[NH] Zelf beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[NH] Zelf beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:13

Hallow Allemaal,
Ik heb wel wat info over het Natural Horsemanship. Het lijkt me super om te gebruik. Nu heb ik wat vraagjes. 1. Kan ik hiermee zelf beginnen, of heb ik iemand nodig die het voor me doet ofzo? 2. Kan je dit ook toepassen bij Shetlanders?



annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:51

1. je kunt er zelf mee beginnen als je goede informatie hebt, maar het is wel zo makkelijk als je het iemand anders hebt zien doen. Rij je op een manege op rijvereniging?

2. Natuurlijk kan het ook bij shetlanders, het is voor alle soorten paarden geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:58

1. Ik rij op een manege.

Helena
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:17

Hoi Fancie,
In de laatste Hemel op Paarden staat een heel stuk over NH. Met daarbij allemaal tips over waar je informatie hierover kunt vinden, zowel boeken als op internet. Misschien heb je hier iets aan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:22

Natural Horsemanship is eigenlijk alleen maar zinvol als je als enige met een paard omgaat, of als de andere mensen die met het paard omgaan ook aan Natural Horsemanship doen. Anders verwar je het paard alleen maar....Jij leert bijvoorbeeld dat een paard niet bang hoeft te zijn voor een zweep, dat je hem overal met de zweep aan kunt raken zonder dat het paard bang hoeft te zijn voor een tik. De volgende komt en geeft hem juist wel die tik met die zweep. Als jij de dag daarom weer met die zweep aankomt en hem wilt laten zien dat hij er niet bang voor hoeft te zijn...denk jij dat dat paard jou nog vertrouwd?

Het is heel goed van je dat je je wilt verdiepen in de paardenpsychologie...waarom paarden reageren op de manier waarop ze reageren, maar de finesses van die methode kun je alleen maar doen met je eigen paard of je eigen pony...en of dat dan een Shetlander is, of een ander ras maakt dan verder niet uit....

Je suis Charlie.

Helena
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:33

Ten dele mee eens ! Met bovenstaand voorbeeld ben ik het eens. Maar, NH is veel meer dan een paard laten wennen aan dingen als zwepen e.d. Je eigen omgang met paarden zal in het algemeen alleen maar verbeteren als je je een beetje verdiept hebt in het wezen paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:58

Helena schreef:
Ten dele mee eens ! Met bovenstaand voorbeeld ben ik het eens. Maar, NH is veel meer dan een paard laten wennen aan dingen als zwepen e.d. Je eigen omgang met paarden zal in het algemeen alleen maar verbeteren als je je een beetje verdiept hebt in het wezen paard.


Dat is wat ik zei: je kunt heel veel theoretische kennis opdoen over hoe een paard denkt en hoe hij reageert. Maar je zult de kennis niet tot in de details op een manegepaard kunnen uitproberen...omdat je soms tegengestelde signalen geeft ten opzichte van de "klassieke' omgang met paarden....

Maar lezen en leren kan beslist geen kwaad...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:14

Dankjewel voor je deskundige antwoord Cassidy. In ben de enigste die met NH met mijn pony omgaat. Verder niemand want dat wil ik ook niet.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:46

Ik denk dat je even moet uitleggen, dat je lest op een manege maar ook een eigen shetlander hebt Haha! Je zegt net dat je op een manege rijd, dan nemen veel mensen dus aan dat je geen eigen pony hebt en dit op een manegepony wilt uitproberen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:20

Ja klopt flair. Ik heb zelfs 2 Shet´s. Dus je hebt het perfecto uitgelegt. Heb gister Flair nog gezien bij Manege Bruin!!! Mooi paardje hoor !!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:33

In dit geval Fancie, heb ik dus inderdaad begrepen dat je geen eigen paarden had...en het op een manegepaard wilde uitproberen.
Ik weet niet of je in de gelegenheid bent om naar de Manege Kalverhoek (Wijdewormer) te komen op Vrijdag 15 Februari. Daar geeft Parelli Natural Horsemanship een demonstratieavond over de methode Parelli. En alleen al door te kijken kun je zoveel leren....

Misschien gaan er wel mensen van jullie manege naartoe? Entree is 5 Euro...en het begint om 19.00h

Je suis Charlie.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:23

Ik weet wel zeker dat er niemand van manege bruin naartoe gaat Lachen Er is daar namelijk niemand die aan NH doet.

Je hebt trouwens wel een bekende naam Fancie, op welke dag rij je? Weet je trouwens wie ik ben? Ik rijd altijd voor de middaglessen en blijf meestal nog wel even dus waarschijnlijk heb ik je wel vaak gezien Lachen

28-09-2007
Nothing compares too you...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:17

Zelfs als niemand daar aan NH doet, kunnen ze toch wel gaan kijken. Gewoon ter verruiming van je horizon?

A mind is like a parachute. It only works when it is open...

Je suis Charlie.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:45

Tsja, om op je vraag in te gaan Knipoog Ik doe half aan Nh met Amadeus, in zoverre dat ie voor me moet wijken als ik m aan het poetsen ben (altijd los in de stal zonder dat ik hem steeds om moet duwen, daarvoor maak ik me groot en doe een grote stap in zijn richting.
Verder longeer ik vaak los met hem, maar dat is meer luiheid (oftewel geen zin om longeerlijn en zweep te halen dus gewoon met halstertouw achter hem aan) dan echt NH willen doen... We gaan dan wel al zijn gangen door trouwens, dus gedeeltes stap, draf en galop, en omdraaien, allemaal zonder aanraken...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:24

Cassidy schreef:
Zelfs als niemand daar aan NH doet, kunnen ze toch wel gaan kijken. Gewoon ter verruiming van je horizon?

A mind is like a parachute. It only works when it is open...


Vertel dat hun maar Knipoog voor zover ik weet vinden de meesten het maar iets achterlijks.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 21:04

flair"]
[quote="Cassidy schreef:
Zelfs als niemand daar aan NH doet, kunnen ze toch wel gaan kijken. Gewoon ter verruiming van je horizon?

A mind is like a parachute. It only works when it is open...


Vertel dat hun maar Knipoog voor zover ik weet vinden de meesten het maar iets achterlijks.
[/quote]

Dan weten ze niet wat het inhoudt...

Weet je wat? Als jij zin hebt om naar Purmerend te komen op die avond, kun je met mij meerijden naar de Kalverhoek. Deal?

Je suis Charlie.

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 13:52

Cassidy schreef:
Zelfs als niemand daar aan NH doet, kunnen ze toch wel gaan kijken. Gewoon ter verruiming van je horizon?

A mind is like a parachute. It only works when it is open...


Heeheehee, niet met mijn onderschrift er vandoor gaan he Haha!

Maar je hebt groot gelijk, mensen gaan naar allerlei demo's kijken zonder er gelijk zelf aan te doen. Ik ga ook graag naar de Future Guys bijvoorbeeld kijken, zonder dat ik thuis gelijk naast en aan mijn paard ga hangen. En een demo Parelli is eigenlijk net zo spectaculair als je het nog nooit gezien hebt!

Extremely rare and Beyond Compare

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:35

Kijk eens op www. dreamstables.nl


Dit is zeer de moeite waard!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:06

Even voor flair: Ik rij op woensdagmiddag van 17.00 uur tot 18.00 uur op Freddie. Dat is mijn vaste pony. Ik weet niet wie je bent waarschijnlijk heb ik je vast wel eens gezien ofzo maar niet dat ik dat me kan herinneren. Ik heb afgelopen woensdag wel even bij Flair gekeken was toch wel nieuwsgierig. Wel een mooi paardje hoor !!! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers