Moeilijk paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Moeilijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 17:59

Ik vind dat mensen veel te snel zeggen dat een paard moeilijk is. Hoe langer hoe meer raak ik er van overtuigd dat het veel vaker voor komt dat de ruiter niet kundig genoeg is voor zijn paard dan dat het paard moeilijk is. Vooral paarden met veel temperament krijgen nogal eens een stempel opgedrukt als zijnde "niet makkelijk". Ik denk dat er eerder sprake is van een ruiter die niet met het temperament om kan gaan. Ik zie het veel en het is zo makkelijk om je paard maar te beschuldiging van een lastig karakter, omdat je de moeite niet neemt verder te kijken en dan mischien in te zien dat het voor een groot deel bij jezelf ligt. Over het algemeen vind ik paarden juist ontzettend makkelijke dieren als je ziet wat we allemaal met ze mogen doen (of ze zijn juist erg dom, of beide Haha! ).

Ik denk ook dat de problemen die ik met mijn eerste paard had zijn ontstaan doordat ik nog niet met zijn temperament overweg kon. Inmiddels heb ik weer meer geleerd, maar iedere keer als ik weer voor een probleem kom te staan bij een paard kom ik er tot mijn schaamte achter dat het vooral bij mij ligt.

Ik denk dat je alleen van een lastig karakter kunt spreken als het dier een serieus ernstige aangeboren gedragsafwijking heeft. Voor de rest is het training en het weten omgaan met het temperament.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:03

Helemaal met je eens.
Ik lees hier op bokt ook zo vaak dat ze een gevaarlijk moeilijk paard hebben.
Maar ik vraag me dan wel eens af of ze wel eens op een moielijk paard hebben gereden?
Denk het niet.
Maar niet iedereen is geschikt voor een zenuwlijer.
Geschikt voor een paard dat dominant is enz.

En goede begeleiding is alles in de paardenwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:05

Het is een halve waarheid. Veel paarden zijn erg moeilijk voor de gemiddelde ruiter, en dat laatste wordt gemakshalve niet vernoemd.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:06

Wat jij zegt is wel waar, maar een paard kan er wel wat aan overhouden als hij iets meegemaakt heeft. Mystery is veel banger geworden nadat een gedeelte van het dak naar beneden was gekomen in zijn stal. hij is nu erg bang geworden voor 'ombekende dingen en als het waait en regent staat hij helemaal strak. Maar het is er altijd al wel 1 geweest met gebruiksaanwijzing zeg ik altijd maar. Haha!. maar de laatste tijd klikt het steeds beter met elkaar. hij wordt wat rustiger en wat ouder, en als ik rustig ben is hij dat ook.

of bedoelde je het niet zo?

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:34

klopt, veel paarden worden te snel moeilijk of gevaarlijk oid genoemd

die van mij heb ik ook de naam moeilijk, lastig te rijden enz gegeven

en dat is hij ook echt, maar dat ligt ook voor een deel aan mijn rijkunsten(of eerder, het gebrek eraan)

ben nu 3,5 jaar met hem bezig, heb zo veel geleerd, heb nu pas het idee dat ik een beetje weet wat ik met hem aan het doen ben!

terwijl ik hiervoor een eigen E-pony heb gehad op L/M niveau heb gesprongen&gedressuurt, en heb altijd op veel verschillende paarden
gereden.

die van mij is dus typisch een paard dat zeker niet voor iedereen geschikt is, hij is slim, kent het staak&steigertrucje(heeft amor-bloed kan het ook wat verklaren) en al had ik toen ik hem kreeg zo kunnen rijden als nu, dan had ik heel wat minder problemen gehad!en ik moet nu nog zo veel leren!

als ik nu iemand hoor zeggen dat zn paard zo moeilijk ofzo is, ja dan wil ik dat graag altijd zelf uitproberen, en 9 vd 10 keer ligt het dus aan de ruiter en niet aan het paard!

maar ik heb dus een tijdje voor een handelsstal gereden, heb van de zomer een paard helemaal zlef ingereden, en rij op mn werk op jonge paarden, en ook die zijn weleens vervelend, maar daar rij ik vrijwel probleemloos mee, maar mn eigen paard ja daar heb ik nog bijna dagelijks mn handen vol aan!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:52

Ik ben het helemaal met je eens. Maar heb geloof ik met Nescio toch die ene op de 100 000 gehad Haha!

Ik heb zo lang met dat paard geklungeld dat ik er helemaal moedeloos van werd. Diverse echt goede ruiters hebben het geprobeerd, maar het was gewoon geen paard om aan het werk te zetten. Als ik bedenk wat hij allemaal geflikt heeft }> is het onvoorstelbaar dat ik het nog zo lang ben blijven proberen. Hij had ook zijn lichamelijke ongemakken, maar dat onderscheid tussen pijn en echt draken leer je op den duur wel maken. Maar het heeft tot heel recent geduurd voor ik het idee dat het allemaal aan mij lag van me af heb kunnen zetten, na heel veel praten van allerlei mensen.

Het heeft wel wat hilarische verhalen opgeleverd natuurlijk, zoals die keer dat hij in Erp letterlijk de muur in is gesprongen Haha! die keer dat hij het schrikdraad inrende en erin bleef staan ipv te schrikken en er weer uit te rennen Haha! en vooral die keer dat ik een baan op een handelsstal aangeboden kreeg nadat men mij had zien "rijden" met hem Haha!

Ach.... hij hinnikte zo lief naar me als hij in de wei stond....

Mijn trainer heeft me in het eerste jaar dat ik hem had al eens voorspeld dat na deze ze allemaal makkelijk zouden zijn. Tot nu toe heeft hij gelijk gehad, en ik hoop dat dat nog even zo blijft Haha!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:00

Ik heb al heel wat paardjes toch onder gehad, van manègeknollie tot privé-paardje en tot nu toe ben ik maar 1 "moeilijk" paard tegengekomen. Mijn eerste verzorgpaardje dus dat zich tegen de muur stortte enzo Lachen.

Maar vandezomer begin ik terug met haar, ze moet en zal dat accepteren dat er iemand op haar zit en dat ze eventjes niet mag eten of lui zijn.
Er hebben al meer mensen mee proberen te rijden en ze doet het bij iedereen. Haar zou ik misschien dus wel de term moeilijk durven opplakken, maar het zal te verhelpen zijn! Ben ikzeker van.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:12

misschien moet je een moeilijk paard, maar zien als een minder makkelijk toegankelijk paard. En of dat nou aan de ruiter of het paard ligt..... de waarheid zal wel in het midden liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:21

Je wordt er wel heel handig van. Knappe jongen die mij nog aan de grond krijgt na zowel levi's die kon bokken als een vliegtuig, en Nescio die zo gruwelijk gruwelijk snel was. Je leert er (hopelijk) ook van om je in je paard te verplaatsen en creatief naar oplossingen te zoeken. Het is namelijk heel makkelijk om als ruiter het idee te hebben dat je alle wijsheid in pacht hebt en iedere vorm van verzet maar heel hard de kop in te drukken. Als je wat beter leert kijken en voelen leer je de oorzaken van het verzet kennen en kun je een oplossing vinden. 9 vd 10 keer is het lichamelijk namelijk, al hoeft dat niet bij voorbaat veterinair te zijn. In de rest van de gevallen heb je gewoon pech.

Ik ben sportief gezien niets opgeschoten met Nescio, maar heb verschrikkelijk veel geleerd wat ik nu zeker op andere paarden kan toepassen.

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:33

Helemaal mee eens......je hoort zo vaak over "moeilijke paarden".....Ik zie het ook zo vaak om me heen een paard/pony die als moeilijk word bestempeld ,terwijl er maar een ding aan de hand is gebrek aan ervaring of eigen zin door drammen terwijl het paard/poy schreeuwt om hulp....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:44

Ik denk dat een "moeilijk" paard voor iedereen anders is. Wat de een moeilijk vind, vind de ander een schatje. De een vind sneller iets eng dan de ander en dus vind je het paard misschien sneller moeilijk.

Het heeft ook te maken hoe het karakter je aanspreekt, ik kan niet overweg met een druk/zenuwachtig paard, ik vind dat moeilijk.
Een ander kan daar wel goed mee rijden.

En de opvoeding doet ookveel. Ik vind Isolda soms moeilijk en ik denk dat dat grotendeels mijn eigen schuld is geweest. Misschien... Misschien had ik strenger moeten zijn etc etc. Maar misschien is dit gewoon Isolda's karakter en had ik haar hoe dan ook lastig gevonden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:19

Ik geloof er niet zo in, wel in moeilijke eigenaren die hun paard niet kunnen rijden. Uitzonderingen heb je, als profs tegen me zeggen dat ze een moeilijk paard hebben geloof ik dat meteen. Maar het gros van de mensen die het over een onhandelbaar/niet te rijden paard heeft geloof ik niet.

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:10

elk paard heeft een bepaalde gebruiksaanwijzing en er zijn ruiters die alleen de makkelijke gebruiksaanwijzing kunnen "lezen" en dus het paard dan moeilijk noemen.

ik rijd juist alleen de "moeilijke" paarden, om de een of andere vage reden kan ik daar beter op rijden als op de paarden met een makkelijke gebruiksaanwijzing.
bij die paarden moet je gewoon weten hoe en wat je moet doen om ze te kunnen laten lopen. dan zijnze lang niet zo moeilijk als je denkt Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:29

Ben het er half mee eens. Ik denk dat als mensen zeggen dat ze een moeilijk paard hebben, vergeten ze erbij te zeggen dat het voor hen een te moeilijk paard is. Tuurlijk moet je het probleem dan bij jezelf zoeken, en daar zal je het vast vinden, maar sommige mensen willen het probleem gewoon niet oplossen, en liever een ander paard opzoeken. Zo denk ik best dat er moeilijke en makkelijke paarden zijn, maar in hoeverre die moeilijk of makkelijk zijn moet je het bij de eigenaar/verzorger zoeken. Zo zal een paard voor mij heel moeilijk zijn, en voor jou een makkelijke. Ligt ook maar net aan de hoeveelheid geduld en rust die je hebt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:52

ik ben in mijn hele "carriere" nog maar 1 moeilijk paard tegengekomen

en dat lag helaas niet aan mij of aan een ander, laartje had helaas een kronkel in de kop(zoals ze dat hier zeggen) lara is een pionmerrie

sla je aan het poetsen was kon het gebeuren dat je een hap vlees uit je rug kwijt was, ze viel je aan , met rijden kwam ze omhoog of liet zich gewoon pontificaal omvallen

madam heeft mij 9 maanden fysio gekost (ruggewervels die van hun plaats waren gestuiterd =boel veel auw!!)
ze is na mij door een ander meisje gereden die er bang van was(ze gaf het niet toe maar het was overduidelijk , daardoor is onze laar nog erger geworden(voor zover dat kon)
toen is er een meisje op gaan rijden die haar meegenomen heeft op stage. dat was helaas een hele foute beslissing van de eigenaar , daar hebben ze allerlei foute praktijken gebruikt om het haar af te leren

toen is ze naar een handelaar gegaan en ben ik haar uit het oog verloren(waarschijnlijk is ze naar oostenrijk oid verkocht volgens de laatste berichten een paar jaar geleden)

maar als ik naga hoeveel paarden ik heb meegemaakt , en dit de enige was die echt de stempel moeilijk paard verdiende zijn er weinig echt moeilijke paarden

maar ja die ene was genoeg om mij niet zomaar meer op een paard te laten stappen

zal mijn liefde voor ijslanders, fjorden en welsh cobs wel verklaren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:10

Ik heb dus absoluut ook een "moeilijk" paard. Een paard dat niet door kan gaan als manegeknol wordt al snel "moeilijk" genoemd. Baduh heeft temperament, wil niemand anders op zijn rug, kan alleen met merries en heeft absoluut zijn kuren, maar als je er mee om leert gaan is je paard niet "moeilijk" meer. Een paard IS dus niet moeilijk, je VIND een paard moeilijk. En dat zegt toch meer over jezelf als over je paardje.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 07:57

Daar heeft Bubbels wel gelijk,
als iemand een paard moeilijk vind, tja, dan is dat zijn mening.

Ozep is wel eens wat apart, maar ik zeg ook altijd: Ik moet het voor me weten te gebruiken zodat hij niet de kans krijgt om het tegen me te gebruiken..
Dus dat betekend veeeeel oefenen


[edit]
Het scheelt natuurlijk ook wel waar je met je paard gestald staat! Ik zelf heb op meerdere stallen meegelopen waar ik wel het een en ander heb gezien,
de stal waar ik nu train bijv: als je daar Z rijdt kom je net kijken, terwijl er zat mensen zijn die er enorm tegenop kijken.

Maar hoeveel mensen staat er niet bij een boertje? Daar wordt de Fjord die iedere keer in de hoek gaat stilstaan met zijn neus naar de stal al als HEEEEl moeilijk bestempeld.
[/edit]

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:42

moeilijke paarden worden niet geboren maar die worden gemaakt!
(door wie dan ook en hoe dan ook) net als mensen er worden geen criminelen geboren....ze worden gemaakt.....(gaat deze vergelijking eigenlijk wel op?)

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:48

Nope die vergelijking gaat niet op,
er zijn onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat sommige mensen veel meer aanleg hebben om crimineel te worden als anderen.
Dan zou er een bepaald gebied van de hersenen minder ontwikkeld zijn.

Ik geloof dat dat ook voor paarden geldt.


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:49

Moeilijk wordt al net zo vaak gezegt als misandeld...
volgens mij al vaker...

Neem het niet te serieus, want Moeilijk is voor iedereen een ander begrip!
Toen ik Toscar kocht een jaar geleden was hij voor mij een moeilijk paard, maar nou is het voor mij een fijn paard om mee te werken.
Terwijl iemand die er nooit op heeft gereden heeft de eerste keren echt een paard onder zich dat dominant is, en zich flink verzet om te weten wie de baas is. Eenmaal gewonnen is het een schat, maar iemand die het niet gewonnen krijg, zal hem moeilijk noemen...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:53

Mee eens, een moeilijk paard is IMO meestal een paard die de capaciteiten van de betreffende ruiter te boven gaan en dus moeilijk GEVONDEN worden. Raimaer's moeder Issedy was enorm snel beledigd en had een heel subtiele ruiter nodig. Zij ging mijn capaciteiten dus te boven en ik vond haar moeilijk te rijden, al heb ik wel veel van haar geleerd. Haar dochter is een stuk prettiger (voor mij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:22

"moeilijk" is een relatief begrip, dus ten onrechte wordt het eigenlijk nooit gebruikt, omdat iemand een paard gewoon echt als 'moeilijk' kan ervaren.

Ik denk echter dat sommige paarden te moeilijk zijn voor gemiddelde ruiters, want sorry dat ik het zeg maar de gemiddelde ruiter kan nou eenmaal niet zo heel erg goed rijden...
Het is voor mensen echter makkelijker om te zeggen dat het paard moeilijk is, dan dat ze zelf eigenlijk niet zo best in het zadel zitten.

Daar komt nog bij dat de combinatie ruiter/paard soms gewoon echt helemaal fout is. Ik lees soms zo van die verhalen over mensen met van die moeilijke paarden hier, waarvan ik dan denk 'meid, had lekker een koudbloedje gekocht voor je hobbeltochtjes ipv een bloedkikkertje, want jullie halen elkaar naar beneden'. Grote kans als een wat betere ruiter op zo'n paardje stapt, het dier ineens helemaal niet meer zo wegschiet/rug wegdrukt/bit vastpakt etc etc.

Ik denk dat er niet echt veel moeilijke paarden zijn, en degenen die echt moelijk zijn, hebben daar vaak een goede reden voor (slecht aangereden, pijn, slecht tuig, trauma etc.). Je hebt echter wel verduveld veel moeilijke mensen, en heel veel slechte combinaties.....

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:51

Moeilijk gemaakt is er ook nog. Een paard dat altijd heeft mogen weigeren, of waarvan de ruiter het paard op de staanders afreed en het paard z'n hoofd stootte, die blijven altijd lastig, weigerne het liefst.
Dit soort problemen waren er niet geweest als het paard gewoon van jongs af aan netjes geredne was. Nu is het een onzeker paard.

Verder geloof ik ook nog dat paarden bepaalde angsten onthouden. Ik rij op een paard dat samen met een stalgenootje 9 jaar geleden de merrietest gelopen heeft. Beide paarden kregen rhino. De 1 is voor de ander overleden, met een nogal kreunend geluid. Het paard dat het wel overleefd heeft, raakt volledig in paniek bij het horen kreunen van andere paarden. Die slaat helemaal door. Dit paard heeft iets onthouden, en vertoont daardoor 'moeilijk' gedrag.

En ik blijf erbij dat een hele klein percentage verkeerd geboren wordt. Net zoals mensen met een kronkel geboren worden.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:30

Mijn paard was bij de vorige eigenaren 'moeilijk', in ieder geval waren de enige woorden van die vrouw 'Schwierig Pferd, schwierig Pferd..'. Toen haar man na een val in coma terecht is gekomen (na 2 weken gelukkig volledig gezond eruit gekomen) hebben ze d'r snel naar een handelstal in Nederland gebracht.

Nikita (bijna 19) heeft in het verleden dingen meegekregen waar ze niet makkelijker van geworden is. Vluchtgedrag en spanningsopbouw heeft ze daaraan over gehouden, maar we zijn elke dag op basis van ontspanning en vertrouwen fijn aan het werk.

Ik ben supergek met d'r en zou d'r zeker niet omschrijven als moeilijk. Ze is gewoon door de balast uit het verleden niet makkelijk.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:42

Hoor veel mensen altijd spreken over: ik heb een moeilijk paard!, de mijn e is niet zo makkelijk. Als ik dan kijk denk ik?????????? Moeilijk???????

Ook heb ik er velen gereden die als gevaarlijk of lastig bestempeld werden. Terwijl ze dat absoluuut niet waren. Veel ruiters zijn niet consequent, en denken niet logisch na, waardoor de paarden niet weten waar ze aan toe zijn. Veel mensen behandelen een paard als een mens, ipv andersom.

Het grootste probleem onder de ruiters is het consequent zijn tegenover het paard. En daar komen de grootste problemen van.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, JeRekers, Laurora en 32 bezoekers