Kan je bij een 8 jarige nog de stand veranderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Kan je bij een 8 jarige nog de stand veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 23:03

Never is 8 jaar, en is vorige week naar de hoefsmid geweest *LOL* .De hoefsmid zei:"Ik zal haar stand een BEETJE veranderen, niet zoveel anders word ze kreupel."
Dus hij heeft aan de binnenkant van de hoef meer weg gesneden, dan aan de buitenkant.
En wat is ze nou? Kreupel ja.

Toen zij Ilse (dochter van de stalhouder)
"je kan bij een 8 jarige merrie de stand niet veranderen, dat heeft VEELste veel inbvloed op de benen en kan hij aandoeningen krijgen, de stand moet je veranderen als ze nog veulen og een jaarling is... Anders is het te laat"


Is dat ook zo? Verward
Ze staat idd een beetje Frans, maar MOET je dat dan perse veranderen? Verward
Ik had gewoon gevraagt of hij haar een beetje bekapte, want haar hoeven waren veelste lang, en hij veranderd meteen de stand, daar had ik nou ook weer niet om gevraagt... Frusty


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:23

Mijn paardje is 12 en daar is laatst ook de stand nog aan veranderd. Het kan geen kwaad hoor, is denk ik alleen maar beter voor haar benen.

Zo lang het maar voorzichtig en niet te veel gebeurt.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:55

Maudje schreef:
Zo lang het maar voorzichtig en niet te veel gebeurt.


Helemaal mee eens
Een goede hoefsmid kan geleidelijk de stand verbeteren
Als je er niks an doet heb je meer kans op blessures ivm verkeerde belasting.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 08:45

Vraag me af of een beetje frans veranderd moet worden. Veel paarden staan een beetje frans en hebben er totaal geen last van.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:05

Er kan altijd wel gecorrigeerd worden, mits het geleidelijk gebeurd. Als je paard nu kreupel is, heeft hij misschien toch wat teveel gedaan. Dan moet ze nu wennen aan de nieuwe stand.
Of het nodig is om te corrigeren, is een tweede maar daar weet ik weinig van.

* To Belg, or not to Belg *

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:35

Het kan wel, maar moet echt super geleidelijk gebeuren en ook alleen als er echt een goede reden voor is. Puur voor het plaatje vind ik geen goede reden. Die van mij wordt achter iets steiler gezet (met reden), daar is de smid nu al ruim 2 jaar mee bezig en nu begin je er eigenlijk pas wat van te zien als je foto's vergelijkt, echt millimeterwerk is het en dat is IMO ook de enige manier waarop je zoiets nog kunt doen bij een ouder paard (14 in dit geval).

Nulla tenaci invia est via

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:38

Ik snap dit ECHT NIET waarom de stand veranderen als ze er heel hun leven geen last van hebben gehad? Dat is toch dom.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:26

omdat een verkeerde stand ook een verkeerde belasting van de benen en pezen geeft en dus eerder leidt tot slijtage.

boemel

Berichten: 8355
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:35

Volgens onze dierenartsen moet je bij een paard vanaf 6 jaar heel voorzichtig te werk gaan bij corrigeren. Echt corrigeren mag dan niet meer, omdat het paard al volgroeid is en de pezen dan te zwaar belast worden. Ik heb ook zo'n enthousiaste corrigeersmid en mijn paard is er absoluut niet beter van geworden.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:00

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het vreanderen van de stand van een paardebeen. Tenzij het echt met duidelijke reden en heel geleidelijk gebeurt.
Wanneer een paard al z'n hele leven een bepaalde stand heeft en je gaat dit in korte tijd veranderen dan kan dat juist weer problemen aan het bandenapparaat en de rug geven.
Een paard dat geen last heeft van hoe hij op z'n benen staat moet je lekker laten staan. Daarmee bedoel ik wel bekappen en de voet onderhouden maar geen veranderingen in de stand van het been aanbrengen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:34

Jantien schreef:
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het vreanderen van de stand van een paardebeen. Tenzij het echt met duidelijke reden en heel geleidelijk gebeurt.
Wanneer een paard al z'n hele leven een bepaalde stand heeft en je gaat dit in korte tijd veranderen dan kan dat juist weer problemen aan het bandenapparaat en de rug geven.
Een paard dat geen last heeft van hoe hij op z'n benen staat moet je lekker laten staan. Daarmee bedoel ik wel bekappen en de voet onderhouden maar geen veranderingen in de stand van het been aanbrengen.


Ik ben het met jantien eens, indien ze niet hinderlijk zijn laat het gewoon wezen. Alle spieren en beenderen zijn er naar gegroeid op die leeftijd.

En indien je het toch wil doen, een klein beetje met een keer nooit grote stukken in een keer. en normaal op die leeftijd, indien het hinderlijk was had het al lang moeten gebeurd zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:44

JeanPaul schreef:
en normaal op die leeftijd, indien het hinderlijk was had het al lang moeten gebeurd zijn.


Iets waar een paard nooit last van heeft gehad kan op latere leeftijd toch hinderlijk worden, doordat ze stijver, minder sterk etc. worden, of bv. door een blessure.
Een (geleidelijke!!!) standcorrectie kan dan net dat verschil maken waardoor een dier weer lekker(der) loopt.

Nulla tenaci invia est via

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:46

Ik heb altijd begrepen dat je een paard zijn stand niet -kan- aanpassen, als hij ouder dan een paar maanden is. Alleen dat je een paard met een afwijkende stand kan helpen door hem op een bepaalde manier te beslaan/kappen, waardoor je de "afwijking" niet ziet of dat het paard er geen last van had.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:04

het kan geen kwaad mijn paard is 10 en haar stand is ook veranderd maar je moet het geleidelijk aan laten doen want anders worden ze kreupel ja want ze staan we hun '"hele" leven zo en het ligt er ook aan hoe frans ze is als ze een beetje frans is dan zou ik haar niet laten veranderen als ze er zelf geen last van heeft en zich geen pijn kan doen zou ik het zo laten groetjes floor

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

pegg
Berichten: 26
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:47

nee!~!! een stand bij een 8 jarige mag je gewoon niet veranderen, een hoefsmid kan alleen het paard beter laten lopen door hem te geven wat hij vraagt! kijk op de site www.hoofcare.nl

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:32

Het moet echt heel voorzichtig gebeuren. Bij veulens(ik weet niet tot hoe oud) is het meeste nog kraakbeen en dat is makkelijk te vormen. Bij volwassen paarden is het bot waar eigenlijk geen beweging in zit.
Jij zou het ook niet lekker vinden lopen als je in eens(voor je gevoel) scheve schoenen aan zou hebben. Dan zou je ook moeilijk gaan lopen. Het kan dus enkel heel erg voorzichtig maar zolang je paardje er gewoonlijk prima op loopt zou ik er niets aan doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:08

ik zou de stand echt niet gaan veranderen bij een 8 jarig paard! bij een pony die ik ken (die heeft ook een verkeerde stand) hadden we gevraagd of we hem nog moesten corrigeren , ofdat dat beter was?de dierenarts zei dat we dat niet moesten doen omdat ie al zijn hele leven zo liep en nergens last van had! doe je dit wel dan kunnen er alsnog problemen komen met gewrichten / spieren enz..

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:26

sommige paarden hebben er meer last van dan andere paarden, maar het kan geen kwaad.

I love ya

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 00:44

Ja liekje "onze hoefsmid" heeft dit ook bij Gigi gedaan!!!! I... weet veel maar niet alles xxxxx

Mijn eerste kindje is geboren... en ze heet ROBIN!!!!!!!!!!

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 00:46

Volgens mij loopt never niet zo lekker nu en als Jhon dit langzaam aan doet kan het echt geen kwaad en je weet nu toch ook wat er precies aan de hand is met never's hoeven. kussie mij

Mijn eerste kindje is geboren... en ze heet ROBIN!!!!!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, MyWup, wiifke en 80 bezoekers