1000 kraanvogels voor Dorine

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

1000 kraanvogels voor Dorine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 16:27

De kraanvogel (en de schildpad ook) kan volgens de oude Japanse mythologie 1000 jaar worden. Degene die een kraanvogel vouwt en deze aan iemand geeft wenst hem of haar daarmee alle geluk, gezondheid en moed toe in het leven. Dit is al heel lang een traditie in Japan.
Iemand die ziek is wordt beter als hij/zij 1000 kraanvogels vouwt. Als iemand het zelf niet kan, mogen anderen het ook doen.
Dit Japanse gebruik is wereld beroemd geworden toen een Japans meisje ná de bom op Hiroshima de zgn. 'stralingsziekte' kreeg. Haar laatste hoop was het vouwen van 1000 kraanvogels. Helaas heeft zij het werk niet af kunnen maken omdat ze stierf. Haar vrienden hebben dat na haar dood gedaan.
Het lijkt mij een prachtig gebaar om als Bokt met z'n allen kraanvogels te vouwen en die aan Dorine te geven. Nu denk je vast dat het een onmogelijk karwei is, maar dat valt reuze mee, als álle geregistreerde bokkers een kraanvogel vouwen hebben we er namelijk meer dan 5000! En behalve dat heb ik inmiddels enige ervaring en is het werk voor het grootste gedeelte al geklaard!
Je kraanvogels kun je opsturen aan Dorine, vouwpapier is niet zo heel dik, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat het al te zwaar wordt. Heb je de smaak te pakken, dan kun je natuurlijk meerdere briefladingen sturen.
Dorine Ewald
De Beemd 7
6903 AC Zevenaar


Voor degenen die geen idee hebben hoe je kraanvogels vouwt is hier een uitleg te vinden, te beginnen met hoe je een theezakje (ik heb er veel van theezakjes gevouwen, vandaar Knipoog ) tot vouwblaadje omtovert. Is het de eerste keer dat je een kraanvogel vouwt, oefen dan eerst met een wat groter vierkant blaadje.
Stap 1: knip de randjes van het theezakje af Afbeelding
Stap 2: maak een schuine vouw zoals op de foto. Knip precies langs het dubbele stuk. Je krijgt nu een vierkant vouwblaadje met een diagonale vouw. Afbeelding
Stap 3: Vouw twee diagonale vouwen met de gekleurde kant naar binnen, ze vormen samen een kruis. Afbeelding
Stap 4: Vouw twee rechte vouwen met de gekleurde kant naar buiten, deze twee vormen samen weer een kruis. In totaal heb je nu 4 elkaar kruisende lijnen met een kruispunt in het midden van het blaadje. Afbeelding
Stap 5: Als je het blaadje goed bekijkt kun je zien dat door de gemaakte vouwen het blaadje al naar buiten en naar binnen neigt. Hier maak je handig gebruik van. De naar buiten staande vouwen trek je verder naar buiten. Op de foto (bij stap 4) kun je zien dat de linker en rechterkant nog dicht op elkaar zitten. Als je die met je vingers op elkaar gedrukt houdt en langzaam naar elkaar toe beweegt ontstaat het dubbele vierkant. De ene kant is helemaal dicht en aan de tegenovergestelde punt is het open. Met die kant naar beneden doe je stap 6. Afbeelding Afbeelding
Stap 6: Het is belangrijk dat je blaadje goed ligt, let dus nogmaals goed op dat de open kant naar je toe ligt! Je vouwt nu de twee onderste rechte kanten tegen de middenlijn aan (foto). De smalle punt zit dus naar de open kant, de brede punt is dicht. Dit herhaal je ook aan de achterkant Zo ontstaat de 'patatzak'. Afbeelding Afbeelding
Stap 7: Nu vouw je de brede punt naar de smalle punt toe, maar let op, zonder de onder stap 6 gemaakte vouwen te beschadigen (zie foto). Dit doe je naar beide kanten. Afbeelding
Stap 8: Je vouwt de brede punt weer naar boven, stap 6 en 7 waren slechts hulpvouwen. Ook stap 6 vouw je weer terug. Nu pak je onderaan de open kant het blaadje en dat trek je naar boven. Als het goed is lijkt dit ietwat op een bootje. Zorg ervoor dat het helemaal plat wordt. Nu krijg je een ruitvorm (zie foto's). Dit herhaal je ook weer aan de achterkant. Voor origami liefhebbers: dit is de kraanvogelbasis. Afbeelding Afbeelding
Stap 9: Controleer of je weer de open kant (twee pootjes) naar beneden hebt liggen. Nu herhaal je stap zes, de onderste rechte kanten naar de middenlijn toe vouwen. Let op: deze keer is het géén hulpvouw, laat deze vouw dan ook zitten! Dit herhaal je weer aan beide kanten. Als het goed is heb je nu een lange smalle ietwat vervormde ruit. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Stap 10: Dit is een hulpvouw. De smalste kant (de pootjes) vouw je nu schuin naar boven (zie foto). Je vouwt dus beide pootjes schuin omhoog zoals op de foto. Je vouwt ze ook weer netjes terug. Afbeelding
Stap 11: Nu vouw je de twee pootjes tússen de vleugels. Hiervoor heb je echt de hulpvouw van stap 10 nodig, dat maakt het een stuk makkelijker. Op de foto zie je hoe je het het beste kunt doen. Links en rechts zijn wat hiervoor de voor en achterkant waren. Het pootje duw je hier gewoon omhoog, tussen de vleugels in. Op de tweede foto is dat gedaan. Zorg ervoor dat de vogel weer zo plat mogelijk wordt, hierbij vouw je de pootjes precies over het midden dubbel. Deze hele stap is een stap die vaak een beetje fout gaat. Voor het eindresultaat maakt het niet uit, maar het is soms lastig om de pootjes precies netjes recht en dubbel te krijgen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Stap 12: Nu is het tijd om het kopje te maken. Deze haal je uit één van de twee pootjes, ik neem daar meestal het lelijkste pootje voor. Door middel van een hulpvouw bepaal je hoe groot het kopje wordt. De hulpvouw is vergelijkbaar met die uit stap 10. Daarna stop je het kopje langs de hulpvouw tussen het pootje, dit is weer hetzelfde principe als stap 11. Ook deze vouw weer plat maken. Afbeelding
Stap 13: om er een echte vogel van te maken pak je de twee vleugels aan de punten vast en trek je ze voorzichtig uit elkaar. Afbeelding

Tot slot nog één opmerking: oefening baart kunst, is de eerste vogel niet gelukt, probeer het dan nog een keer, want geduld is een schone zaak! Je zult zien dat je het na een aantal vogels aardig onder de knie krijgt en dat je mislukte vouwen later nog wel netjes weg kunt werken. Kraanvogels kun je in alle maten vouwen, de onderste foto laat de kleinste die ik gevouwen heb, het blaadje was 1,8 x 1,8 cm. Dit is wel hogeschool overigens! De andere foto's laten de grooste, de kleinste en alle maatjes er tussenin zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lukt het niet, of heb je andere vragen: stuur mij svp een pb. Hier in het topic kan ik evt veel gestelde vragen/problemen nog even uitleggen!
Laatst bijgewerkt door Laui! op 26-03-03 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:23

Leuk idee! Ik ben al bezig..

"What we call human nature, is actually human habit.."

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:40

Ik vind het een leuk idee maar dat gaat mij nooit lukken, ik kan nog niet eens een hoedje vouwen Scheve mond

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:44

Heel leuk idee, ff een kopje thee zetten voor het zakje:D
Ik ga snel proberen of het me lukt......

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:44

Ik ben al bezig, maar ik wacht nog op de versie voor blonde mensen. Ik kom er dus niet uit he! Clown Maar ik blijf proberen..

"What we call human nature, is actually human habit.."

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:21

Ik vind het een ontzettend mooi gebaar, ik weet niet of het me gaat lukken.. maar ik ga het zeker proberen!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:22

Die heb ik veel gevouwen, op de basisschool moesten we een keer een hele mobiel ermee maken...
Haha! Even testen of het nog lukt! Haha!

Mooi gebaar!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:13

Wat een fantastisch mooi gebaar!! Ik ga het ook zeker proberen! Iemand enig idee hoeveel dat dat gaat kosten vanuit België? (dat is miss een iets zwaardere, of dikkere 'lading'?

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:55

Wat een leuk idee!! ik heb nog stapels origamie en theezakjes liggen waar ik niks mee doe (heb ze jarenlang gespaard Haha! ) Ik ga meteen aan het vouwen !!
Laatst bijgewerkt door missy_m op 16-01-03 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Don't hate me cause you ain't me!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:01

dubbel Haha!
Laatst bijgewerkt door missy_m op 16-01-03 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Don't hate me cause you ain't me!

jen

Berichten: 3211
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:02

ik heb het al 10 x geprobeerd en geen een keer is het gelukt
na stap 6 zit ik in de knoop

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:06

Iemand missien een website met nog een andere nederlandse uitleg?
Want ik hoor bij de deligatie blonT Haha!
grrr, het lukt dus niet Verdrietig

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:06

Ik snap er echt de ballen van

Stap 5 kan ik echt niet volgen... tsja, dan de rest dus ook niet...

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:31

Ik ga het straks ook eens proberen.
Albert en ik hebben het atoombom museum in Nagasaki bezocht en daar zag je ze idd met duizenden bij de herdenkingsplaats hangen, erg indrukwekkend.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:48

Helaas krijg ik het ook niet voor elkaar. Ik vind het trouwens wel een ontzettend goed idee. Mocht ik er nog in slagen er 1tje te fabriceren dan gaat die zeker op de post...

* To Belg, or not to Belg *

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 20:49

Stap vijf is een gewiekst trucje. Ik zal zo eens kijken of het origami-boek (wat ik inmiddels ook weer opgeduikeld heb) de uitleg van het dubbele vierkant er een beetje leuk in heeft staan. Die van de kraanvogel is ook goed, dan scan ik die nog in en plaats ik die ook nog, als je er dan niet uitkomt... En anders ben ik ook bereid voor een leuk bedrag voor de boktveiling het IRL uit te leggen hoor! Knipoog

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:55

Ik zal het van het weekend ook eens proberen.
Het is idd, een geweldig idee en leuk gebaar!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:58

wat een gaaf idee! ik denk dat dorine dit ook heel leuk zal vinden.
Ik ga het zeker proberen maar of het lukt?? laten we het hopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:00

Ik heb er 1!!!!!
Tellen invalide kraanvogels ook mee? Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 21:06

Tuurlijk! Iemand die meegeholpen heeft bij onze vorige actie had een vrachtvliegtuig gevouwen, die was heel kunstig! Enne: oefening baart kunst, dus het lukt vanzelf beter!
Overigens: vanuit België per post is volgens mij niet zo heel lastig. In NL geldt dat een brief pas duurder wordt vanaf 20 gram, deze vogeltjes wegen bijna niks. Ik heb er laatst een stuk of 10 verstuurt en dat was (met envelop + kaart) 8 gram totaal.. En zo dik was hij toen ook nog niet. Dat origami papier is ook heel dun en weegt bijna niks, dus dat loopt wel los denk ik!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:08

Wat een gigantisch gebaar!!!
Ik ga hier zeker aan meedoen!
Zaterdag begin ik met freubelen!
Moet vast lukken, heb ooit in een grijs verleden (toen ik ook ziek was en weinig te doen had) heel veel gedaan met theezakjes vouwen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:15

correctie: Had 1 kraanvogel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu weet ik een beetje hoe het moet Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 21:18

Hondje kijkt ook zo van: dit is mijn bijdrage!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:22

Zij wilde er ook 1 vouwen, maar had de uitleg gemist *LOL*

Hier heb ik ook op zitten spieken.
En samen met de uitleg hierboven kreeg ik iets wat er op leek.
http://www.sadako.com/howtofold.html

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:40

Wat een leuk gebaar,ik zal ook m'n best doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 29 bezoekers