Rijtechnisch gevoel ontwikkelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Rijtechnisch gevoel ontwikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 13:22

Wat zou de beste manier zijn om zo snel mogelijk meer gevoel te krijgen voor paardrijden. Ik ben op mijn 23e begonnen met rijden en dat betekent dat je heel veel hebt gemist wat je normaal als kind meekrijgt.

Ik zou bijvoorbeeld wel een paar weken achter elkaar verschillende paarden op een dag willen rijden, gecombineerd met zitles. En dan natuurlijk Maddox erbij blijven rijden. Echt gewoon een aantal weken niet werken en alleen maar paardrijden.

Zou dat helpen? Zijn er nog andere dingen die je kunt doen om zo snel mogelijk vooruitgang te boeken? (Ik les 2/3 x per week).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:24

Dat helpt zeker wel denk ik. En verder zitlessen (op Maddox?) aan de longe. Dus gewoon longeer singel erom met dekje en dan maar zwaaien met die armen en benen.
Als je het op maddox niet aandurft mag je wel een keer komen bij Omar, dan kan ik je helpen. Omar is al die rare stunts wel gewend Haha! Vraag maar aan Karin Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:29

Zitlessen aan de longeerlijn zijn zeer goed voor je zit en belans. Als je nameljik al zodanig kunt zitten dat je het paard niet stoort in de beweging ben je al heel ver als ruiter. Maar verder kun je ruitergevoel alleen maar ontwikkelen door het heel veel te doen. Veel rijden, en ook veel verschillende paarden rijden. Dat is echt de enige manier. Net zoals bij alles, veel doen he.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:32

heel veel rijden helpt zeker. in de zomer heb ik vanwege mijn werk 6 weken vakantie en dan doe ik bijna niet anders. dat zijn de tijden dat ik veel leer. let er wel op dat je wel graag snel wilt, maar het niet altijd snel kan krijgen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:36

Idd heel veel (verschillende paarden) rijden, en heel erg denken terwijl je rijdt, voelen wat er gebeurt en vragen of dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:42

Kilometers maken op zo veel mogelijk verschillende paarden. Blijf creatief in het zoeken naar oplossingen en probeer bij problemen echt uit te zoeken wat de kern van je probleem is. Goede instructie is onontbeerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:13

Sluit me maar weer eens bij Zep aan.
Als je de mijne eens wilt voelen, ben je van harte welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:35

Voor zitles op mijn leunstoeltje ben je ook welkom hoor Lachen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:04

sluit mij volledig aan bij bovenstaande, oefening baart kunst !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:50

Met zitles krijg je alleen een onafhankelijke zit ( hoop je), die natuurlijk heel belangrijk is. Maar rijkunstig gevoel ontwikkelen is: zoveel mogelijk uren op zoveel mogelijk verschillende paarden met goede instructie rijden. Daar krijg je gevoel van!!

Een paar jaar lang iedere dag veel paarden rijden, doet het erg goed. Maar hoemeer je rijdt, hoe sneller je er achter komt dat je het niet kunt.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:07

Tuurlijk sluit ik me aan bij het voorgaande, maar probeer ook vooral de kans te krijgen om op GOEDE paarden te rijden. Paarden met supergangen, paarden die in bepaalde onderdelen uitblinken. Misschien zelfs een paard dat je een keer een passage kan laten voelen? En uiteraard, met instructie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:22

carola schreef:
Tuurlijk sluit ik me aan bij het voorgaande, maar probeer ook vooral de kans te krijgen om op GOEDE paarden te rijden. Paarden met supergangen, paarden die in bepaalde onderdelen uitblinken.


Is IMO helemaal niet nodig. Mag gerust een doorsneepaard zijn, als het maar netjes bereden is, dus lekker scherp aan de hulpen staat.
Onze Leo is bijvoorbeeld een veel beter paard dan Milena, maar veel minder netjes ingereden, en dagelijks onder het zadel bij een beginnende ruiter.
Dan heeft Manon dus veel meer aan een uurtje op Milena dan aan een uurtje op Leonardo. Leo zal zo ongeveer wel doen wat je wilt, al is het maar door z'n schattig lieve karakter. Milena doet alleen exact wat je vraagt. Als je je hulpen niet netjes of nauwkeurig genoeg geeft, zal ze daar een eigen invulling aan geven (en dus vaak met 300 km per uur door de bak heen karren). Zelfde als je bv niet recht zit, of op 1 teugel meer druk hebt. Leo baggert gewoon door, Mileen niet.

Hiermee bedoel ik dus te zeggen dat je helemaal geen toppaarden op hoeft te zoeken hiervoor.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:54

En die passage volg ik ook niet helemaal, het gaat erom dat je een gevoel krijgt hoe je je hulpen geeft en hoe je ze moet doseren, het enige paard wat daar uitermate geschikt voor is is een paard wat enorm scherp staat op de juiste hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:07

Van veel verschillende paarden rijden leer je het meeste.
Maar ook van minder goede leer je veel.
Ook van paarden die minder ver zijn leer je veel.
Paarden die ergens onverwacht voor opzij springen.

Maar van goede en ver doorgereden paarden leer je ook veel, weer andere dingen.
Dus kun je veel verschilloende paarden gaan rijden.
Met bijde handen aannemen.
Het is de beste leerschool.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 16:08

Ik ben dus ook erg benieuwd naar Milena Knipoog . Ik heb al tegen Sonja gezegd dat ik mijn cap meeneem. Ik hoop maar dat als Milena zo goed naar de hulpen luistert dat ze ook een goede rem heeft .

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:09

Ideetje misschien, het grote Bokt-paardrij-ervaring-uitwisselings-project?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:14

Sonja, juist dat noem ik een GOED paard. Niet een paard dat 200 000 euro heeft gekost, en voor geen meter kan lopen, zo scheef is als een banaan en een reactievermogen heeft als dat van een slak. Een goed paard is in mijn ogen een paard dat recht is, goed op de hulpen reageert en eerlijk is. En dan is de prijs of het ras van het paard totaal niet van belang.

En steef: het is fijn en leuk om eens dingen te voelen als een perfecte uitgestrekte draf, als een galopchangement, als een passage, enz.... Dan weet je toch meer wat het doel is. Hoe dingen voelen. Daar ben je zelf misschien nog lang niet aan toe (vrijwel niemand komt daar uberhaupt ooit aan toe), maar het is leuk, en leerzaam om het toch een keer gevoeld te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:19

Het is wel waar over die betere paarden, zo heb ik ook wel verder afgerichte paarden gereden en als je dan bijvoorbeeld een zijgang inzet, dan begrijp je je eigen hulp en inwerking soms ineens veel beter en zo leer je ook weer om daar mee om te gaan.

Een bokt-paarden-uitwissel-project zie ik niks in, ik ben zeer selectief in wie er wel en niet op mijn paard mogen komen zitten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:30

Maar als je op een paard dat minder goed gereden is toch goed leert te rijden, ontwikkel je je hulpen ook. Je moet wel, anders kom je niet duidelijk over op dat paard.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:35

Probleem is vaak als je alleen maar verreden paarden krijgt te rijden dat je dan nooit verder komt dan corrigeren, een paard wat fijn gereden is en waar wat knoppen opzitten kan je het gevoel van de knoppen geven zodat je je daarin verder kunt ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:42

Ik had voor Lois al heel wat andere paarden gereden. Maar toch hebben die me nooit kunnen bijbrengen wat ik nodig had op Lois.
Wat mij erg heeft geholpen is Yoga omdat ik me daarmee leerde onspannen en concentreren, meer controle over mijn eigen lichaam kreeg en daardoor een betere coordinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:46

Dees schreef:
Ideetje misschien, het grote Bokt-paardrij-ervaring-uitwisselings-project?


Nee dank je. Ik ken meer Bokkers die ik NIET op onze paarden wil hebben dan wel.... Haha!
Maar Manon heb ik toevallig wel eens met haar Maddox om zien gaan, en die is dus ten allen tijde welkom bij mij. Eerlijke ruiter, geen harde hand, rustig in de omgang. Daar hou ik wel van. Maar ik zie hier ook foto's op Bokt van mensen die dan beweren dat het zoooooo lekker ging, en dan zie je het plaatje en *proest* (en dan heb ik het niet over beginners die gewoon durven te zeggen dat het beginners zijn, maar juist over mensen die pretenderen aardig wat te kunnen....)
Beginners zijn bij mij ook altijd welkom. Leuk juist!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:51

Manon2 heeft met mijn paard ook al een date staan Lachen, wie weet steekt ze er wat van op en het zal voor mij ook leerzaam zijn denk ik. Er zijn een paar dingen aan mijn paard waarvan ik denk dat het nuttig is voor Manon2 om eens te voelen en die ze misschien weer mee kan nemen naar Maddox.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 17:53

Bloos Bloos bloos bloos

Goh hoe je een goed gevoel kan krijgen van een berichtje.

Ik denk dat het moeilijk is om een goed gevoel te krijgen op een paard wat niet goed aan de hulpen is. Je gaat er namelijk scheef van zitten, naar voren van zitten, schoppen, je benen afsteken om met je sporen te prikken, je teugels naar achteren trekken om met de zweep te slaan enzovoort.

Juist als je stil kunt zitten, voel je veel meer en dat is op zo'n paard echt moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:57

Manon 2 schreef:
je benen afsteken om met je sporen te prikken, je teugels naar achteren trekken om met de zweep te slaan enzovoort.

Goed dat ik dat weet, dan geef ik je langere sporen en een langere zweep Knipoog, dan is de helft van dat probleem al opgelost hoor. Langere zwepen en sporen zijn niet harder of gemener dan korte namelijk (behalve bij verkeerd gebruik), maar wel makkelijker Haha!: