[LO] Touwtje van binnen naar buiten of andersom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

[LO] Touwtje van binnen naar buiten of andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 13:05

Ik ging gisteren opeens twijfelen. Als je longeert met touwtjes en je zet het touwtje vast vanaf de singel naar het bit, tussen zijn benen door, onderaan de singel. Doe je dan het touwtje van de buitenkant van het bit naar binnen of andersom?

Pinky_Girl: [LO] Toegevoegd!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:16

Touwtje loopt vanaf de singel naar het bit,
daar van binnen naar buiten doorhalen en dan vast aan de singel.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:22

zo doe ik het idd ook, trouwens net als met een slof of thiedeman.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:25

van binnen naa buiten, anders wordt het bit naar binnen tegen de kaak getrokken

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 13:28

Lissy, dat is inderdaad een hele goede reden! Ik zit hier achter mijn computertje continu een plaatje in mijn hoofd te maken. Ik heb het touwtje dus ook zo zitten Afbeelding

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:11

volgens mij zit ie opd e foto dan van buiten naar binnen, ik doe em altijd andersom

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 14:56

Nee op de foto zit het touwtje van binnen naar buiten, is namelijk mijn eigen paard dus ik weet hoe ik m heb gedaan Knipoog

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:12

zoals ik het geleerd heb (voor zowel slof als bijzetten met touwtjes): zet je hoog bij of bevestig je de slof aan je singelstoten (dus onder de zweetbladen van je zadel), dan doe je de slof of het touwtje van binnen naar buiten. Zet je laag bij (dus aan de singel onder de buik) dan doe je de slof of touwtjes van buiten naar binnen. In jouw geval zouden ze dus volgens mijn aangeleerde methode van buiten naar binnen moeten lopen, juist ook omdat je vervolgens de touwtjes naar binnen laat komen om onder de buik aan de singel te bevestigen. Doe je ze van binnen naar buiten in jouw geval, dan duw je, doordat je ze weer naar binnen laat komen om aan de singel te bevestigen, juist het bit tegen de mond aan.

Binnenstebuiten, buitenstebinnen, je zou er gek van worden...

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:38

Ik weet niet beter dan van onder naar boven, van binnen naar buiten. Hoe je ze dan ook insteld maakt niets uit. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat het anders zou moeten als je hem hoger insteld, maar zou kunnen hoor.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 16:12

Tsja ook de reactie van Abby klinkt weer heel logisch. Ik heb het gisteren allebei geprobeerd en hij loopt er niet anders van. Een vraag die daarop aansluit. Kun je een dubbele longe ook onderaan de singel tussen de benen bevestigen? Hoe zou je die dan bevestigen van binnen naar buiten of andersom? Ik bedoel dan dus via de singelstotenhoogte naar beneden.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:17

Je bedoelt zo:
Buitenkant singel van buiten naar binnen (of andersom) bit en dan bevestigen tussen de benen?
Ik heb geleerd dat ik dit nooit mag doen, dit heeft dezelfde werking als een slof en je kan zijn nek ermee verrekken. Verward Je kan zijn kop in de krul trekken zonder zijn achterhand te stimuleren.
Ik longeer zo nooit.
Ik weet eerlijk gezegd niet de keiharde feiten hiervan, maar dit is zoals ik het heb geleerd.
Je kan het wel doen met touwtjes of pessoa omdat die pas lekker in gaan werken als je paard ook met zijn benen het werk doet.

:evaw:

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:17

Toevallig hebben wij laatst een KWPN´er aan de dubbele longe gehad. Voor de meeste mensen is dat niets bijzonders, maar wij zijn gewend aan twee paarden die een heel ander gangenwerk hebben dan de KWPN´er en daardoor ook een andere wijze van longeren vragen. We hebben hem om te laten wennen eerst hoog bijgezet (dus de musketons boven op de schoftringen vastgezet). Op die manier kun je ook vrij snel zien wat zijn natuurlijk houding is en hoe je die kunt verbeteren voor het werk dat hij moet doen. Als snel kwamen we tot de conclusie dat hij wat moeilijk over de rug komt als je hem te toog zet. Daarom zijn we hem lager gaan bijzetten en hebben we uiteindelijk de dubbele longe ook tussen zijn voorbenen bevestigd. Hij ging er uitstekend op. Heel ontspannen en ook los in de rug. Juist doordat je hem met de buitenlonge van achteren iets kunt sluiten voorkom je wat ik regelmatig zie bij paarden die ook zo worden bijgezet: een naar achteren slingerend achterbeen in plaats van een ondertredend achterbeen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:00

Dus van onder naar boven en dan van binnen naar buiten...
(zo doe ik het ... ook?)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:03

Manon 2 schreef:
Nee op de foto zit het touwtje van binnen naar buiten, is namelijk mijn eigen paard dus ik weet hoe ik m heb gedaan Knipoog


Dat klopt.. maar wel van BOVEN naar onder... of zie ik dat verkeerd?
Maar goed, als je hebt gemerkt dat je paard er niks anders van loopt, maakt het dus geen piep uit Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:47

Ik heb een keer op een cursus ook gelongeerd door de dubbele lijnen door het bit en daarna vast aan de singel te longeren. Wij mochten de lijn niet strak hebben en moesten alleen werken met het eigen gewicht van de lijn (bleef slap hangen).

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 22:13

Ik heb m inderdaad van boven naar onder zitten. Sjimmy zoals je ziet stofzuigt Maddox zowat de longeerbak en zitten zijn benen netjes onder zijn lichaam dus bij hem werkt het goed.

Ik denk dat het vaak voorkomt dat een paard wordt bijgezet maar dat zijn achterhand niet meekomt, ik vraag me dus ook af of dit aan de manier van bevestigen ligt Knipoog . Ik heb in ieder geval de touwtjes zo afgesteld staan en Maddox reageert erop door zowel in arbeidsdraf als middendraf en ook in galop (en in stap ook) netjes zijn hals te dragen, goed zijn rug te gebruiken en zijn achterhand mee te nemen.

Als ik de touwtjes niet tussen zijn benen doe, maar terug doe naar de longeersingel dan verkrampt hij, hij vindt dat stukje oprichting dus moeilijker. Ik ga dat binnenkort wel weer oppakken en ook de dubbele longe komt weer uit de kast, want die heb ik nog steeds niet vaak genoeg gebruikt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:19

Manon2 Ik bedoelde juist dat als je geen touwtjes gebruikt maar je alleen 2 longeerlijnen en die via zijkant, bit, benen doet en verder geen touwtjes ofzo dat je dan grote kans hebt dat je 'm helemaal in elkaartrekt van voren, maar dat er verder niks gebeurt.

Met touwtjes werkt zeker wel! Heb het net nog gedaan. Alleen Omar komt zo vreselijk moeilijk over zijn rug. Zelfs met touwtjes.

:evaw:

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 08:51

Sjimmy schreef:
Manon2 Ik bedoelde juist dat als je geen touwtjes gebruikt maar je alleen 2 longeerlijnen en die via zijkant, bit, benen doet en verder geen touwtjes ofzo dat je dan grote kans hebt dat je 'm helemaal in elkaartrekt van voren, maar dat er verder niks gebeurt.

Met touwtjes werkt zeker wel! Heb het net nog gedaan. Alleen Omar komt zo vreselijk moeilijk over zijn rug. Zelfs met touwtjes.


Sorry, ik begreep je niet helemaal goed. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb Maddox een keer met dubbele longe gelongeerd en zo vastgezet. Ik trok hem inderdaad helemaal in elkaar, het lijkt inderdaad precies op een slof. Ik dacht eigenlijk dat het aan mij lag omdat ik nog niet zo handig ben met de dubbele longe. Ik ga het binnenkort weer proberen en ik vind toch dat de eerste keer altijd veel gepuzzel is om te zien hoe je paard loopt op een bepaalde instelling.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 09:24

Citaat:
Sorry, ik begreep je niet helemaal goed. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb Maddox een keer met dubbele longe gelongeerd en zo vastgezet. Ik trok hem inderdaad helemaal in elkaar, het lijkt inderdaad precies op een slof. Ik dacht eigenlijk dat het aan mij lag omdat ik nog niet zo handig ben met de dubbele longe.


wij hebben met die KWPN´er dat probleem niet gehad, die bleef mooi ruim lopen, maar wel bij elkaar. Ik denk dat een stukje ervaring toch wel meespeelt hierbij. Het mooie van een dubbele longe is dat, zelfs al gebruik je de lijnen ook nog als hulpteugel (op wat voor manier), je het paard niet vastzet, tenzij je hem vastzet met je eigen handen (dus je handen stug en strak houdt).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 09:59

misschien moeten we dan nog steeds eens een keer afspreken abby Haha! Knipoog Misschien kan je mij laten zien wat ik op die manier fout doe. Ik heb inmiddels wel longeerles van mijn rij-instructrice gehad. Maar op dit moment heb ik helemaal geen instructie want ze is net bevallen.

:evaw:

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 10:02

abby schreef:
[Ik denk dat een stukje ervaring toch wel meespeelt hierbij. Het mooie van een dubbele longe is dat, zelfs al gebruik je de lijnen ook nog als hulpteugel (op wat voor manier), je het paard niet vastzet, tenzij je hem vastzet met je eigen handen (dus je handen stug en strak houdt).
[/quote]


Zeker weten dat het een stukje ervaring is. Ik longeer Maddox dus ook als training nog steeds met de enkele longe want dan loopt hij goed. De dubbele longe is meer voor mij om te prutsen nog. Maar het gaat me wel lukken!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers