In het M al een hoedje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

In het M al een hoedje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 13:58

Ik heb al ZO vaak in het M mensen met een hoedje zien rijden.
Ik vind dat het pas in het Z mag.
Het lijkt dan net alsof je denkt dat jede beste bent ofzo.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:59

Mag al in de B hoor, dus het is echt niet dat je goed bent. Je vindt het mooi, of niet.
Ik vind het wel mooi, maar heb nog geen hoedje. Ze zijn mij te duur en als ik ook nog moet springen vind ik het teveel gedoe met wisselen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:00

Als dat zo was start ik mijn volgende in de B al met hoedje

Het is heel regio gebonden,
hier val je op als je in de M nog niet met hoedje start, in de B en L rijden ze er ook al mee.
Ik wacht altijd tot ik M start.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 14:03

ja, ik vind het ook wel mooi zo'n hoedje, maar er staat toch in de regelementen dat het alleen vanaf het z mag, tenzij je zelf al Z ruiter bent en met een ander paard in de b ofzo start...
Jah, ik snap dan ook wel als Anky met een nieuw paard in de B start (ookal doet ze dat niet) ook met een hoedje rijd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:07

Anky mag geen B meer starten *LOL*

Er staat nergens in de regelmenten dat het niet mag, of je moet een kledingsvoorschrift hebben van je vereniging.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:13

nou hier in NH zie je het zowat niet(noordhollandNOORD) maar er komen nog wel eens mensen uit het zuiden of uit friesland bij ons op wedtsrijd en toen keek ik ook me ogen uit dat mensen voor het Z al met hoedje rijden!
maar waar sjuimpje dus rijd is het doodnormaal maar als je dat hier doet, kijkt iedereen zijn ogen uit hoor!
apart zeg dat bepaalde regio's dan toch weer anders zijn!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:01

ja, ik rij nu L2 en ga als ik M1 rijd denk met ee mooi hoedje starten, staat wel mooi, enne voel ik me er ook eens bij "horen"

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:04

Nou hier in het zuiden is het echt not done, zal ik maar zeggen. Ik start nog weleens in Gelderland en bij bepaalde verenigingen is dat inderdaad normaal. Mijn vader tegen mij: "He is dit de Z al?" Ikke: Nee paps dit is de B." Ja voor ons hoort hoedje gewoon bij de klasse Z ..
Het is misschien ouderwets, maar hier hoor je dat te 'verdienen'. Ik denk dat het mede afkomstig is dat hier nog vrij veel 'boeren' en dochters van boeren rijden en doe maar normoal dan doe je al gek genoeg van kracht is.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:48

Bij ons rijdt vanaf de L1 al een behoorlijk deel met hoedje, ik vnid het zelf wel kunnen! Het ziet er sowieso 100X beter uit dan zo'n callimerodop op je hoofd! Heb je je best gedaan op je paard en je in je wedstrijd tenue gehezen, verpest je alles met zo'n champignon op je hoofd! Nee, ik rij nu met een heel oud (heel dun) capje en zodra ik L1 ga starten, heb ik een hoedje op!
Als mensen daardoor meteen denken dat je kapsones oid hebt is dat jammer, dat zijn sowieso niet de mensen waar ik graag mee om ga!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:56

Marijn4045 schreef:
Bij ons rijdt vanaf de L1 al een behoorlijk deel met hoedje, ik vnid het zelf wel kunnen! Het ziet er sowieso 100X beter uit dan zo'n callimerodop op je hoofd! Heb je je best gedaan op je paard en je in je wedstrijd tenue gehezen, verpest je alles met zo'n champignon op je hoofd! Nee, ik rij nu met een heel oud (heel dun) capje en zodra ik L1 ga starten, heb ik een hoedje op!
Als mensen daardoor meteen denken dat je kapsones oid hebt is dat jammer, dat zijn sowieso niet de mensen waar ik graag mee om ga!


ja die kipdingen is ook geen pan! maar ik rijd gewoon met een voor de oorlog gemaakt cap Tong uitsteken die dingen vind ik goed genoeg voor de M
haha

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:58

haha, nou ik vind een hoedje wel mooi, maar ze zijn zo duur. En het paard dat ik nu rij, daarvan verwacht ik de eerste wedstrijden wel wat gedonder. Dan doet een hoedje niets voor je veiligheid.
Hier zie je ook geen hoedjes in de B of L, maar toch als ik er 1 had, dan deed ik hem op (zodra het paard zich weet te gedragen).
Ik start nu straks gewoon met gladde veiligheidscap. Mooi of niet, de jury mag er niets voor aftrekken omdat het gewoon niet staat. En het lijkt best netjes hoor.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:59

reddytobias schreef:
ja die kipdingen is ook geen pan! maar ik rijd gewoon met een voor de oorlog gemaakt cap Tong uitsteken die dingen vind ik goed genoeg voor de M
haha


Het vervelende is dat die dingen volgens mij niet meer (mogen) worden verkocht. Ik heb er nu een geleend van en vriendin, maar dat is dus geen blijvertje... Zelf heb ik zo'n calimerodop voor buitenrijden, maar daarmee verschijn ik de ring niet in! Dan nog liever in de B al een hoedje...

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:02

germie schreef:
haha, nou ik vind een hoedje wel mooi, maar ze zijn zo duur.


Dat valt toch wel mee? Bij 'mijn' ruitersportzaak zijn ze 100 euro...

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:52

Ik zeg niet dat mensen dan kapsones hebben hoor. Iedereen moet het voor zich weten. Ik vind het harstikke mooi en is voor mij een doel om naar toe te werken.
Het scheelt gewoon per persoon en mens.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:53

Ik zeg niet dat mensen dan kapsones hebben hoor. Iedereen moet het voor zich weten. Ik vind het harstikke mooi en is voor mij een doel om naar toe te werken.
Het scheelt gewoon per persoon en regio,.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:01

Marijn4045"]
[quote="reddytobias schreef:
ja die kipdingen is ook geen pan! maar ik rijd gewoon met een voor de oorlog gemaakt cap Tong uitsteken die dingen vind ik goed genoeg voor de M
haha


Het vervelende is dat die dingen volgens mij niet meer (mogen) worden verkocht. Ik heb er nu een geleend van en vriendin, maar dat is dus geen blijvertje... Zelf heb ik zo'n calimerodop voor buitenrijden, maar daarmee verschijn ik de ring niet in! Dan nog liever in de B al een hoedje...
[/quote]

ja ik vind het ook vreselijke dingen,maar ik had er nog een van vroeger, ja kan wel nog oude afgekeurde cappen kopen bij zommige zaken alleen die zijn zo gevoerd dat je alsnog een paddestoel bent Haha! nee ik heb echt de oudewetse,en heb zelfs nog een springtuigje, soms spring ik er ook mee! dan moet ik snel van dressuur te springen en dan doe ik dat tuigje om en dan kan ik weer Tong uitsteken best handig dus!

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:51

normaal doe ik 't van af de m maar we rijden nog 1 in de l2 en dat is een selectie dus mag je er toch op je best uit zien!?de rest van de l heb ik met cap gedaan.vind hoedje in de b niet echt passen en zijn niet altijd ruiters die erg best kunnen rijden en is cap gewoohn veiliger.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:27

Mij maakt het echt niet uit wie waarmee start het is onzin te zeggen dat iemand dan meteen denkt dat hij/zij de beste is als je dat al weet dan hoef je toch al niet eens meer op wedstyrijd te gaan?

Hier ind e regio is het gebruikelijk vnaf de M1 met hoedje te gaan starten.
Er zijn er wel een aantal in de B en de L die ook met hoedje starten maar niet veel ik start dan iig met cap.
Straks ga ik in een regio wonen waar ze dus echt vanaf de Z pas met hoeje starten.
tja ben heel benieuwd wat ik dan ga doen met de kudde meelopen of gewoon in de M met hoedje starten

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:30

ik start in de B gewoon met hoedje.
heb nooit eerder wedstrijden gereden, dus "verdiend" heb ik het niet haha.
ik vind het gewoon veel mooier dan zo'n cap.
toedeledoki
gillian

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:48

Fabiƫnne1 schreef:
Nou hier in het zuiden is het echt not done, zal ik maar zeggen. Ik start nog weleens in Gelderland en bij bepaalde verenigingen is dat inderdaad normaal. Mijn vader tegen mij: "He is dit de Z al?" Ikke: Nee paps dit is de B." Ja voor ons hoort hoedje gewoon bij de klasse Z ..
Het is misschien ouderwets, maar hier hoor je dat te 'verdienen'. Ik denk dat het mede afkomstig is dat hier nog vrij veel 'boeren' en dochters van boeren rijden en doe maar normoal dan doe je al gek genoeg van kracht is.


klopt helemaal!ik zit helemaal in t zuiden van brabant(bijna belgie) en je vat hier echt op als je voor de Z met een hoedje rijdt(oke bij de NBVR gebeurde het weleens, maar echt niet veel)

ik stond er dus van te kijken dat dat mocht, ook al had je nooit eerder met een ander paard Z gereden, ik vind dat een hoedje bij het Z hoort, en daarom hoop ik deze zomer mn wp voor de Z1 bijelkaar te krijgen, dan heb ik mmn hoedje verdiend!!en dan ga ik volgend jaar Z1 starten(hoop ik) met een heel erg mooi hoedje!maar echt niet eerder voordat ik in de Z zit!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:55

He Nimber,

vorig jaar zei je nog dat het bij jullie not done was om met hoedje te rijden voor het Z. Ik ben het wel eens met Renske, maar zit dan ook in dezelfde regio en heb ook altijd NKB gestart.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:01

Mijn ervaring is idd dat het erg regiogebonden is. Op de wedstrijden in Overijssel (oud-KNF/NKB) zie je vrijwel alleen hoedjes in het Z, een enkele keer in het M. In de B en het L zie je ze zo goed als nooit. Hier in de regio Utrecht juist weer wel.

Voorbeeldje:

Ringmeestermeisjes in Almelo: 'De Z-ringen zijn aan de andere kant hoor!
Sjuimpje (met hoedje): 'Ja maar ik rijd M hoor!' *LOL*


Citaat:
Het lijkt dan net alsof je denkt dat jede beste bent ofzo.


En dit vind ik niet echt een sterk argument tegen hoedjes. De reden daarvoor is al door verschillende mensen hierboven gegeven.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:08

Ik reed in de b al met hoedje.
Ik heb bij ond niet gehoord dat het niet mocht.
Ik heb wel een keer meegemaakt dat ik in de L starte dat er een meisje bij de jury werd geroepen, de jury vertelde dat arme kind dat ze geen hoedje waard was, dat arme kind was zwaar teleurgesteld.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:17

o wat ik nog ff wilde zeggen, en wat heel belangrijk is!

als je van je jonge paard(of ouder paard zonder wedstrijdervaring die dus ineens nerveus is)in de B afvalt, dan deuk je je mooie hoedje EN je hoofd! nee geef mij maar een veilige cap, tot ik zeker weet dat ik goed genoeg rijd en mn paard onder controle heb, en dat zal dus denk ik wel als je Z rijdt, maar anders wil ik nog geen hoedje op!

ga van t voorjaar een merrie uitbrengen die dan net 4 is, en al kreeg ik er geld bij deed ik nog geen hoedje op!maar een goede veiligheidscap zet ik op!

maar ik zie ook genoeg Z-paarden weleens rondrennen, ken zelfs mensen die met cap losrijden en dan vlak voor de proef hun hoedje opzetten, ivm veiligheid!

dus het lijkt me best slim om zeker in de B en L, waar vaak jonge paarden starten, een cap verplicht te maken ivm risico van ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:03

Nimber schreef:
Hier ind e regio is het gebruikelijk vnaf de M1 met hoedje te gaan starten.

Maar op ARK 2001 was je toch echt de enige M1 combi met hoedje en witte bandages Haha!

Ik rij zelf in de regio Arnhem en daar wordt wel eens met een hoedje gereden in lagere klasses maar niet echt veel. Er wordt snel over je gekletst als je dat wel doet.
Ik weet dat het in de regio Kootwijk helemaal Not-Done is om met een hoedje te gaan rijden in de lagere klasses, tenzij je al eerder een paard naar het Z had gereden.
Het is allemaal behoorlijk regio-gebonden. En het enige dat telt is je prestatie en niet wat je op je hoofd hebt staan.