Blijft gigantisch sterk (draver typetje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Blijft gigantisch sterk (draver typetje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 19:19

Revanza blijft zo giganisch sterk, dat ik niet meer weet wat ik moet doen. Als we buitenrijden en we draven aan, gaat madame meteen in galop. Ik krijg haar met geen mogelijkheid terug, achterover zitten gaat niet, ze trekt me naar voren, teugels strak en trekken werkt ook niet, ze gooit het koppie omlaag en gaat weer harder, zagen heeft ook geen enkel effect. En als ze wel goed in de draf aanspringt gaat ze na een tijdje weer over in galop, ik probeer dit tegen de houden maar ze trekt gewoon door me heen op een of andere manier Verward .
Ze staat op dit moment op 2½ kilo bix, ¼ mueslie en een ½ mais omdat ze nog steeds niet goed op gewicht is.
Deze hoeveelheid werd door de voerhandelaar aangeraden, ze gaat volgende week van de mais af.
Zij is 1.52m, en niet te groot voor mij, ik ben 1.67m, en ik ben niet heel licht Schijnheilig .
Ik hoorde iets over een slofteugel die ze kunnen werken met remmen, of een pessoabit.
Ze heeft ook nog geen conditie, dus ze zweet erg snel als ze hiermee bezig is, maar is nooit te moe van het lopen, zij loopt het liefst zo'n 5 uur .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 21:03

je zegt dat zels aan de teugels trekken en zagen niet werkt, maar zoiets werkt nooit! als je gaat trekken verlies je het toch van je paard!
dus niet gaan trekken maar ophoudingen maken, dus even je handen sluiten, dan voelt ze druk op dr mond en dan je hand weer een beetje openen, en gelijk weer sluiten en dan weer openen(niet zover openen dat ze de ruimte heeft om weg te lopen, maar meer dat ze ff geen druk in dr mond heeft en dan je hand weer sluiten, met 2 handen tegelijk dus niet links-rechts gaan zagen!)
als je gaat trekken pakt ze het bit vast en gaat ze alleen maar harder

zagen moet je sowieso nooit doen dat is al helemaal nergens goed voor!

slofteugel, pessoabit enz kan je ook maar beter thuislaten!
pessoabit daar ben je hard mee in dr mond en als je dan gaat trekken zal ze toch nog doorlopen en daar krijgt ze alleen maar een keiharde mond van en rijden met een slofteugel vergt enige ervaring, en als ze dan weggaat in galop, kan je haar hoofd wel helemaal in de krul trekken maar kan ze nog gewoon blijven galopperen hoor!(spreek uit ervaring)

wat je wel kan doen is even longeren voor je gaat rijden, en als t kan gewoon in een bak rijden, tot je haar daar goed onder controle hebt, en dan pas naar buiten gaan!
tot die tijd blijf je buiten gewoon stappen!

en als je samen met iemand gaat?met een paard dat heel rustig draaft, blijft ze dan wel gewoon draven?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:01

Op bovengenoemde verhaal sluit ik me aan, alleen een aanvulling hierop:
Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat ophoudingen alleen niet voldoende is, dat hij daar ook doorheen zal lopen. Daarom raad ik je aan in zo'n geval te gaan buigen. Door bijvoorbeeld telkens als hij weer "door jou heen wil walsen" hem buigoefeningen te laten doen, op een volte zetten, of overdreven buigen naar links, of rechts.
Als een paard namelijk zijn lichaam recht heeft kan hij zich sterk maken en dat moet je proberen te doorbreken en dat doe je weer dmv buigen.
Je hebt het over buitenrijden, maar hoe is ze in de bak? Zorg ervoor dat je ten allen tijd consequent bent, dus als jij in de bak rijd en jouw paard zit dan ook te drammen, heel consequent zijn, als jij wil draven, moet je draven, slechte overgang? Dan nogmaals herhalen, netzo lang tot jij tevreden bent. Jouw paard moet duidelijk naar jouw hulpen luisteren. Stap 1 is: zorgen dat hij goed naar die hulpen luistert in de bak, daarna komt pas stap 2 en dat is naar buiten gaan.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 18:21

Kyra schreef:
Op bovengenoemde verhaal sluit ik me aan, alleen een aanvulling hierop:
Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat ophoudingen alleen niet voldoende is, dat hij daar ook doorheen zal lopen. Daarom raad ik je aan in zo'n geval te gaan buigen. Door bijvoorbeeld telkens als hij weer "door jou heen wil walsen" hem buigoefeningen te laten doen, op een volte zetten, of overdreven buigen naar links, of rechts.
Als een paard namelijk zijn lichaam recht heeft kan hij zich sterk maken en dat moet je proberen te doorbreken en dat doe je weer dmv buigen.


Met dit ben ik al een tijdje bezig, werkt helaas ook niet Scheve mond .

Longeren voor het rijden werkt niet, na een kartiertje longe is ze al helemaal uitgeteld..

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:30

Idd heel consequent zijn , gaat ze maar iets te snel naar je zin , niet zachtjes proberen (omdat dat dus niet helpt blijkbaar) , maar meteen op de reet zetten en daarna heel rustig weer opnieuw proberen.
Dus niet blijven trekken of hangen , zagen , wat dan ook , gewoon heel kort & fel ingrijpen en daarna meteen weer vrolijk verder gaan alsof er geen vuiltje aan de lucht is.

Vriendelijk belonen als het goed gaat , en meteen al bij het eerste te snelle / trekkerige pasje direct duidelijk ingrijpen en weer rustig verder gaan.
Zorg dat je ontspannen teugels hebt als ze in een braaf rustig tempo loopt , dan is het ook des te gevoeliger als je ingrijpt.

Zo zou ik het zelf aanpakken hoor , simpel en duidelijk , zonder veel gedoe.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 20:49

Ja dat klinkt wel verleidelijk, maar dat blijkt ook niet te helpen Scheve mond .
Ik word het echt doodzat dat ze blijft 'walsen'.
Ze doet het ook bijna alleen buiten, dus in het bos, duinen etc.
Ik hoorde ook iets over de hackamore, iemand daar ervaring mee?

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:03

Hoe is jouw paard in de bak dan? Ook zo drammerig??

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:12

Ik rijd met Hack.
Daarmee is Rena veel relaxedter te rijden dan op een bitje , idd ook tegen het "walsen".

Zij had toen ik haar kocht al lamng geleerd dat ze zich van een bit niks aan hoeft te trekken , en met de Hack had ze wat dat betreft nog geen ervaring en daar reageert ze heel goed op.
Als je op een Hack ook nog niet je paardje opvoedt heb je er natuurlijk nog niks aan , want dan heeft hij ook ZO weer door dat een Hack eigenlijk ook niks te vertellen heeft Haha!

Je moet er ook niet aan blijven trekken , maar met ontspannen teugel ermee rijden.
Zodra je paard aanzet om te versnellen terwijl dat niet mag , geef je een "ophouding" zeg maar , om het paard te waarschuwen met een kneepje in de neus dat hij niet harder mag.
Heel vluchtig en meteen weer ontspannen anders ga je alsnog trekken en doen .......

Bij Rena werkt dit heel goed , in combinatie met een hele nieuwe opvoeding en nieuw baasje , heel nieuw leven eigenlijk.
Ik heb een zachte kleine Hack , die grote apparaten zie ik niet zo zitten Scheve mond

Het is maar de vraag of je alleen dmv het veranderen van bit echt resultaat hebt , er moet ook een andere aanpak en opvoeding bij imo.

Als je met Hack gaat rijden , doe dat dan verantwoord , en wees van begin af aan consequent , zacht en duidelijk , anders heb je gewoon hetzelfde probleem weer als dat je nu hebt Lachen

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:17

een hackamore is vaak een heel goed alternatief mits je em goed gebruikt maar als je er geen ervaring mee hebt moet je er wel voorzichtig mee zijn want je kunt er zn neus mee breken! (moet je wel een heeele flinke ruk geven, maar het kan wel)

niet dat je met zagen en/of een slof (in onervaren handen) en/of steeds scherpere bitten geen onherroepelijk ernstige schade toe kunt brengen aan je paard...

met een slof buitenrijden "mag" btw officieel niet, omdat je ergens in kunt blijven haken. daar komt nog bij dat een beetje sterk paard er inderdaad zo doorheen loopt en een paard met een overgevoelige mond zal bij een te sterke inwerking heftig reageren (dmv steigeren etc). met een slof rij je trouwens eerder nog meer dat hoofd op zn borst dan dat ie nu uit zichzelf al loopt, dus dat zou bij jou ook niet het gewenste effect hebben.

ik zou het toch in een meer rijtechnische hoek zoeken, diep zitten en dat hoofd omhoog rijden, dwz eerder voorwaarts rijden dan terugtrekken. een flinke rotschop dus! dat werkt vaak beter. hij spurt even vooruit (op je hulp, dus niet omdat hij dat zelf bedacht heeft), maar komt als het goed is met zn hoofd tussen zn benen vandaan en je hebt dus de controle terug. hij wordt er als het ware op geattendeerd dat er ook nog iemand bovenop em zit (op trekken gaat ie steeds minder reageren na verloop van tijd, voor zover ie dat in eerste instantie al deed). als hij weer bij zinnen is kun je hem makkelijk terugnemen.

ALTIJD eerst van je af rijden en dan pas opvangen! (van achter naar voren dus)

het jammere van dravertjes is dat je ze niet uit kan laten rennen, want die krijgen aangeleerd om in korte tijd alles te geven dus tegen de tijd dat ze klaar zijn zijn ze ook echt helemaal kapot.

als je dat naar voren schoppen eng vind ofzo zou ik het met ophoudingen en buigen op proberen te lossen, maar dan moet je wel meteen en fel reageren voordat hij de kans krijgt om goed op gang te komen want dan is er echt geen houden meer aan.

verantwoord buitenrijden begint trouwens in de bak. als je paard daar niet naar je luistert is het onverantwoord buitenrijden. je bent dan niet alleen een gevaar voor jezelf, maar ook voor anderen.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:19

met een slof rij je trouwens eerder nog meer dat hoofd op zn borst dan dat ie nu uit zichzelf al loopt, dus dat zou bij jou ook niet het gewenste effect hebben => hiermee bedoel ik dus dat ie achter de teugel komt te lopen en dan heb je zo mogelijk nog minder te vertellen.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:26

Ik zou niet snel naar hulpmiddelen zoeken (misschien alleen een martingaal). Rij je alleen of met andere ruiters? (dan kun je de andere ruiters vragen het draftempo laag te houden, paard losjes in de hand te stellen, ophoudingen maken en bij de groep blijven draven). Rij je in een open ruimte? (dan kun je direct een volte inzetten als ie te snel wil) etc. etc. etc..
Let op je houding: schouders naar achteren houden, dressuurmatig oplossen.
Verder veel afwisseling in je rit: niet telkens op dezelfde stukken gaan draven of galopperen.
Vooral met een heethoofd is het belangrijk dat jij het tempo onder controle hebt anders lopen ze zichzelf voorbij.

Ik rij momenteel ook op nogal een heethoofd. De eerste keren heb ik hem beschouwd als een soort 'natuurfenomeen' (hij is nu eenmaal zo....) en effectief gezien was hij dus met mij op pad ipv andersom.
Nu heb ik besloten dat ik met hem op pad ben en dat hij zich maar moet aanpassen aan mij. Gelijk gaat het een stuk beter Lachen

Nog even een toevoeging: ik zie dat je haar net 2 maanden hebt. In de winter is het ook niet de meest gemakkelijke periode om paarden aan het buitenrijden te laten wennen. Hoe vaak ga je met haar naar buiten? Heb je ook les daarnaast? Het kan best een paar maanden duren voordat jij en het paard aan elkaar gewend zijn. Geef Revanza nog even (lees: half jaar) de tijd voordat je met hulpmiddelen gaat werken (je zult merken: vanaf maart gaat het een stuk makkelijker, na de zomer kan je lezen en schrijven met haar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 22:59

Probeer eerst eens even in de bak te gaan rijden, en laat haar in de bak op haar eigen benen lopen.
Maak dus geen onnodig contact met haar mond, gaat ze bv hard rennen, zet haar dan op een volte, en rijd veel overgangen, en figuren, doordoor word ze rustiger en hoef je niet constant te "trekken" ze word waarschijnlijk zo sterk, omdat ze dan ontzettend gespannen is, probeer haar eerst eens te longeren voor het rijden, zodat ze haar ei kwijt kan, en ga daarna rijden, zonder te trekken in haar mond, laat je teugels dan losjes hangen maar hou wel licht contact, dat als ze er vandoor gaat je haar wel bij je hebt.Ga dus vooral met je zit in de been rijden. Hierdoor leert ze op haar eigen benen te lopen, waardoor het een stuk moeilijker word, om continu gespannen te blijven, en blijkbaar ben je zelf ook gespannen. Probeer je handen en armen dus zo ontspannen mogelijk te houden, dit kan bijna niet anders als je haar loslaat...

En probeer eens les te nemen, heb niet alle berichten gelezen, dus excuse me als ik wat dingen herhaal. Les is heel goed, om dingen op te lossen, ga niet zelf knutselen, want dan doe je soms meer kwaad dan goed...

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 10:50

In de bak lukt het al aardig, Janneke heeft er nu ook op gereden en we zijn tot een conclusie gekomen... Ze pakt het bit vast en houd haar koppie omhoog .
We kaan morgen eens voor een rollentrens kijken, die kan opzich geen kwaad, alleen dat ze het bit niet vast kan pakken en en dat het de speekselvorming bevordert, dus ze wordt er iig meer ontspannen door.
Ik laat jullie weten hoe het gaat.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:55

Een paard van een 500 kilo stop je echt niet door heel hard aan de teugels te gaan trekken. Daarom is dressuur ook zo belangrijk. In de dressuur leer je hoe je paard netjes aan de hulpen moet staan.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:21

Ilse , van een rollentrens hoor je ook weer verhalen , er kunnen stroompjes gevormd worden door de 2 verschillende soorten metaal die erin verwerkt zitten (schijnt het) , er kan een velletje klem komen te zitten als je net een slechte treft , paard kan juist onrustig worden door de rolletjes , en ik persoonlijk geloof er geen fluit van dat een paard zo'n bit niet meer vast kan pakken en kan negeren.

Mijn keuze zou het niet zijn iig Lachen

Bij Rena had ik ook dat ze zo deed , als ik haar een dag niet gereden had dan was ze weer superheet en druk en moest ik het soms , net als jij nu , op het bit aan laten komen om haar bij me te houden.
En dat kende ze al , dus kop in de lucht en lekker doordrammen , terwijl ze alleen maar onrustiger wordt als ik als laatste redmiddel aan dat bit begon te sjorren..... Scheve mond
Mijn manier was het iig niet , en dit waren maar momenten maar elke keer dat ik zo in haar mond moest zitten was voor mij 1 teveel.

Meestal was ze heel braaf , ondanks dat het gewoon een bangige drukke hittepit is... maar ik reed haar al met heel weinig teugelcontact zodat ze eerst zelf maar eens op ging letten en op haar eigen benen ging lopen , haar ontspanning zou vinden.
Zodat ze ging reageren op mijn benen en zit , en werken met neckreining waardoor ze echt haar aandacht bij mij ging houden , omdat de aanwijzingen zo zachtjes waren.
In combinatie met een goede opvoeding , goed leren reageren op stemhulpen , overal aan de hand mee naartoe nemen , echt maatjes worden en lekker paard laten zijn , in de wei de hele dag en lekker speels rond laten dollen , samen lol maken terwijl ze ondertussen steeds meer leert op een fijne manier en zo steeds meer vertrouwen en rust krijgt , is ze nu een hartstikke fijne pony.
Ze is pas verhuist en iedereen vindt het zo'n lief rustig en meegand beestje Haha! Ze moesten eens weten Tong uitsteken

Omdat ik het bit dus nauwelijks nodig had na een half jaartje , alleen die enkele keer dat ze het echt in haar bol kreeg en er dan een "gevecht" met flink trekken ontstond wat ik absoluut niet wilde , ben ik met een klein Hackamoortje begonnen.
Het sturen dmv neckreining , zit , been , stem , kende ze al goed , ze vindt het heerlijk om geen bit in haar mond te hebben , en de druk op de neus zorgt voor een natuurlijke rem-reactie.
Op het bit remmen wekte heel veel spanning en weerstand op , een krachtmeting.
Dit was ze gewend dus zo reageerde ze gewoon op momenten dat haar verstand even weg was zeg maar Haha!

Nu met de Hack weet ze heel goed wat de rem is , en ik gebruik m'n teugels in principe niet eens om haar terug te nemen.
Tenzij dat ze weer eens de kolder in de kop krijgt en ik even een seconde de rem er op moet zetten , dan werkt hij heel goed , simpel , duidelijk , en ze accepteert het heel goed , blijft niet doordrammen maar komt gewoon weer tot rust , zo van "okee" Lachen

Ik zou als ik jou was dan ook gaan voor een Hackamoortje en een nieuwe opvoeding van je paard , veel ermee doen zodat hij onder het zadel geen enkele behoefte heeft om vervelend te doen , omdat hij tevreden is en graag z'n best voor je wil doen.

Bij Rena ging het heel makkelijk allemaal , en geloof me maar als ik zeg dat dat een hete tante is hoor Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:44

terug naar de rijbak en de longeerbak. vandaar uit leren wat de betekenis van hulpen is, gehoorzaam en soepel maken en meer conditie opbouwen. als het even kan met instructie.

Amor Vincit Omnia

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:36

pmarena schreef:
, niet zachtjes proberen (omdat dat dus niet helpt blijkbaar) , maar meteen op de reet zetten en daarna heel rustig weer opnieuw proberen.


Pmarena, bedoel je hier letterlijk "op de rem trekken"???
Dan ben ik het daar niet meer eens. Tuurlijk mag ze niet zomaar doorstomen, maar een van de wijze lessen die ik heb gehad; "ALLES VOORWAARTS OPLOSSEN" !!!!!!!!!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:02

Als je een paard hebt dat niet op een rustige manier , op je gemakje netjes terug te nemen is , maar direct zodra hij een paar passen neemt "kwijt" is , dan zou ik hem idd meteen bij het eerste pasje stevig bij me houden ja , voordat het zover escaleert dat je dus echt moet gaan trekken en sjorren.

Dus ik bedoel dat je het eigenlijk VOOR moet zijn , lekker (voorwaarts en zonder spanning) met je paard aan het werk , en zodra je dat lijfje voelt spannen om weg te knallen , nog de eerste te snelle pas meteen in de kiem smoren door een stevige ophouding. Dus "de rem erop"zeg maar.
Maar hoe ik dat bedoel is een kwestie van een seconde , waarna je meteen weer in die ontspanning verder gaat.

Dus even kort & duidelijk de rem erop om het wegstomen te voorkomen Lachen

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:11

Hoi Ilse,

een hackamore kan bij een draver een goed hulpmiddel zijn. Veel dravers zijn een stuk rustiger wanneer ze (een tijdje) geen bit meer in de mond hebben. Een hackamore werkt wel heel scherp in, dus je moet fluwelen handen hebben om er mee te kunnen rijden, en je moet zowiezo dan niet de hele tijd met contact rijden, maar met losse teugels - de hackamore pak je alleen maar op wanneer je hem nodig hebt. Denk er wel aan dat je met een hackamore minder goed kan sturen dan met een bit - ga er dus eerst een poos mee in de bak oefenen voordat je er mee de weg op gaat.

Omdat je schrijft dat ze haar hoofd omhoog doet en het bit vast pakt, zou het kunnen dat ze pijn in haar rug heeft, laat haar eventueel even nakijken door een dierenarts. Een paard met rugpijn "rent" als het ware weg voor de pijn, kijk eerst of dat niet de oorzaak zou kunnen zijn.

Veel succes, en PB maar als je meer wil weten.

Groetjes!

Extremely rare and Beyond Compare

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:18

sorry foutje
Laatst bijgewerkt door sophie18 op 20-01-03 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:21

heyhey,
ja als je bij de paardenwinkel bent kun je ook ff kijken naar die hackamore (leer je ook meteen beter rijden/sturen op je zit en benen in plaats van voornamelijk op je handen! maar ja je moet er wel heel voorzichtig zijn) en andere bitjes, de roltrens is namelijk niet het enige bit dat een paard niet zo makkelijk vast kan pakken. dat met die stroompjes lijkt me een broodje aap, maar dat van die velletjes ertussen zie ik inderdaad ook wel gebeuren.
maar ik blijf erbij dat het in essentie een rijtechnisch probleem is...
succes ermee!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers