Opstijgen :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Opstijgen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 17:11

Misschien een heel stom probleempje hoor maar als ik ga opstijgen kom ik der niet meer zo goed op terwijl ik daar eerst voor zover ik weet nooit last van had..en et ziet er nou niet echt charmant uit als je daar half in et zadel hangt..et maakt ook niet uit of et een paard of een pony is want ik heb et bij allebei. Ik ben nou niet bepaald lenig, misschien dat et daar door komt? Iemand een tipje?

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:14

Misschien eerst een heel klein beetje strechen in de stal voordat je jezelf erop hijst. Op je hurken zitten en dan een been opzij en een beetje dorstrechen en dan het andere been. Ben je iets losser gewerkt.

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 17:39

KingMarco schreef:
Misschien eerst een heel klein beetje strechen in de stal voordat je jezelf erop hijst. Op je hurken zitten en dan een been opzij en een beetje dorstrechen en dan het andere been. Ben je iets losser gewerkt.



hahaha ik zie et al voor me Haha! maar misschien ist wel een goed idee jah Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:41

Soms word je na een tijdje wat slordig en vergeet je je hupjes te maken voordat je omhoog gaat. Effe twee keer goed huppen, dan stijg je vanzelf op!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:48

Anders pak je toch gewoon een krukje erbij? (is ook nog eens goed voor het paard, heeft hij niet zo'n zwaar persoon aan zijn zijkant hangen).

Een vriendin van mij stijgt altijd op via een muurtje. Na een of twee keer oefenen weten de paarden wat de bedoeling is en blijven gewoon staan.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:54

Dan ken je dat mnster waar ik op rijd niet... Perfect geleerd dat ie stil moet staan... Totdat ie naast het bankje stond... *zucht*

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:55

Helemaal met Apple eens, gewoon een krukje erbij, is inderdaad beter voor de rug van het paard, zeker als je niet al te elegant opstapt zoals ze zelf beschrijft !
Ik stap op via mijn brievenbus. Mijn paard had dat na twee keer al gesnopen !
Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:57

Brievenbus Verward Foto?

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:02

Heb er geen foto van, maar inderdaad, ik heb veel bekijks van de geburen, maar daar trek ik mij niets van aan. Brievenbus is dus een gemetst kubuske met grote steen op en deurtje (om brieven eruit te halen). Ik zet mijn voet in het deurtje en stap zo bovenop de brievenbus, zet mijn paard mooi erlangs en zwier mijn been over 't paard : zeer praktisch voor mij en niet belastend voor 't paard !

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 18:09

jah een krukje kan ook helpen maar ik zal toch ook moeten kunnen opstijgen als er geen krukje of iets dergelijks in de buurt is...maar ik zal es een beetje oefenen op iets anders dan een paard..ahum geen idee waarop maarjah kvind vast wel iets...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:54

Haha!

Als er geen krukje in de buurt is dan is er vast wel een richeltje, hekje, bankje, muurtje om erop te klimmen. Desnoods een voorbijganger die je een pootje geeft Knipoog

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:40

KingMarco schreef:
Misschien eerst een heel klein beetje strechen in de stal voordat je jezelf erop hijst. Op je hurken zitten en dan een been opzij en een beetje dorstrechen en dan het andere been. Ben je iets losser gewerkt.


Doen mijn vriend en ik ook voor het opstappen hoor! We liggen dan samen altijd effe dubbel en dan zitten we er zo weer op.

Ik ben nl maar 1.60 mtr en Nicolai is 1.70 mtr. Ik hoef niet zo zeer te strechen omdat ik stijf ben, maar omdat ik mijn benen gewoon bijna in mijn nek wil leggen wil ik er gewoon opkomen Haha!
Mijn vriend legt zijn armen even onder zijn knien en trekt dan zijn knien naar zijn borst. En het helpt echt!! *LOL*

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:44

Krukje misschien?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:45

En mijn paardje doet altijd een stapje opzij als ik zo opstap, en weet heel goed dat hij stil moet staan

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:30

Ik heb het ook vooral als ik een poosje niet gereden heb,maar ja als je met een krukje opstijgt moet het paard er wel naat blijven staan veel succes

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:49

Ook ik heb met mijn 1.60m een paard van dik 1.73m. In de manege had ik het voorleesbokje, thuis een krukje en op wedstrijden stapte ik op via het spatbord van mijn trailer. Ik kon er wel zo op, maar ik kreeg dan amper het zadel te pakken.

Misschien ben je wat gegroeit en moet je hier even aan wennen. Stom idee eigenlijk, maar ik heb van iemand wel eens gehoord dat dit vaak een probleem is bij jongens die paardrijden. Op een bepaalde leeftijd worden ze slungeliger en raken hun balans kwijt.
Afbeelding

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 08:58

Jeemig lijkt wel een reus op die foto, geen wonder dat je moeite hebt met opstappen. Blij dat die van mij niet zo heel hoog is, maar stevig genoeg om me mee te kunnen nemen op zijn rug.
Maar het lijkt wel een GVR, lekker koppie.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:47

Jemig, daar kom ik ook niet op zonder al te veel geworstel, en dan ben ik ook nog eens behoorlijk lenig. Ik kan mijn benen in mijn nek leggen als ik wil. Ik rijd normaal nooit op grote paarden maar als het eens in de zoveel jaar gebeurt maak ik de beugels meestal een paar gaatjes langer zodat ik er beter bij kan.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:59

Haha ik was bang dat ik de enige was. Ik kom echt het zadel niet in!! Wat ik nu steeds doe is een halve meter verder naar achteren gaan staan als je op wilt stijgen. Dus een halve meter verder naar achteren (langs de zij van het paard) dan gebruikelijk. Dan kan je je been beter optillen. Ik had altijd het gevoel dat ik mijn been recht (verticaal Knipoog ) in de lucht moest steken en dat werkt gewoon echt niet. Dan moet ik lachen en dan lukt het al helemaal niet meer. Maar ik voel me altijd zooooo dom!! De laatste tijd maak ik mijn beugels een paar gaatjes langer, maar dat gaat zo moeilijk met westernbeugels. Als ik op het paard zit is het niet meer te doen om de beugels weer korter te maken... vandaar die halve meter naar achteren... (charmant is het niet...)

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:45

Ik kom niet op mijn paard omdat het gedeelte dat ik mijn been omhoog moet doen, voorbij het punt is dat ik er nog kracht op kan zetten. en met mijn gewicht is het niet zo fijn voor het paard, als ik verwoede pogingen ga doen om erop te komen. Dus een krukje.. veel beter !!!! Bij ons op de stoeterij doen ze het bijna allemaal. want het is veel makkelijker. Ze stappen op de cavaletti`s, en hup op het paard. op mijn schimmeltje kom ik wel op, want die is een stukje kleiner, maar ook voor hem een krukje... is en blijft gewoon beter voor zijn rug.... (en je beugelriemen) hihi...

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 17:47

gera schreef:
Haha ik was bang dat ik de enige was. Ik kom echt het zadel niet in!! Wat ik nu steeds doe is een halve meter verder naar achteren gaan staan als je op wilt stijgen. Dus een halve meter verder naar achteren (langs de zij van het paard) dan gebruikelijk. Dan kan je je been beter optillen. Ik had altijd het gevoel dat ik mijn been recht (verticaal Knipoog ) in de lucht moest steken en dat werkt gewoon echt niet. Dan moet ik lachen en dan lukt het al helemaal niet meer. Maar ik voel me altijd zooooo dom!! De laatste tijd maak ik mijn beugels een paar gaatjes langer, maar dat gaat zo moeilijk met westernbeugels. Als ik op het paard zit is het niet meer te doen om de beugels weer korter te maken... vandaar die halve meter naar achteren... (charmant is het niet...)


haha jah ik voel me dan idd ook best wel dom maar ik zal et morgen es proberen met een halve meter naar achteren te gaan Lachen

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:28

Paard leren liggen, is dat geen optie ?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:36

Haha ja is een goed idee Haha! !!
Je kan je stijgbeugels ook langer maken zodat je gemakkelijker met je voet in de beugels kan. Natuurlijk wel niet te lang , want dan kan je je been niet over de rug zwaaien Haha! !!
Succes!!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:43

Er bestaat ook een speciale stijgbeugel die je kan uitklappen, zodat je daarna de beugels niet telkens weer op maat moet maken. Maar daarmee los je het probleem niet opvolgens mij (ook niet met de beugel langer te maken). Dan krijg je je voet er wel makkelijker is, maar dan moet je je been wel hoger zwieren...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:20

Die beugels zijn wel handig maar dan voel ik me echt zo'n superduf mens die echt totaaal niet lenig is. En iedereen ziet die beugels en zit te giechelen... Haha. Bovendien heb je ze niet voor western.. daar moeten ze nog voor uitgevonden worden vrees ik
Het heeft eigenlijk hetzelfde effect als je beugelriemen enkele gaatjes langer maken. Ik denk dat de tijd dat je ermee bezig bent om het weer te herstellen bijna hetzelfde is.. dus dan zou ik liever mijn geld in mijn zak houden en mijn beugelriemen gewoon wat langer maken Haha!