[LO] Longeren voor het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

[LO] Longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 11:24

Sinds Maddox in november geirriteerde gewrichtskapsels had, longeer ik hem op advies van de DA voor het rijden.

Ik vind het een heel gedoe want ik ben een fanatieke longeur en wil het dus goed doen. Normaal longeer ik met singel en hoofdstel en touwtjes maar voor het rijden hangt er een hele ruitersportzaak aan:

hoofdstel met teugels
thiedemann
zadel
touwtjes als bijzet
longeerlijn

Aan het bit zitten dus teugels, een longeerlijn en een touwtje. Ik vind het behoorlijk rommelig en ik kan me ook voorstellen dat het Maddox in de weg zit.

Hoe longeren jullie als je voor het rijden longeert? Ik longeer dus om m los te krijgen niet om m uit te laten razen want dat heeft hij niet nodig.

Pinky_Girl: [LO] Toegevoegd!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:37

Met gogue, vind ik persoonlijk het prettigste. Ik heb ook een tijd met touwtjes gewerkt maar dan blijf ik aanpassen, het is nl. zo dat als je het goed wil doen dat je constant moet aanpassen, te veel gerommel.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:43

Ik longeer ook altijd voor het rijden om hem los te krijgen. Soms ook om het uit te laten razen, moet ook kunnen op zijn tijd. Maar voornamelijk dus omdat de fysio en de DA het geadviseerd hadden. Voorheen hing ook bij Pablo het nodige aan zijn hoofdstel. Een thiedeman of een slof, plus zijn teugels en de longeerlijn. Als ik reed met een slof dan geen touwtjes, bij de thiedeman weer wel. Al ben ik wel na een paar keer rijden met de thiedeman gelijk mee gestopt omdat ik niet het idee had daar beter mee reed, maar juist een nep krulletje kreeg in zijn nek. De slof hangt nu ook in de wilgen en wordt eruit gehaald als Pablo iets te fris is.
Ik longeer nu dus zonder bijzet voor het rijden of met een dubbele longe. De tweede longe gaat dus via het bit en de beugel achter zijn kont naar mijn hand. Ik neem geen druk op de buitenste longe maar zorg wel dat hij niet over de grond hangt. Pablo reageerd hier super op en is veel ronder en nagevelijker dan voorheen, zelfs in de galop gaat het beter. Als ik alleen longeer en daarna niet rij begin ik zonder, dan of dubbele longe of met touwtjes losjes bijgezet.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:54

ik heb voorheen het inderdaad ook zo gedaan, met touwtje. Tegenwoordig wissel ik het touwtje af met een Goque. De ene keer met touwtje, de andere keer met gogue. Tja het blijft veel spul als je het voor het rijden doet. Of je moet eerst de teugels eraf halen en voor het rijden de teugels er weer aan doen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 12:06

Ik vind het echt een gedoe. Ik leg mijn cap, zweetdeken en zweepje alvast in de bak. Ik doe mijn sporen alvast om. Ik zadel Maddox compleet op. Vooral die Thiedemann kun je niet handig vastmaken voor het longeren.

Dan longeerlijn mee, longeerzweep mee. Na het longeren: lijn eraf, zweep uit elkaar schroeven, touwtjes eraf, teugels losmaken, thiedemann eraan zetten, cap op. Eer ik erop zit ben ik echt 5 minuten verder.

Maar Maddox loopt wel stukken fijner daarna en daar doen we het dus voor.

Nog een grote irritatie: als ik les heb, dan moet ik dus bijvoorbeeld om 19 uur in de bak zijn en wil ik dus rond half 7 ;ongeren: vaak is de longeerbak dan bezet.

Nog een hele grote irritatie: als het regent wordt mijn zadel nat!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:12

Als je zo'n lus voor om je singel koopt (of een strotouwtje gebruikt Haha! afhankelijk van je budget), hoef je je thiedeman en teugels al niet om te doen, die gaat dan gewoon de bak in bij je cap en zweepje.
Je touwtje gaat er dan gewoon om met longeren. Klaar? Touwtje eraf, naar de bak stappen, thiedemann en teugels eraan (gaat nu heel snel want je singel hoeft niet los, dus je zadel verschuift niet etc. etc.) en klimmen maar!

Is idd veel prettiger dan al die toestanden aan z'n hoofd, veel te rommelig allemaal.

PS Als je teugels stroef van het bit gaan, dan gewoon klipjes eraan, hartstikke handig!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:15

Ik longeer ook altijd voor het rijden, op advies van mijn instructrice. Omar is dan net ff wat losser en meer over de rug.
Ik doe het als volgt.
Omar poetsen en opzadelen:
Zadel om, neoprene longeersingel over het zadel (zit heel netjes bij mij)! Hoofdstel om, teugels opsteken. Touwtjes (van longeersingel (zijkant) door bit door onderste ring longeersingel, door bit (andere kant) naar andere zijkant longeersingel). Dan laat ik Omar even 2 tellen staan (dat kan gelukkig bij hem) scheur ik op de fiets naar de bak om de lampen aan te doen (moet je elektriciteitskabel uit de tuin halen over de sloot en de weg doen en dan de lampen bij de bak aandoen. Ik neem dan al mijn zweep en deken en 1 longeerlijn mee, die leg ik bij de bak.
Dan scheur ik terug (200 meter), cap op, gewone zweep in de hand en met de andere longeerlijn neem ik Omar mee.
Bij de bak allebei de lijnen eraan, zweep verwisselen, cap hou ik op. Dan longeren. Als ik klaar ben gaan eerst de touwtjes eraf, dan de longeersingel, teugels los, cap vast en zweep wisselen. (de spullen leg ik gewoon over de bakrand.
Als het regen een zadelhoes om je zadel doen!.

Ik kan je dus een hand geven Scheve mond

:evaw:

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:22

Ik weet niet wat voor thiedeman je hebt, maar wij hebben er eentje met aan 2 kanten klipjes. Dus niet alleen waar je ze op de teugels zet, maar ook aan de andere kant van het riempje, waar je ze voor de borst vastmaakt. Die kun je er dus heel makkelijk helemaal af halen, scheelt weer gerommel rond z'n hals. Dat soort klipjes zijn er ook vrij eenvoudig op te laten zetten denk ik.
Afhankelijk van hoe je je touwtjes bevestigt kun je die eventueel ook vastmaken aan de 'singelriem' (hoe noem je dat?!) van de thiedeman, aan dezelfde ring waar dus ook de thiedeman riempjes aan vast (horen te) zitten.

Nat zadel: hoes er overheen doen/laten zitten.

Nulla tenaci invia est via

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 12:47

Ik heb wel een ring aan mijn singel, maar mijn Thiedemann zit met een lus om mijn singel heen. Die lus kan niet open, grrrrrrr, Ik zou dus eigenlijk een andere Thiedemann moeten kopen die je aan dat ringetje kan klikken.

Teugels er pas in de bak aanzetten is wel een optie want dan is het in ieder geval minder rommelig.

Mijn thiedemann valt ook vaak naar voren die is ook best lastig om goed vast te zetten.

Sjimmy, jouw verhaal is nog erger dan het mijne hoor, ik leef met je mee!.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:47

Sinds kort longeer ik Nevada dus ook voor het rijden (gelukkig nog niet gehad dat ik er niet in kon, of even tussendoor mocht Lachen ). Ik longeer haar dan alleen met zadel en zet haar niet bij het gaat puur om het warm draaien en eventueel de eerste bokken eruit. Verder rijdt ik niet met hulpteugels dus geen gedoe met wat voor dingen dan ook.. ja is effe vervelend dat je de longeerlijn bij hebt, als je besluit buiten uit te gaan stappen..

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:57

Manon 2 schreef:
Ik heb wel een ring aan mijn singel, maar mijn Thiedemann zit met een lus om mijn singel heen. Die lus kan niet open, grrrrrrr, Ik zou dus eigenlijk een andere Thiedemann moeten kopen die je aan dat ringetje kan klikken.


Leren Thiedemann? Stap ff naar Van Rijs in Zevenhuizen, die kunnen er zo een gesp or whatever tussen zetten! Want je hele singel losmaken is het meeste werk! Moet je namelijk eigenlijk gewoon weer opnieuw zadelen (ik leg 'm iig even opnieuw goed en dan moet je weer aan de andere kant kijken of het schabrak nog recht ligt e.d. Mijn teugels laat ik gewoon zitten en steek ik alleen op.

Pling *krijgt nog een idee Je kan ook je thiedemann aan een losse musketonhaak vast (laten) maken) dan kan je je musketonhaak aan de ring van je singel doen

Iig succes!

En als je daar dan toch bent, rij dan even 200 meter door en kijk bij Omar om de hoek Knipoog

:evaw:

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:02

Ja dat ken ik. Ik longeerde Pablo vroeger ook voor het rijden om hem losser te krijgen (what's in a name) en hoef het gelukkig niet meer *LOL* ; maar ik deed dat als volgt:

klipjes van de thiedemann aan de ogen van het zadel (als ik die soms gebruikte)
teugels door de keelriem
touwtje om de singel heen onder zijn buik (eerst een dubbele lus in leggen) via het bit naar de singel bij het zadel

Wat je ook kunt doen is een longeersingel over het zadel doen en dan met pessoa longeren: klaar -> singel en pessoa eraf, teugels los en rijden maar.

Maar het blijft klooien, ben blij dat ik er vanaf ben.
Overigens legde ik mijn longe en zweep gewoon opzij achter de bakrand, opruimen kwam later weer.


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 13:04

De maat van je Thiedemann verandert wel een hoop hoor als je er een haakje aan laat zetten. Maar en een gesp betekent ook dat je toch je singel los moet maken.

Mm ik denk dat ik toch voor het haakje ga en dan gaatjes probeer bij te maken zodat ie toch nog even strak is.

Ik laat de teugels dus ook zitten, maar ik vind het wel een 'bit vol', teugels, longeerlijn, touwtjes.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:41

Manon 2 schreef:
De maat van je Thiedemann verandert wel een hoop hoor als je er een haakje aan laat zetten. Maar en een gesp betekent ook dat je toch je singel los moet maken.


Je kan ook je lus wat in laten korten en er een haak aan laten zetten.

Een gesp kan je toch ook aan de kant doen die niet tussen singel en buik door hoeft dan hoef je het losse uiteinde (met de gaatjes erin) alleen ertussen uit te trekken, en da's niet zo'n probleem lijkt mij.

Succes iig!

:evaw:

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:01

Wat misschien ook helpt, is om de longeerlijn aan zo'n longeerstukje vast maken.
Dus de lijn onderaan vastmaken, en de beide uiteinden aan de bitringen.

Als ik longeer, zit er bij mij bijna altijd dat tussenstukje tussen het bit en de longeerlijn.
Als ik daarna ga rijden, zitten er ook nog teugels en eventueel een slof oid aan de bitringen vast.
Maar door zo'n tussenstukje lijkt het al heel wat minder.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:35

Het is inderdaad altijd een goede longeren voor het rijden. Als mijn vriend mee gaat heb ik altijd een voordeel. Ik hoef het niet op te ruimen, dat doet hij terwijl ik begin met rijden. Scheelt weer wat tijd. Helaas kan hij alleen mee in het weekend of als ik 's avonds rijd en hij zin heeft. De andere dagen moet ook dat zelf...


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 02:02

Ik heb een keer groot inkopen gedaan en allemaal van die knipjes overal tussen gezet. Ben helaas iemand die zoiets heeft van : "o het wil niet los, laat maar zitten dat longeren" Kan nu heel snel mijn paard "ombouwen"van dressuur naar springen etc. Moet bij jou ook willen....

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:14

Ik longeer Tellynor (Welshcob) voordat hij voor de kar gaat met dubbele longe.
Eerst het tuig erop kwartiertje longeren; voor de kar.
Niet dat hij zo ondeugend is, maar de hengsten staan vaak erg lang op stal en aan de longe kan hij zich warm lopen zonder dat hij direct moet trekken. Hij wordt al wat ouder en heeft wat meer tijd nodig om op te warmen, aan de longe voorkom je dan onnodige blessures.
Bovendien zie ik dan gelijk hoe zijn humeur is.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers