Super interessante clinic L.Haanstra

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Super interessante clinic L.Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:14

Vanavond was er dus een clinic over longeren van Lammert Haanstra bij het Edele Ros in Beek lb.
Ik ben helemaal enthousiast omdat me veel duidelijk is geworden. Van een hoop longeerdingen had ik wel een bepaald idee maar wist ik niet het fijne er van af. En nu is me een heleboel duidelijk geworden.
Dhr. Haanstra nam ruim de tijd om duidelijk uitleg te geven. Hij liet goed zien wat hij deed en waarom.

Ik snap nu eindelijk de touwtjesmethode Knipoog
Maar ik weet nu ook hoe ik de zweep moet gebruiken en hoe ik moet staan in de cirkel (arme Pablo }> )

Er kwamen 5 verschillende paarden aan beurt. Die waren van verschillende leeftijden en in verschillende fases van opleiding dus get was gevarieerd om te zien.

Wat ook heel leuk was, was dat hij in de pauze naast ons kwam staan en we hem dus mooi even wat dingen nog onden navragen. Ik weet nu wat ik moet doen als Pablo de cirkel te groot wil maken en zijn hoofd dan naar binnen knikt. Ik moet de longeerlijn 1 keer om de binnenste bitring slaan en dan vastklikken. Zo voorkom je dat je het bit door de mond heen trekt. En dan als hij te groot wil, moet ik mijn hand als een spons knijpen en geven. En contact houden met het bit. Niet de lijn in een boog latenhangen maar contact houden. Daarbij touwtjes als hulpteugel gebruikenen die vastzetten waarbij het binnenste touwtje net iets strakker mag zodat hij gedwongen wordt wellicht stelling te nemen.
Als dit niet genoeg werkt moet ik de longeerlijn vastmaken aan de binnenste bit ring en dan door het oog aan de zijkant vande longeersingel halen (wel ook de vaste touwtjes). Hij zei het vast een gevoelig paard was want die deden dat (hoofd naar binnen en toch naar buiten lopen en dus het bit teveel loslaten) en gevoelig is Pablo inderdaad.

Ik ga het vrijdag fijn uitproberen (morgen heb ik les en ga ik dus rijden). Ik had altijd geleerd dat de longeerlijn in een boog moets hangen maar je moet dus contact houden en als je zweep geeft moet je dat niet "klik-klak-zwieppiep"doen (als je snapt wat ik bedoel Haha! . Maar van onderuit 1 beweging naar voren en naar boven. Het uiteinde mag daarbij besteven de kont raken (dus ik moet een langer touw aan mijn zweep maken, bij voorkeur een leren veter).

Je leest het wel: ik ben helemaal enthousiast, die meneer van ter Schelling mag wel vaker afreizen naar Limburg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-03 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:20

ja ik heb ook een clinic van hem gehad...vond het ook erg intressant.
Heb er ook foto's van gemaakt en die heb ik net binnen.
Zal ze morgen eens even op ITP zetten.

wat mijn heel erg op viel is dat hij wanneer het paard explodeerde(bokken en sjezen dus) hij heel rustig bleef staan en niet aan de longeerlijn trok (wat ik dus altijd wel deed Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:22

SANEX schreef:
wat mijn heel erg op viel is dat hij wanneer het paard explodeerde(bokken en sjezen dus) hij heel rustig bleef staan en niet aan de longeerlijn trok (wat ik dus altijd wel deed Bloos )


Inderdaad, hijbleef gewoon op zijn plek en het ging gewoon goed. Er zaten bij ons ook geen echt gekke paarden bij maar bij iemand anders hadden er een paar zich heel anders gedragen denk ik.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:22

Katrien schreef:
Je leest het wel: ik ben helemaal enthousiast, die meneer van ter Schelling mag wel vaker afreizen naar Limburg


Haanstra komt uit Jubbega, gemeente Heerenveen, volgens mij...

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:29

Klinkt erg leuk! ik ga er morgenavond heen in Wanroij.
legt hij nu ook nog uit voor welke doeleinden je het beste welke manier van longeren kunt gebruiken?
en voor welk stadium van de opleiding van het paard?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:32

Je hebt een hoop geleerd! Nou hopen dat hij snel eens in zuid-holland is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:55

Dees"]
[quote="Katrien schreef:
Je leest het wel: ik ben helemaal enthousiast, die meneer van ter Schelling mag wel vaker afreizen naar Limburg


Haanstra komt uit Jubbega, gemeente Heerenveen, volgens mij...
[/quote]

Oh, hij zie een keer:"Bij ons op Ter Schelling" vandaar dat ik dacht dat hij daar van weg was.

Hij legde ook heel goed uit waar je welke hulpteugels bij kon gebruiken en als je wat wou weten was daar ruim de mogelijkheid voor. Het is onmogelijk om in zo'n kort tijdsbestek (1 avond) alles te behandelen, alle stadia van de oprichting lukt niet). Maar als je een specifieke vraag hebt kan je dat dus gewoon vragen.

Citaat:
legt hij nu ook nog uit voor welke doeleinden je het beste welke manier van longeren kunt gebruiken?

Het belangrijkste doeleinde is: Dat je je paard niet zomaar wat rondslingert maar zo bezig met hem bent dat dat ondersteunt en zelfs soms verbetering kan brengen in wat je met je paard doet, rijden of mennen dus. Dat je er dus echt profijt van hebt dat je je paard longeert.