schuif-dekje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

schuif-dekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 19:07

Het is het ene dekje tegen het andere hoor, maar hoe hatelijk is het niet als je dekje altijd naar achteren schuift bij het rijden? En nog een betere vraag: wat ertegen te doen? En kan je aan een sjabrak in de winkel zien of ie gaat schuiven of niet Haha! Knipoog ?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:12

Als het goed is en je maakt het dekje goed aan je zadel vast, kan die niet gaan schuiven, tenzij het hele zadel schuift...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:26

ben ik het dus niet mee eens; Ik doe alle lussen vast (zowel bovenaan de singelstoten, als waar de singel doorgaat) en het zadel schuift niet, en toch schuiven mijn dekjes ook.
Bij mijn vorige zadel had ik het niet, dus wellicht ligt het wel aan het zadel, maar niet dat het schuift. Weet ook de precieze oorzaak niet.
xxx

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:33

trek je dat het sjabrak wel goed op in de kamer?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:34

Ik had dit probleem ook maar dat kwam omdat ik een dressuurdekje onder een veelzeidigheidszadel had liggen (dom!)
Je moet gewoon alle lussen vast maken ,de singel door de 2 lussen aan de onderkant en als het goed is blijft het dekje dan gewoon liggen.
verder zou ik het ook niet weten.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:36

Ik denk dat je behalve alle lusjes goed vastmaken, ook goed moet aansingelen. Een wat los zadel schuift een beetje, en dus je sjabrak ook.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:41

schuivende dekjes zijn in 95% procent van de gevallen terug te voeren op een niet goed passend zadel. Dat verklaard metteen waarom een dekje bij het ene zadel wel schuifd en bij het andere zadel niet.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:47

Ik zat aan het zelfde te denken, ikke....
Daarbij, ik kan me geen voorstelling maken, van een dekje, waarvan de singel door de lussen zit, dat die nog schuift?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:49

Ik maak de voorlussen nooit vast. En zelfs die waar de singel doorheen gaat hoeft niet. Al mijn dekjes blijven goed liggen onder mijn zadel. Dus ik zou toch goed naar je zadel kijken.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:26

ikke schreef:
schuivende dekjes zijn in 95% procent van de gevallen terug te voeren op een niet goed passend zadel. Dat verklaard metteen waarom een dekje bij het ene zadel wel schuifd en bij het andere zadel niet.


Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb nooit last va schuivende dekjes, maar van de zomer had ik een witte zadelvormige gekocht die helemaal trok.
Het kan volgens mij ook omdat ze te strak genaaid zijn of zo. Met m'n andere dekjes heb ik namelijk nooit ergens last van, ook niet met de groene zadelvormige.
Maar misschien dat dit er een is van die 5 % Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:55

Ik ga helemaal met ikke mee. Onder mijn oude zadel schoven alle shabrakjes, inmiddels heb ik een nieuw zadel, en nergens last van. Overigens gebruik ik die lusjes nooit (knip ze er vaak meteen af) omdat ze altijd op de verkeerde plek zitten naar mijn idee;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:25

Ik heb ook 1 dekje wat altijd schuift (en ik dus eigenlijk nooit meer gebruik terwijl het heel mooi is). Het is een divopad zonder lusjes maar blijft alleen liggen als ik heel hard aansingel en daar ben ik niet zo handig in...
Volgens een paardenfysiotherapeut ligt mijn zadel super dus daar kan het niet aan liggen.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:05

mijn dekjes schuiven NOOIt

In memoriam ; Don Corleone S 29-7-08 * 7-11-08
Mijn geweldige mannetje ; [KS-ITP] Bonte Johnson ITP, je blijft lachen!
Rust zacht lieve Don, zo oneerlijk, ik mis je zo vriendje... Verdrietig

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:19

Ik heb ook 1 schuifdekje, heel gek dekjes schuiven soms een beetje bij mij, niet naar voren of naar achter, maar in de punt komt gewoon een vouw.. Als ik met een shabrak rij heb ik dus nergens last van, want die is zadelvormig.

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:38

Mijn dekjes schuiven alleen als ik de singelstoten niet door de lus heen haal (vergeet ik vaan aan 1 kant) maar als ze vast zitten heb ik nergens meer last van.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:11

ikke schreef:
schuivende dekjes zijn in 95% procent van de gevallen terug te voeren op een niet goed passend zadel. Dat verklaard metteen waarom een dekje bij het ene zadel wel schuifd en bij het andere zadel niet.


Hier sluit ik me volledig bij aan.......bij mijn Kieffer had ik altijd last van schuivende dekjes, zadel op laten vullen.......hielp niks.

Nu heb ik een zadel van een onbekend merk (Herkross) en het lag best goed, alleen mijn dekje schoof nog steeds naar achteren. Na 2 jaar rijden heb ik een zadelmaker aan huis gehad, die heeft het zadel op het paard bekeken en opgevuld..........mijn zadeldekjes schuiven niet meer!!!!!!!!!!Ik hoef niet eens de lussen vast te maken! Alles blijft keurig liggen!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 09:02

Ik doe alle lusjes natuurlijk vast (wat zou ik anders komen klagen Knipoog ) en, ik trek het dekje altijd zo goed mogelijk op in de kamer. Wat het aansingelen betreft doe ik mijn singel zo vast als ik nodig vind voor het paard en het schuiven van het zadel. Ik zou het niet graag (nog) vaster doen om te voorkomen dat mijn dekje schuift.

Wat dat niet passend zadel betreft:

Dit is al het 3de zadel dat ik voor mijn paard heb gekocht en het is aangepast aan zijn rug. Bij mijn eerste zadel (dat echt niet paste, de boom was te smal), schoven de dekjes nooit. Het schuif-dekje is het tweede dekje dat ik gebruik met dit zadel en het is het eerste dekje dat schuift. Mijn andere dekje dat ik al gebruikt heb, schuift zelden of nooit.

Kan het misschien liggen aan het feit dat ik ook een gel gebruik? Bij mijn andere dekje kan je de gelpad in de het dekje schuiven en bij deze ligt ie er gewoon bovenop. De gelpad blijft liggen en het dekje schuift naar achteren.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 09:10

visje schreef:
Kan het misschien liggen aan het feit dat ik ook een gel gebruik? Bij mijn andere dekje kan je de gelpad in de het dekje schuiven en bij deze ligt ie er gewoon bovenop. De gelpad blijft liggen en het dekje schuift naar achteren.


Dat kan zeker de oorzaak zijn! Probeer eens een dekje speciaal voor een gelpad. Trouwens wat ik niet helemaal begrijp is dat jij een aangepast zadel hebt en dat je dan alsnog een gelpad gebruikt Verward

Ik heb ook gemerkt dat duurdere shabrakken over het algemeen veel beter blijven liggen dan die goedkopere dunne shabrakken. Ik ga dus nu tegenwoordig alleen nog maar voor de Stubben shabrakken, super pasvorm en ze schuiven niet en blijven mooi van kleur, vorm en ze krimpen niet Haha!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:31

onder mijn eigen zadels (KN) schuift geen enkel shabrak, ook niet als er nog eens een gelpad tussen ligt. Op de zadels van de paarden van mijn werk (devaucoux? één of ander zeer duur frans merk) schuiven de goedkope shabrakjes allemaal en van de wat duurdere sommige niet. De zadels zijn aangemeten en zouden moeten passen. Vind het wel gek dat op welk paard mijn eigen zadel ook ligt de shabrakjes altijd blijven liggen dus ook de goedkope want dat zijn de enige die ik zelf gebruik en dat onder de speciaal aangemeten zadels van de paarden van mijn werk dezelfde shabrakjes dus niet goed blijven liggen. Zou het dan toch aan het zadel liggen?

Stralend de dag door.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:47

ONder een goed passend zadel schuift een dekje NOOIT. Dus als jij last hebt van dekjes die schuiven is het verstandig dat je de zadelmaker erbij haalt. Scheelt weer nieuwe dekjes kopen.

Succes.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:54

Eleonoor schreef:
ONder een goed passend zadel schuift een dekje NOOIT. Dus als jij last hebt van dekjes die schuiven is het verstandig dat je de zadelmaker erbij haalt. Scheelt weer nieuwe dekjes kopen.

Succes.


Bij mij schoven de dekjes al vanaf de eerste dag met mijn nieuwe, goede zadel, welke aangemeten is door een goede zadelmaker. Ook volgens de fysio ligt mijn zadel prima. Ik heb de indruk dat het aan de dekjes ligt, de goedkopere schuiven, mijn BR ligt prima. Maar het hoeft iig niet aan het zadel te liggen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:24

Sommige dekjes schuiven door de structuur van de stof. Fluwelen dekjes hebben namelijk de neiging om aan de wandel te gaan, niet veel maar toch wel iets. Als je het dekje goed optrekt en de velcron dingetjes vooraan tegen het zadel omhoog laat komen blijft het dekje precies liggen zoals je het hebt neergelegd.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 31 bezoekers