Wel of niet een slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daslie
Berichten: 36
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: leeuwarden

Wel of niet een slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 16:57

Onze pony is niet zo'n buitenrijder ook al willen we dat zelf wel graag maar hij moet en zal weer proberen zo snel mogenlijk naar z'n vrienden in de stal terug te keren.Als er iemand naast loopt keert hij niet om maar ik heb halverwege al de blaren in m'n handen staan van het constante inhouden het is echt niet leuk meer ook al rij ik eerst een uur in de bak hij is heel erg gestresst zodra hij buiten komt.
De stal eigenaar raadde een slof aan maar de ruitersportwinkel raadde het me weer af wat moet ik nou?! het lijkt me geweldig om eindelijk eens een ontspannen buitenrit met hem te kunnen maken wie heeft er wat tips voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:16

Als je de blaren erop hebt staan wil dat al zeggen dat jij te veel vasthoud.
Hie kan je paard alleen maar dankbaar gebruik van maken.
Leer meer op je zit rijden.
Dit kun je dan ook weer in het bos gebruiken.

En als je hier langer komt zul je zien dat ik altijd als advies geef dat je het dressuurmatig op moet lossen.
Niet met hulpteugels.

Dus aan de slag met dressuur.
En met een maatje naar het bos gaan is erg goed.
Als je dit vaker doet zal het langzaam aan beter worden.

En verder is niet elk karakter een bos karakter Lachen

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:24

Hulpteugels zijn niet populair hier op bokt het neemt namelijk de oorzaak niet weg het is tijdelijk en vaak kun je daarna niet meer zonder rijden dus blijf maar van de slof af.
Doe handschoentjes aan tegen de blaren en ga rijden en oefenen zodat je je paard goed onder controle hebt.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:36

idd een slof haalt het probleem niet weg, hij loopt alleen in de krul en dan kan hij nog steeds hard trekken hoor! En je moet eerst veel ervaring hebben voor je met een slof gaat rijden, anders kan het je pony goed verpesten. Ik zou als ik jou was ook met een ander naar buiten gaan, of ga eens met hem aan de hand het bos in en laat hem daar leuke dingen doen, zoals grazen. Dan gaat hij 'naar het bos gaan' associƫren met leuke dingen doen:D (misschien dat hij in het verleden een nare ervaring heeft gehad in het bos?) Veel suc6 ermee trouwens!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:50

Omkeren is aanpakken, niet met een slof, maar met een zweep/sporen.
En ontspannen met een slof?

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:01

Lieke schreef:
En ontspannen met een slof?

Ja idd, een slof zal eerder alleen nog meer spanning veroorzaken.

Het gaat om buitenritten? Als je er dan een slof aanhangt en de pony is druk zal dit niet door een slof opgelost worden. Net wat al gezegd is, door de slof zal hij alleen maar in een krul getrokken worden, als je dit onvoorzichtig doet met een druk paard/pony kan je zelfs aan het steigeren komen, juist omdat zo'n beestje tijdens een buitenrit drukker is.

Als je perse voor het buitenrijden er een hulpteugel aan wil hebben, neem dan een martingaal, kan tenminste niet zoveel kwaad Knipoog. (denk ook niet dat je er veel aan zal hebben, maarja Tong uitsteken)


Goede zaak trouwens dat die verkoper je het afraadde Lachen, verstandig van diegene. Meestal als ze kunnen verkopen doen ze het gewoon Lips are sealed .

Mijn advies; gewoon veel buitenrijden, alleen en met andere paarden erbij. En in je achterhoofd houden dat niet elke pony even geschikt is voor de buitenritten. Knipoog

amarant

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Starnmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:14

Inderdaad een slof lost het probleem niet op het zal alleen maar verergeren. Je "trekt" het paard naar beneden wat voor nog meer spanning veroorzaakt. Ga dressuurmatig aan de slag om je paard RECHT te richten. Is je paard recht zal hij ook ontspannen zijn.......Antoine de Bodt weet alles over rechtrichten.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:57

Jammer genoeg grijpen ruiters al gauw zodra het niet wil vlotten al gauw naar een hulpteugel. Nou wil ik niet beweren dat dit nutteloos is, mits je er maar goed mee om gaat.
Zo ken ik gevallen die gerust een heel uur in de les alleen maar met een hulpteugel rijden. Rijd eerst eens een kwartier tot een half uur hiermee en rijd het laatste kwartiertje/halfuurtje eens zonder.
En met een slofteugel buiten rijden, vind ik zelf persoonlijk een beetje link hoor.
Probeer eens een martingaal of anders een Tiedeman teugel. Mocht je toch beslissen om op een hulpteugel over tegaan.
Verder sluit ik mij aan bij het laatste berichtje van Amarant.

daslie
Berichten: 36
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 21:34

in ieder geval bedankt voor de tips een slof laat ik maar in de winkel hangen en zal zien of ik een lesdag van antoine de bodt kan bijwonen want van zijn uitleg op internet snap ik wel wat hij bedoelt maar om het voor elkaar te krijgen zonder het gezien te hebben lijkt me vrij pittig.
Iedereen bedankt in ieder geval

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:44

Porbeer eens ipv heb vast te houden , hem losser te laten.
Doordat jij verkrampt op je pony zit en hem vasthoudt , zal ie zeker niet ontspannen. Laat hem losser en vraag in het begin nog vrij veel van hem zodat ie met z'n aandacht bij jou moet blijven. Maar verkrampt niet en houd hem niet vast!!
Dit kan je uitbouwen totdat je met een los teugeltje naar buiten kan.
Succes!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 05:50

Een slof teugel kan ik je alleen maar afraden, beter is om het rij technisch op te lossen.

Wil je toch een hulpteugel kopen, dan gaat mijn voorkeur uit naar een tiedemanteugel. Die werkt op de zelfde manier en als deze goed is afgesteld heeft minder negatieve gevolgen voor je paard.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 05:54

daslie schreef:
zal zien of ik een lesdag van antoine de bodt kan bijwonen want van zijn uitleg op internet snap ik wel wat hij bedoelt maar om het voor elkaar te krijgen zonder het gezien te hebben lijkt me vrij pittig.

Antoine komt volgende week les geven bij ons op stal.
Er is misschien zelfs nog wel een plek over om mee te doen.
Het is wel een eindje bij je vandaan helaas, maar voor andere les of clinic datums kun je info krijgen door aan te vragen via zijn site.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:33

In jouw geval zou ik zeker geen slof pakken, ik gebruik wel es een slof hoor, maar alleen bij extreem hete paarden, waarbij ik anders bij voorbaat al weet dat ik eraf vlieg.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:43

probeer geduld te hebben en ga bijvoorbeeld elke dag na het rijden buiten uitstappen. probeer ook eens aan de hand te gaan lopen naar buiten. gewoon steeds weer proberen net zo lang tot het lukt. een slof teugel zal je echt niet verder helpen. je paard zal zich alleen maar meer tegen je gaan verzetten