buiten in galop, komt auto aan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

buiten in galop, komt auto aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 18:45

Sorry... het kan zijn dat ie verkeerd staat maar ik wist even niet waar ik hem anders neer moest zetten!!! Haha!

Als je buiten met je pony aan het galopperen bent, en er komt van achteren een auto en je hebt hem zosnel niet gezien, op dat moment komt die auto aansjesen.... wat moet je dan doen??

Zoals ik in een andere topic al schreef is Hof buiten soms een beetje doorgedraaid...! Vorige winter is dit me een paar keer gebeurd waardoor hij wegvloog, nu gaat het gelukkig al wat beter alleen ik ben toch wel benieuwd!!! Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:52

Daar heb ik nu nooit last van
En dat komt omdat ik nooit galopeer op/naast de weg.
Alleen maar in het bos.
Persoonlijk vind ik dat ook veels te gevarlijk.
Langs de weg hoor je te stappen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:53

Ik zou dan mn paard 'tegenhouden', eventueel naar de draf gaan, maar daarna gewoon door galopperen. Ik galoppeer alleen langs de weg, wanneer je een brede berm hebt. Maar dat is maar zelde, meestal draf...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:04

Ik galoppeer nergens waar auto's komen. In jouw geval hoop ik dat die bestuurder het fatsoen heeft om even te wachten tot je je paard hebt teruggenomen in stap en dan pas langs te rijden.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:10

Ja je zegt het precies goed Leentje.... het fatsoen. Das ver te zoeken tegenwoordig. Hoe vaak heb je maar niet dat je door de polder rijd en dat er een auto komt aansjezen en dat je met je hand dempende bewegingen maakt en dat hij gewoon nog een beetje harder aan komt racen. Als je een paard hebt dat niet echt betrouwbaar buiten is, zou ik idd niet langs de weg waar auto's komen galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:14

Maar fatsoen hoort ook bij ons ruiters
Passeren van anderen doe je in stap, niet in galop.
Dus op dat moment ben je zelf al fout.
Dan kun je al helemaal niet verwachten dat ze dat wel bij jou hebben.

Maar idd heb je nog genoeg aso's die altijd met 100 voorbij vliegen

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:21

hoi,
Dat heb ik ook wel is.
Gewoon (alst lukt) rustig in draf nemen en dan vriendelijk zwaaien.
Staat netjes en je verbeterd je fout.
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:50

Ik draaf bijna alleen maar langs de weg... vroeger ook gallopperen...
Michelle is altijd rustig buiten dus zo'n probleem zou het niet zijn...

Als ik een auto hoor/zie aankomen dan neem ik 'r meteen terug,en als ik de auto niet gezien heb dan blijf ik dus gwewoon doorgana...toch al te laat.

Het ligt een beetje aan het paard zelf..als je paard van zichzelf alvaak gek doet buiten zou ik ook niet gaan galloperen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:16

Langs de weg hoor je niet te galopperen. Wat als je valt en je valt met je hoofd op het asfalt? Frusty
Daar helpt echt geen capje tegen, hoor!

Langs de weg en in de berm hoor je alleen te stappen en te draven. Galopperen doe je op zandpaden waar geen auto's komen.

Toos paardloos

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:05

Tjah..dat is jouw mening... waar ik ga heb je amper zandpaden..
Ik vind dat je best in een brede berm kan galopperen hoor.

In stap en draf kan je even goed vallen.


eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:37

Ik geef Imker gelijk, langs de weg hoor je niet te galopperen. Automobilisten hebben zo al een hekel aan ruiters en paarden op de weg, en dan ga je het hen (en jezelf) nog moeilijk maken...

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:58

Hier moeten we altijd langs drukke autowegen en doe meestal wel rustig aan. We kunnen hier gelukkig wel naar strand om uit te rennen. In de polder rijden ook wel auto's, maar daar heb je 1 veldje waar ik wel eens een galopje maak. Verder niet, want ook al is je paard super rustig , ze kunnen altijd schrikken en opzij springen.
Veel automobilisten snappen niet dat sommige paarden dingen eng vinden en rijden met een rotgang voorbij....vinessa is wel eens tegen een auto aangelopen, omdat ze opeens iemand zag er is niks gebeurd, maar daarom ben ik extra voorzichtig met verkeer(gelukkig stond de auto toen zo goed als stil)

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:20

Ik zou zo gauw mogelijk terug gaan in draf en daarna in stap.
En als je kunt idd vriendelijk zwaaien, of een lieve glimlach en een hoofdknikje als je je handen vol hebt aan een hypertje op vier benen... *LOL*

Sowieso glimlach ik altijd vriendelijk naar voetgangers, ruiters, fietsers en auto's (althans bestuurders ervan) die mij passeren of die ik passeer.

Bijv. een tijdje terug reden we langs een huis een straatje in, net om de hoek is de tuin die erbij hoort.
Stormt er door die grote tuin van achter naar voren een heeeeeele blije blonde grote hond die van mening was dat die paarden met hem kwamen spelen!
Blaffen! Springen op en neer langs het hek! Party-time! Party!!

Toen heeft de eigenaar zo snel mogelijk de hond vast gegrepen en rustig naar achteren genomen zodat onze geschrokken paarden rustig verder konden.

Dan zeg ik uitgebreid "Hardstikke bedankt!" en een héle dankbare lieve lach op mijn smoeltje! Pling

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:27

gewoon niet in galop daar. Ik vind het zelfs dom. Je weet dat er een auto aan kan komen, en je weet dat je je paard neit altijd kunt vertrouwen.
Dus gewoon stappen of evt. draven.

Veel ruiters zijn namelijk ook lekker asosiaal. Ik fiets geregeld over een smal fietspaadje. Ik ben daar al enige keren mensen in galop tegengekomen, elk aan een kant langs het fietspad scheuren en nooit het paard 1 moment terugnemen voor een fietser. Een paard zou maar een vreugdebok geven, dan zit je er als fietser wel tussen.
Ik vind dus ook dat je niet in galop hoort te gaan als je weet dat er een auto aan kan komen.

Ik bewaar de galop altijd tot een rustig stukje. DAn nog kan het paard onbestuurbaar worden, maar je verkleint wel de kans dat die ook nog eens tegen een auto opknalt.
Zo'n 7 jaar geledne heb ik het gezien hoor: pony op hol (zonder ruiter) en tegen auto. De pony heeft het niet overleefd (auto ook niet). Het is niet leuk om een paard dood te zien bloeden (inwendig, maar je ziet ze in shock raken en verzwakken).

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:32

Je weet niet of ze het over een geasfalteerde weg heeft.
Ik galopeer altijd langs het kanaal, en dan gaan we soms nog eens flink hard. Soms komen daar ook auto's voorbij, als we ze zien (dat is eigenlijk al flink van te voren) nemen we ze terug tot de stap.

Poosje81
Berichten: 21186
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:42

Wij galopperen ook regelmatig langs wegen, maar alleen als we de paarden 100 procent onder controle hebben, en we de mogelijkheid om hebben om vér te kijken. Vroeger was ik veel roekelozer en ik heb ook 2 aanrijdingen gehad, auto tegen paard. Vreemd genoeg de ene met een stilstaand paard en de ander met een stappend.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 13:56

imker schreef:
Langs de weg hoor je niet te galopperen. Wat als je valt en je valt met je hoofd op het asfalt? Frusty
Daar helpt echt geen capje tegen, hoor!


Als je op/langs de weg stapt of draaft kan je er ook afvallen...

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 14:13

Het is langs een verharde weg, wel een binnenweggetje. Er komen niet veel auto’s langs… En anders zouden we hier nergens buiten in galop kunnen! Bij ons in de buurt heb je geen bos ofzo…!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:23

Als de berm breed genoeg is, lijkt het me niet zo'n ramp als je een keer een auto in galop passeert, toch altijd proberen om hem op tijd terug te nemen. Geeft het wel problemen om een auto in galop te passeren (door smalle berm, gekke pony of wat dan ook) dan moet je gewoon niet galopperen daar.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:59

Ik galoppeer wel langs de weg, maar voor ik mijn paard in draf of galop aanzet, kijk ik eerst rond of er verkeer aankomt, zo ja dan blijf ik stappen. Dat vind ik gewoon respect tegenover het overige verkeer. Ik rij ook altijd in de polder waar ik het kan overzien, rijd ik ergens waar ik het niet kan overzien, dan blijf ik gewoon stappen. En langs een drukke weg blijf ik zeker stappen. Veels te gevaarlijk voor ALS er eens iets gebeurt, nou ik die kans bijzonder klein met mijn rustige en brave pony, maar het kan wel gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:05

Volgens mij mag je daar als ruiter niet eens galopperen. Anders zou je je ruiterbewijs instructieboekje eens door moeten nemen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 21:44

Idd, officieel mag je langs de weg niet eens galopperen.
Bij ons op de ponyclub hebben we ook een regel, dat als je lang de weg /over de weg galoppeert kan je van de club geschorst worden. Niet dat dit daadwerkelijk gebeurd of er goed op gelet wordt....maar het idee is er wel.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:11

hoi
ik galopeer alleen op velden waar(bijna) geen verkeer langs komt.
en anders als het erg rustig is op de weg.
en anders moet je aan de andere kant van de weg gaan rijden dus rechts.
groetjes daphne molenaar ''_

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:11

hoi
ik galopeer alleen op velden waar(bijna) geen verkeer langs komt.
en anders als het erg rustig is op de weg.
en anders moet je aan de andere kant van de weg gaan rijden dus rechts.
groetjes daphne molenaar (:

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:38

Langs de weg galopperen is idd gevaarlijk.
Maar ik doe het alleen op veldjes, mijn paard staat in een boerendorp en daar komen bijna geen auto's.
Ik galoppeer alleen op veldjes langs de weg.
Op de weg galopperen is trouwens ook heel slecht voor de benen van je paard!
Maar als er een auto of zelfs een fiets aankomt vind ik dat je moet gaan stappen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers