Dik, warm, rood, mok, optrekken.. HELP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Dik, warm, rood, mok, optrekken.. HELP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 21:34

Revanza heeft mok, maar ik kwam vandaag tot de conclusie dat deze plek ook bijna heet is Verward .
Het is een roze kale plek, met een paar korstjes.
Ze heeft ook last van stalbenen, die gedeeltelijk verdwijnen met rijden, ik vraag me af of dit iets met de mok te maken heeft.
Ook als ik haar benen afspuit gaat het prima met de voorbenen, maar de achterbenen trekt ze op. Dit zelfde doet ze met hoeven uitkrabben en strijklappen omdoen.
Ze heeft aan dat ben wel een hanetredje die (bijna) niet zichbaar is.
Wat moet ik nu doen? De DA komt deze maand wel voor de enting..

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill



cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:45

hoi,

Als ik jou was zou ik de da zeker naar de mok laten kijken, warmte betekent meestal een ontsteking, mok kan ook gaan ontsteken en in een erger stadium naar binnen slaan.

veel suc6 met je paard
gr. cissie

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 06:00

Komt wel vaker voor dat paarden dikke benen krijgen van mok.
Zoals cassie zei kan je beste even de DA laten kijken, hij komt toch.
En de benen insmeren met koelgel of koelbandages omdat je vocht en afspuiten kan je het beste kan voorkomen bij mok.
Als je haar wel wil afspuiten de benen heel goed afdrogen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:03

Als het mok is, de naam weet ik niet maar het kan vaak ook een schimmelinfectie zijn.
Wassen met betadine of met een scheut chloor, proberen echt de korsten eraf te wassen, zal wel een beetje bloeden, dikke uierzalf of andere hele vette huidcreme erop smeren, watten er om heen met van die zelfklevende bandages en dit een week laten zitten. Wel het hele been indraaien en de watten eruit laten komen aan boven en onder kant. Dan eraf halen en schoon wassen als het goed is is het dan helemaal over. Je kunt er gewoon mee rijden en het paard in de wei zetten.

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 14:30

Het zit dus in de koolholte, is dit ook te bandageren?
Haar andere been is ook vaak wat dikker, maar ik zie geen teken van mok daar.
Ze staat overigens ook niet in een natte stal, alke dag leg ik over het natte zaagsel nieuw zaagsel, het ergste nat natuurlijk eerst verwijdert.
Na een week verwijder ik de 'koek', dus ik neem niet aan dat het door de stal komt..

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:32

kan van een wondje zijn, vuiligheid, schaafsel dat kan, mijn merrie krijgt altijd zeer zachte hoeven van schaafsel. Hele been indraaien net als je doet met vervoeren

www.massagehippique.nl Nu ook volledige opleiding in 1 week!!!!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:41

Ilse schreef:
Ze staat overigens ook niet in een natte stal, alke dag leg ik over het natte zaagsel nieuw zaagsel, het ergste nat natuurlijk eerst verwijdert.


Het kan ook zijn dat er, bijv. met rollen, splintertjes in haar been zijn gaan ontsteken van het zaagsel.. Dat was het probleem bij de mijne ook.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:43

Dierenarts erbij halen. Die geeft je paard warschijnlijk iets van antibioticum (onstekingsremmer) en zal het been wassen met een bacterie-dodend middeltje, en daarna het been inzwachtelen. En je cremes vorschrijven die je later dient aan te brengen.

Zou er niet mee wachten, als mok naar binnen slaat ben je nog verder van huis....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:47

Onze Ameretto kan overal mok krijgen, zowel op natte als op droge ondergrond. Alleen is het wel heel belangrijk om de ondergrond droog te houden zodra er mok aanwezig is.

Bij de laatste mokaanval is ons aangeraden om het mokbeen (en liefst ook de overige benen) kaal te scheren (daar heb je opscheerapparaatjes voor) en vervolgens de korsten weg te wassen met betadineshampoo of -scrub. Verder zo droog mogelijk houden en iedere dag (liefst twee maal per dag) behandelen met mokzalf. Wij hebben nu hele goede, een home made goedje van onze eigen DA.

Ook mogen wij van de DA gewoon rijden, juist om het been in beweging te houden wat sowieso belangrijk is bij dikke benen (voor de bloedsomloop). Maar wel op de harde weg en niet in zand of modder. De korstjes gaan open door de spanning die er op komt, maar je moet de benen daarom na afloop goed schoonwrijven met een schone doek en weer behandelen met mokzalf.

Als je het niet vertrouwt: DA erbij halen! Want soms is er al in zoverre sprake van een ontsteking dat het paard antibiotica nodig heeft, en die kan de DA dan inspuiten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:35

Ik zou ook beter naar de mok laten kijken. Mijn verzorgpaard had heel erg ontstoken mok, en dat moest in een kliniek worden behandeld. Je moet er maar ff een DA naar laten voor de zekerheid, zodat je er nog redelijk vroeg bij bent!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:19

Gammon had ook een open mokplek, in zijn knieholte. Dit is mooi geheeld door tea tree soap en mok box spray van de Silverlinde. Ik vind het een aanradertje!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

karen
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:55

Een vriendin van mij werkt op een manege waar 2 tinkers staan met mok. zij hebben daar de sokken geschoren en smeren de mok in met Sudocreme( een baby billenzalf) Mok is eigenlijk ook iets wat een baby in zijn luier heeft. Ik smeer dit ook op doorrijplekken op mijn ko.... Daat werkt het ook prima. Zelf heb ik een middel van VSM gebruikt toen mijn beesie het 1 keer had, Calendula heet het geloof ik. Hielp ook heel snel, 2 dagen.
succes.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:37

Ik zou het goed aanpakken - paard van vriendin van mij heeft hetzelfde - het komt steeds terug. Mok met een 'naar binnen geslagen ontsteking'. Het komt bijna ieder half jaar terug en het wordt steeds moeilijker om het helemaal weg te krijgen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:23

Ik heb op het moment ongeveer hetzelfde probleem met mijn paard. Omar is ook mokgevoelig. Stalgenootjes van mij die ook een mokgevoelig paard hebben zweren bij Sudocreme met Tea three Olie. Je moet een paar druppels Tea Three Olie door de Sudocreme doen en niet te veel want het bijt (ontsmet). Ik gebruik het nu zelf ook sinds 3 dagen omdat gewone mokcreme niet helpt bij Omar. Je kunt Sudocreme en Tea Three Olie gewoon bij de drogist kopen.

Omar trekt ook als hij mok heeft erg met zijn achterbenen... zodra ik er maar naar wijs trekt hij zijn benen al op. Gisteravond was zijn rechterachterbeen ineens warm maar niet dik. Ik denk dat ik als het vanavond nog warm is de DA bel want ik maak me best ongerust omdat hij een soort van schimmel/bultjes op zijn achterbenen had wat ook mok zou kunnen zijn Verward heb het met immaverol ingesmeerd en het is nu wel een stuk minder geworden.

Succes ermee

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:43

Ik heb net dus de Veearts gebeld en die komt morgen langs. Ik neem het zekere voor het onzekere want ik wil toch weten wat mijn ventje nu precies heeft. De VA dacht dat het misschien toch ontstoken is en dan heeft hij antibiotica nodig... Om 12.00 uur is ze op stal. Morgen schrijf ik wel een kort verslag voor je.

Groetjes,


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_123, Lui_, xAnthea, Zilfstar en 59 bezoekers