Fokken.. mee eens of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Fokken.. mee eens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 18:12

Vaak lees ik berichten waarin mensen een bepaald soort hengst vragen voor hun merrie om een veulen te fokken, op zich niks mis mee zou je zeggen.
Maar raar vind ik het wel dat er zoveel reacties komen van mensen die een bepaald soort hengst "promoten".
Wat kunnen wij als lezers zijnde nu weten of een hengst bij een bepaald soort merrie past, we kennen immers die merrie niet eens.
Fokken is toch: dat je let op de zwakke punten van jou`n merrie en dat deze zwakke kanten JUIST de sterke kant van de hengst moet zijn.

Zo ken ik zelf zat bloedmooie hengsten, maar dat betekend toch niet dat je die op elke merrie kan zetten. Verward

Tuurlijk kun je iemand een richtlijn geven, maar fokken doe je toch niet in het wilde weg, lijkt mij.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:58

Helemaal mee eens.

Zo ken ik iemand die op haar merrie Gribaldi heeft gezet.
Niet omdat die zo goed bij haar merrie paste, maar omdat ze gewoon helemaal weg is van Gribaldi.

Dat soort mensen vergeet dan wel even dat je geen 2e Gribaldi als veulen krijgt, maar een mix tussen jouw merrie en de hengst.
En laatst las ik dat niet ELK Gribaldiveulen een goede achterhand heeft, en dat was juist een zwak punt van die merrie!

Dus nu maar hopen dat dit veulen WEL mooi loopt achter.
In ieder geval zag ik vanuit de verte dat-ie de kleur en de hoogte ongeveer wel meegekregen heeft, waar de eigenaren al heel blij mee waren.
Wachten we af hoe hij het gaat doen... Haha!

Ach ja ik heb weinig verstand van fokken, maar weet wel dat ik zowel op mijn vader als op mijn moeder lijk.
Niet te geloven hoe zelfs later (toen ik al volwassen was!) nog dingen naar voren kwamen waarvan ik dacht:
"Oh my God... Bloos Ik lijk wel heel erg op mijn vader! Clown *LOL* "

Sterkte iedereen met zoeken naar een goede hengst.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:11

Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt. Er zijn genoeg mensen die graag een leuk veulentje bij hun paard willen, omdat de merrie zo lief is om om weet ik wat voor reden. Dan ben je niet zo hard aan het verbeteren, en kan ik me voorstellen dat je bijvoorbeeld een hengst uitzoekt omdat je hem zo mooi, leuk, en geweldig vind. Of je in dat geval afzet voor je paard hebt is de vraag, maar daar gaat het in dit geval dan ook niet om.

Fok je met een doel dan ga je heel anders te werk. Fokken is toch een slag apart, en hoewel je, denk ik, als fokker voor de sport fokt, kijken de 'ruiters' er toch nog vaak heel anders tegenaan dan de 'fokkers'.

Laatst een voorbeeldje over een hengst waarvan gezegd wordt dat hij niet erg uniforme nakomelingen geeft. Als dekhengst is dat geen goede eigenschap, want de spreiding van goede en slechte punten is dan veel te groot. Als "ruiter" zal mij dat een zorg zijn, want ik zorg wel dat ik die ene goede koop, maar als "fokker" zou ik zo'n hengst misschien liever laten staan voor een bepaalde merrie, tenzij ik weet dat de merrie zo goed is dat er altijd wel wat uitkomt dat kan lopen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:11

Klopt als een bus. Niet iedere hengst past op iedere merrie.. Anders dan deden wij alle merries wel ieder jaar bij dezelfde hengst.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 02:39

joostvangestel schreef:
Klopt als een bus. Niet iedere hengst past op iedere merrie.. Anders dan deden wij alle merries wel ieder jaar bij dezelfde hengst.


ik kan voorgaande reacties icm deze reactie ook anders vertalen...

hengsten worden in eerste instantie goedgekeurd door de mens... later op nageslacht (mits die op de keuring verschijnen, wat dan ook weer mensen werk is)

ik heb bijv. een merrie die fijn gebouwd is (been werk, en a-welsh) waar weer van bekend is dat een hengst met "bot" goede veulens geeft (iets zwaarder gebouwd dan de merrie, meer richting pony dan "arabier" type) dit wil per defenitie dan weer niet zeggen dat het aan de hengst ligt dat die veulens "zwaarder" gebouwd zijn...

Dan mijn ex-kwpner...super sjieke merrie (was absoluut ongeschikt voor de sport, wilde niet gereden worden tot gevaarlijk aan toe) super lief en braaf in de omgang (afst. Amethist X Important) Important staat er om bekend dat zijn nazaten tot in verdere generaties braaf zijn (dus karakter minder belangrijk)de merrie zelf goed gebouwd, goed bewegend.
Dus hengstenkeuze (reden van laten dekken: merrie was betuigd, hengstveulen erbij gekocht, merrie vervelend)
puur op het oog (nadat ik hengstenhouders gevraagd had naar hun mening welke hengst op papier "erbij" zou passen) is de keuze gevallen op Lincoln.
resultaat: prachtig super sjiek merrie veulen, zeer goede bewegingen, zeer braaf in de omgang.

Ach mischien een toevalstreffer...tot ik pas geleden een andere dochter zag uit diezelfde merrie.... iets meer wit dan mijn veulen, prachtige veschijning, super karakter, goede bewegingen...

Als ik weet als fokker dat een bepaalde combinatie een goed produkt leverd (cru gezegd) dan ga ik met mijn merrie terug naar die hengst...
Ik ben van mening dat een merrie meer inbreng heeft dan een hengst e daarom dan ook belangrijker is dan een hengst en diens vaders....
en daarbij staar ik mij niet blind op predikaten in de moederlijnen, want als ik niet (of als ik fokprodukten verkoop en die mensen gaan niet) naar keuringen (of een eerdere eigenaar van mijn paardje/of egenaren van de moeder/oma van die merrie) dan zijn er geen predikaten...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:58

Het is ook een beetje zo gekomen dat er meer 'mensen met paarden' zijn gekomen dan 'paardenmensen'. Die dus veel meer naar de kleur en het koppie kijken naar de kwaliteit, maar ook omdat ze daar gewoonweg geen verstand van hebben. Op zich niet erg, voor de hengstenhouders zeker niet. En voor de handelaren ook niet, want aan die mensen moeten wij goed verdienen.... Lachen

.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:26

_Rick schreef:
Het is ook een beetje zo gekomen dat er meer 'mensen met paarden' zijn gekomen dan 'paardenmensen'. Die dus veel meer naar de kleur en het koppie kijken naar de kwaliteit, maar ook omdat ze daar gewoonweg geen verstand van hebben. Op zich niet erg, voor de hengstenhouders zeker niet. En voor de handelaren ook niet, want aan die mensen moeten wij goed verdienen.... Lachen

heb je gelijk in, en in zo'n geval zou er eigenlijk vooral op karakter moeten worden gefokt en op degelijkheid, niet op uitstraling, schoonheid en beweging. Want daar kunnen die mensen met paarden vaak minder goed mee omgaan.

De hond is de betere mens

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:32

_Rick"]
Het is ook een beetje zo gekomen dat er meer 'mensen met paarden' zijn gekomen dan 'paardenmensen'.
[/quote]

Hier ben ik het volledig mee eens, erg zonde voor de paarden zelf, voor de sport, de fokkerij enz.

[quote="Desiree schreef:
heb je gelijk in, en in zo'n geval zou er eigenlijk vooral op karakter moeten worden gefokt en op degelijkheid, niet op uitstraling, schoonheid en beweging. Want daar kunnen die mensen met paarden vaak minder goed mee omgaan.


Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, mijn paarden hoeven a niet bij zulke mensen terecht te komen en b hou ik zelf niet van zulke paarden.
Trouwens, de echte paardemensen om ze zo maar even te noemen zullen kwaliteit wel herkennen en dan verdien ik maar wat minder en heb ik meer kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 16-01-03 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:33

Niet iedereen wil met fokken verbeteren, de meeste amateurs willen alleen maar vermeerderen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:18

chantal1"]
[quote="Desiree schreef:
heb je gelijk in, en in zo'n geval zou er eigenlijk vooral op karakter moeten worden gefokt en op degelijkheid, niet op uitstraling, schoonheid en beweging. Want daar kunnen die mensen met paarden vaak minder goed mee omgaan.


Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, mijn paarden hoeven a niet bij zulke mensen terecht te komen en b hou ik zelf niet van zulke paarden.
Trouwens, de echte paardemensen om ze zo maar even te noemen zullen kwaliteit wel herkennen en dan verdien ik maar wat minder en heb ik meer kwaliteit.
[/quote]

voor ieder wat wils. Mensen met paarden zijn niet altijd paardenmensen en dat zijn meestal mensen die niet echt inzicht hebben in paarden. En die kunnen maar beter een gemakkelijk en degelijk paard hebben. Verder is het niet relevant wat jij wil. Daar gaat het hier niet over. NOg even terugkomen op "zulke" mensen; dit klinkt niet erg sympathiek. Het is niet zzo dat mensen zonder inzicht geen invoelingsvermogen hebben met paarden en dus niet het beste voor hun dier willen maar er toch minder goed mee om kunnen gaan.

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:37

Het is helemaal geen schande om een mens met paarden te zijn inplaats van een paardenmens. Getsie, wat een snobbisme weer, waarom mag je niet geinteresseerd zijn in paarden als je niet in een paardengezin bent geboren... Bah, bah, bah!

Als je als mens paarden wilt houden, vind ik dat je verplicht bent je in het welzijn van zo'n dier te verdiepen (geld overigens voor ieder dier). Je moet leren het dier te lezen. Maar je moet wel ergens beginnen, en dan is het wel fijn dat je een braf paard tot je beschikking hebt. En je eerste eigen paard, mag er toch wel eentje zijn die goed functioneert EN braaf is?
Ik vind zelf persoonlijk dat de meeste fokkers finaal getikt zijn als ze denken alleen maar voor de topsport te fokken. Uiteindelijk worden 98% van onze paardenpopulatie OF recreatiepaard OF slachtvlees. En een Jazz x Balzflug wordt dus waarschijnlijk geen recreatiepaard....

Zeker bij het fokken moet je kijken naar het karakter. En als je een lastige merrie hebt zet je er (imo) natuurlijk geen hengst op die heet nafokt. Want dan ben je (imo) echt aan het vermeerderen voor "the happy few". Fok een goed paard met een brave imborst. Dat is een veel beter verkoopbaar produkt dan al die papieren toppers met de kolder in de kop.
En haal je neus niet op voor de paardenliefhebber die toevallig geboren is bij een 'watersport'-gezin. Beetje realisme svp...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:08

Kijk, dat jullie je aangesproken mij best. Ik persoonlijk bedoel daar dus mensen mee, die zich niet inleven in een dier enz enz. Je hoeft als paardenmens niet direkt uit een gezin te komen met paarden heb ik nooit beweerd,
Maar goed, ik geef er niet om om als een snob gezien te worden, dat is wel het laatste wat mij interesseert.
Verder haal ik mijn neus voor niemand op Dees, als je een beetje weet hoe ik reageer in deze topics, weet je dat ik vooral naar het dier in kwestie kijk en als ik zie hoeveel er daar in verkloot word, word ik daar niet vrolijker op. Ik waardeer de mensen die respect voor hun paarden hebben en op een goede manier er mee omgaan. Nogmaals dat kunnen dus ook mensen zijn die niet in de paarden zijn grootgebracht.
Trouwens, voor elke persoon is kwaliteit een ander begrip he, hou daar wel rekening mee. Ook op dat gebied gaarne wat realisme.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:17

Reactie was niet persoonlijk bedoeld. Maar ik zal je in de gaten houden hoor Chantal Knipoog

In de regel, wanneer de 'deskundigen' praten over paardenmensen en mensen met paarden, bedoelen ze echt wel juist dat verschil van opvoeding. En dat vind ik dus niet kunnen....
Ik vind het inmiddels een achterhaald idee.

Er zijn zat paardenhouders die echt wel weten wat ze doen, zonder direct uit een nest van paardenhouders te komen. Alles kan men leren. En er zijn ook hele goede ruiters die pas op volwassen leeftijd zijn begonnen.

Ik ben het er wel mee eens dat er veel meer paardenhouders zijn dan paardenmensen. Dat is jammer, maar wel realiteit. In dat opzicht mogen fokkers er wel rekening mee houden....
En bovendien, ook al heb je nog zo veel in huis als paardenmens, wat is er nou heerlijker dan een braaf beestje dat kan presteren? Wil je die werkelijk ruilen voor een kikker met dezelfde capaciteiten? Het een sluit het ander echt niet uit, ook al wil men dat graag geloven. Doe mij die brave dan maar hoor!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:47

chantal1 schreef:
Kijk, dat jullie je aangesproken mij best. Ik persoonlijk bedoel daar dus mensen mee, die zich niet inleven in een dier enz enz. .


Grappig - ik versta daar heel wat anders onder. Ik kom uit een boerenfamilie en zou mijn opa bestempelen als een echte paardenman - maar als je hem (toen die nog leefde) gevraagd zou hebben wat hij daaonder verstond, weet ik zeker dat hij niet zou hebben geantwoord dat ie zich kon inleven in het dier!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:32

Tja, ieder zijn eigen grappige gedachte he Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:42

Jippie schreef:
Niet iedereen wil met fokken verbeteren, de meeste amateurs willen alleen maar vermeerderen.


Dit zinnetje zei mijn vorige baas ook eens. En die was ook fokker..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:13

En dan zijn het juist de "kenners" die kopen bij vemeerderaars.....
Als hengst X zich als vader heeft bewezen, doordat hij bijv. in de dressuur enkel afstammelingen heeft lopen die presteren of omdat hij de "goede" kleur vererfd, dan zijn het juist de zgn. "kenners" die kijken naar het papier en niet naar het paard. (waarvan genoeg voorbeelden te vinden zijn oa hier op bokt)

Dan heb je de "leken" die "iets" kopen als het maar op een paard lijkt, braaf en mak is, met of zonder papier want bij velen zegt de afstamming toch niets...

en je hebt die mensen die geld genoeg hebben en naar een grote handelsstal gaan (met naamsbekendheid in de sport) om daar een paardje te kopen wat kan en wil presteren met een uitmuntend papier.

Als je eigenlijk in jaren gaat kijken dan kun je bij een veulen zien hoe de bewegingen zijn, pas op latere leeftijd pas of het toenmalige veulen geschikt is voor dat doel waar hij voor gefokt is...

In de duivensport is zo'n gezegde: uit deze kweekduiven fok ik alleen maar kwekers...
vrij vertaald naar de paarden: uit deze fokmerrie krijg ik alleen maar fokmerries...
waarmee dan bedoeld wordt dat de kinderen bedoeld zijn om prestaties te leveren, maar dus niet aan die eis voldoen en daarom qua afstamming alleen gebruikt kunnen worden voor de fokkerij.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:36

wanneer ben je eigenlijk een vermeerderaar en wanneer ben je een fokker? ik weet zeker namelijk dat sommige mensen zichzelf als fokker zien terwijl ze slechts vermeerderen. Ik zelf wil met mijn merrie en veulen fokken met het doel een goed sportpaard te fokken dus niet enkel vermeerderen. Ik probeer een hengst te vinden die goed bij mijn merrie past. En dan nog, hoe concensieus ik ook te werk ga, is het mogelijk een waardeloos veulen te fokken (want fokken blijft gokken). Ben ik dan een vermeerderaar of een fokker?
Kijk, mocht ik nou het veulen moeten verkopen moet er een markt voor zijn, dus probeer ik een veulen te fokken dat afgestemd is op de markt.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:51

Ik vind het allemaal nogal betuttelend. Als een vermeerderaar ooit een veulen fokt dat goed gaat prestreren dan zou je dat toeval kunnen noemen, niet? Wie zegt dat die man of vrouw niet bezig geweest is met dé geschikte hengst te zoeken, misschien gebaseerd op zijn eigen, alternatieve bevindingen. Ieder is verantwoordeljk voor zichzelf en z'n fokprodukten en fokt naar eigen goeddunken. Dat bezwerend vingertje wijzen vind ik maar niks.... de beste stuurlui...

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 13:04

Je moet fokken met beleid vind ik, durf als fokker ook eens eerlijk te zeggen : nee mijn hengst is niet geschikt voor de dekking van jou`n merrie , durf eerlijk te zijn, ipv alleen maar je blind te staren op het geld, want die dekkingskosten zijn niet misselijk hoor!!!
Wat hebben we nou aan een fokprodukt (cru gezegd) dat een moeder heeft met bv een zwakke achterhand en de vader net zo. En dat het karakter dan goed is is mooi meegenomen maar een karakter kan ook verpest worden door een verkeerde bouw van het dier en dat het dier voor de verkeerde doeleinde gebruikt wordt.
Jammer genoeg verdwijnen teveel paarden naar de slacht, puur omdat er toch geen serieuze markt voor is.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:04

Ik vind de term vermeerderen ook niet echt van toepassing - heb dan toch meer assosciaties met een schapenboer die 100 lammetjes heeft die als eindbestemming en ook als doel de slacht hebben (dat noem ik vermeerderen), terwijl een andere schapenboer (fokker) schapen fokt die bestemd zijn voor de fokkerij - dus om anderen in staat te stellen te vermeerderen.

als je 't zo bekijkt zou je kunnen zeggen dat iedereen graag een goed veulen wil fokken, maar dat dat niet altijd lukt. En wat dan een goed veulen is, tja dat hangt ook af van de bestemming die je het paard wilt geven.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:30

Fokken is en blijft gokken wordt vaak gezegt
Wat ik veel op mijn stage's heb meegemaakt is dat ze eerst gan selecteren tot er zo'n 2-5 hengsten over zijn. Daarn gaan ze kijken wat er het beste bij de merrie past. Ook weet ik dat bij friesen bepalde percentage's worden berekens op voorkoming van een bruine fries. Want somige hengstenlijnen als deze elkar kruisen willen ze weleens een bruin veuelen geven en dat is niet de bedoeling ook weet ik dat bij de welshjes een "witte onderlip x witte onderlip" erg veel wit en zelfs bont kan geven.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 02:51

Voor elke "mislukking" is een excuus te vinden...in welke fokkerij dan ook.
Net zo als elke reden van verkoop.
en je blijft bij de vraag wanneer is iemamd een vermeerderaar...
voorbeeld:
iemand heeft (al 2 jaar probleemloos) een merrie (voor de lol/recreatie) koopt er een net gespeend veulen bij, resultaat: een hengstige meerie waar geen land mee te bezeilen is + ze laat het veulen drinken...
oplossing: merrie laten dekken (meest voor de hand liggende oplossing zonder gebruik van medicatie en/of stal zoeken bij derden)
is die persoon dan vermeerderaar?
andervoorbeeld:
bekendstaande fokker: fokmerrie (predikaatrijke afstamming). Hengst= op papier perfecte keuze. resultaat laat te wensen over in de ogen van de fokker en komt derhalve te koop te staan. Is die fokker dan een vermeerderaar?

in beide gevallen: ja en nee
die recreant had voor andere oplossingen kunnen zoeken....
die fokker had het kunnen weten.....

dan kun je verder gaan in de stelling, beide fokprodukten zijn merries:
die recreant verkoopt het veulen en blijkt een uitstekend sportpaard te zijn..maar achteraf voor de fok waardeloos
het veulen van die fokker blijkt dus daadwerkelijk voor de sport een mislukking te zijn,.... maar haar nazaten zijn weer goed presterende sportprodukten...

wie is dan de vermeerderaar?
geen van beide, tuurlijk vergelijk ik hier het ene uiterste met het ander..
maar een fokprodukt is niet een "match" tussen merrie en hengst, waarbij de ene de fouten van de andere kan opheffen...maar gaat veel verder.
hoe kwam jouw merrie tot stand: wat waren de fouten in haar moeder en wat heeft haar vader bijgedragen en zo ga je stap voor stap terug...
het probleem bij paarden is dat je maar enkele generaties meemaakt en jij er moet op vertrouwen dat je voorganger je alles verteld heeft over de "geheimen" van jouw lijn.

Wat ik (als beginnende) welshfokster tot opheden heb gevonden: dat iegenlijk qua stam en lijnopbouw de lippizaners het meest consequent zijn (mede door de uitvoerige boekhouding, even terzijde dat ik niet de lijnen weet/ken maar de manier van fokken en ben nog steeds bezig met research)
Dat veel stamboeken (lees fokkers van bepaalde rassen) zich blind staren op bepaalde afstamming/uiterlijk waardoor veel erfelijk materiaal verloren dreigt te gaan en afbreuk zal doen of heeft gedaan aan het ras (bijv. friezen)
Ik denk dat iedere fokker voor zich moet uitmaken wat zijn/haar doelen zijn en eigenlijk zich ook bezig moet houden met bijv. kwartels (kun je meerdere generaties meemaken) om te begrijpen wat er gebeurd als je vrouwtje X laat dekken door mannetje Y, en wat je zou kunnen verbeteren/benadrukken.

Fokken houdt meer in dan, in dit geval, een merrie laten dekken door een
hengst. Maar houdt ook meer in dan kijken wat de zwakke punten zijn van een merrie en deze proberen te compenseren door die sterke punten van een hengst.

Leren doe je door fouten te maken..daarom denk ik dat fokken geen gokken is...
ik persoonlijk denk dat wanneer iemand bewust een merrie laat dekken door hengst Z, omdat de merrie afstamt van hengst X (ndeze combinatie een zeer goede afstamming heeft lopen in de sport) puur voor de verkoop dat je dan pas mag spreken van vermeerderaars...

Ik ben ook van mening dat vele denken dat hun weten aangeboren is en zij de wijsheid in pacht hebben...maar velen vergeten dat ook zij ooit eens kalf geweest zijn voor zij een koe (m/v) werden.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 05:16

Is er niemand die fokt naar papier (bewezen bloedlijnen/combinatie's en dergelijke) en naar uiterlijk (op elkaar verbeteren) en naar karakter?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:04


Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 172 bezoekers