krijgt , wat voor voer en hoeveel hooi of kuil.

Hooi en kuil kunnen soms behoorlijk veel eiwit in zich hebben, zoals Dees al zei. Je zou proberen eens wat minder daarvan te voeren, of iets anders ervoor in de plaats. De meeste paarden die recreatief gebruikt worden en zo nu en dan eens een wedstrijdje lopen zijn echt recreatie paarden, en geen sportpaarden. Als je dan bvb een sportbrok of iets dergelijks voert, krijgt hij/zij al veel te snel eiwitten. Probeer eens een tijdje een eiwitarm voer. Havens doen een eiwitarme muesli die mij redelijk goed beviel. Kijk ook eens op de zak van jullie voer, en dan vooral naar de eiwit waarden.

Staat het paard ovedag buiten of is daar mogelijkheid toe? Dan blijven ze namelijk lekker in beweging als ze rondlopen en ook dan zal het waarschijnlijk weer minder worden...

Genoeg om te proberen lijkt me zo.

Ik heb een tijdje eiwitarm gevoerd, veel gestapt (ook aan de hand) en kruiden gevoerd voor zijn nieren & darmen en wat minder rijk hooi. Ging toen gelijk weer over. Inmiddels krijgt die van mij gewoon weer zijn oude voer, en net overgestapt op wat meer eiwitrijk hooi, dus maar kijken hoe het gaat nu Lachen

Even ter vergelijking, die van mij (KWPN, 3.5 jaar, ong 1.60) krijgt nu ong 1/2 baal hooi per dag en ong 3x3/4 schep Hippostar reform muesli per dag. Doet hij het prima op. Hij werkt echter nog niet zoveel.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 20:10

Hmm ze krijgen 3x per dag een goede bult kuil. Hij krijgt op zich ook al extra kuil omdat ie anders mager word (hij is echt super moeilijk dik te krijgen! en meer brok is voor dik worden dus geen oplossing, hij krijgt na arbeid een halve kilo pavo slobber).
Uitstappen is uitstappen, van dat draven bedoel ik gewoon de ontspanning inrijden voor het uitstappen. Wat je zegt zit wel wat in, zal van de week eens kijken, anders ga ik wel 5 minuutjes in de bak stappen en 5 minuutjes buiten op de weg.
Hij komt er op zich elke dag uit, zowieso een half uurtje, buiten of binnenbak.
Als hij minder kuil krijgt ben ik bang dat hij weer mager word (hij is nog steeds aan de dunne kant.) Hij krijgt 2 kilo brok per dag (in 3x).
De stalbenen zijn idd erger aan de achterbenen maar voor zie ik ook enige verdikking. Ik let er de laatste tijd extra op.
Maar zoals jullie zeggen wil ik het dus ook graag oplossen en niet alleen onderdrukken. Zal zowieso wel wat appelazijn halen.
Ik zal de stalhouders vragen hoeveel hij ong krijgt eventueel vragen of hij minder kuil kan krijgen.

Hooi krijgen ze niet (voor zover ik weet) alleen kuil, brok en boerenkool. En van mij krijgt ie dus nog ong. 3x per week een halve kilo pavo slober.

Zal ook even opzoeken hoe eiwitrijk zn brok is.

Heel erg bedankt Dees en Muckypup, heb veel aan jullie stukjes!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:32

Anna-Jelly schreef:
Hmm ze krijgen 3x per dag een goede bult kuil. Hij krijgt op zich ook al extra kuil omdat ie anders mager word (hij is echt super moeilijk dik te krijgen!


In kuil zitten heel veel eiwitten, je kan beter in plaats van kuil hooi geven..
En gewoon biks maakt inderdaad niet dik, ga eens naar iemand toe die er verstand van heeft en leg eens uit wat het probleem is..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 07:50

Hoe vind ik zo'n iemand?? Om nou de DA te laten komen voor dat vind ik weer iets te ver gaan....
Het kuil van hun is erg goed en ook niet super eiwitrijk, maar er zit natuurlijk wel meer in als in hooi. Ik ga vandaag even overleggen of hij ook eventueel op hooi mag. Maar ik weet niet of ze wel hooi hebben.
Ik ga vandaag iig even overleggen, dan horen jullie het vanavond wel Haha!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 08:23

Mijn vorige paard had ook last van stalbenen toen die 4 was. Uiteindelijk na veel proberen zijn voer veranderd en hij heeft later nooit meer stalbenen gehad. Hij kreeg meusli van HAvens en lucerne van Den Hartog. Verder moest hij op hooi omdat het met kuil ook verkeerd ging.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 09:44

Van equiral krijgen ze btw ook superdroge benen, en minder kans op mok!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:29

Anna-Jelly, ik denk ook dat het waarschijnlijk in je voer zit.
Kan ik overigens uit je tekst opmaken dat als hij 3x per week wat slobber krijgt na arbeid, jij dus 3x in de week met hem rijdt/longeert?
Wat voor brok krijgt je paard elke dag? Welk merk?

Het is ook mijn ervaring dat het met Equiral Stud brokjes, een stuk beter gaat kwa stalbenen.
Je paard hoeft heus niet mager te worden als je hem voert met goede brok (zoals die van Equiral) en voldoende paardenhooi. Mijn Eiwit-barometer [naam verwijderd] is praktisch bol te noemen op dit dieet...
Tuurlijk, met kuil heb je ze makkelijker dik, het voert een stuk sneller.
Wat voor kuil voer je? Is het nattig, donker van kleur, of is het eigenlijk zo droog en bleek als hooi?

Ik zou als ik jouw was proberen de kuil-hoeveelheid halveren, en in plaats daarvan stro door het kuil husselen.
Als je paard gewend is aan stro, dan zal hij er niet zo gauw koliek van kijgen, daar heof je niet bang voor te zijn.
In stro zit praktisch geen voedingswaarde, en dus ook geen eiwit of vitamines die hem energie geven. Het is vulling, ruwe celstof die hem wel ronder maakt, zonder hem kwaad te kunnen.
Zien of er dan nog stalvoeten zijn...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:00

een goede manier om afvalstoffen uit het lichaam te krijgen is natuurlijk een volledige sportmassage. een oordeel vellen van een afstand blijft moeilijk zeg maar onmogelijk, maar combinatie voer en arbeid of de manier van werken is vaak de oorzaak maar niet altijd, soms is zelfs een virus de oorzaak.

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:04

Mijn pony heeft ook last van stalbenen, en watbij die van mij wonderen doet is Foeneknof met zeewier, verder gewoon in beweging houden en dan is het ook zo over. Die van mij heeft het ook alleen maar in de winter, als er dus niet zo vaak gelegenheid is om naar buiten te gaan.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:35

Dees schreef:
Cooling down= na de arbeid ga je je paard droogstappen. Het gebeurt veel te weinig, echt waar, de meeste paarden hebben geen stalbenen als ze na arbeid goed worden uitgestapt. Liefst op enigszins harde ondergrond.
In het voer kunnen teveel eiwitten zitten. Denk ook aan het kuilvoer, of erg rijk hooi. De brok is niet altijd de boosdoener.


hey
ik stap mijn paard altijd goed in (moet ongeveer 7 minuten stappen naar de manege) en stap daar ook nog zeker 5 minuten in (soms bijna een kwartier)
Na het rijden stap ik op de manege zelf nog ongeveer 10 minuten uit, plus de weg terug naar de stal. Dat is dus op de baan (asfalt) dus best een hard ondergrond Knipoog en toch heeft hij veel last van stalbenen
Hoe weet je eigenlijk of er teveel eiwitten in het hooi of kuilgras zitten? Mijn paard krijgt een halve schep zemelen en 1,5 Pavo Stibro (zowel 's morgens en 's avonds dus) Iemand tips?
xxx

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 22:26

Ik rijd hem zo'n 3x per week en longeer hem 1x. Hij krijgt meestal na het werk wat lekkers maar niet altijd heb ik iets bij me, soms krijgt ie ook wel wat anders.
Wat voor brok hij krijgt heb ik vandaag geen tijd voor gehad om te kijken, het is een goedkoop merk iig.
Het kuil ruikt wat zurig, het was altijd heel goede kuil, maar deze balen van nu zijn wat minder. Ik zal zien of ik een regeling kan treffen met de stalhouders, wil best zelf biks kopen maar dan gaat de stalprijs omlaag, want ga niet voor biks betalen en zelf ook nog kopen Haha! Hooi geven word ook moeilijk want hun "maken" alleen maar kuil zeg maar. Dan zal hij speciaal voor mij hooi in moeten kopen en of ie dat doet weet ik niet Scheve mond

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 22:27

Hij krijgt al foeneknof zeewier door zn slobber! Heb hem vandaag trouwens 10 tot 15 minuten uitgestapt, 5 min. in de bak en de rest in het bos. Daarna zn benen afgespoten. Ben benieuwd hoe het morgen is (als roos dr op let, want ga morgen niet, werken)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 23:51

Anna... Mischien is het een idee om hem iets minder kuil te geven en dan om te voorkomen dat 'ie mager wordt mischien iets van mais in de plaats geven? Of mischien wat olie erover heen. Maarja, dan heeft hij wel weer minder om op te knabellen... Moeilijk he?

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 09:22

Toevallig had ik het er gisteren nog met de dierenarts over. Volgens hem kon het strooisel ook invloed hebben (een soort van allergische reactie).
Heb je misschien ander strooisel gebruikt?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 09:57

KimS schreef:
Hoe weet je eigenlijk of er teveel eiwitten in het hooi of kuilgras zitten? Mijn paard krijgt een halve schep zemelen en 1,5 Pavo Stibro (zowel 's morgens en 's avonds dus) Iemand tips?
xxx


Zeg Kim, wat staat er verder op het menu?
Als je dier er verder gewoon mooie droge paardenkuil bij krijgt (niet overdreven hoeveelheden, maar een kilo of 5 max) of mooie paardenhooi dat er zacht groen/zacht gelig uitziet (3 tot 5 dikke stevige plakken daags), dan lijkt mij niet dat het aan je voer ligt....

Maar ook voor Anna, WEEG de kuil maar eens die een paard toegeschoven krijgt. Vaak is het veel meer dan ongeveer 5 kilo. Kuil tikt hard aan dan...
Hoe was het overigens met je paard Anna, na al je uitstappen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:18

Citaat:
hey
ik stap mijn paard altijd goed in (moet ongeveer 7 minuten stappen naar de manege) en stap daar ook nog zeker 5 minuten in (soms bijna een kwartier)
Na het rijden stap ik op de manege zelf nog ongeveer 10 minuten uit, plus de weg terug naar de stal. Dat is dus op de baan (asfalt) dus best een hard ondergrond en toch heeft hij veel last van stalbenen
Hoe weet je eigenlijk of er teveel eiwitten in het hooi of kuilgras zitten? Mijn paard krijgt een halve schep zemelen en 1,5 Pavo Stibro (zowel 's morgens en 's avonds dus) Iemand tips?


Dat lijkt me op zich wel goed, als hij maar niet teveel hooi krijgt(wat Dees ook al zegt zie ik net *LOL* ). Ik weet niet of je paard hard werkt, maar misschien kun je iets minderen of eens ander voer proberen. Pavo bevat namelijk volgens mij veel meer eiwitten dan equiral of havens. Ik ken meerdere paarden die bij Pavobrok iets opgelopen benen krijgen...(die van mij hebben er met de pavo sportbrok trouwens geen van allen last van Haha! )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:43

Iemand bij ons op stal had ook een redelijk jong paard, 6, en had ook stalbenen. Die kreeg elke nacht bandages om met onderlappen eronder. Had ze het een nacht niet, dan waren de benen de volgende dag lekker dik. Had ze de bandages om was het stukken minder!!!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:21

voer kan hier een hele belangrijke rol inspelen. sym had ook stal benen. nu heb ik een deel kuil omgezet in hooi en nu heeft ze nergens meer last van. het kan komen door een te hoog eiwit gehalte in het voer.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 04:11

Cheyenne heeft er ook last van. Gelukkig staat ze nu de hele dag buiten, dat scheelt een hoop. Maar na een nacht op stal, zijn haar achterbenen vooral wat dikker. Geen idee of het aan het voer ligt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 10:53

Ik weet neit hoe het met zn bene was gister omdat ik van 9 tot 6 moest werken en in het donker mag ik neit meer naar hem toe (moet stukje buitendoor zeg maar)
Maar ik kan hem best op minder kuil zetten, maar ik weet niet of de stalhouder zich daar aan houd, het is een geweldige man, maar hij voert naar zijn mening zeg maar, als hij denkt dat het paard extra's nodig heeft geeft ie hem dat.
Daar komt ook bij dat mijn pony zich al zo verveeld op stal (volgens mij is hij ook luchtzuigen aan het ontwikkelen Huilen hij zuigt nog net niet, maar het begint erop te lijken, of eht speelsigheid is weet ik niet, hij knaagt op de voerbak, af en toe pakt ie hem vast, dan lijkt het nog niet op luchtzuigen, maar ben bang dat ie eht aan het ontwikkelen is)
Maargoed, ik zal vandaag dus even met de stalhouders praten (als ze er zijn, zondag) of hij op hooi over kan of minder kuil. En ik bekijk het brok even, het is een goedkoop niet bekend merk.
Hij staat al 5 maand op zelf geproduceerd zaagsel (pallet handel, overgebleven stukken hout gaan in de machine en komt er als zaagsel uit), van het zomer had hij geen last van stalbenen, toen stond hij dus dag en nacht buiten.
Dees ik kan je zo wel zeggen dat hij meer als 5 kg. krijgt.
En Mais, gewoon maismeel of normaal mais, of iets anders?

Ik zal ook kijken of ik met de stalhouders kan afspreken dat hij wat meer buiten komt.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:35

Let even goed op dat zaagsel, daar zitten nog weleens lijmresten tussen. Op de pensionstal waar ik een tijd gestaan heb werd dat spul ook gebruikt en er waren paarden die allergisch reageerden op de lijm!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avanti, elin2412, Hobbyhorse, IASCrawler, Pikeur en 29 bezoekers