arabieren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-01 09:21

ik heb net bij links gelezen dat je verschildende soorten arabieren hebt.
De russische en de egyptische 'ken' ik al.
Volgens mij is er ook nog een poolse? Verward
Nu mijn vraag.
Wie weet alle soorten (of in elk geval de belangrijkste?) en hoe houd je ze uit elkaar? (qua uiterlijk).
En zijn dr ook plaatjes van?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 09:34

er zijn vast plaatjes van ga maar zoeken met een zoekmachine en je vind ze zo Pling

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 09:37

- egyptische arabieren
- russische
- poolse
- spaanse
- engelse (crabbat arabieren)


Dat zijn de 5 hoofdtypen, daarin zijn weer andere types in te onderscheiden.
Egyptisch en russisch komen het meeste voor. Russische arabieren zijn wat groter en lomper, egyptische zijn eleganter, kleiner en feller.

Bij egyptische arabieren heb je zo oude egyptische arabieren (bloedlijnen die voor 1950 naar europa zijn gehaald) en nieuwe egyptische arabieren (bloedlijnen die na 1950 naar europa zijn gehaald). Ook heb je Davenports en bijvoorbeeld Babson arabieren. Die zijn ook weer egyptisch, maar weer net iest anders.

Ook heb je kruisingen tussen verschillende typen arabieren, dus er is heeeeeel veel verschil tussen arabieren.

Plaatjes heb ik niet.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 09:46

Hee hee hee, jullie vergeten nog een arabisch ras. Ik heb namelijk een shagya arabier, komen volgens mij niet zo heel veel voor in nederland, maar ze bestaan weL!!!
mirte
oh sorry, heb even niet goed gelezen. De hoofdlijnen zijn inderdaad dat rijtje waaruit andere rassen zijn ontstaan.
_________________
Geen dag zonder mijn vlammetje!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mirte op 2001-07-06 09:48 ]</font>

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 09:58

De shagya arabier is geen 'echte' arabier!!! Het is een kruising met wat anders (engels volbloed dacht ik bijna zeker weten). Het is ook geen pools, egyptisch, russisch, spaans of engels geval!

De shagya is een beetje een buitenbeentje... Hij is echt een meer rijpaard gericht type, terwijl andere arabieren meer showtypes zijn.

Ze zijn groter, meestal schimmel en echt op rijden gericht gefokt. Ze zijn wel heel mooi!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 10:12

Ja dat klopt, maar de shagya fokkerij ziet het wel als echt ras en willen ook dat mensen dat zo gaan zien, zeiden ze tegen mij. Ik weet niet wat er allemaal in de shagya zit, maar ze proberen van alle arabieren het beste eruit te halen en dat in één arabier te proppen. Zeggen de fokkers zelf uiteraard. Ze zijn inderdaad heel gaaf, echte goede rijpaarden en een wat bredere bouw maar wel elegant. Ik heb sowieso een paard wat eigenlijk een 'foutje' is. hij is koperbruin en heeft een bles. Ooohhhh, dat mag die helemaal niet hebben!!(Hihi) Maar daarom is die nog wel heel lief en makkelijker schoon te houden dan een schimmel. Vind het ook wel apart, zo eentje zie je niet meer zo snel tussen de shagya's rondhobbelen!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 11:51

Ik heb bij het AVS een keer info opgevraagd voor een werkstuk en toen kreeg ik echt een hele lading opgestuurd. Is zeker aan te raden! In die info hadden ze het over deze types:
- De russisch/arabische volbloed
- De duits/arabische volbloed
- De egyptisch/arabische volbloed
- De spaans/arabische volbloed
- De pools/arabische volbloed

Ik heb even geen zin om al die plaatjes in te scannen, maar als je die info opvraagd, krijg je die plaatjes erbij. *LOL* *LOL* *LOL*

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:04

hier plaatjes van de poolse arabier Party!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
[img]../upload/32/hearts.gif[/img] Me [img]../upload/32/hartju.gif[/img]Bartje!! (he's mine! Afbeelding)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nathalie op 2001-07-06 12:05 ]</font>

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:05

Ik heb nog wel plaatjes van russische maar die mag ik niet plaatsen.....

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:06

w8 ik weet het al anders

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:07

je schijnt ook nog de gidran arabier te hebben, is net zoiets als de shagya.

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:10


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-01 12:27

ik snap het al iets meer Lachen
tnx.
Gomel is mooi Kwijl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:27

Citaat:
Op 2001-07-06 09:58, schreef carola:
De shagya arabier is geen 'echte' arabier!!! Het is een kruising met wat anders (engels volbloed dacht ik bijna zeker weten).


Arab x Engels volbloed = Anglo Arab en niet shagya.
Even een citaatje uit een boek:
"De shagya is de lijn van de arabische paarden die in hongarije worden gefokt en afstammen van de hengst met de naam Shagya"

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:09

Ja, inderdaad stef, in de papieren staat ook aangegeven hoever je paard van de shagya hengst afstamd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:51

De Shagya Arabier is het beroemdste product van de fameuze Hongaarse stoeterijen uit de 19e eeuw. Het centrum van de fokkerijen ligt in de Babolna-stoeterij, die in 1789 is opgericht. De Shagya is specifiek gefokt als rijpaard, met voldoende massa voor de wereldberoemde Hongaarse lichte cavalerie. Het heeft veel kenmerken van de Volbloed Arabier, maar is geen zuivere Volbloed Arabier. Het is eerder een rijpaard van een hoge kwaliteit die het ook goed doet in het tuig en onder het zadel. Sommige foklijnen leveren tevens goede springpaarden op.

De Shagya is een enkelkleurig paard dat in veel kleuren voorkomt. Schimmel is echter de meest voorkomende kleur. Het paard is over het algemeen groter dan de meeste Arabische rassen, met een stokmaat van 1.53 m. of meer. De Shagya heeft een prachtig hoofd, waarin vooral de ogen opvallen. De schouders en achterbenen lijken meer op die van een normaal paard, dan die van een zuivere Arabier. De goed gesloten romp met mooie lendenpartij is 'bijna perfect'. De voorbenen staan goed naar voren ten opzichte van het lichaam. Hierdoor is de beweging van het paard mooi vrij naar voren. Het algehele profiel van de Shagya lijkt op dat van een hoogwaardige Arabier, het skelet is echter groter, dus heeft het paard meer massa.

In 1816 is er een legerverordening uitgevaardigd die stelde dat alle Babolna-merries door Oosterse hengsten gedekt moesten worden. Sindsdien heeft de stoeterij alleen nog zuivere woestijn-Arabieren geïmporteerd en later vooral Halfbloed Arabieren. In 1836 arriveerde de stamhengst van de moderne Shagya Arabier. Deze hengst Shagya kwam uit Syrië van de Kehil/Siglavifamilie. Het dier had een hogere stokmaat dan de gemiddelde Arabier. Deze hengst werd ingezet voor merries die veel Arabisch bloed, maar daarnaast ook Spaans, Hongaars en Engels Volbloed bloed voerden. Zijn afstammelingen komen nog steeds voor in Babolna, Polen, Duitsland, Oostenrijk, Roemenië, het voormalige Jugoslavië, Tsjechiëen de VS.

De stamvader van de Shagya Arabier is de naamgever van dit ras. Hij arriveerde in 1836 op de Babolna-stoeterij. Van de 5 merries en 9 Arabische hengsten bleek Shagya het meest succesvolle paard te zijn. Zijn afstammelingen komen over de hele wereld voor. Zij krijgen zijn naam, gevolgd door een Romeins cijfer, dat aangeeft hoeveel generaties tussen dit specifieke paard en stamhengst Shagya liggen.
[img]../upload/52/shagya.jpg[/img]een shagya

de Hengst Rigoletto stamt ook van de shagya arabieren af.En daar stamt Kawa dan ook weer vanaf.

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-07-06 13:55 ]</font>

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:17

Hmmm, zo leer ik nog eens wat! Grappig dat mijn paardje eigenlijk hongaars is.Ja, ik heb mij nooit verdiept in zijn ras, vond ik niet belangrijk, maar ik vind het wel leuk dat ik nu iets meer over het verleden van shagya's weet.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 16:37

Carola: ik betwist het dat russen "groffer" zouden zijn dan egyptenaren: wij hebben een russische merrie en ze is 1 van de fijnste paardjes die ik ooit gezien heb! (kleindochter Gomel, vader Nabob (v.Balaton).

De russen, polen en engelsen zijn alleen wat rijtypischer dan de egyptenaren. Over de egyptenaren wordt vaak gezegd dat ze allen maar fokken op de dish! Ik ken persoonlijk niet zoveel egyptenaren, wij hebben 2 russen en een pool en we zoeken qua hjengsten ook voornamelijk in die richtingen. Peter's intructrice heeft engelsen. Spanjaarden vinbd ik zelf, (foto's en keuringen) niet zo heel erg mooi, mar dat is persoonlijke smaak, geen oordeel ofzo! Egyptenaren heb ik alleen op keuringen en foto's gezien en ik vind inderdaad dat ze vaak de bewegingen missen. Maar goed, het is ook net wat je wil natuurlijk........

Naja, tot zover mijn betoog, grinnik!

een fijn weekend allemaal!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 17:19

kan iemand mij wat meer vertellen over Spaanse arabieren?

karishma
Berichten: 52
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 17:53

welke arabier nou welke is, dat moet je niet aan mij vragen, maar ik weet wel dat de meeste arabieren POEPIES zijn. neem nou SMURF (shanu, ricky's shabri x nutia, of zo iets) da's een echte schoonheid. mooi elegant koppie, mooie droge benen. ja, voor mij zijn alle arabieren supermooi!! Kwijl Kwijl
-x- patricia Party!! Party!! Party!!

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 17:57

je hebt ook een mersuch arabier! tenminste een meisje haar paard heet Mersuch en toen vroeg iemand waar komt die naam vandaan en toen zei ze dat is een arabisch ras, mersuch.
ze zijn ietsje forser dan arabieren (vind ik en geloof ik) maar wel heel mooi!)

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 19:36

Citaat:
Op 2001-07-06 16:37, schreef Tender:
Egyptenaren heb ik alleen op keuringen en foto's gezien en ik vind inderdaad dat ze vaak de bewegingen missen. Maar goed, het is ook net wat je wil natuurlijk........


Ik heb een aantal Egypt. Arabieren gezien met superbewegingen...neem nou Amgad, ik heb hem laatst nog in actie gezien. Mijn instructrice zag hem en vond het superzonde dat hij niet onder het zadel loopt. Zijn gangen Kwijl Kwijl ! Maar ja, hij komt dan ook uit El Zahraa, daar zijn ze zo streng...ik heb wel foto's van hem gemaakt.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 19:51

Citaat:
Op 2001-07-06 17:19, schreef Shaienne:
kan iemand mij wat meer vertellen over Spaanse arabieren?



In 1850 werden de eerste woestijnarabieren naar Spanje geexporteerd in opdracht van Koningin Isabella 1. Deze woestijnarabieren werden de bouwstenen van de spaan'/Arabische volbloedfokkerij. Door de ligging van Spanje als Schiereiland, verborgen achter de Pyreneeen, en door de aard van de bevolking, heeft de Spaanse fokkerij nauwelijks invloeden van buitenaf gekend. Dit is terug te vinden in de Spaanse arabier die een zeer aparte uitstraling en een evenwichtig karakter heeft. Met zijn prachtige grote zwarte ogen, zijn sterke bouw en dansende beweging is hij een geduchte concurrent in de showring. Het zijn makkelijke paarden, ze leren snel en werken graag mee. Prettige rijpaarden, ook voor kinderen, en zeer betrouwbaar (er zijn uitzonderingen).
Even een foto van een Spaanse...
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/De%20Spaanse%20Arabier/incoming/El%20Shaklan-2(1).jpg[/img]
Dit is El Shaklan, ex-wereldkampioen, helaas niet zo lang geleden gestorven...plaatje komt btw van Clubnet Spaanse Arabier (weet trouwens niet of dit mag... Scheve mond\ )

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 20:06


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 20:37