zucht, twee peesblessures

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

zucht, twee peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 15:52

Na onderzoek is gebleken dat mijn paardje twee peesblessures heeft in beide voorbenen. Niet leuk dus, en een erg lang herstel (half jaar tot jaar). Nu moeten we dus eerst drie maanden stappen, koelen e.d., maar mijn vraag is: Hoe zorg ik dat mijn paard plezier blijft houden? Maanden alleen stappen is natuurlijk erg saai voor haar! Gaaaap

Zelf doe ik iets aan clickeren, maar ik zou dan alleen oefeningen kunnen verzinnen waarbij ze niet veel hoeft te bewegen in stal.

Hebben jullie misschien nog meer tips, zodat ze misschien niet al te chagie wordt???

Groetjes Dorine

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:28

Het beste voor pezen is beweging, en koud en warm (afwisselen) Er bestaat ook een toestelletje TENS genaamd moet je maar eens opzoeken op het net. En dat gaat voor impulsen geven aan de pezen om ze te laten werken. Dit verzacht de pijn en verbeterd de bloedsdoorstroming en versnelt het revaliderings proces. Paarden worden zelf niets meer uit training genomen hierdoor, enkel wordt de training aangepast tot maxium lichte draf. Volledig herstel kan reeds na 5 a 6 maand. Na 2 maand kan je terug beginnen opbouwen met je training.

Indien er mensen zijn die er meer willen over weten moet je me maar pb'en.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:54

De instructeur van mij heeft dat ook gehad met zijn eigen paard, ook heel lang moeten stappen en daarna 5 min draven het ging allemaal goed, tot ze zijn paard los hadden gezet, het paard ging gek doen en zijn peesblessure ging weer net als bij het begin, het bleef allemaal duren (denk wel een jaar alleen moeten stappen). Hij is heel veel buiten weesten rijden (wel alleen stap natuurlijk) maar dan was zijn paard wel uit de stal en even er tussen uit. het is misschien een idee om oiok buiten in de bossen te rijden maar die keus ligt aan jou

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:46

magneetveld en lazer therapie schijnen ook te helpen.

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:36

Slapen ja dat is cker iets om van in slaap te vallen jah..
die van mij heeft anderhalf jaar terug ook peesblesure gehad (oppervlakkige buigpees gescheurt)
maar ik moest ook met hem stappen.. en dat verveelde hem opzich niet zo veel... maar mij leek het ook zoooooo saai voor um...
hij mocht niet naar buiten ensow.. hij werd hoe langer hoe gekker..
elke dag 2 keer afspoelen 10 min.
op een gegeven moment leek het goed te gaan toen heeft iemand anders hem naar buiten gedaan en ook helemaal gek..
toen ik daar aankwam zag ik hem kreupel in de wei... oo wat was ik kwaad zeg..
maar ik weet niks anders dan stappen...
ik weet alleen: doe heeeeel rustig aan en overhaast niks...
sterkte ermee Party!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:56

Ja, dat is best een probleem. Zorg iig zeker ook dat je zo sober mogelijk voert. En dan liefst voer waar ze een groot deel van de dag bezig mee is. Heeft ze daar ook weer afleiding aan.

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 13:52

Bedankt voor jullie reacties! Tot nu toe gaat het wel goed. Het stappen vind ze inderdaad leuk, maar als dit nog maanden zo door gaat... Dan gaat de lol er vast af.

Maar ja, ik weet ook wel dat dit het beste is, het is nu eenmaal niet anders. Heeel veel geduld, zullen we moeten hebben. Ik lees nu dus al twee verhalen waarbij het paard te snel is losgegooid, ik zal er voor oppassen! Gelukkig zal bij ons nooit iemand anders z'n paard ongevraagd buiten zetten

Ik zal eens zoeken op lasertherapie e.d., wie weet.

Groetjes Dorine

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:12

Hoi, Ik zit met precies hetzelfde probleem. Mijn paardje heeft ook aan beide voorbenen een ingescheurde pees. Ik laat maar in de paddock. Dat was ook het advies van de vee-arts. Hij kan nu zelf kiezen tussen wel of niet bewegen, wat hem maar het beste voelt. Er loopt een rustig paardje bij, dus die vermaken elkaar wel.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:40

Alfie heeft ook 3x een peesblessure gehad. Naast de behandeling van koelen, stappen, masseren (o.l.v. fysiotherapeut) en behandeling met ultrageluid door de fysio, ging hij ook iedere dag gewoon de wei in. Daardoor had je ook niet het probleem van gek worden als ze dan eindelijk weer naar buiten mogen.

Nou had ik wel het voordeel dat hij alleen in een wei staat (hengst) maar in de wei ernaast stonden merries en hij trok wel eens een keer een galopje maar hij ging niet uit zijn dak. Hem heeft het geen schade opgeleverd en hij is weer helemaal hersteld.

Ik ben dus ook absoluut geen voorstander van boxrust als het niet ABSOLUUT noodzakelijk is.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:57

Jantien schreef:
Ja, dat is best een probleem. Zorg iig zeker ook dat je zo sober mogelijk voert. En dan liefst voer waar ze een groot deel van de dag bezig mee is. Heeft ze daar ook weer afleiding aan.


Inderdaad dit gaat het genezingsproces versnellen wordt zelfs beweerd.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:10

het stappen gaat niet vervelen, tenminste bij mijn oude ponietje niet, die was blij met die paar keer dat ie eindlijk zijn box uit mocht

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:13

alleen maar stappen kan wel, en ja ik denk dat het eerder voor jou saai wordt dan voor je paard, ik weet niet of ze buiten mag, maar het beste is dan wel continu, dan krijg je tenminste niet van die bokpartijen. en buitenrijden door het bos, ik weet het niet, de grond is wel erg onregelmatig, ook niet echt bevorderlijk denk ik. Voor de bloeddoorstroming, versnellen van revalidatie, relaxen van je paardje bestaan er natuurlijk sportmassages

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:27

Vervelend hoor! Mijn merrie heeft op haar 4e jaar ook een peesblessure gehad door verstappen, zowel de oppervlakkige als de diepe buigpees waren beschadigd. Het is helemaal goed gekomen, maar ze is het hele jaar NIET los geweest en dat was enorm belangrijk.

Ik heb om het leuk te houden haar toch zoveel mogelijk uit de box gehaald, meerdere keren kort stappen ipv 1 keer lang, veel poetsen, en misschien kun je wat speeltjes voor in de box kopen, zo'n rolvoertonnetje, elke dag een zooi wortels geven maar die onder het stro verstoppen ipv gewoon in de voerbak gooien, zodat je paard zo lang mogelijk bezig gehouden wordt. Heel veel succes in ieder geval, en als je genoeg geduld hebt kan het helemaal goed komen. Mijn merrie is nu 17 en ze heeft nooit meer last van haar pezen gehad.