< Uitkering aanvragen waar/hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

< Uitkering aanvragen waar/hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 12:00

Hoi,

Weet iemand waar je precies moet zijn als je een uitkering wilt aanvragen? Ik heb nl. geen flauw idee.

Bedankt!


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:02

Hangt er vanaf wat voor uitkering.

WAO, WW en andere werkgerelateerde uitkering bij het UWV.
Stufi in Leeuwarden.
Abw bij de afdeling Sociale zaken van je Gemeente.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 12:04

WW in dit geval denk ik. Ik heb er geeeeeen ballen verstand van. Dus wel eens goed om mij er verder in te verdiepen Verward Thanks!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:24

bij het CWI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:32

Je meldt je bij het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen, het voormalige Arbeidsbureau dus) en laat je daar inschrijven. Zij zullen je ook verder op weg helpen met de aanvraag die naar het UWV (de uitkeringsinstantie) gaat. Over het UWV kan MarkKH je wel wat vertellen denk ik, want die werkt daar.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:16

Sonja schreef:
Over het UWV kan MarkKH je wel wat vertellen denk ik, want die werkt daar.


Yup, dat kan ik idd, maar dan moet je me wel even wat meer vertellen over de situatie waar je in zit en waarom je die uitkering aanvraagt.... Er zijn nl verschillende mogelijkheden en trajecten.... Kan me voorstellen dat je je hele situatie niet op het net wil zetten, dan moet je me maar even pb-en....

groetjes,

Mark

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 14:52

Nou, het gaat niet zo zeer om mij persoonlijk, maar om een vraag die een vriendinnetje mij stelde. Ik heb er totaal geen verstand van Verdrietig Vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:59

Da's een goed teken hoor, als je daar geen verstand van hebt Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:01

volgens mij moet je je daarvoor eerst inschrijven bij het gemeentelijke arbeidsbureau en dan moet je naar de sociale dienst en daar wordt je het hemd van je mouwen gevraagd, ze willen je afschriften zien, geboorteuitreksel en ik weet niet wat nog meer.

De hond is de betere mens

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:09

Desiree, dat regelt het CWI tegenwoordig allemaal.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:10

Ik geloof dat je je eerst bij het cwi moet melden.
E nbij het Uszo ofzo.

voor de ABW moet je je afschriften van de laatste 3 maanden laten zien. Je mag namalijk maar iets van 10.000 gulden spaargeld hebben. Ook moet je je eigendomsbewijzen van auto, huis, boot, caravan en sieraden, schilderijen enz. laten zien.

Voor de WW krijg je andere formulieren, je moet dan elke week 1 sollicitatie doen. Je mag hier wel lekker veel spaargeld hebben (dat mindert waarschijnlijk hard dan, maar je hoeft je afschriften neit te laten zien)

Het is 1 papieren rompslomp, vol met typefouten op de formulieren (vorig jaar bij de eerste versies stond er: Datum uitreikenig (i.p.v. uitreiking).

Ik heb er verder ook geen verstand van, maar ben dus 1 keer bij het CWI geweest. Ze konden me niet helpen (was gestopt met studie, had spaargeld, en had gewerkt), of ik WW of ABW moest aanvragen. UIteindelijk kwam ik er zelf achter dat ik nergens voor in aanmerking kwam (heb internet uitgepluisd). Maar om weer uit het systeem te komen is al net zo moeilijk (ik had ook weer werk gevonden)


Ik was gestopt met de lerarenopleiding, en dan krijg je ook nog brieven van instanties die mensen in het onderwijs willen houden. In die brieven stond dus: wij verzoeken u contact op te neme nvoor een afspraak. En de brief erna: u heeft nog geen contact met ons opgenomen, wij verzoeken u dat alsnog te doen.
DEZE INSTANTIES MAG JE VERGETEN. DAT ZIJN COMMERCIELE BEDRIJVEN. Ik heb dit ook genegeerd.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-01-03 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:10

jeps klopt helemaal, je moet naar het CWI (vroegere arbeidsbureau) om je in te laten schrijven, dan moet je echt een hele stapel papierwerk invullen, van alles zo ongeveer een kopie maken en bijvoegen. Je wordt dan opgeroepen door de sociale dienst en die bepaald of je in aanmerking komt voor een uitkering of eventueel de bijstand en voor hoeveel. Het duurt in totaal zo'n 8 weken voordat je je uitkering krijgt. Realiseer je wel dat je dan verplicht bent om op allerlei k*tbaantjes te solliciteren.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:48

Je hoeft niet altijd op allerlei poedersuiker te solliciteren hoor, dat hangt van de soort uitkering af. Als dat meisje bv. een uitkering aanvraagt omdat ze (tijdelijk) niet kán werken en bv. een Wajong-uitkering krijgt, heeft ze geen sollicitatieplicht.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:08

eeeh myke, voordat je een goed antwoord kunt krijgen over de uitkering van je vriendin is het eerst belangrijk dat je even verteld wat haar situatie is... is ze ontslagen? zelf weggegaan? ziek geworden? en onder welke omstandigheden? dus als je dat even kunt opnoteren dan kunnen we je wat beter helpen...

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 17:11

nee, haar contract wordt niet verlengd bij het bedrijf waar ze werkt. Niet zelf weggegaan en niet ziek. Ontslagen ook niet echt... Degene voor wie ze werkt wil niet langer met haar samenwerken. Het klikt niet. Ik heb je gepb-t. THX Mark.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:25

O wta erg, ben je altijd sindsdat je werkt aan het sparen, zodat je voor noodgevallen of kopen van een huis iets kunt, krijg je geen uitkering! Ik zou niet in aanmerking komen. Fijn is dat!

De hond is de betere mens

Gaylord
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:57

Gewoon gaan werken! Dat moeten wij allemaal. En wat is er mis met een 'poedersuikerbaantje', ook deze jobs moeten worden gedaan. Het feit dat jullie zadeldekjes worden genaaid, dank je aan deze 'poedersuikerbaantjes. Niets mis mee dus!

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 08:30

Gaylord. Zo makkelijk is dat niet. Ik ben ook aan het solliciteren, want ook mijn contract wordt niet verlengd (IT). Ik loop tegen het volgende aan:
te jong (24), en dus te weinig ervaring. Ik heb het hier over HBO en WO functies.
chemie en IT = samen te BETA!!!! Is mij ook al verteld, alsof ik een nerd ben.
MBO-functies: te hoog opgeleid, dus die willen we niet.

Echt waar, dit ben ik allemaal tegengekomen. Je hebt neit genoeg ervaring, maar je krijgt ook niet de kans om ervaring op te doen.

Dus GEWOON GAAN WERKEN IS EEN ONZINUITSPRAAK!!!

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:34

Ok myke, sorry dat ik zo laat reageer, tis een beetje druk geweest....

De procedure is vrij eenvoudig en stond ook al door anderen min of meer vermeld bij het Topic. Als het contract niet verlengt wordt, en je hebt geen werk gevonden kom je in principe in aanmerking voor een WW-uitkering. Uiterlijk de tweede dag van werkloosheid (mag ook eerder dus)moet je je melden bij het CWI (centrum voor werk en inkomen)

Der zijn echter wel een paar voorwaarden waar je aan moet voldoen wil je die uitkering krijgen.

- Je moet een bepaald aantal weken hebben gewerkt
- Je moet beschikbaar zijn voor werk
- Je moet verzekerd zijn voor werkloosheid

Een folder met meer info kan je in PDF formaat downloaden via
http://www.uwv.nl/pls/uwvptl/docs/PAGE/ ... 0093_2.PDF

Hoop dat je hier wat aan hebt, heb je nog vragen stuur me dan maar een pbtje....

Groetjes,

Mark

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:08

Gaylord schreef:
Gewoon gaan werken! Dat moeten wij allemaal. En wat is er mis met een 'poedersuikerbaantje', ook deze jobs moeten worden gedaan. Het feit dat jullie zadeldekjes worden genaaid, dank je aan deze 'poedersuikerbaantjes. Niets mis mee dus!


Beetje kortzichtig Gaylord..... Vraag het aan de werkzoekenden in mijn bestand....
Als ik je inschrijf voor ons uitzendbureau, ben je gemotiveerd en wil je echt graag, want ik ben een bitch als het om intaken gaat. Als ik niet overtuigd ben van motivatie en inzet, gaat het feest niet door. En toch heb ik een flink aantal werkzoekenden in de map hier..... Je weet nooit wat iemand tegenkomt: te hoog opgeleid, te laag opgeleid, te veel werkervaring, of te weinig, woont te ver weg, is te oud, te jong, te dik te dun te blond te donker te....... mens Verward
Ik ken HBO'ers die bereid zijn produktiewerk te doen, maar niet aande bak komen omdat de bedrijven er vanuit gaan dat ze het toch wel opgeven binnen een week.... Frusty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ChanelR, Corien_, dasalijn, dezzie, fohadie, Herfstblad, IASCrawler, janderegelaa, Jungles, Kayleigh__, Lalladidoo, Lestrange01, meniekske, stella92 en 163 bezoekers